• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzywagonowy tramwaj wraca na tory

Krzysztof Koprowski
22 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 

Skład został utworzony z wagonów 1349, 1350, 1346, z czego tylko pierwszy posiada kabinę motorniczego.


Po kilku latach przerwy na gdańskie torowiska ponownie wyjedzie trzywagonowy skład tramwajowy. Dzięki temu w tramwajach linii 8 w godzinach szczytu będzie panował nieco mniejszy ścisk. Jednocześnie skład będzie atrakcją dla miłośników komunikacji miejskiej przed całkowitym wycofaniem z ruchu "stopiątek".



Czy w Gdańsku powinny być dłuższe tramwaje?

Jeszcze niedawno tzw. trójskłady były codziennym widokiem na gdańskich torach. Trzy wagony Konstal 105Na łączono na potrzeby obsługi linii m.in. 2, 6, 8, 10, 12, a po 2010 r. już tylko okazjonalnie do obsługi tzw. linii cmentarnych.

"Stopiątki", choć są przestarzałymi konstrukcjami, pozbawionymi niskiej podłogi i klimatyzacji, należą do najbardziej pojemnych tramwajów. Trzywagonowy skład jest w stanie pomieścić ok. 363 pasażerów. Dla porównania, Pesa Swing przewiezie jednorazowo nie więcej niż ok. 245 osób, Pesa Jazz Duo - 207 osób, a tramwaj typu N8C - 213 osób.

I to właśnie zapotrzebowanie na tabor o dużej zdolności przewozowej - szczególnie w sezonie letnim - jest jedną z przyczyn sformowania jednego trzywagonowego tramwaju do obsługi linii 8, kursującej na trasie Jelitkowo zobacz na mapie Gdańska - Stogi Pasanil zobacz na mapie Gdańska (Plaża zobacz na mapie Gdańska) przez Przymorze - Zaspę.

Tramwaj będzie skierowany do obsługi linii 8. Tramwaj będzie skierowany do obsługi linii 8.
- Po różnych zdarzeniach drogowych, w których uszkodzeniu uległy pierwsze wagony w składach podwójnych "stopiątek", pozostały nieużytkowane drugie wagony, pozbawione kabin motorniczego. Stąd pomysł, aby wykorzystać je do obsługi pasażerskiej w dłuższych, ok. 42-metrowych składach. Niestety niewielka liczba "wolnych" wagonów [Gdańsk w ostatnich latach sukcesywnie kasuje wysłużone tramwaje - dop. red.] nie pozwala na utworzenie więcej niż jednego "potrójniaka" - wyjaśnia Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego ds. przewozów.
W ubiegłym tygodniu dokonano przejazdu technicznego nowym - starym tramwajem. Zgodnie z przypuszczeniami największym problemem okazała się obsługa niedawno zmodernizowanych przystanków, które postanowiono skrócić podczas przebudowy - m.in. Brama Żuławska zobacz na mapie Gdańska oraz Kliniczna Szpital zobacz na mapie Gdańska.

- Ponieważ część przystanków jest za krótka, z przyczyn bezpieczeństwa czwarte drzwi w ostatnim wagonie będą zablokowane na stałe i nie będzie można z nich korzystać. Na drzwiach tych zostanie umieszczona stosowna informacja - informuje Zomkowski.
Ze względu na skrócenie przystanków podczas ich modernizacji, ostatnie drzwi w tramwaju będą zablokowane. Na drzwiach pojawi się stosowna informacja dla pasażerów. Ze względu na skrócenie przystanków podczas ich modernizacji, ostatnie drzwi w tramwaju będą zablokowane. Na drzwiach pojawi się stosowna informacja dla pasażerów.
"Potrójniak" będzie kursował od najbliższej środy (24 maja) do czasu rozpoczęcia remontu torów na Stogach, co jest planowane pod koniec tego roku. Będzie to przypuszczalnie ostatnia okazja, by sfotografować taki skład przed całkowitym wycofaniem "stopiątek" z ruchu liniowego w najbliższych latach - po zakupie i wprowadzeniu do ruchu 15-30 całkowicie nowych tramwajów.

Wstępnie planowane godziny odjazdu trójskładu 105Na z pętli Jelitkowo: 04:56, 07:11, 09:36, 12:07, 14:41, 17:01, z pętli Stogi Plaża: 08:21, 10:49, 18:05, z pętli Stogi Pasanil: 06:03, 13:26, 15:51. Tramwaj będzie kursował tylko w dni powszednie od poniedziałku do piątku.

Materiał archiwalny z 2015 r.

Transport na złom wysłużonych tramwajów 105Na.

Trzywagonowe tramwaje już na torach (21 opinii)

fot. Michał Brancewicz / facebook.pl/Trójmiejska Komunikacja Miejska i inne ciekawostki

W Gdańsku pojawiły się pierwsze potrójne składy Konstal 105Na, które jednorazowo mogą przewieźć nawet 363 pasażerów. Ostatnie drzwi w ostatnim składzie są zablokowane, bo niektóre z przystanków na których się zatrzymuje tramwaj są zbyt krótkie.
fot. Michał Brancewicz / facebook.pl/Trójmiejska Komunikacja Miejska i inne ciekawostki

W Gdańsku pojawiły się pierwsze potrójne składy Konstal 105Na, które jednorazowo mogą przewieźć nawet 363 pasażerów. Ostatnie drzwi w ostatnim składzie są zablokowane, bo niektóre z przystanków na których się zatrzymuje tramwaj są zbyt krótkie.
Zobacz więcej

Miejsca

Opinie (234) 4 zablokowane

  • (2)

    Czterowagonowy byłby większą atrakcją

    • 7 0

    • w maju chyba 2003 r. były testy 4-wagonowca (1)

      • 6 1

      • Nie test a przejazd tramfilii

        • 2 0

  • (1)

    Ale robia siare z tymi drzwiami kurka przystanki za krotkie to co?to drzwi beda zablokowane to po h..j ten trzeci wagon

    • 14 5

    • siłownia plenerowa

      Bedzie można po kilku piwach sprawdzić kto ma dość siły żeby je na chama otworzyć.

      • 4 0

  • NIE !!!! Już było dobrze, gdy te złomy niewygodne i hałaśliwe zniknęły ze Stogów!!!!!!!

    Żadna atrakcja - przybysze tylko z nas się śmieją, że taki złomy jeżdżą!!!

    • 3 4

  • To uciągnie (2)

    uciągnie trzy wagony dwoma silnikami, przecież to trupy? W upalne dni spali się drugi silnik na bank

    • 5 12

    • komentarz w stylu "nie zman się, więc się wypowiem"

      W każdym wózku są po 2 silniki. Łącznie 12 silników.

      • 6 1

    • To będzie jechał na dwóch doczepach az się kompletnie z...a na Siennickim albo na jakimś zaniku.

      • 0 1

  • Szkoda, ze myslimy tylko o dluzszych tramwajach, a nie wiekszej czestotliwosci w godz szczytu (5)

    • 119 15

    • Tramwajami nr 8 i 2

      jeździłem w sumie ok 10 lat (najpierw do szkoły a potem do pracy).
      Teraz jeżdżę samochodem, mimo że miesięcznie kosztuje to 3-4 razy drożej, to i tak jest warte swojej ceny. Nie wiem ile jeszcze by musiało zdrożeć paliwo, żebym zaczął myśleć o powrocie do jeżdżenia komunikacją miejską. Wole jeździć starym gratem i stać w korkach niż być skazany na łaskę ZTM.
      Pamiętam, że rozkład jazdy można było włożyć między bajki - tramwaj i tak przyjeżdżał jak chciał (szczególnie 8-semka). Na rozkładzie w szczycie popołudniowym niby co 10min., natomiast w praktyce co najwyżej co 30min. Natomiast rano, mimo, że mieszkałem 3 przystanki od zajezdni, normą były opóźnienia rzędu 10-15 min, albo kursy, które wypadły z programu. Wisienką na torcie były przebudowy torowisk podzielone na 5 etapów - tzn nie naprawiano torów na całej długości linii, tylko dzielono naprawę na etapy, w skutek czego przez 4 lata trzeba było się przesiadać na trasie z tramwaju do autobusu i z powrotem 3 razy (i podróż trwała 1,5h zamiast 0,5h).
      Nigdy więcej komunikacji miejskiej.

      • 7 1

    • Częstotliwość (3)

      I tak tramwaje się korkują przy Hucisku w godzinach szczytu... Pierw trzeba by rozwiązać problem wąskiego gardła w tamtym miejscu. A do tego czasu nie pozostaje niestety nic innego, jak wydłużanie składów.

      • 10 2

      • Bo debile zamiast puścić 2 i 6 3 Maja tak jak jeździły za dawnych czasów to puścili przy Dworcu barany. I teraz nie chcąc przyznać się do błędu trwają przy z góry założonej tezie.

        • 2 1

      • Ta, wydłużmy tramwaj tak, aby zablokował całe skrzyżowanie. Według mnie, również powinno się iść w zwiększenie częstotliwości. Jeśli tramwaj jeździ co 10 minut, to nie dziwmy się potem, że nawet pociąg nie zabierze wszystkich uzbieranych na przystanku pasażerów. Co 3 minuty powinien odjeżdżać środek komunikacji miejskiej.

        • 6 6

      • Centrum+cmentarz dżumy "Radunia"

        Właśnie rozwiązują problem Huciska.

        • 3 1

  • A ciekawe jak będą się mijać na stogach plaży (1)

    Jak co roku tam problem jest bo motorniczowie nie wiedzą jak się ustawić teraz podjedzie po3 i na lewy już żaden nie wjedzie a dojdą 3 plus wakacyjne linie

    • 6 1

    • Problemem był rozkład 3 i 68

      tramwaj 68 na Okopowej w kierunku Stogów miał być rozładowo 2 min po trójce, a że trójka było nieco opóźniona, a 68 lekko do przodu to kolejność się zmieniała i potem musiały manewrować na Plaży. Nie zawsze było to możliwe i tramwaj linii 3 odjeżdżał z Plaży mocno opóźniony.

      • 0 0

  • w latach 90-tych a dokładnie w 94 był tramwaj

    biały z czerwonym napisem panasonic na każdym wagonie a wagonów było 5 :D

    • 1 0

  • (1)

    Ustawic pare plyt betonowych jak na Hucisku i caly sklad sie miesci a nie kombinowac z dzwiami

    • 13 2

    • Te ostatnie drzwi będą non-stop uszkodzone

      no chyba że je zaspawają

      • 0 0

  • 3 człony! Czekałem na to: trójczłonowy tramwaj, Gdańsk jest wielki !!!!!!!!!!!!!!!! (1)

    Trzy

    człony

    sensacja

    • 11 3

    • Trzeba to opić

      • 2 0

  • "Ponieważ część przystanków jest za krótka, z przyczyn bezpieczeństwa czwarte drzwi w ostatnim wagonie będą zablokowane na (2)

    Brawo, przed remontami każdy przystanek był wystarczając długi aby taki trzy wagonowy skład się zmieścił. W czasie remontu szkoda było kasy na te 5 metrów więcej i teraz takie kwiatki.

    Wnętrze 105-tek uważam za najlepiej rozplanowane ze wszystkich modeli. Mniej miejsc siedzących za to szerokie przejścia i pojemniejsze.

    • 8 0

    • A do tramwaju wsiadasz jak po drabinie.

      • 0 1

    • Albo niska podłoga albo szerokie przejścia.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane