• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trwa montaż ozdobnych wiat przystanków PKM w Gdyni

Maciej Naskręt
1 czerwca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 

Na budowie przystanków PKM w Gdyni ruszył montaż ozdobnych wiat, które architektonicznie nawiązują do tych z gdańskiego odcinka PKM-ki. Przystanki w Gdyni mają być gotowe w drugiej połowie roku.



Podobają ci się ozdobne wiaty na przystankach PKM?

Ruszył kolejny etap prac na budowie przystanków PKM w Gdyni. Na budowę dotarły pierwsze fragmenty ozdobnych wiat. Charakterystyczne czerwone elementy pojawiły się na budowie przystanku na Karwinach.

- Na początek fragmenty wiaty pojawiły się nad klatką schodową, prowadzącą na peron w kierunku Osowej - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM, która jest inwestorem przedsięwzięcia.
Niebawem podobne fragmenty wiaty pojawią się na budowie przystanku PKM Gdynia Stadion.

Ściany wiat przystanku PKM Gdynia Stadion będą nawiązywały do sportowego charakteru okolicy. Dlatego na elewacji pojawią się piktogramy osób uprawiających sport - piłkę nożną, siatkówkę, czy pływanie.

Natomiast elementy na ścianie wiaty przystanku na Karwinach, będą miały przede wszystkim charakter kolejowy. Pojawi się tam czoło współczesnego składu kolejowego, a także parowóz.

Warto przypomnieć, że pierwowzór - kształt i wygląd ścian przystanków - został wybrany w listopadzie 2012 roku w międzynarodowym konkursie, zorganizowanym we współpracy PKM z Centrum Sztuki Współczesnej "Łaźnia". Zwycięski projekt Anny Waligórskiej, zdaniem ekspertów architektury, "współpracuje z lekkością nowomodernistycznej architektury kolejowych przystanków i równocześnie swoją organiczną wyobraźnią rozpuszcza rzeczowość budowlanej struktury". Dodatkowo spełnia potrzebę orientacji podróżnych poprzez przyznanie numerów poszczególnym stacjom i zintegrowanie ich z bardzo rozpoznawalnymi obrazami.

  • Wizualizacja przystanku PKM na Karwinach.
  • Wizualizacja przystanku PKM na Karwinach.
  • Wizualizacja przystanku PKM przy stadionie.

Oddanie do użytku w drugiej połowie tego roku

Przypomnijmy: od siedmiu miesięcy trwają prace przy budowie dwóch gdyńskich przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - Karwiny zobacz na mapie GdańskaStadion zobacz na mapie Gdyni. Inwestorem kolejowego przedsięwzięcia jest spółka PKM. Natomiast wykonawcą wartej 25,5 mln zł inwestycji jest konsorcjum firm Budimex i Ferrovial Agroman, które odpowiadało za budowę całej linii PKM.

Zgodnie z umową inwestycja na terenie Gdyni ma zakończyć się do 31 lipca 2017 r., ale wykonawcy będzie trudno dotrzymać tego terminu. Powód? Niskie temperatury i opady śniegu zatrzymały zimą i wiosną większość robót ziemnych. Kłopotem są także przedłużające się uzgodnienia z zarządcą linii - spółką PKP PLK. Do tego pojawiła się wpadka przy realizacji peronu na stacji PKM Karwiny - rozebrano jego elementy, które zostały niewłaściwie wykonane.

Czytaj więcej: Nowy peron PKM w Gdyni już skuty.

Obecnie inwestor nie wskazuje konkretnego terminu zakończenia robót. Mowa jest o drugiej połowie tego roku. Nieoficjalnie mówi się o wrześniu, kiedy zaczyna obowiązywać korekta rozkładów jazdy na kolei w całym kraju.

Przystanki PKM w Gdyni z lotu drona - nagranie z połowy maja tego roku.

Miejsca

Opinie (81) 1 zablokowana

  • Największa inwestycja w Gdyni od 20 lat (4)

    powstaje tylko i wyłącznie dzięki Gdańskowi.

    Sorry taka prawda.

    • 48 29

    • A co takiego wspaniałego powstało w 1997?

      • 1 0

    • Chciałabyś

      • 1 1

    • Uzasadnij swoją wypowiedź. Bo nie widzę argumentów.

      • 10 7

    • Zapłacą im sledziami

      • 8 4

  • (3)

    Zamiast tych wiat mogliby dać 700+.
    Mialbym na lepszą whisky.

    • 20 12

    • (1)

      A kiedy Urząd Marszałkowski weźmie się do roboty i zacznie kupować mów składy? Dla Polregio.

      Zach-pom skończyło wymianę taboru inne województwa już bardzo zaawansowane a u nas co? Niedaizm w czystej postaci.

      Od podpisania umowy do produkcji mija ok 1,5 roku. Pozniej dostawy ok 2lat. Czyli co w tej perspektywie unijnej do 2020/2022 nie uda się znów?

      Nie wiem kto pracuje w UM ale to muszą być jakieś leśne dziadki

      • 4 0

      • Czasami mam takie wrażenie, że urząd marszałkowski boi się, że te składy ktoś mógłby wywieźć i dlatego woli zainwestować w coś co jest trwale związane z gruntem.

        • 0 0

    • dobre zaczynają sie od 2 tys
      zbierz z 4 miesiecy

      • 3 0

  • Skończcie zjadliwcy te głupie gadki bo Wam wszystko kojarzy się jak pewnemu erotomanowi z pupą

    • 2 0

  • a kiedy SKM do Pólnocnej Gdyni? (13)

    Jakieś obietnice padly. To i pewnie lezą.

    • 67 14

    • Skończ z tym skm na Obłuże - pomysł poroniony kompletnie. (3)

      Pociąg na Obłuże - 15 minut plus dojścia do przystanków bardzo odległych od zabudowań. Tymczasem autobus z centrum do Obłuża jedzie 10 minut. Jak jest korek to na ogół nie dłużej niż 20. Do tego częstotliwość autobusów jest ogromna. Pociąg nawet jeżdżąc co 15 minut nie będzie konkurencyjny. Wniosek jest prosty że nikt z pociągu nie skorzysta bo po co czas tracić.

      A jak cie to jeszcze nie przekonuje to uswiadom sobie które przystanki pkm w Gdańsku są najsłabiej wykorzystane - są to Matarnia, Niedźwiednik i Brętowo a więc te które mają bardzo dobrą komunikację autobusową.

      Na Obłuże tylko budowa niezależnych buspasów może poprawić sytuację. Jest to tanie i skuteczne rozwiązanie tym bardziej że miejsca na to jest sporo.

      • 5 16

      • zupelnie nieprzemyslany i nietrafiony komentarz

        a te porownania do Niedzwiednika czy Matarni, to z ......wziete.

        • 0 0

      • hahaha 20 min z centrum na Obłuże hahaha szczególnie jak co roku w trakcie remontu estakady - szybciej na piechotę.

        • 3 0

      • Przeginasz z tymi 20 minutami autobusem z centrum do Obłuża podczas korków.

        Kluczowy jest odcinek na Janka Wiśniewskiego, teraz nie ma tam buspasa i w godzinach szczytu od dworca do Obłuża Centrum autobusy potrafią jechać 30-40 minut. Ci co wracają z pracy po 16 to potwierdzą.
        Przejazd 20 minutowy z centrum na Obłuże w godzinach szczytu byłby tylko możliwy dzięki buspasowi, o którym piszesz na Janka Wiśniewskiego, tak jak to się dzieje podczas Open'era. Wtedy faktycznie sensowność ciągnięcia PKM na Pólnoc może być kwestionowana, ale póki buspasa na Janka Wiśniewskiego nie ma, to PKM jak najbardziej powinna wchodzić w grę.

        • 10 1

    • Narazie masz zaraz remont estakady

      • 4 0

    • W Gdyni nue ma strategów od transportu (1)

      Nikt tu nie patrzy na transport jako całość się uzupelniającą. Sieć buspasow? Lepiej zrobimy kilka krótkich odcinków. Parkingi przesiadkowe? Lepiej podziemny w centrum. Ścieżki rowerowe? Tu kawałek do nikąd i tu kolejny. Z PKM to nie wspomnę.

      • 28 3

      • W Gdańsku niestety tez nie jest różowo pod tym względem, w porownaniu do innych miast, nawet w Polsce - slabiutko

        • 1 1

    • Kosakowo niech Wam da skoro tam płacicie podatki (2)

      • 13 8

      • (1)

        Nie wiedziałem, że mieszkańcy Oksywia, Obłuża i Pogórza płacą podatki w Kosakowie, to mnie II US Gdynia oszukiwał tyle lat.

        • 17 2

        • Jak byś odsiał auta tych co mieszkają na północ od Płk. Dabka, to byś nie potrzebował SKM na Północ.

          • 11 5

    • nie da się. (1)

      • 12 9

      • napisał

        czubek

        • 7 4

    • pytanie do tzw.spolę

      • 1 3

  • Chyba wszystko idzie w miarę terminowo i cały czas do przodu (4)

    Oby tylko nie zaliczyć po drodze, żadnej większej wpadki i może rzeczywiście w wrześniu doczekamy się gotowych przystanków

    • 36 7

    • nic na tej budowie nie "idzie" terminowo i do przodu, praca tam to istny koszmar logistyczno-organizacyjny

      • 2 1

    • Poza tym, że musieli skuwać peron ze złej mieszanki betonu.

      Tak to ok :)

      • 7 1

    • Niesamowite! Normalnie breaking news na pierwszą stronę. Następny artykuł będzie "montaż pojemników na śmieci na stacji PKM!"

      • 6 4

    • szkoda że nawiązują

      bo te gdańskie moim zdaniem są żałosne

      • 2 12

  • óra chciała zaoszczędzić na betonie

    • 3 1

  • Zima stulecia powodem opóźnienia, a ja myślałem, że złodziejska firma, kto

    • 6 1

  • Te "ozdobne wiaty" to pomiot jakiegoś bardzo kiepskiego architekta.

    To, że urzędnicy na estetyce się nie znają to już standard.

    • 8 2

  • PKM na Oksywie

    A kiedy PKM na Oksywie?

    • 6 1

  • W Gdyni powinny być niebieskie (4)

    I bardziej pasujące do modernizmu i funkcjonalne jak całe miasto z morza i marzeń.

    • 19 28

    • Biało - zielone (1)

      • 3 5

      • w takich barwach mamy papiery toaletowe

        • 4 3

    • Powinny być niewidzialne

      tak jak te "marzenia" miasta "z morza i marzeń" bo faktycznie w tym mieście to są głównie marzenia, plany, wizualizacje, analizy a realizacji brak.

      • 11 4

    • Powinny być koloru śledzi.

      • 14 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane