• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trolejbusy wjadą na Skwer Kościuszki 60 razy w tygodniu

Patryk Szczerba
24 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Trolejbusy bez szelek wjechały na Skwer Kościuszki


Trolejbusy bez szelek wejdą do regularnej eksploatacji od maja. W ramach linii 21 wjadą na Skwer Kościuszki zobacz na mapie GdyniMolo Południowe zobacz na mapie Gdyni. Po wstępnych testach wiadomo, że bez trakcji mogą przejechać dystans nawet 30 km, czyli dwa razy więcej, niż zakładano.



Czy warto inwestować w trolejbusy bez szelek?

Obecnie w taborze Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej jest ponad 40 pojazdów z bateriami pozwalającymi na przejazd ok. 5 km bez trakcji. Wraz z początkiem długiego weekendu do eksploatacji zostaną włączone dwa kolejne pojazdy kosztujące 1,55 mln zł każdy, wyposażone w nowy typ baterii, pozwalający na przejazd kilkakrotnie dłuższego dystansu.

Trolejbusy będą kursować na linii 21, która rozpoczyna jazdę na pętli w Sopocie przy ul. Reja zobacz na mapie Sopotu. Na Skwer Kościuszki od poniedziałku do piątku wjedzie 10 trolejbusów, a w sobotę 8. Niedzielnych kursów nie zaplanowano. Od ul. 10 Lutego zobacz na mapie Gdyni pojazdy pojadą bez szelek.

Najważniejszym elementem nowych pojazdów są baterie litowo-jonowe, ładowane podczas jazdy w trakcji. Energia będzie mogła być również uzupełniana z zewnętrznego źródła zasilania. Oprócz tego pojazdy wyposażono w system rekuperacji, który pozwoli odzyskiwać energię elektryczną podczas hamowania. To z kolei ma obniżyć koszty eksploatacji. Jako jednostkę napędową wykorzystano silnik o mocy 175 kW.

Do sieci będą podłączały się dzięki tzw. daszkom, czyli konstrukcji pozwalającej na odpowiednie nakierowanie pantografu, bez potrzeby opuszczania pojazdu przez kierowcę. Zostaną one zamontowane w konkretnych miejscach.

- Do tej pory wykorzystywaliśmy trolejbusy z bateriami litowo-kadmowymi, mogące przejechać ok. 5 km bez sieci trakcyjnej właściwie tylko w sytuacjach awaryjnych. Dzięki nowej technologii będziemy mogli korzystać z nich w regularnej eksploatacji tam, gdzie trolejbusów nie było. Co ważne, dzięki zastosowanemu napędowi będą bardziej wydajne - wyjaśnia Piotr Małolepszy, prezes zarządu Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej.

Władze miasta nie ukrywają z kolei, że w trakcie sezonu trolejbusy bez szelek mają stać się jedną z atrakcji turystycznych.

- Będzie można przejechać nimi aż z Sopotu. Dodatkowo, nie wszyscy mają siły czy możliwości na spacer po Molo Południowym, więc skorzystają z naszych pojazdów - uzupełnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Na Skwer i Molo Południowe trolejbusy będą woziły pasażerów do października. Później pozostaną w eksploatacji, korzystając z regularnej sieci. By - zgodnie z zapowiedziami - mogły dojechać na Fikakowo, Demptowo potrzebne są co najmniej dwa kolejne egzemplarze.

Wcześniej będą musiały zapaść decyzje dotyczące ewentualnej budowy trakcji. Według wstępnych założeń koniecznością będzie jej budowa w ciągu ul. Gryfa Pomorskiego zobacz na mapie Gdyni, do wysokości marketu Merkus zobacz na mapie Gdyni.

Miejsca

Opinie (143) ponad 20 zablokowanych

  • (1)

    Oddajcie nam wozokilometry... ale nie dla TURYSTÓW, tylko dla MIESZKAŃCÓW. Co po ostatnich cięciach zrobiliście z północnymi dzielnicami? Obcięcie 182 kursującego co 20 minut w soboty - co daliście w zamian? Przecież to jest jakiś bardzo słaby żart.

    • 21 5

    • Dla ciebie jednego nie warto

      Ja za twój komfort nie bede płacił

      • 2 10

  • UE będzie teraz dokładać nawet 85% na nowe linie tramwajowe (6)

    Dlaczego Szczurek nie chce tego wykorzystać?

    • 10 4

    • (2)

      Bo równa do Tychów i Lublina. Nawet Olsztyn odbudowuje sieć tramwajową, a inne miasta np. Płock, 2x mniejszy od Gdyni, planuje.

      • 10 3

      • wyprzedzimy ich bo mamy lepsze lotnisko i kolej górską ;) (1)

        a planujemy jeszcze gondole

        • 9 0

        • To lepiej, niż Tychy, Lublin i Wenecja (koło Żnina) razem wzięte ;)

          • 2 1

    • trolejbusy też się łapią na dofinansowanie unijne (2)

      trolejbusy też się łapią na dofinansowanie unijne, dokładnie w takim samym poziomie wsparcia jak tramwaje.

      • 6 2

      • właśnie

        • 1 0

      • Lepiej dostać 85% ze 100 mln czy z 20 mln?

        • 1 1

  • 1:05 filmiku

    Co to za peciu wysiada na filmie w 1:05?......... już wiem ten, pożal się Boże, projektant komunikacji, który zabiera coraz więcej kursów!!!

    • 11 0

  • Ten autobus z Gdyni na lotnisko w Rębiechowie

    to jakiś żart! Jeździ w tym czasie kiedy nie ma przylotów albo odlotów. Skoordynujcie rozkład z lotniskiem.

    • 19 1

  • i bedzie jezdził pusty a za fanaberie gryzonia i spolki płacimy my

    • 16 2

  • ???

    ale po co ......

    • 7 1

  • zakupiono ...

    tyle autobusów gazowych ,po ostatnich cięciach wykorzystać ich potencjał,tylko ojciec dyrektor nie pozwoli bo trolle to jego oczko w głowie a reszta to beee

    • 10 3

  • Trolejbusy wprowadzono kiedyś do Gdyni z biedy (brakowało Niemcom ropy). I tak pozostało.

    Teraz sumaryczne koszty zakupu i eksploatacji trolejbusów są większe od kosztów używania autobusów. Ale kto biednemu zabroni...

    • 12 5

  • przyda sie !!!! (3)

    Na Skwerze i okolicach pracuja setki ludzi- a bedzie jeszcze wiecej w hotelu Mariott czy w PKO ! Dla nich to dobre rozwiazanie! Obecnie maszeruja az od Dworca PKP ! A to mala przyjemnosc tak dzien w dzien !!!!

    • 4 12

    • To policz ile będą mieli kursów dziennie..

      • 5 0

    • Mała przyjemność?! A gdzie zdrowotność?!

      • 5 0

    • Suuper 21 jeździ co pół godziny maksymalnie do 17:00 naprawdę już widzę frajera który zaczeka na to 21 widząc że do odjazdu zostało ponad 20 minut a dojście pieszo do Świętojańskiej zajmie mu max 10 minut tam ma 22,23,24,25,28 jeżdżące 7 dni w tygodniu z częstotliwością co 15 minut w dzień powszedni w ciągu dnia, co 20 minut w soboty niedziele i wieczorami

      • 2 0

  • A jakby.. (2)

    na dachach tych trolejbusow postawić wiatraki, które robiły by prąd to można w ogóle zlikwidować szelki. Czym prędzej by jechał tym szybciej wiatrak by się kkręcił tym więcej prądu i tym prędzej by jechał, aż by się nie zatrzymał i by wpadł do wody z mola południowego. Ale jakby dobrze się rozpedzil to dojechał by na Witomino albo nawet Wiczlino . I to by był Wielki Misio naszych czasów. Przewyzszajacy największą pijalnie piwa w Europie.

    • 8 2

    • (1)

      Dobrze piszesz! A przy każdym siedzeniu pedały i prądniczka!

      • 3 0

      • tylko nie pedały

        nazwijmy to ruchome podnóżki do kręcenia.

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane