• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzy przejścia i nowe tablice SIP z opłat w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania

Maciej Korolczuk
27 czerwca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Z zysków z parkowania miasto chce m.in. sfinansować budowę naziemnego przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej. Z zysków z parkowania miasto chce m.in. sfinansować budowę naziemnego przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej.

W ciągu niespełna roku funkcjonowania Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania, do budżetu Gdańska wpłynęło prawie 12 mln zł. Znaczna część tej kwoty pójdzie na transport zbiorowy i poprawę infrastruktury pieszej lub rowerowej. Wśród wybranych inwestycji jest budowa trzech naziemnych przejść dla pieszych oraz nowe tablice systemu informacji pasażerskiej na przystankach.



Na co w pierwszej kolejności miasto powinno przeznaczyć środki ze ŚSPP?

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania w Gdańsku ruszyła pod koniec czerwca ubiegłego roku.

Już w czasie pierwszych wakacji wygenerowała wpływy przekraczające 3,1 mln zł (2,9 mln z opłat w parkomatach, 115 tys. z abonamentów i 55 tys. z tzw. opłat dodatkowych).

Koniec krótkiego sezonu turystycznego i trwająca pandemia sprawiły, że w kolejnych miesiącach wpływy nieco spadły: jeszcze we wrześniu wyniosły przeszło 1,5 mln zł, ale już w październiku - 620 tys. zł, w listopadzie 490 tys. zł, a w grudniu - 808 tys. zł.

Przez pierwsze cztery miesiące nowego roku wpływy wahały się między 550 a 880 tys. zł miesięcznie. Odbicie nastąpiło w maju, gdy suma przekroczyła 1 mln zł.

Dane za czerwiec poznamy w lipcu.

Nowy obszar ma na celu uporządkowanie parkowania w ścisłym centrum oraz przede wszystkim ograniczenie napływu samochodów do Śródmieścia. Sprzyja temu większa rotacja aut, co z kolei powoduje, że maleją korki związane z poszukiwaniem wolnego miejsca.

Mniej aut korzystnie wpływa z kolei na ograniczenie hałasu oraz redukuje emisję CO2. W efekcie działania strefy więcej kierowców w drodze do centrum wybiera komunikację miejską, rower lub po prostu parkuje auto na krócej i po załatwieniu sprawy odjeżdża.


Opłaty za parkowanie w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania:


1. godz. - 5,5 zł,
2. godz. - 6,60 zł,
3. godz. - 7,90 zł
każda następna - 5,50 zł.
Opłaty obowiązują od poniedziałku do niedzieli w godz. 9-20.


Zgodnie z nowymi regulacjami środki uzyskane z opłat za postój pojazdów w ŚSPP (w wysokości nie mniejszej niż 65 proc. tych opłat), a także środki z opłat dodatkowych mają być przeznaczone wyłącznie na sfinansowanie poprawy publicznego transportu zbiorowego, budowę lub przebudowę infrastruktury pieszej lub rowerowej lub zieleń i zadrzewienia w gminie. W Gdańsku ten odsetek został określony na poziomie 80 proc.

Łącznie z parkowania, abonamentów i opłat dodatkowych w ŚSPP przez 11 miesięcy do budżetu Gdańska wpłynęło 11,5 mln zł. 80 proc. tej kwoty, a więc ok. 8,6 mln zł miasto musi przeznaczyć na pieszych, rowerzystów lub zieleń w mieście.

  • Nowe naziemne przejście pojawi się także w rejonie skrzyżowania Rzeczpospolitej, Hynka i Legionów.
  • Trzecie przejście ma powstać na jezdni przy przystanku tramwajowym "Uniwersytet Medyczny".

Budowa trzech przejść, nowe tablice SIP



Jako pierwsi dotarliśmy do krótkiej listy z wybranymi inwestycjami, które zostaną zrealizowane ze środków pozyskanych ze ŚSPP. Mówiąc najkrócej - zyskają piesi, rowerzyści i pasażerowie komunikacji miejskiej. Środków zabrakło za to na cele związane z nowymi nasadzeniami i zadrzewieniem w mieście.

Lwią część tej kwoty, bo aż 7,2 mln zł miasto zamierza przeznaczyć na budowę trzech naziemnych przejść dla pieszych wraz z sygnalizacją świetlną, przejazdami rowerowymi oraz niezbędną infrastrukturą. Chodzi o:


Pozostała część, a więc ok. 1,4 mln zł sfinansuje zakup i montaż nowych tablic systemu informacji pasażerskiej:



  • Wpływy ze ŚSPP pokryją też koszt wymiany tablic na pętli Łostowice Świętokrzyska.
  • Nowe tablice SIP pojawią się też na przystanku autobusowym "Zacna".
  • Skorzystają też pasażerowie korzystający z pętli autobusowej na Niedźwiedniku, gdzie pojawią się nowe tablice systemu informacji pasażerskiej.


Dlaczego w wybranych inwestycjach zabrakło nowej zieleni i nasadzeń? Urzędnicy tłumaczą, że środki na zadrzewienie miasta pochodzą z ogólnego budżetu, dlatego ze środków uzyskanych ze ŚSPP można było sfinansować inwestycje poprawiające komfort i bezpieczeństwo pieszych, rowerzystów i pasażerów komunikacji miejskiej.

- W ramach inwestycji na zieleń, w roku 2021 planowane jest wydatkowanie około 2 mln więcej niż w 2019 roku - wskazuje Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Środki mają być przeznaczone m.in. na zwalczanie szrotówka, jemioły, poprawę warunków wzrostu drzew i ich pielęgnację. To też rozbrukowania i nasadzenia w ich miejsce zieleni, budki dla dzikich pszczół, projekty nasadzeń drzew w ciągu alei Grunwaldzkiej czy nasadzenia łąk kwietnych.

Miejsca

Opinie (162) ponad 10 zablokowanych

  • A kierowców (2)

    Którzy za to wszystko płacą ma się w d*pie. Wszystko dla pieszych i rowerzystów i nawet ankieta nie uwzglednia tego żeby coś się nam należało... a nie chcemy wcale tak dużo, jedynie mniejszych korków. Oczy na 4 strony swiata i 2 wymiary przestrzenne przeżyjemy.

    • 16 5

    • (1)

      jest rozwiązanie - zostań pieszym lub rowerzystą i nie będziesz płacił

      • 0 2

      • A weeeź

        Idź se być najważniejszy gdzieś indziej.

        • 0 0

  • Nie mogę tego czytać bez zdenerwowania

    To brzmi jak jakiś zły sen o bandzie barbarzyńców którzy przekrętem przejęli władzę i teraz czują się bezkarni, arogancko wprowadzają po trupach swoje porządki, ignorują wszelkie głosy krytyki i na końcu wyganiają mnie z mojego miasta. Jednak wybory mają znaczenie i nie można dawać władzy absolutnej nawet sekretarce kreującej się na sierotkę marysię. Władza absolutna deprawuje absolutnie.

    • 1 1

  • Ta kasa powinna pójść na remont Grunwaldzkiej i przywrócenie tam 70 km/h

    • 0 0

  • Przejścia naziemne (4)

    To Zbrodnia przeciw ludzkosci

    • 43 19

    • Bardziej auta w miastach, jak nie stac cie na mieszkanie w miescie, to szukaj pracy na swojej wiosce (1)

      • 5 7

      • Oświeć mnie.
        Mieszkam w GD
        Dojazd samochodem do pracy zajmuje mi Max 20 minut.
        Komunikacją nie jestem w stanie dojechać na bilecie godzinnym. Przy ciągłej jeździe.
        Jaką propozycję masz dla mnie?

        • 0 0

    • opinia tranzytu jest nieistotna (1)

      • 5 9

      • Przechodząc przez jezdnię to ty jesteś tranzytem

        • 4 1

  • (3)

    Wystarczy jeździć do pracy rowerem sklepy itd a nie autami jeszcze może żeby zrobili wjazd do galerii autami to by było wyśmienicie

    • 10 35

    • Sory
      Nie mam czasu aby rano jechać 30 km rowerem.
      Komunikacja w GD jest tragiczna.
      Samochodem dojazd zajmuje mi Max 30 minut. Komunikacją jest to blisko 2h.
      Liczby te mówią same za siebie

      • 0 0

    • Nie każdy biega codziennie do sklepu po 2 plasterki sera i 5 plastrów szynki.

      • 2 1

    • nie każdy jest korposzczurem...

      • 3 1

  • Wpływy są o wiele większe... (1)

    ... tylko wiadomo, gdańsk, dulkiewicz i wszystko jasne!!!

    • 3 2

    • Panna Dulkiewicz żeby tylko rydwanów nie kupiła? Gdańsk to ma pecha

      • 1 0

  • Kaszuby welcome to (4)

    Ja dzięki zwiększonym opłatom w SPP znacznie częściej wybieram wypady na Kaszuby zamiast na gdańskie główne miasto. Nie ma straży miejskiej, nie ma opłat za parkowanie, nie ma problemów z szukaniem miejsca do zaparkowania auta, przed niemal każdą restauracją jest porządny, bezpłatny parking - miło i sympatycznie. Wolę zaoszczędzone na parkowaniu pieniądze wydać w restauracji, która zapewnia mi wygodny i bezproblemowy sposób pozostawienia samochodu. Pozdrawiam i polecam.

    • 12 6

    • (3)

      pieniądze zaoszczędzone na parkowanie wydajesz na dojazd, więc nie wiem gdzie tu oszczędność

      • 4 4

      • na dojazd do Gdańska też bym wydał (1)

        Przecież na dojazd na główne miasto też musiałbym poświęcić paliwo. Na Kaszuby jest może nieco dalej, ale korków mniej, więc różnica w spalaniu osatecznie jest niewielka.

        • 2 2

        • Korki na Kaszuby są już cały dzień

          Wczoraj Żukowo-Matarnia 40 minut

          • 1 1

      • Ale oszczędzi na żarciu, bo taniej niż w centrum.

        • 0 3

  • Kiedy poszerzenie strefy o (1)

    Stare Przedmieście, Wyspę Spichrzów i Dolne Miasto? Urzędnicy mają jakiś ukryty cel, że nie dają żyć mieszkańcom po drugiej stronie Podwala?

    • 10 3

    • Już i tak dostaliście przejścia naziemne, wystarczy

      • 0 1

  • Hipokryzja,,,,,, (4)

    Rotacja pojazdów, zmiejszenia emisji spalin, bzdura.
    Przejście dla pieszych przy Bramie Wyżynnej jest odwrotnością zamierzonych celów, miasto o tym wie, dlaczego robicie Mieszkańcom pod górkę???

    • 18 7

    • Nie zmyślaj (3)

      Jestem mieszkańcem i nie mogę doczekać się tego przejścia

      • 4 5

      • Ja też jestem mieszkańcem Gdańska i nie mogę się doczekać kolejnych wyborów (2)

        Oby gdańscy kierowcy nie zapomnieli dzięki komu tracą czas stojąc w korkach

        • 7 3

        • Jestem gdanskim kierowcą i będę głosował za obecną władzą (1)

          • 1 6

          • Syndrom sztokholmski.

            • 4 0

  • Zrobić na placu zebrań ludowych gigantyczny darmowy parking, druginod strony Urzędu Wojewódzkiego, zorganizować jeżdżące co 2 minuty busiki - rozwiąże to problem zakorkowanego Głównego Miasta.

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane