• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzecie podejście do remontu dworca SKM za 60 mln zł

Michał Brancewicz
17 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
SKM po raz trzeci szuka wykonawcy remontu dworca podmiejskiego i peronu na stacji Gdynia Główna. SKM po raz trzeci szuka wykonawcy remontu dworca podmiejskiego i peronu na stacji Gdynia Główna.

Od dwóch lat Szybka Kolej Miejska próbuje znaleźć wykonawcę remontu Dworca Podmiejskiego w Gdyni oraz peronu SKM, ale do tej pory oferty były zdecydowanie za drogie. Teraz przetarg został ogłoszony po raz trzeci. Szacowana na 59,3 mln zł brutto inwestycja ma być zrealizowana do jesieni 2022 roku, co oznacza, że wykonawca będzie miał mniej czasu na prace projektowe i budowlane.



Czy tym razem pojawią się oferty, które zmieszczą się w budżecie SKM?


  • W kwietniu 2018 roku Szybka Kolej Miejska ogłosiła pierwszy przetarg na opracowanie projektu i wykonanie modernizacji dworca podmiejskiego na stacji Gdynia Główna, w którym powstanie również centrum monitoringu oraz remont peronu SKM.
  • SKM planowała wydać 28 mln zł netto (spółka podaje kwoty przetargów w netto), ale jedyna oferta firmy T4B z Warszawy opiewała na 59,3 mln zł brutto (48 mln zł netto). Przetarg został unieważniony.
  • W kwietniu 2019 roku SKM ogłosiła drugie postępowanie podnosząc budżet inwestycji do 48 mln zł netto (59,3 mln zł brutto)
  • Znów zgłosiła się tylko firma T4B, tym razem w konsorcjum z firmą Contrast, oferując swoje usługi za 73,7 mln zł brutto (59,97 mln zł netto). Przetarg ponownie został unieważniony.

Czytaj też: Remont dworca SKM podrożał o 14 mln zł w niecały rok

Teraz SKM robi trzecie podejście do wyłonienia wykonawcy. W budżecie inwestycji nadal jest kwota 48,3 mln zł netto (59,4 mln zł brutto). Oferty można składać do 1 czerwca.

Mniej czasu na realizację



Jeśli uda się wybrać wykonawcę, będzie on miał 14 miesięcy, od momentu podpisania umowy, na opracowanie projektu, a potem będzie musiał zrealizować wszystkie prace budowlane do 30 października 2022 roku.

W tym miejscu warto przypomnieć, że w przetargach ogłaszanych w latach 2018 i 2019 termin realizacji został ustalony na 31 sierpnia 2022. Teraz termin został wydłużony o dwa miesiące, ale faktycznie oznacza to, że zwycięska firma będzie miała znacznie mniej czasu na uporanie się z całą inwestycją, bowiem realizacja znacznie później się rozpocznie.

Czy zakres prac jest mniejszy?

Nie ma znaczących zmian jeśli chodzi o zakres tej inwestycji. Czas na przygotowanie dokumentacji projektowej jest krótszy, gdyż mamy określony termin na realizację całego projektu - przyznaje Tomasz Złotoś, rzecznik spółki PKP SKM Trójmiasto. - Do poprzedniego przetargu było wiele zapytań potencjalnych wykonawców, więc liczymy, że zainteresowani znajdą się także i teraz.
  • Tak wyglądają wnętrza Dworca Podmiejskiego w Gdyni Głównej.
  • Tak wyglądają wnętrza Dworca Podmiejskiego w Gdyni Głównej.
  • Tak wyglądają wnętrza Dworca Podmiejskiego w Gdyni Głównej.
  • Tak wyglądają wnętrza Dworca Podmiejskiego w Gdyni Głównej.
  • Tak wyglądają wnętrza Dworca Podmiejskiego w Gdyni Głównej.
Przypomnijmy, wykonawca remontu Dworca Podmiejskiego zobowiązany będzie:
  • Zachować oryginalną, drewnianą stolarkę drzwiową i okienną - ewentualną wymianę dopuszcza się w wypadku stwierdzenia wyjątkowo złego stanu technicznego.
  • Zachować dworcowy zewnętrzny zegar w okulusie na kwadratowym tle i poddać go zabiegom konserwacyjnym.
  • Zlikwidować wszystkie wtórnie wprowadzone elementy zabudowy przestrzeni w podcieniu słupowym. Chodzi o dwa lokale usługowo-handlowe - "Skup i lombard" i "Loveat" - oraz tymczasowy pawilon gastronomiczny "Kurczak z...".
  • Odtworzyć brakujące trzecie drzwi wejściowe z podcienia wejściowego do hallu głównego.
  • Pozostawić napis "Dworzec Podmiejski", dokonać jego przeglądu i renowacji w stopniu, który pozwoli na włączenie podświetlenia liter.
  • Zachować najcenniejsze istniejące elementy wystroju hallu kasowego lub poddać je konserwacji oraz restauracji, a elementy nieistniejące lub przesłonięte należy odsłonić lub odtworzyć.
  • Zmodernizować pomieszczenia kas.
  • Wykonać spójny projekt identyfikacji wizualnej dla dworca podmiejskiego w formie czytelnych i jednocześnie dyskretnych tabliczek, elementów informacyjnych i szyldów reklamowych przyszłych najemców lokali użytkowych, dostosowanych wielkością, formą i charakterem do historycznej architektury i wnętrz dworca.
  • Usunąć wszystkie nośniki reklamowe, przesłaniające elementy wystroju historycznego.
  • Zamontować szklane automatyczne drzwi pomiędzy holem a wejściem na peron SKM.
  • Wymienić nawierzchnię na placu przed dworcem na nową.
  • Zamontować elementy małej architektury (ławki, kosze na śmieci) w otoczeniu budynku oraz w jego wnętrzu.

Na czas trwania robót powstanie tymczasowy dworzec wykonany z kontenerów.

  • Zakres inwestycji przewiduje również remont peronu SKM Gdynia Główna.
  • Zakres inwestycji przewiduje również remont peronu SKM Gdynia Główna.
  • Zakres inwestycji przewiduje również remont peronu SKM Gdynia Główna.
  • Zakres inwestycji przewiduje również remont peronu SKM Gdynia Główna.
  • Zakres inwestycji przewiduje również remont peronu SKM Gdynia Główna.
  • Zakres inwestycji przewiduje również remont peronu SKM Gdynia Główna.
Z kolei na przystanku SKM wymienione mają zostać płyty krawędziowe oraz nawierzchnia z kostki, wiata będzie oczyszczona i pomalowana. Zmodernizowane ma zostać przejście podziemne oraz wymienione będą tory wzdłuż całego peronu.

W budynku dworca ma powstać centrum zarządzania monitoringiem oraz systemem informacji pasażerskiej na wszystkich przystankach SKM. Na peronach mają zostać zamontowane lub wymienione kamery oraz tablice informacyjne.

Opinie (96) 3 zablokowane

  • "60 mln starczy...." (1)

    Starczy to jest uwiąd panowie "dziennikarze".

    • 6 3

    • Alb wygląd pismaka

      • 0 0

  • po co ten dworzec SKM remontować?

    opócz kas i obsługi klienta nic tam nie ma, mogą sie przenieść na łącznik pomiędzy dworcami, stoją puste boksy.Znowu wydana kasa niepotrzebnie.

    • 3 6

  • Będzie taniej ale za parę miesięcy.

    Rynek mieszkań na wynajem powoli się nasyca. Dużo ludzi straci pracę i zdolność kredytową. Boom mieszkaniowy powoli się kończy. Praca zdalna jest coraz popularniejsza, biurowce powoli tracą sens. Na razie jeszcze działa siła rozpędu ale to kwestia czasu. Rynek narzuci swoje prawa

    • 3 1

  • Ladny dworzec. (1)

    Jedynie te nowoczesne elementy informacyjne go szpecą. Nachalna kolorystyka nie pasuje i liternictwo nie jest zunifikowane. Napisy powinny być na tabliczkach mosiężnych, duże litery wycięte z miedzi lub mosiądzu. Ta foliowa tandeta nie pasuje.

    • 2 1

    • gość

      człowieku o czym ty piszesz to nie barok

      • 0 0

  • Zmieńcie tytuł w liście newsów

    starczy to może być uwiąd

    • 1 1

  • senior rafal (2)

    ten relikt komuny jest cały do zburzenia i powinien być nowy nowoczesny ale ma być remont to proszę wymiecie te ohydne stare drzwi ten remont nie ma sensu jeśli one zostaną do nich właśnie idealnie pasuje farba olejna wyrzucił by też te stare komunistyczne zegary

    • 1 4

    • Trolujesz czy glupiś, właśnie to robi klimat dworca

      • 3 0

    • Schodki do łącznika

      ... rozebrałbym te schodki do łącznika, jako funkcjonalny relikt komuny, która nie dbała o wygodę pasażerów. Rozebrałbym także jeden, przyległy bieg schodowy na I piętro, jako relikt pompatycznego wejścia do propagandowej kinokawiarni. Ten drugi bieg zupełnie wystarczy jako jedyny do komunikacji z I piętrem, na którym nie przewiduje się funkcji publicznych.

      • 0 1

  • Ten dworzec ma taki dekadencki sznyt

    • 1 0

  • Socrealizm (1)

    Koszmarna architektura, szpecące po dzień dzisiejszy budynki dworowe , budynek Poczty Polskiej powinny być wyburzone a w ich miejsca zaplanować i z głową wybudować nowoczesne( nie galerie) budynki użyteczności publicznej, z parkingami podziemnymi. Tak...ale do tego potrzeba dobrych architektów i przemyślanej koncepcji zabudowy . Inaczej powstanie nowszy kołchoz..tak jak obecnie śródmieści Gdyni. Tak...miasto fantastycznie położone ale pod względem urbanistyczn0-architektonicznym to tragedia. Miasto należy budować z głową a nie "aby coś tam wybudować.".

    • 3 4

    • Urbanistyka w Gdyni

      Urbanistyka w Gdyni w zakresie regulacji wysokości zabudowy, opadła na dno, na odwrotnie proporcjonalną głębokość w stosunku do wysokości wież odzielających śródmieście od morza. Wieże te są przykładem nurtu zwanego brutalizmem charakterystycznego dla schyłkowego komunizmu.

      • 0 0

  • kicz (1)

    Wyburzyć kicz epoki komunizmu i sięgnąć myślowo dalej niż na kilkanaście lat.
    Koszmar architektoniczny i bezład urbanistyczny ,bezład komunikacyjny i kiczowata ,tandeta...to nie jest wizytówka pięknie położonego miasta.

    • 0 8

    • To nie jest wcale najgorszy kicz komunistyczny

      • 1 0

  • Malo pieniędzy zarezerwowanych i mały zakres modernizacji i remontu. (2)

    Podróż SKM, która często staje się koleją regionalna zaczyna się na wygodnej stacji i przystanku. Aby tak było, w całym województwie przebudowywane powinny być istniejące i budowane nowe obiekty. Planowane lokalne centrum sterowania powinno być w dobudowanym pięterku wycofanym od ulicy i wyposażonym w komputerowe systemy i nowoczesne urządzenia pozwalają sprawniej i bezpieczniej monitorować i prowadzić ruch większej liczby pociągów podmiejskich na modernizowanych liniach. Zwiększa się poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym dzięki nowobudowanym bezkolizyjnym przejazdom i przejściom pod lub nad torami nie wiem dlaczego nie zintegrowano obok biegnącej ścieżki rowerowej z Dworcem SKM??
    Dobrze, że większość wystroju poddana zostanie konserwacji, bo "projektanci" uraczyli by nas znowu wsiową odpychającą wiatom, czy innymi pożal się boże pomysłami z peronów "Głównej PKP" za min. Nowaka z PO, które obiecał zmienić, ale widać maja się dobrze jak każda prowizorka.

    • 1 0

    • Wiaty na peronach 2-5 (1)

      Wiaty na peronach 2-5 są jak przykrótkie kołderki. Pasażer zanim do nich dojdzie w czasie deszczu to zmoknie. Krawędź peronu przy opadach śniegu (w tym roku chyba nie) zamienia się w ślizgawkę. A Gdynia zasługuje na halę nad peronami pewnie nie taką jak te sprzed stu lat z Dreźnie, Wrocławiu czy Lwowie, ale może taką jak nowe hale w Rotterdamie (Central) lub w Madrycie (Atocha).

      • 2 0

      • taką

        jak w Legnicy lub Gliwicach!!! Albo zaszaleć i machnąć jak w Centralnej!!!

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane