• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tu lepiej uważać. Najniebezpieczniejsze przejścia dla pieszych w Trójmieście

Szymon Zięba
28 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Nawet niewielka prędkość - z perspektywy kierowcy - może być groźna dla pieszego. Dlatego tak istotne jest, by zachować ostrożność przed przejściem. Na zdjęciu - wypadek z ul. Świętojańskiej w Gdyni. Nawet niewielka prędkość - z perspektywy kierowcy - może być groźna dla pieszego. Dlatego tak istotne jest, by zachować ostrożność przed przejściem. Na zdjęciu - wypadek z ul. Świętojańskiej w Gdyni.

W ciągu ostatnich trzech lat w 239 wypadkach zginęło sześć osób, a 245 zostało rannych. To statystyki z Gdańska, Gdyni i Sopotu, które dotyczą tragicznych zdarzeń na przejściach dla pieszych. Choć z roku na rok spad liczba podobnych incydentów, policjanci wskazują "czarne punkty" na mapie Trójmiasta. Sprawdziliśmy, na których przejściach dla pieszych dochodzi do największej liczby wypadków i kolizji z udziałem pieszych.



Ustępujesz pierwszeństwa pieszym czekającym przy przejściu?

Na trójmiejskich drogach jest coraz bezpieczniej - wynika z policyjnych statystyk. Wpływ na to mają działania podejmowane przez miejskich urzędników: krok po kroku ograniczana jest prędkość również głównych arterii miast. Otwarcie mówi się także o priorytecie dla pieszych względem zmotoryzowanych.

Nadal jest jednak sporo do zrobienia. Z policyjnych statystyk wynika, że w Gdańsku, Gdyni i Sopocie, nie brakuje "czarnych punktów" - niebezpiecznych miejsc, w których dochodzi do największej liczby wypadków i kolizji. Wśród nich są również przejścia dla pieszych.

Poprosiliśmy policjantów o wskazanie najbardziej niebezpiecznych przejść na trójmiejskich drogach. Mundurowi wyliczają, że:

  • w Gdańsku dotyczy to ulic Elbląskiej, Hallera, Kielnieńskiej, Kołobrzeskiej, Piastowskiej i Traktu św. Wojciecha;
  • w Gdyni - al. Zwycięstwa, Chwaszczyńskiej i Władysława IV;
  • w Sopocie - Armii Krajowej, Haffnera, Powstańców Warszawy.

Na przejściach dla pieszych na tych drogach najczęściej poszkodowani byli przechodnie.


Wypadki i kolizje na przejściach dla pieszych w Trójmieście



Tylko w 2021 roku policjanci odnotowali:

W Gdańsku:
  • 44 wypadki na przejściach dla pieszych
  • dwie osoby zginęły
  • 45 było rannych

Doszło także do 22 kolizji.

  • Niebezpieczne przejścia na mapie Gdańska.
  • Niebezpieczne przejścia na mapie Gdańska.
  • Niebezpieczne przejścia na mapie Gdańska.
  • Niebezpieczne przejścia na mapie Gdańska.
  • Niebezpieczne przejścia na mapie Gdańska.
W Gdyni:
  • 21 wypadków
  • dwie osoby zginęły
  • 20 było rannych

Doszło do 16 kolizji

  • Niebezpieczne przejścia na mapie Gdyni.
  • Niebezpieczne przejścia na mapie Gdyni.
  • Niebezpieczne przejścia na mapie Gdyni.
W Sopocie:
  • trzy wypadki
  • trzy ranne osoby

Doszło do czterech kolizji.

  • Niebezpieczne przejścia na mapie Sopotu.
  • Niebezpieczne przejścia na mapie Sopotu.

Na przejściach dla pieszych najpierw piesi



Na koniec warto przypomnieć, że od 1 czerwca 2021 r. kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, ma obowiązek - poza oczywiście zachowaniem ostrożności i ustąpieniem pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się już na przejściu - zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo osoby przechodzącej przez przejście oraz ustąpić jej pierwszeństwa, gdy ta dopiero wchodzi na "pasy".

Skrzyżowania, których kierowcy "nie ogarniają"



Przepisy nie tyczą się tramwajów, gdyż droga hamowania takiego pojazdu z kompletem pasażerów na pokładzie jest kilkukrotnie dłuższa niż jadącego z tą samą prędkością samochodu osobowego.

Quiz Ulice Trójmiasta. Co o nich wiesz? Średni wynik 53%

Ulice Trójmiasta. Co o nich wiesz?

Rozpocznij quiz

Opinie (406) 10 zablokowanych

  • orunia - Zrobić światła na przeciwko Banku Sztumskiego

    • 1 0

  • Taka sytuacja... (3)

    Jadę przez przelotową wieś, przede mną auto ciężarowe z tzw. łódką, jest mokro, pada krupa śnieżna, spod kół ciężarówki leci mgła kropli i nagle wyłania się przy przejściu człowiek okręcający się wokół własnej osi, żeby owa wodna mgła nie zachlapała mu twarzy. Próbuję hamować, ale jest ślisko i wiem że i tak nie zahamuję przed przejściem, odpuszczam więc hamulec, przejeżdżam, ale auto jadące za mną zdążyło wyhamować, pieszy przeszedł. A co Wy koledzy kierowcy zrobicie w takiej sytuacji?

    • 1 0

    • W takich warunkach

      To raczej odpuścić sobie jazdę.

      • 1 0

    • znaczy, jechałeś za szybko (1)

      • 2 0

      • No nie było to 50..

        Pewnie jakieś 62 km/h

        • 1 0

  • (1)

    Kierowców powinno się karać za samo wsiadanie za kierownicę, to potencjalni mordercy.

    • 5 3

    • Karani nie

      Większość kierowców powinno oddać prawo jazdy. Świadczą o tym wpisy. A jeszcze niektórzy powinni przedłożyć wyniki testów psychologicznych...

      • 1 0

  • Piesi pomimo zakazu nadal chodzą z telefonem przy uchu. Czas zacząć ich pałować! (5)

    • 5 8

    • Kierowcy

      Ja raczej widzę kierowców rozmawiających przez komórkę i kierujących jedną ręką.

      • 0 0

    • I mnie się przytrafiło...

      Wczoraj przeszedłem przez małe lokalne przejście dla pieszych z telefonem przy uchu.

      • 1 1

    • Piesi jak piesi ale kierowca bawiacy sie telefonem podczas jazdy to juz standard (2)

      • 6 3

      • Z moich obserwacji wynika, że jest na odwrót i to zdecydowanie

        Zakaz pozostał na papierze

        • 3 1

      • Ciekawe jak

        Może coś wpisywać w nawigację i tyle. W przeciwieństwie do pieszego fejska nie sprawdza

        • 2 2

  • Powinno się przywrócić dawne prawo !!! (3)

    Pieszy patrzy w prawo , lewo , potem znowu w prawo i przechodzi jak jest bezpiecznie !!! to takie trudne ? jak widać dla Pis tak.

    • 6 8

    • Ugryź się w t..k

      Ja zawsze się rozglądam przed przejściem. Po wprowadzeniu przepisów kierowcy zachowują się tak samo chamsko i nie przepuszczają pieszych więc jak dla mnie to różnicy nie ma. Wręcz jest jeszcze gorzej.

      • 0 0

    • o fan tuska co przekracza prawo jadac 120 km/h

      w terenie zabudowanym.

      • 0 3

    • patrze to ja przed przejsciem zanim dojdę

      i przechodze

      • 1 0

  • Ewidentnie przyczyniły się media i głupie przepisy. (5)

    Wszędzie nagłaśniali, że pieszy ma bezwględne pierwszeństwo. ale również ma zachować uwagę, rozglądnąć się, nie włazić pod nadjeżdżający pojazd "bo on ma pierwszeństwo"! Jeszcze kupa młodych zakapturzonych z nosem wlepionym w telefon.

    • 12 4

    • Obserwacja

      Jeżeli jako kierowca widzisz tylko zakapturzonych ludzi to lepiej oddaj prawko

      • 0 0

    • co ty masz z tymi kapturami? (3)

      ja chodze bez kaptura, komorki nie nosze, ale notorycznie natykam sie na takich kierowcow co zajezdzjac pasy i potrafia na nich stanać by nie przepuscic na przejsciu. Zasuwanie z nadmierna predkoscia jak tusk to praktycznie codziennosć.

      • 2 5

      • złapanie Tuska na przekroczeniu prędkości to była ustawka (2)

        lekceważenie limitów prędkości to specjalność osób popierających JKM: samochód jest pojazdem, do jak najszybszego przedostania się z punktu A do punktu B, a wszelkie ograniczenia to forma ograniczenia wolności.

        • 0 5

        • a czym sie rozni jkm, tusk czy geremek? (1)

          wszyscy ciagneli kase z UE.

          • 1 2

          • tylko JKM bredził o ujemnym wpływie obowiązku stosowania pasów bezpieczeństwa

            na ciężkość obrażeń odnoszonych przez ofiary wypadków drogowych. Były także inne różnice, ale po co mnożyć byty?

            • 0 0

  • czytanie dużej części zamieszczonych tu opinii skłania do zauważenia zjawiska "wiktymizacji ofiar" (5)

    kierowcy szukają usprawiedliwień swojego stylu jazdy albo podkreślając niezgodne z ich oczekiwaniami zachowania pieszych, albo też próbując "symetryzować": szukać winy po obu stronach sytuacji drogowej. W dobrze prowadzonej promocji bezpieczeństwa ruchu drogowego stosowane są dwie zasady: "odpowiedzialność silniejszego" (wiadomo, że są to kierujący pojazdami) oraz "automatyczna odpowiedzialność cywilna kierowcy" przed rozstrzygnięciem szczegółów sporu. Takie zasady na pewno zmniejszyły by liczbę wypadków i kolizji w naszym kraju.

    • 9 4

    • Nie zmniejszyłyby (3)

      Nie ważne jakie przewidzisz kary, jak pieszego nie widać to nie widać. Obie strony muszą być uważne, żeby błąd jednej osoby nie skutkował tragedią.

      • 3 4

      • jak może być nie widać? nie ma takiej możliwości (2)

        jak nie widzisz to nie jedziesz. zatrzymujesz się i upewniasz. proste jak konstrukcja cepa. na skrzyżowanie tez wjeżdżasz na rympał jak nie widać? na co liczysz? na farta?

        • 2 3

        • Samochody mają włączone światła, i je widać na skrzyżowaniu (1)

          Piesi ubierają się na czarno, nie mają odblasków ani tym bardziej świateł, więc czasem ich nie widać. Czego nie rozumiesz?

          • 3 2

          • A ty

            A ty czego nie rozumiesz?? Argument że ludzie ubierają się na czarno jest śmieszny... Jedynie to zgodzę się że trójmiejskie ulice są nieoświetlone. A będzie jeszcze gorzej. Więc zwalanie winy tylko na pieszych jest dziecinne.

            • 0 1

    • Dokładnie

      Dokładnie, jak zwykle wymówki i argumenty poza wszelką logiką. Najlepszy to ten że przejście dla pieszych jest dla samochodów..... Prawda jest taka że większość szkół jazdy nastawiona jest na kasę i wypuszcza buraków, chamów i nieuków którzy za kierownicą dostają jobla...

      • 0 0

  • Zielone strzałki

    Zlikwidować te bzdurne strzałki. i**otom kierowcom wydaje się że to zielone światło.....

    • 1 1

  • Ojojoj! (1)

    Pieszy wbiegł znienacka prosto pod koła i się zdziwił.

    • 9 8

    • Lepiej

      Siedzieć cicho niż wypisywać i okazać się burakiem. Jeżeli jeździsz to lepiej oddaj prawko, o ile ktoś je Tobie dał.

      • 0 0

  • (1)

    Mam kolegę który mieszka na stałe w Szwecji.Tam jest trochę inna kultura na drogach,a mimo to twierdzi że Polacy to urodzeni bohaterowie i samobójcy.Mam 60 lat i uczono mnie jak się zachowywać w ruchu ulicznym.Do dzisiaj tego nie żałuję Boję się tylko że jakiś plastikowy półmózg samobójca nie wlezie albo wjedzie mi pod samochód.Pozdrawiam ludzi rozsądnych.

    • 12 5

    • To nie wsiadaj za kółko.

      I już

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane