Fakty i opinie

Trzecie podejście do remontu dworca SKM za 60 mln zł

Najnowszy artukuł na ten temat

Przystanek SKM Stocznia Gdynia zmienia nazwę

SKM po raz trzeci szuka wykonawcy remontu dworca podmiejskiego i peronu na stacji Gdynia Główna.
SKM po raz trzeci szuka wykonawcy remontu dworca podmiejskiego i peronu na stacji Gdynia Główna. fot. SKM

Od dwóch lat Szybka Kolej Miejska próbuje znaleźć wykonawcę remontu Dworca Podmiejskiego w Gdyni oraz peronu SKM, ale do tej pory oferty były zdecydowanie za drogie. Teraz przetarg został ogłoszony po raz trzeci. Szacowana na 59,3 mln zł brutto inwestycja ma być zrealizowana do jesieni 2022 roku, co oznacza, że wykonawca będzie miał mniej czasu na prace projektowe i budowlane.



Czy tym razem pojawią się oferty, które zmieszczą się w budżecie SKM?

tak, czasy są trudne, firmy będą walczyły o każdą inwestycję 31%
trudno przewidzieć, jak w najbliższym czasie zachowa się rynek 33%
nie, wykonawcy będą szukać jeszcze większych zysków 36%
zakończona Łącznie głosów: 516

  • W kwietniu 2018 roku Szybka Kolej Miejska ogłosiła pierwszy przetarg na opracowanie projektu i wykonanie modernizacji dworca podmiejskiego na stacji Gdynia Główna, w którym powstanie również centrum monitoringu oraz remont peronu SKM.
  • SKM planowała wydać 28 mln zł netto (spółka podaje kwoty przetargów w netto), ale jedyna oferta firmy T4B z Warszawy opiewała na 59,3 mln zł brutto (48 mln zł netto). Przetarg został unieważniony.
  • W kwietniu 2019 roku SKM ogłosiła drugie postępowanie podnosząc budżet inwestycji do 48 mln zł netto (59,3 mln zł brutto)
  • Znów zgłosiła się tylko firma T4B, tym razem w konsorcjum z firmą Contrast, oferując swoje usługi za 73,7 mln zł brutto (59,97 mln zł netto). Przetarg ponownie został unieważniony.

Czytaj też: Remont dworca SKM podrożał o 14 mln zł w niecały rok

Teraz SKM robi trzecie podejście do wyłonienia wykonawcy. W budżecie inwestycji nadal jest kwota 48 mln zł netto (59,3 mln zł brutto). Oferty można składać do 1 czerwca.

Mniej czasu na realizację



Jeśli uda się wybrać wykonawcę, będzie on miał 14 miesięcy, od momentu podpisania umowy, na opracowanie projektu, a potem będzie musiał zrealizować wszystkie prace budowlane do 30 października 2022 roku.

W tym miejscu warto przypomnieć, że w przetargach ogłaszanych w latach 2018 i 2019 termin realizacji został ustalony na 31 sierpnia 2022. Teraz termin został wydłużony o dwa miesiące, ale faktycznie oznacza to, że zwycięska firma będzie miała znacznie mniej czasu na uporanie się z całą inwestycją, bowiem realizacja znacznie później się rozpocznie.

Czy zakres prac jest mniejszy?

Nie ma znaczących zmian jeśli chodzi o zakres tej inwestycji. Czas na przygotowanie dokumentacji projektowej jest krótszy, gdyż mamy określony termin na realizację całego projektu - przyznaje Tomasz Złotoś, rzecznik spółki PKP SKM Trójmiasto. - Do poprzedniego przetargu było wiele zapytań potencjalnych wykonawców, więc liczymy, że zainteresowani znajdą się także i teraz.
Przypomnijmy, wykonawca remontu Dworca Podmiejskiego zobowiązany będzie:
  • Zachować oryginalną, drewnianą stolarkę drzwiową i okienną - ewentualną wymianę dopuszcza się w wypadku stwierdzenia wyjątkowo złego stanu technicznego.
  • Zachować dworcowy zewnętrzny zegar w okulusie na kwadratowym tle i poddać go zabiegom konserwacyjnym.
  • Zlikwidować wszystkie wtórnie wprowadzone elementy zabudowy przestrzeni w podcieniu słupowym. Chodzi o dwa lokale usługowo-handlowe - "Skup i lombard" i "Loveat" - oraz tymczasowy pawilon gastronomiczny "Kurczak z...".
  • Odtworzyć brakujące trzecie drzwi wejściowe z podcienia wejściowego do hallu głównego.
  • Pozostawić napis "Dworzec Podmiejski", dokonać jego przeglądu i renowacji w stopniu, który pozwoli na włączenie podświetlenia liter.
  • Zachować najcenniejsze istniejące elementy wystroju hallu kasowego lub poddać je konserwacji oraz restauracji, a elementy nieistniejące lub przesłonięte należy odsłonić lub odtworzyć.
  • Zmodernizować pomieszczenia kas.
  • Wykonać spójny projekt identyfikacji wizualnej dla dworca podmiejskiego w formie czytelnych i jednocześnie dyskretnych tabliczek, elementów informacyjnych i szyldów reklamowych przyszłych najemców lokali użytkowych, dostosowanych wielkością, formą i charakterem do historycznej architektury i wnętrz dworca.
  • Usunąć wszystkie nośniki reklamowe, przesłaniające elementy wystroju historycznego.
  • Zamontować szklane automatyczne drzwi pomiędzy holem a wejściem na peron SKM.
  • Wymienić nawierzchnię na placu przed dworcem na nową.
  • Zamontować elementy małej architektury (ławki, kosze na śmieci) w otoczeniu budynku oraz w jego wnętrzu.

Na czas trwania robót powstanie tymczasowy dworzec wykonany z kontenerów.

Z kolei na przystanku SKM wymienione mają zostać płyty krawędziowe oraz nawierzchnia z kostki, wiata będzie oczyszczona i pomalowana. Zmodernizowane ma zostać przejście podziemne oraz wymienione będą tory wzdłuż całego peronu.

W budynku dworca ma powstać centrum zarządzania monitoringiem oraz systemem informacji pasażerskiej na wszystkich przystankach SKM. Na peronach mają zostać zamontowane lub wymienione kamery oraz tablice informacyjne.

Opinie (94) 3 zablokowane

Dodaj opinię
Walczymy z przemocą słownąKasujemy opinie obraźliwe i nie na temat

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.