• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trolejbusy docenione przez europejskich dziennikarzy

Patryk Szczerba
28 marca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

Materiał o trolejbusach nadany w kanale Euronews.


Materiał o rozwoju komunikacji trolejbusowej w Gdyni mogli we wtorkowe przedpołudnie obejrzeć widzowie magazynu Real Economy emitowanego na kanale informacyjnym Euronews. Dwuminutowa relacja znalazła się wśród kilku innych, którym wspólnym tematem był ekonomiczny rozwój europejskich miast.



Czy Gdynia powinna dostać nagrodę od Unii Europejskiej za rozwój komunikacji trolejbusowej?

Program był nagrywany na początku marca. Stacja zgłosiła się do Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej zawiadującej gdyńskimi trolejbusami kilka dni wcześniej, z prośbą o pomoc w realizacji materiału.

- Nasze namiary są znane osobom odpowiedzialnym w Komisji Europejskiej za kontakt z mediami. Stamtąd trafiły one prawdopodobnie do dziennikarzy ze stacji Euronews, którzy postanowili uwzględnić nas w swoim programie. Spędziliśmy z realizatorami cały dzień, udostępniając m.in. tereny zajezdni - informuje Marta Woronowicz z Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej.

Gdynia jest określana w materiale jako centrum rewolucji trolejbusowej w Europie, a trolejbusy jako nowoczesny i przyjazny środowisku środek transportu. Władze firmy przyznają, że cieszą się z takiej promocji, zwłaszcza, że nie kosztowała ona nic miasta ani przedsiębiorstwa.

Nie bez znaczenia jest fakt, że termin emisji zbiega się z nadchodzącym rozstrzygnięciem konkursu na naj­lep­sze unij­ne pro­jek­ty re­gio­nal­ne - Re­gio­Stars Awards 2014.

Gdynia znalazła się wśród finalistów w kategorii "Ci­ty­Star − in­we­sty­cje w pu­blicz­ny trans­port miej­ski zgod­ny z za­sa­dą zrów­no­wa­żo­ne­go roz­wo­ju" za projekt eko­lo­gicz­ne­go trans­por­tu miej­skie­go współfinansowany z budżetu Unii Europejskiej w ramach Regionalnych Projektów Operacyjnych. Dofinansowanie z budżetu unijnego wyniosło 70 proc. Całkowita wartość prac to 98 mln zł.

- Na pewno był to istotny czynnik, który spowodował zainteresowanie dziennikarzy zwłaszcza, że było to naprawdę potężne zadanie w ramach którego udało się m.in. zakupić 25 nowych trolejbusów i przebudować znaczący odcinek sieci trakcyjnej oraz stworzyć centrum zdalnego sterowania podstacji - wyjaśnia Piotr Małolepszy, prezes PKT, dodając, że to pierwszy przypadek, kiedy zagraniczni dziennikarze zainteresowali się gdyńskimi trolejbusami.

Wyniki konkursu zostaną ogłoszone 31 marca w Brukseli, a cały program Real Economy można zobaczyć na stronie internetowej kanału Euronews.

Kanał informacyjny o Europie

Euronews to tematyczna stacja telewizyjna nadająca co 30 minut doniesienia zarówno z Europy, jak i ze świata z perspektywy europejskiej. Dominują aktualności finansowe, wiadomości sportowe, sztuka, kultura.

Pojawiają się też tematy naukowe, pogoda, polityka europejska, okraszona recenzjami prasowymi z największych europejskich gazet i danymi rynkowymi. Euronews ogląda dziennie 4 mln osób, 3,8 miliona ogląda jej pasma w innych stacjach, a tygodniowo osiąga 8,7 mln widzów. Kanał nie jest dostępny w polskiej wersji językowej.

Materiał archiwalny

Zobacz jak od środka wygląda zajezdnia trolejbusowa w Gdyni.

Miejsca

Opinie (131) 4 zablokowane

  • Gdynskie trolejbusy wytwor komunistow podoba sie nowym komunistom (2)

    co wy tym dziwnego?

    • 2 11

    • Trolejbusy sa nie tylko w Gdyni.

      Poszukajcie na Google haslo trolleybus.

      • 1 2

    • Raczej hitlerowców

      ...

      • 1 0

  • Dlaczego Panowie Małolepszy i Stępa nie znają języka angielskiego ? (4)

    Jedynie Pan Szymański uratował honor Polskiego Okna na Świat :)

    • 9 4

    • język polski...

      język polski jest językiem obowiązującym w UE i nie mają obowiązku mówić po angielsku, ani francusku. Prezenter mówi po włosku... też to wstyd ?

      • 6 1

    • w tej chwili mam wrażenie

      że to już jest fobia z tą znajomoscią angielskiego na każdym kroku. Teraz już się w ogóle nie liczy fachowosc, tylko znajomosc języka. Jakos każdy Włoch, czy Hiszpan nie zna angielskiego i żyje, że nie wspomnę, że Anglicy i Francuzi też się nie uczą języków i jakos im nie wstyd. Oni po prostu siebie cenią i swoje produkty. np. we Francji większosć samochodów to francuskie, a u nas polskie firmy się tajniaczą pod nazwami angielskimi, bo polski zakompleksiony klient woli towar zachodni. Żenada

      • 6 1

    • Cóź akurat Stępa zna i rozmawia po angielsku

      Jeden wywiad niemowy nie czyni ...

      • 2 2

    • ok

      ale pan szymanski ma za to zlego fryzjera, bo mu kogut odstaje ;)

      • 1 0

  • 2014r i 360p? No ludzie?! Co to za reklama?

    W dzisiejszych czasach 720p to już standard.

    • 2 0

  • high quality

    jakbyś czytał cały artykuł a nie tylko oglądał filmy i obrazki to byś obejrzał tak jak ja...
    na : stronie euronews do którego link jest wyżej ...

    • 1 0

  • euronews

    serwis euronews jest dostępny w polskiej wersji oraz istnieje kanał na youtube w języku polskim

    • 2 1

  • Gdynia - "ekonomiczny rozwój europejskich miast" (1)

    No i drodzy dziennikarze Euronews, z "Komisją Europejską" to Gdynia ma i na pewno będzie miała przeprawy i jestem przekonany, że skończy się dla nas jak najlepiej nawet lepiej od tego transportu trolejbusowego:)) Gdzie niestety występują także potężne straty energii na trakcji i na przesyle, więc mam apel do decydentów, aby w ramach rozdania nowego Regionalnego Projektu Operacyjnego wpisać dofinansowanie z budżetu unijnego solarów, które mogłyby zostać zainstalowane na gdyńskich trolejbusach(co prawda za dużo energii nie pozyskają, ale zadziałają promocyjne i obciążeniowa).

    Osobiście nie mam zamiaru dyskutować na temat kwestii polityki i wpływu lobby energetycznego, ponieważ podobają mi się także autobusy na CNG (ew.skompresowany biogaz) są obecnie najwydajniejszym środkiem transportu.

    Same trolejbusy natomiast są o niebo lepsze od tramwajów - przestarzałego wynalazku z poprzedniego wieku, o ile nie z XIX-go, choć nie przeczę akurat do Gdańska pasują . Trajtki są niemal bezgłośnie, nie zatruwają spalinami miasta i nie mają wad tramwajów choćby w postaci wysokich kosztów i możliwego paraliżu jednym składem całego systemu. Jedna wada to sieć trakcyjna, której nie da się schować. Niemniej mamy coraz lepsze akumulatory wspomagające i z czasem ograniczy tę pajęczynę tylko do ładowania.

    W sytuacji większego poszanowania energii i wzrostu prosumpcji wiele miast w Europie odchodzi prawie całkowicie od autobusów na rzecz trolejbusów, Gdynia jest w czołówce i jeszcze należy tylko zwiększyć nacisk na wykorzystanie tu energii rozproszonej, aby pracowała na nas.

    • 8 3

    • Przepraszam

      za"...promocyjne i obciążeniowa)" wszak "obciążeniowo" niewiele, ale na pewno odciążeniem energetycznym.

      Przepraszam za "czeski" błąd

      • 0 0

  • Docenione trolejbusy w Gdyni

    Trajtki w Gdyni są super lubię nimi jeździć chociaż przemieszczam się często między dwoma miastami w Polsce ale z nich często korzystam.

    • 8 3

  • CIVITAS DYN@MO (2)

    Do Bezstronny ... Tak jak mówisz... z tym, że już projekt Civitas Dyn@mo ma na celu :

    G2.2 Instalacja superkondesatora w celu zwiększenia wydajności systemu trolejbusowego
    Celem tego zadania jest zmniejszenie ilości energii zużywanej przez trolejbusy poruszające się po mieście przez instalację tzw. superkondensatora - zasobnika zbierającego energię generowaną przez trolejbusy podczas hamowania i możliwą do jej ponownego zużytkowania przez inne pojazdy podłączone do trakcji. Instalacja zasobnika superkondensatorowego będzie służyć zatem znacznym oszczędnościom energii elektrycznej.

    • 4 0

    • No i wszystko "pięknie ładnie i ekologicznie"

      Dzięki, aż miło wyłączyć sieć wiedząc, że civitek i mu podobni myślą i realizują nam ciekawszą przyszłość komunikacyjną,

      Dzięki i życzę powodzenia, co prawda mam jeszcze trochę pomysłów związanych z nowymi trolejbusami i zwiększeniem ich energooszczędności i powiększaniu funkcji, ale jest dobrze:))

      • 3 0

    • Ciekawe

      Fakt, komunikacja elektryczna będzie w przyszłości jedną z tańszych i jeżeli
      projektować już nowe rozwiązania komunikacyjne dla Gdyni to wg mnie
      najlepsze będą cos na wzór trolejbusu z tramwajem poruszające się na szynie elektr. pod jezdniami lub transloh i inne. Takie nowoczesne rozwiązania już na świecie są i nie trzeba wracać do tramwajów z szynami na jezdniach, które i tak wymagają całej struktury nad jezdniami. Drogę, na której pojazdy elektryczne mogą ładować akumulatory podczas jazdy, uruchomiono już wChinach w Korei Południowej, itd.

      Kable rozłożone wzdłuż drogi generują pole pole elektromagnetyczne. Pod podłoga pojazdu, 17 cm nad powierzchnią drogi, umieszczone jest odpowiednie uzwojenie, które wykorzystuje energię pola do przetwarzania na prąd elektryczny. Specjalnie przystosowane pojazdy nie tylko nie muszą się zatrzymywać na ładowanie, ale mogą mieć też znacznie mniejsze akumulatory niż w tradycyjnych pojazdach elektrycznych.

      Czy też myśli sie w Gdyni nad szybkim hybrydowym pojazdem szynowym lub podobnym do transloh'a, który może poruszać się ze znacznie większymi prędkościami pomiędzy dzielnicami np. Wiczlino i Nowe Centrum Gdyni i nie przeszkadzają mu w okresie zimowym ani zaspy śnieżne ani gołoledź itd.
      Przy pomocy takiego pilotażowego innowacyjnego wspartego z uniii koszty budowy takiej linii jak i pojazdu zwrócą się w bardzo szybkim czasie, oczywiście
      jeżeli zostanie z głową zaprojektowana - a byłaby szansa na utworzenie lub unowocześnienie biura proj. i powiekszenia o montownie zajezdni. Projekty można wstępnie zamówić w ramach konkursów za małe pieniądze a nawet za przyszłe zatrudnienie na znanych najlepszych uczelniach w tym i zagranicznych w ramach praktyk studenckich z możliwości przyszłego zainstalowania np. w PPN-T.

      • 2 0

  • To dlatego, że nowe gdyńskie trajtki (1)

    mogą śmigać już 10km bez trakcji bez prądu. Poza tym są szybsze od autobusów i płynnie jeżdżą, a autobusy bujają, szarpią i są głośne. Tramwaj to w ogóle przypadek tragiczny trakcja i tory,,,ciągłe wypadki i korki, zero możliwości wymijania się.

    • 6 4

    • to bzdury DZIKI

      Dziki- widać żeś synek tatusia albo mamusi z trajtka To co piszesz to śmieszne Sa szybsze ? bujają szarpią to samo sie dotyczy trajtków Skąd ty masz takie dane ze na akumulatorach 10 km Jesteś mało doinformowany a po drugie eksploatacja takiego trajtka jest o wiele droższa od autobusu ekologicznego a ekologia to złudny temat Przecież ten prąd muszą gdzieś wyprodukować A co do tramwajów to po tym co napisałeś to twierdze ze jesteś mało rozgarnięty Tramwaje i korki ? przecież to jest najszybszy i najpewniejszy środek lokomocji w dużym mieście I jak nic nie rozumiesz z eksploatacji taboru to lepiej idz pooglądaj bajki

      • 4 2

  • Jeszcze jedno, nowe trolejbusy zwracają zużyty prąd przy hamowaniu. (1)

    A autobusy w Gdyni swoją drogą też coraz lepsze i ekologiczne tj np. Man napędzany gazem.

    • 5 3

    • jaki gas?

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane