• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trolejbusy przegubowe do Jelitkowa? "Na razie to pomysł"

Michał Sielski
17 września 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Trolejbusy przegubowe jeżdżą po kilku miastach Europy - np. szwajcarskim Winterthur (na zdjęciu), a także w Lublinie. Trolejbusy przegubowe jeżdżą po kilku miastach Europy - np. szwajcarskim Winterthur (na zdjęciu), a także w Lublinie.

Przegubowe trolejbusy mogłyby jeździć do Sopotu, a nawet Jelitkowa. Władze gdyńskiego Zarządu Komunikacji Miejskiej studzą jednak optymizm niektórych wizjonerów - to dopiero pomysł, a do jego realizacji potrzeba przede wszystkim unijnego dofinansowania. Choć nie kryją, że byłoby to dobre rozwiązanie.



Czy trolejbusy powinny jeździć po całym Trójmieście?

Powraca dyskusja o rozszerzeniu tras trolejbusów, które mogłyby kursować nie tylko do Sopotu. Coraz bardziej śmiałe plany mówią nawet o tym, by połączyły całe Trójmiasto - od Gdyni, poprzez Sopot do nadmorskich części Gdańska.

- Pomysł jest, ale na razie to tylko pomysł - zaznacza Marcin Gromadzki z Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.

Aby Gdynia mogła zakupić przegubowe trolejbusy, wyposażone w baterie, które będą pozwalały dojeżdżać do Ergo Areny zobacz na mapie Sopotu, a nawet okolic plaży w Jelitkowie, potrzebne jest jeszcze studium wykonalności. Zrobione zostanie jednak tylko wtedy, gdy będzie szansa na pozyskanie finansowania na taką inwestycję. Być może pojawi się ona w nowym rozdaniu unijnych funduszy przeznaczonych na transport.

Jeśli się uda, nowa linia trolejbusowa mogłaby zastąpić obecną autobusową 181. Nowa linia wiodłaby z pętli Sopot Reja do Ergo Areny oraz Jelitkowa. Śmiałym pomysłom sprzyja dynamiczny rozwój akumulatorów, stosowanych w trolejbusach, które pozwalają pokonywać większe dystanse bez konieczności podawania napięcia z sieci.

- Ich osiągi rosną dosłownie z roku na rok, a ceny spadają. Z pewnością trend jest dla nas pozytywny - mówi Marcin Gromadzki.

To ważna informacja, bo część trasy mogłaby być wyznaczona po terenach, na których nie ma sieci trakcyjnej i nie byłoby potrzeby jej kosztownej budowy. To istotne nie tylko w kwestii oszczędności, ale też protestów części mieszkańców, którym nie zawsze podoba się stawianie słupów podtrzymujących sieć trakcyjną. Podobnie było na Fikakowie, choć tam protesty już ucichły.

Czytaj więcej: Na Fikakowo pojadą trolejbusy.

Rozwój akumulatorów i szybkie zwiększanie ich wydajności oraz pojemności przez producentów jest ważne także dlatego, że transport ograniczający ilość spalin jest coraz bardziej wspierany przez dotacje Unii Europejskiej. Ostatnio Gdynia - w ramach projektu Civitas Dynamo - otrzymała od UE 160 tys. euro na zasobnik superkondesatorowy, który pomaga odzyskiwać energię podczas hamowania trolejbusów.

Plany kursów trolejbusów do Sopotu czy Gdańska nie są nowe, ale na ich realizację potrzeba dopłat z miejskich budżetów. Sopot do każdego kilometra przejechanego przez trolejbus po swoich ulicach musiałby dopłacić ok. 5 zł, ale władze miasta są skłonne taki koszt ponieść. Kursy do Ergo Areny powinny więc być jedynie kwestią czasu. Zakup przegubowych trolejbusów i kursy do Gdańska to jednak już melodia przyszłości, zależna od tego, jak duże szanse będziemy mieli na pozyskanie środków UE.

Opinie (158)

  • Do krytykujących

    Przyznać się-ale szczerze-kto jechał nowoczesnym trolejbusem?Ja jechałam-w Czechach i Szwajcarii.Wrażenia jak najlepsze.

    • 0 0

  • trolejbus to anachronizm, po co to kupować? (4)

    Lepiej autobus na gaz albo wodór

    • 55 39

    • ...

      Człowieku,masz wiedzę z epoki najgłębszej komuny. Poczytaj choćby w Wikipedii w jakich państwach są trolejbusy. O Szwajcarii (na zdjęciu) nie wspominając.

      • 0 0

    • gaz i wodór to nadal spalanie tlenu

      prąd jest OK

      • 2 1

    • na uran! (1)

      • 5 4

      • to nie Rosja

        na szczęście

        • 0 3

  • nie winterthur a salzburg

    i nie szwajcaria tylko austria na tym zdjęciu

    • 0 0

  • Jak Gdańsk nie chce to im nie ma co wciskać (5)

    Natomiast Gdynia powinna modernizować i dopracowywać swoje trolejbusy jak i sieci tak aby wożenie pasażerów było ze wszech miar przyjemnością. Nadwozia powinny na dach być wyposażone w OGNIWA SŁONECZNE (fotovoltnike), a instalacja i wyposażenie wnętrza odpowiadająca dzisiejszym czasom gdzie na dużym monitorze śledzilibyśmy poprzez obraz wydarzenia a poprzez aplikacje w telefonie lub podłączenie słuchawek w Gdyni wydarzenia jak i informacje o imprezach i zarządzeniach. To samo (jako swoisty słup ogłoszeń powinien mieć także wyświetlacz na zewnątrz) większe możliwości hybrydowe.

    Mam nadzieje przy wsparciu władz miasta i projektów unijnych powinno się popracować nad przygotowaniem i wdrożeniem produkcji innowacyjnego Trolej/busu elektrycznego nowej generacji. Co najmniej dwunastometrowego tak aby posiadał dach fotowoltaiczny, wyróżniał się umieszczeniem baterii po bokach, na wysokości podłogi, a nie na dachu- umożliwi to szybką i bezproblemową wymianę baterii, silniki napędowe o mocy 150 kW umieszczone w piastach kół osi zasilane przez baterie litowo-jonowe.

    Co prawda trolejbusy wpisały się już w gdyński krajobraz naszego miasta, są więc częścią jego historii, jak również wyróżnikiem na tle innych miast. To, że obecnie, są na uwadze jako transport publiczny z preferencjami pzez Unię Europejską powinniśmy odpowiedni wykorzystać - jak propagujące ekologiczną komunikację miejską. Budowa nowej trakcji trolejbusowej też powinna się zmieniać, należy na każdym słupie zamontować znormalizowane stelaże pod bandery reklamowe na szczycie słupa zamontować baterie fotovoltaniczne i oświetlenie poprzez banery ulice tam gdzie możliwości sa także mały wiatrak z generatorem wraz z budową i przebudową ulic i skrzyżowań i zamieszczenie tam tablic info LED, to samo z wiato-przystankami.

    Przecież trolejbusy nie emitują spalin i innych szkodliwych substancji w miejscu świadczenia usług transportowych, a niezbędna energia może pochodzić z dowolnego źródła - informując o OZE. Ponadto trolejbusy cechują się najniższą możliwą emisją hałasu spośród wszystkich środków transportu. Silnik jest lżejszy i ma prostszą konstrukcję, wymaga mniej konserwacji niż normalny silnik spalinowy. Dla Gdyni jest jeszcze jedna b.ważna cecha te pojazdy łatwiej pokonują wzniesienia, a ich rozruch jest szybszy i łagodniejszy. Co jeszcze, trolejbusy mogą wykorzystać energię powstałą podczas hamowania, gdzie powinniśmy docenić również znikome zużywanie się hamulców mechanicznych (pojazdy w normalnej eksploatacji hamują silnikiem). Dzięki temu występuje znikoma emisja zanieczyszczeń dodatkowych wywołanych zużywaniem się klocków i okładzin hamulcowych.

    Przy każdej pętli trolejbusowej powinny być postawione parkingi przesiadkowe. Dalsze korzystanie przez samochody prywatne, służbowe, dostawcze w centrum miasta Gdyni opłacone dodatkowymi kosztownymi winietam.i

    • 1 7

    • (2)

      Słabe pojęcie o technice, niestety, - ale fantazja niezła :(

      • 2 2

      • POkaż wieksze

        skoro twierdzisz, że słabe pojecie o technice :)

        • 0 0

      • Przecież to Bezstronny, tylko pod innym nickiem, więc za wiele nie wymagaj :) A obiecywał że nie będzie już tu pisywać

        • 1 2

    • aleś sie napocił

      Ale nawiedzony co ty bredzisz Zlikwidować trolejbusy oczywiście stopniowo i na ich miejsce wsadzić autobusy elektryczne One tez nie emitują spalin jak chcesz wiedzieć bo może nie jesteś poinformowany ale plus będzie z tego ze zgina słupy i linie nad głowami i jeszcze jeden plus sa tańsze w eksploatacji

      • 0 2

    • Jeszcze zapomniałem dodać

      aby władze miasta wzięły w Gdyni pod uwagę to wszystko co wyżej napisałem, ponieważ liczba pasażerów komunikacji miejskiej na przestrzeni ostatnich 10 lat poleciała na łeb, na szyję więc trzeba coś z tym zrobić? Fakt, ze zlikwidowaniem stoczni i innych dużych zakładów pracy w Gdyni spowodowało mniejsze korzystanie z transportu publicznego, ale pewnie nie tylko? Większy dostęp do prywatnych tanich aut i amerykanizacja stylu życia powoduje, że coraz bardziej niszczymy środowisko.
      Należy coś z tym zrobić kochane Władze?

      • 0 2

  • Gdynia powinna rozważyć możliwość wprowadzenia trolejbusów przegubowych na trasie Rumia - Gd.Oliwa

    tym samym zrobić konkurencje SKM, która wybitnie olewa i dyskryminuje Gdynię poprzez najgorsze i najbrzydsze w Europie przystanki. Przygotować ew. plan poruszania sie za pomocą pantografu na inne środki komunikacji operujące wokół tras trolejbusowych w sytuacji skokowej podwyżki ropy. Jednak głównie wykorzystać na całej trasie trolejbusy przegubowe, które przecież jeżdżą po kilku miastach Europy i Świata. W takim opracowaniu winno być także miejsce dla elektrobusów, które zachowują zalety trolejbusu korzystają z wydajnej w zastosowaniach komunikacyjnych energii elektrycznej oraz w powiązaniu z innymi eko środkami napędowymi.
    W niedalekiej przyszłości drożejąca ropa naftowa i rygorystyczne ekologiczne normy i tak spowodują, że na ulice miast wjedzie masę ekotransportu. Warto pomyśleć i zadziałać, aby Gdynia jak zwykle była w czołówce europejskiej jak nie światowej. Widzimy to np. w wysoko rozwiniętych miastach amerykańskiego stanu Kalifornia 15 proc. już działa w ten sposób transportu publicznego a nawet TIR-y podłączone do sieci .

    • 0 0

  • Cała Szwajcaria trolejbusem przegubowym stoi

    zwłaszcza wieloprzegubowym
    W 3city to chyba melodia przyszłości, zaś w Gdańsku dodatkowo zmiany mentalności

    • 1 0

  • Jak już musi być na prąd to niech to będą elektryczne autobusy, które bardzo potaniały ostatnimi czasy (2)

    • 26 3

    • I co jeszcze?

      Aż tak nie potaniały,dalej są drogie jak diabli.

      A tak BTW: pan Sielski niech się nie kompromituje,bo na zdjęciu jest salzburski ST18AC z pierwszej dostawy,a nie ST18AC z Winterthur ;)

      • 0 0

    • I co jeszcze?

      • 0 0

  • na razie niech zlikwidują kikuty (słupy trakcyjne) (7)

    straszące na Chwaszczyńskiej

    • 58 6

    • Lol szczur się rozmażył najpierw lotnisko a potem trolejbusy latające w kosmos (4)

      Żądamy kosmodromu w Kosakowie!!!

      • 17 18

      • (3)

        TO już jest nudne, czym ty chcesz błysnąć ?
        Od roku to samo, nowość normlanie napisałeś, brawo, dla pana, brawo !
        Co temat, nie ważne jaki, czy dotyczący Gdańska, Gdyni, Kosmosu czy Afryki, ty i twoi koledzy tylko o lotnisku, infoboxie i szkole filmowej, nic więcej, wasze życie opiera się chyba na tych 3 faktach, wasze życie musi mieć ciekawy sens, dzień w dzień wynosząc śmieci rozmowa z sąsiadem musi być naprawdę interesujące.
        Jak ci coś nie pasuje to weź się łajzo za siebie jeden z drugim, idź zgłoś swoją kandydaturę i rób co uważasz naprawdę za potrzebne, ale ostrzegę cię, twoi koledzy będą przeciwko tobie, bo jesteście osobami którę nienawidzą wszystkiego, od siebie bo bliźniego swego, zazdrość, zawiść, zachłanność i chamstwo. Wszyscy jesteście tacy sami, pewnie 40 letnie chłopy z wąsem i brzuchem z żonami którę myślą od 15lat czemu jeszcze z wami żyją.

        Lotnisko nie było pomysłem tylko Szczurka, zaskoczę cię, ale jak Szczurek pstryknie palcem to się nic nie dzieje, do tego trzeba wielu głosów.

        Infobox na który tak narzekacie pęka od nadmiaru ludzi latem, przypomnę ci że zimą wszędzie jest mało ludzi.

        A jak się przywalacie do szkoły ... no litości, szkołę budują a temu bydłu źle, o losie.

        Napisałem już, nie podoba się ?
        To zgłoś swoją osobę, albo się wyprowadź do Gdańska

        Wszystkie litery określające czyjąś osobę celowo napisane z małej.

        Co do trolejbusów ...
        Gdańsk zawsze byl dumny z swoich szynowców bo nie trzeba stać w korkach :)

        Mimo to zastąpienie 181 czymś elektrycznym jest dobrym pomysłem, ale... często po burzach i wiatrach na Sopockiej leżą konary drzew, czy nie utrudni to znacząco używania tam linii, bo zakładam że busy będą jęździły z Gdyni skoro mają zastąpić 181, co jest napisane...
        "Jeśli się uda, nowa linia trolejbusowa mogłaby zastąpić obecną autobusową 181"
        "Nowa linia wiodłaby z pętli Sopot Reja do Ergo Areny oraz Jelitkowa"
        ...bo się pogubiłem, to z Gdyni czy z Sopotu
        Czy ma startować z Sopotu, a jeśli będzie możliwość to i z Gdyni ...

        • 18 2

        • Mariusz,NOWY ODCINEK z Sopotu Reja.

          Reszta jak 181 dotychczas; Sopocką ma jechać na dieslu (nie wyobrażam sobie by jechał na agregacie,bo to była pod górkę w ST12M żenada).

          A co do Gdyni,to ja bym się raczej spytał o żłobki; pewnie dlatego Łowkiel odchodzi...

          • 0 0

        • Lol się frustrat rozpisał, spuść sobie z ciśnienia koleś bo widzę że rozsadza jajeczka

          • 0 4

        • Ależ się rozpisałem :D
          Osioł mnie wyprowadzić z równowagi :P

          Ah zapomniałem dodać, że jeszcze marudzenie bo budują budynki w centrum hehe
          Nie. Będą biurowce budować w Miszewku :)

          • 7 1

    • To nie są słupy trakcyjne misiu (1)

      To jest instalacja artystyczna nosząca nazwę Wieczna potencja.. Może być tęcza w Warszawie, mogą być słupy w Gdyni.

      • 11 0

      • w Warszawie po trolejbusach do dzisiaj zostały słupy

        • 1 0

  • trolejbus to taki bus co stoi w korku

    Pasażer ma gdzieś czy to czym jedzie chodzi na benzynę, powietrze, wodę, kupę , czy inne ustrojstwo, chodzi o to aby jak najszybciej dojechać do pracy i z niej wrócić. Czyli ? pozostaje: tramwaj, samolot, prywatny helikopter. Dziękuję wszyscy wiemy czym najszybciej w naszym przypadku.

    • 0 0

  • będą nowe autobusy (1)

    na początku przyszłego roku w Gdyni pojawi się 30 nowych ekologicznych autobusów, rozwiążą problemy i będą o wiele tańsze w eksploatacji .Koszt infrastruktury na Fikakowo i ewentualnie na Witomino o wiele wyższy niż zakup takich autobusów

    • 0 2

    • Ekologiczny jest tylko elektryczny,

      każdy to wie i taka jest nowoczesność.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane