• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trolejbusy przegubowe do Jelitkowa? "Na razie to pomysł"

Michał Sielski
17 września 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Trolejbusy przegubowe jeżdżą po kilku miastach Europy - np. szwajcarskim Winterthur (na zdjęciu), a także w Lublinie. Trolejbusy przegubowe jeżdżą po kilku miastach Europy - np. szwajcarskim Winterthur (na zdjęciu), a także w Lublinie.

Przegubowe trolejbusy mogłyby jeździć do Sopotu, a nawet Jelitkowa. Władze gdyńskiego Zarządu Komunikacji Miejskiej studzą jednak optymizm niektórych wizjonerów - to dopiero pomysł, a do jego realizacji potrzeba przede wszystkim unijnego dofinansowania. Choć nie kryją, że byłoby to dobre rozwiązanie.



Czy trolejbusy powinny jeździć po całym Trójmieście?

Powraca dyskusja o rozszerzeniu tras trolejbusów, które mogłyby kursować nie tylko do Sopotu. Coraz bardziej śmiałe plany mówią nawet o tym, by połączyły całe Trójmiasto - od Gdyni, poprzez Sopot do nadmorskich części Gdańska.

- Pomysł jest, ale na razie to tylko pomysł - zaznacza Marcin Gromadzki z Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.

Aby Gdynia mogła zakupić przegubowe trolejbusy, wyposażone w baterie, które będą pozwalały dojeżdżać do Ergo Areny zobacz na mapie Sopotu, a nawet okolic plaży w Jelitkowie, potrzebne jest jeszcze studium wykonalności. Zrobione zostanie jednak tylko wtedy, gdy będzie szansa na pozyskanie finansowania na taką inwestycję. Być może pojawi się ona w nowym rozdaniu unijnych funduszy przeznaczonych na transport.

Jeśli się uda, nowa linia trolejbusowa mogłaby zastąpić obecną autobusową 181. Nowa linia wiodłaby z pętli Sopot Reja do Ergo Areny oraz Jelitkowa. Śmiałym pomysłom sprzyja dynamiczny rozwój akumulatorów, stosowanych w trolejbusach, które pozwalają pokonywać większe dystanse bez konieczności podawania napięcia z sieci.

- Ich osiągi rosną dosłownie z roku na rok, a ceny spadają. Z pewnością trend jest dla nas pozytywny - mówi Marcin Gromadzki.

To ważna informacja, bo część trasy mogłaby być wyznaczona po terenach, na których nie ma sieci trakcyjnej i nie byłoby potrzeby jej kosztownej budowy. To istotne nie tylko w kwestii oszczędności, ale też protestów części mieszkańców, którym nie zawsze podoba się stawianie słupów podtrzymujących sieć trakcyjną. Podobnie było na Fikakowie, choć tam protesty już ucichły.

Czytaj więcej: Na Fikakowo pojadą trolejbusy.

Rozwój akumulatorów i szybkie zwiększanie ich wydajności oraz pojemności przez producentów jest ważne także dlatego, że transport ograniczający ilość spalin jest coraz bardziej wspierany przez dotacje Unii Europejskiej. Ostatnio Gdynia - w ramach projektu Civitas Dynamo - otrzymała od UE 160 tys. euro na zasobnik superkondesatorowy, który pomaga odzyskiwać energię podczas hamowania trolejbusów.

Plany kursów trolejbusów do Sopotu czy Gdańska nie są nowe, ale na ich realizację potrzeba dopłat z miejskich budżetów. Sopot do każdego kilometra przejechanego przez trolejbus po swoich ulicach musiałby dopłacić ok. 5 zł, ale władze miasta są skłonne taki koszt ponieść. Kursy do Ergo Areny powinny więc być jedynie kwestią czasu. Zakup przegubowych trolejbusów i kursy do Gdańska to jednak już melodia przyszłości, zależna od tego, jak duże szanse będziemy mieli na pozyskanie środków UE.

Opinie (158)

  • Nie chcę pajęczyny nad ulicami (3)

    • 4 8

    • nie chcę rozwalonych ulic przez tramwaje (1)

      • 0 4

      • a niby jak one rozwalają ulice?

        • 1 0

    • Przeczytaj zanim skomentujesz

      • 0 1

  • przecież to chory pomysł,

    i rajd GSMP pod siecią trakcyjną, niech się urzędnicy popukają w czoło

    • 2 1

  • B.dobry pomysł z trolejbusem przegubowym do Brzeźna (1)

    Pięknie byłoby i ekologicznie wokół naszych plaż z Sopotem po środku:))

    • 13 13

    • ok, mogłoby być i popieram też, tylko dlaczego trolejbusem a nie tramwajem?

      • 1 1

  • (7)

    a ja proponuje tramwaj do Gdyni

    • 113 25

    • a ja proponuje

      metro dla Gdyni:))

      • 2 2

    • Racja

      po co trolejbus który i tak będzie w korkach stał???
      to już lepiej tramwaj do gdyni "puścić"

      • 7 3

    • metro na HEL

      Hip wizja

      • 7 1

    • furmanki konne bardziej by pasowały

      • 9 12

    • Przez Gdynie do Wejherowa :)

      • 10 1

    • Chyba Tramwaj Wodny

      • 18 2

    • raczej ich nie stać. Trzeba spłacać pseudolotnisko i inne nietrafione inwestycje

      • 27 36

  • Ale po co likwidować linię 181? Ona ma zupełnie inną trasę niż planowany trolejbus...

    • 2 0

  • a może by tak puścić np z wrzeszcza autobus jadący legionów i chłopską dalej koło ergo do sopotu i może dalej?
    nie trzeba dotacji unijnych :D

    • 3 0

  • niech Gdynia zatrzyma sobie te syfiaste trakcje, a resztę Trójmiasta zostawi w spokoju.

    Wielka przyjemnosć mieć nad głową tony bzyczących kabli

    • 5 4

  • Tramwaje i trolejbusy (5)

    to przyszłość nowoczesnego transportu nawet między miastami.

    • 9 4

    • Trolejbusy to przeżytek. No i te beznadziejne kable trakcyjne (4)

      Przyszłość to komunikacja szynowa i autobusy elektryczne

      • 9 8

      • Toż autobus elektryczny, (1)

        to trolejbus z odpinanymi szelkami na jakiś kawałek

        • 3 4

        • a golf to takie ferrari ze słabszym silnikiem co nie? :D

          • 2 0

      • Tramwaje nie mają trakcji? (1)

        • 5 4

        • nie taką obrzydliwą na całą szerokość drogi

          • 6 5

  • A ja mam Golfa III na gaz i mam gdzieś trolejbusy, autobusy itp. (3)

    i sobie śmigam!

    • 5 14

    • latasz nad nimi czy jak ? :D

      • 0 0

    • A ja mam cztery Golfy I,i co? (1)

      • 7 2

      • Popisać sobie możesz ......bajki

        jutro sio pod wiatę przystankową, czekać na autobus, tramwaj czy trolejbus! Dzieciaku!!!

        • 5 6

  • NIech najpierw zoptymalizują to co już jeździ (3)

    Bo teraz to taki np 122 całą Żabiankę omija żeby nikt przypadkiem autobusem do Sopotu nie pojechał. Jak kiedyś jeździł ulicą Gospody to pełny autobus zawsze jechał a teraz to pustkami tam wieje. To nie Ergo Arena potrzebuje komunikacji do Sopotu tylko cała Żabianka z opcją przesiadki z tramwaju na Pomorskiej.

    • 62 6

    • Pralnia...?

      Spotkanie mieszkancow Fikakowa z przedstawicielem ZKM Gdynia. Pada pomysl, żeby 153 jezdzil do jakiegos sensownego miejsca - dworzec PKP Gdynia np.
      Nie mozna - pada odpowiedz przedstawiciela ZKM.
      Dlaczego?
      "Bo by nim ludzie jezdzili!" :-o
      Autentyk - tak bylo.
      Mysle, ze struktury przedsiebiorstw komunikacji miejskiej bardzo sie nadaja do czyszczenia lewej kasy. Patrzac pod katem tego zalozenia - wiele spraw przestaje dziwic...

      • 3 1

    • Jasne i co jeszcze... Żabianka ma 148 i tramwaje po co im jeszcze 122, który jeździł tam tylko na czas objazdów. Za to dla osiedla Bitwy Oliwskiej 122 to jest jedyny środek komunikacji.

      • 6 3

    • Ale 122 od zawsze był sopockim autobusem, pomorską/gospody jeździł raptem przez rok. Zresztą i tak dużo lepszym pomysłem jest podjechanie tramwajem na piastowską i przesiadka w 117/143.

      • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane