• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trolejbusy przegubowe do Jelitkowa? "Na razie to pomysł"

Michał Sielski
17 września 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Trolejbusy przegubowe jeżdżą po kilku miastach Europy - np. szwajcarskim Winterthur (na zdjęciu), a także w Lublinie. Trolejbusy przegubowe jeżdżą po kilku miastach Europy - np. szwajcarskim Winterthur (na zdjęciu), a także w Lublinie.

Przegubowe trolejbusy mogłyby jeździć do Sopotu, a nawet Jelitkowa. Władze gdyńskiego Zarządu Komunikacji Miejskiej studzą jednak optymizm niektórych wizjonerów - to dopiero pomysł, a do jego realizacji potrzeba przede wszystkim unijnego dofinansowania. Choć nie kryją, że byłoby to dobre rozwiązanie.



Czy trolejbusy powinny jeździć po całym Trójmieście?

Powraca dyskusja o rozszerzeniu tras trolejbusów, które mogłyby kursować nie tylko do Sopotu. Coraz bardziej śmiałe plany mówią nawet o tym, by połączyły całe Trójmiasto - od Gdyni, poprzez Sopot do nadmorskich części Gdańska.

- Pomysł jest, ale na razie to tylko pomysł - zaznacza Marcin Gromadzki z Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.

Aby Gdynia mogła zakupić przegubowe trolejbusy, wyposażone w baterie, które będą pozwalały dojeżdżać do Ergo Areny zobacz na mapie Sopotu, a nawet okolic plaży w Jelitkowie, potrzebne jest jeszcze studium wykonalności. Zrobione zostanie jednak tylko wtedy, gdy będzie szansa na pozyskanie finansowania na taką inwestycję. Być może pojawi się ona w nowym rozdaniu unijnych funduszy przeznaczonych na transport.

Jeśli się uda, nowa linia trolejbusowa mogłaby zastąpić obecną autobusową 181. Nowa linia wiodłaby z pętli Sopot Reja do Ergo Areny oraz Jelitkowa. Śmiałym pomysłom sprzyja dynamiczny rozwój akumulatorów, stosowanych w trolejbusach, które pozwalają pokonywać większe dystanse bez konieczności podawania napięcia z sieci.

- Ich osiągi rosną dosłownie z roku na rok, a ceny spadają. Z pewnością trend jest dla nas pozytywny - mówi Marcin Gromadzki.

To ważna informacja, bo część trasy mogłaby być wyznaczona po terenach, na których nie ma sieci trakcyjnej i nie byłoby potrzeby jej kosztownej budowy. To istotne nie tylko w kwestii oszczędności, ale też protestów części mieszkańców, którym nie zawsze podoba się stawianie słupów podtrzymujących sieć trakcyjną. Podobnie było na Fikakowie, choć tam protesty już ucichły.

Czytaj więcej: Na Fikakowo pojadą trolejbusy.

Rozwój akumulatorów i szybkie zwiększanie ich wydajności oraz pojemności przez producentów jest ważne także dlatego, że transport ograniczający ilość spalin jest coraz bardziej wspierany przez dotacje Unii Europejskiej. Ostatnio Gdynia - w ramach projektu Civitas Dynamo - otrzymała od UE 160 tys. euro na zasobnik superkondesatorowy, który pomaga odzyskiwać energię podczas hamowania trolejbusów.

Plany kursów trolejbusów do Sopotu czy Gdańska nie są nowe, ale na ich realizację potrzeba dopłat z miejskich budżetów. Sopot do każdego kilometra przejechanego przez trolejbus po swoich ulicach musiałby dopłacić ok. 5 zł, ale władze miasta są skłonne taki koszt ponieść. Kursy do Ergo Areny powinny więc być jedynie kwestią czasu. Zakup przegubowych trolejbusów i kursy do Gdańska to jednak już melodia przyszłości, zależna od tego, jak duże szanse będziemy mieli na pozyskanie środków UE.

Opinie (158)

  • Pomysł bardzo dobry, ale czy gdyby jeszcze doprowadzić do ERGO AREMNY tramwaj

    nie byłoby jeszcze lepiej ? Albo nawet do końca ul. Łokietka !!! A dla trolejbusów można by wybudować sieć.

    • 1 1

  • Zamiast 181? (1)

    Czyli do Kaczych Buków. Z tej okazji proponuję jakieś miejsce w Jelitkowie nazwać Gęsie Sosny i tam zrobić pętlę. Będzie ładna nazwa trasy.

    • 8 1

    • dobre, masz łapke up,

      • 1 1

  • mieszkam przy skrzyżowaniu Obr.Wybrzeża i Dąbrowszczaków, żeby dojechać do

    Sopotu lub Jelitkowa muszę autobusem 127 jechać do Oliwy a stamtąd co 1 godz, kursuje autobus do Sopotu lub tramwajem do Jelitkowa.Proponuję dla trolejbusu nie ul.Chłopską a ul.Dąbrowszczaków.

    • 2 2

  • Salzburg

    Na zdjęciu trolejbus nr 1 z Salzburga, nie z Winterthur.

    • 0 0

  • Świrowanie o ekologi (2)

    Co trzeba żeby naładować akumulatory - prądu. Prąd produkuje elektrownia która zazwyczaj spala węgiel (dużo węgla). Spalanie węgla jest bardziej szkodliwe niż oleju napędowego. Przy ładowaniu akumulatorów powstają jeszcze do tego straty prądu (trzeba go zużyć znacznie więcej niż się "spakuje" w aku.). Utylizacja baterii akumulatorów co kilka lat też jest ekologiczna ?- NIE !!! Takie pojazdy nadal mogą być jako ciekawostki a nie jako ekonomiczne i ekologiczne.

    • 3 4

    • Właśnie dlatego trolejbusy a nie autobusy na samych aku

      Prąd i tak będzie wytwarzany w elektrowni, a takie rozwiązanie powoduje, że mniej i rzadziej trzeba utylizować aku

      • 1 0

    • to może od razu autobusy opalane węglem?

      niezbyt rozumiesz CAŁOŚĆ

      • 1 0

  • Ja tam ich nie wpuszczę (1)

    Za te dziwne gdyńskie napinki, o byle co

    • 8 5

    • apropos napinek

      właśnie dałeś przykład gdańskiej napinki - takich jak ty jest wielu w całym Trójmieście

      • 1 1

  • Super pomysł te trolejbusy

    potem jeszcze metro i po Gdańsku będą jeździć wszystkie rodzaje pojazdów :)

    • 0 0

  • Przedłużenie trajtka od Reja do pętli w Oliwie to jeszcze coś co może być (2)

    Natomiast Jelitkowo jest głupotą w najwyższym stadium.
    Czy ktoś sobie może wyobrazić w Jelitkowo pod drutem?
    Jest tramwaj i wszystko w temacie.
    Przesiadka z Sopotu przy Opackiej i basta!
    Czy dolny Sopot ma sieć trajtkową?
    A może UM Gdynia zrobi sobie trajtki pod samym urzędem, co?
    Tak jeszcze do morza, albo do Skweru.

    • 7 3

    • tramwaj też druty

      i co z tego?

      • 1 0

    • Pod jakim drutem?

      Przeczytaj chociaż artykuł. Chodzi o jazdę na akumulatorach!

      • 3 3

  • Na obwodnicy można puścić trolejbusy napedzane smrodem z szadułek

    • 1 2

  • jednego biletu nie ma od 20 lat (10)

    a gdyńskie trolejbusy maja jechac do gdańska?

    kiełbasa przedwyborcza

    szkoda czasu na czytanie

    • 159 10

    • można kupić bilet na wszystkie środkie transportu w trójmieście, głupcze (4)

      • 4 8

      • skoro jest jeden - to po co są osobne? na wszystkie rodzaje transpotru (...)? (1)

        • 5 0

        • żeby było taniej dla ludzi którzy korzystają z jednego środka transportu (w Gdańsku to jest autobus + tramwaj) w jednym mieście, albo na danej lini skm?

          • 2 0

      • Gdzie można kupić, głupcze? (1)

        Jeden bilet jest wtedy, kiedy go można kupić wszędzie, a obecny metropolitalny jest jak yeti. (pomijając miesięczne)

        • 8 1

        • widocznie odkrylem yeti, bo kupuje metropolitalne bez problemu. ale co ty mozesz wiedziec

          skoro jestes pogromcom gimbow czyli gustujesz w młodych chłopcach

          • 2 7

    • Propaganda (4)

      Jest jeden bilet, tylko nie umiesz go znaleźc. Wpisz MZKZG i zobacz ich ofertę, zanim bzdury napiszesz siejąc zamęt informacyjny!

      • 10 13

      • jeden bilet to jeden bilet (2)

        a nie
        -metropolitalny,
        - zkm
        - skm
        - pka
        - zkm + skm
        - pka + skm
        - z wejherowem
        - bez wejherowa
        - z pruszczem i bez niego i wiele wiele innych

        powinien byc jeden
        - godzinny
        - dobowy
        -3 dobowy
        - tydzień
        - miesiąc
        i w czym chcesz to jedziesz - to jest jeden bilet

        • 13 0

        • jak zrobią naprawdę jeden bilet to zgadnij czy będą droższe czy tańsze? Jak ktoś jeździ tylko po Gdańsku (albo Gdyni) to po co na siłę ma kupować na całe trójmiasto i okolice (3 razy droższy?). Są różne bilety, jeden na całe trójmiasto (autobus+skm+trolejbus) też jest, jak ktoś potrzebje to znajdzie.

          • 1 0

        • Na korepetycje jak ma wyglądać jeden bilet

          zapraszam naszych pożal się Boże metropolitalnych za zachodnią granicę. Jak zobaczą jak to funkcjonuje chociażby w VBB, VRR, czy VRS to się lewą nogą ze zdumienia przeżegnają.

          • 1 0

      • Dobrze pisze, tego biletu nie ma jesli trzeba go szukac. Gdyby byl to mozna by go kupić w kazdym kiosku.

        • 17 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane