• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tu lepiej uważać. Najniebezpieczniejsze przejścia dla pieszych w Trójmieście

Szymon Zięba
28 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Nawet niewielka prędkość - z perspektywy kierowcy - może być groźna dla pieszego. Dlatego tak istotne jest, by zachować ostrożność przed przejściem. Na zdjęciu - wypadek z ul. Świętojańskiej w Gdyni. Nawet niewielka prędkość - z perspektywy kierowcy - może być groźna dla pieszego. Dlatego tak istotne jest, by zachować ostrożność przed przejściem. Na zdjęciu - wypadek z ul. Świętojańskiej w Gdyni.

W ciągu ostatnich trzech lat w 239 wypadkach zginęło sześć osób, a 245 zostało rannych. To statystyki z Gdańska, Gdyni i Sopotu, które dotyczą tragicznych zdarzeń na przejściach dla pieszych. Choć z roku na rok spad liczba podobnych incydentów, policjanci wskazują "czarne punkty" na mapie Trójmiasta. Sprawdziliśmy, na których przejściach dla pieszych dochodzi do największej liczby wypadków i kolizji z udziałem pieszych.



Ustępujesz pierwszeństwa pieszym czekającym przy przejściu?

Na trójmiejskich drogach jest coraz bezpieczniej - wynika z policyjnych statystyk. Wpływ na to mają działania podejmowane przez miejskich urzędników: krok po kroku ograniczana jest prędkość również głównych arterii miast. Otwarcie mówi się także o priorytecie dla pieszych względem zmotoryzowanych.

Nadal jest jednak sporo do zrobienia. Z policyjnych statystyk wynika, że w Gdańsku, Gdyni i Sopocie, nie brakuje "czarnych punktów" - niebezpiecznych miejsc, w których dochodzi do największej liczby wypadków i kolizji. Wśród nich są również przejścia dla pieszych.

Poprosiliśmy policjantów o wskazanie najbardziej niebezpiecznych przejść na trójmiejskich drogach. Mundurowi wyliczają, że:

  • w Gdańsku dotyczy to ulic Elbląskiej, Hallera, Kielnieńskiej, Kołobrzeskiej, Piastowskiej i Traktu św. Wojciecha;
  • w Gdyni - al. Zwycięstwa, Chwaszczyńskiej i Władysława IV;
  • w Sopocie - Armii Krajowej, Haffnera, Powstańców Warszawy.

Na przejściach dla pieszych na tych drogach najczęściej poszkodowani byli przechodnie.


Wypadki i kolizje na przejściach dla pieszych w Trójmieście



Tylko w 2021 roku policjanci odnotowali:

W Gdańsku:
  • 44 wypadki na przejściach dla pieszych
  • dwie osoby zginęły
  • 45 było rannych

Doszło także do 22 kolizji.

  • Niebezpieczne przejścia na mapie Gdańska.
  • Niebezpieczne przejścia na mapie Gdańska.
  • Niebezpieczne przejścia na mapie Gdańska.
  • Niebezpieczne przejścia na mapie Gdańska.
  • Niebezpieczne przejścia na mapie Gdańska.
W Gdyni:
  • 21 wypadków
  • dwie osoby zginęły
  • 20 było rannych

Doszło do 16 kolizji

  • Niebezpieczne przejścia na mapie Gdyni.
  • Niebezpieczne przejścia na mapie Gdyni.
  • Niebezpieczne przejścia na mapie Gdyni.
W Sopocie:
  • trzy wypadki
  • trzy ranne osoby

Doszło do czterech kolizji.

  • Niebezpieczne przejścia na mapie Sopotu.
  • Niebezpieczne przejścia na mapie Sopotu.

Na przejściach dla pieszych najpierw piesi



Na koniec warto przypomnieć, że od 1 czerwca 2021 r. kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, ma obowiązek - poza oczywiście zachowaniem ostrożności i ustąpieniem pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się już na przejściu - zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo osoby przechodzącej przez przejście oraz ustąpić jej pierwszeństwa, gdy ta dopiero wchodzi na "pasy".

Skrzyżowania, których kierowcy "nie ogarniają"



Przepisy nie tyczą się tramwajów, gdyż droga hamowania takiego pojazdu z kompletem pasażerów na pokładzie jest kilkukrotnie dłuższa niż jadącego z tą samą prędkością samochodu osobowego.

Quiz Ulice Trójmiasta. Co o nich wiesz? Średni wynik 53%

Ulice Trójmiasta. Co o nich wiesz?

Rozpocznij quiz

Opinie (406) 10 zablokowanych

  • Przed przejsciem (9)

    Należy zwolnić jak się nie ma 100% pewności czy nikt nie przechodzi (na tyle, aby mieć te 100% pewności). Inne podejście to akceptacja ofiar.

    • 32 11

    • Przed wejście na przejście (4)

      Należy upewnić się, że kierowca Cię widzi. W innym wypadku to samobójstwo. To elementarna wiedza z przedszkola.

      • 23 6

      • kierowca nigdy nic nie widzi. on po prostu jedzie. to żadna rada. (3)

        mandaty po 10tys mogą poprawić im wzrok!

        • 10 14

        • Kiero

          Czyżby? Wczoraj mi taką rodzinka z trójką dzieci wlazła wprost pod auto , oczywiście za innego które właśnie jechało . Jeszcze wielce oburzeni tumani.
          Wkurwiłem się z lekka i wezwałem policję mimo iż zdążyłem się zatrzymać.
          Obydwoje starzy dostali po 100 mandatu . Monitoring przy sklepie okazał się pomocny.
          Ale tak w zasadzie przez głąbów do tragedii było nie wiele

          • 2 1

        • (1)

          Tak jak mandaty dla pieszych z intelektem pantofelka lub ameby, którzy nie są w stanie zrozumieć, że oni też są uczestnikami ruchu, a nie świętymi krowami :)

          • 10 6

          • To kierowcy nie potrafią zrozumieć że piesi są uczestnikami ruchu.

            • 7 6

    • masz 1000% racji, to obowiązek.kierowcy wynikający z kodeksu.

      • 1 1

    • samochod trzeba zostawic w domu (2)

      inne podejscie to akceptacja ofiar.
      sorry, ludzie gineli i beda ginac. jedyne co mozna zrobic to poprawiac infrastrukture tak zeby ginelo ich jak najmniej.

      • 6 9

      • (1)

        Ale jak poprawiają infrastrukturę to jest jazgot kierowców że przepustowość spada, bo nie mogą już grzać od świateł do świateł.

        • 8 8

        • Poprawa infrastruktury to przejścia podziemne, a nie korkowanie miasta

          • 5 8

  • Płk. Dąbka w Gdyni przy zespole szkół, (1)

    Dramat to przejście, powinny być kamery albo sam zostanę społecznikiem, kierowca się zatrzymuje a na pasie przeciwległym kilku ani myśli, tamtędy chodzą też dzieci do przedszkola, wielokrotnie byśmy byli tam potrąceni.

    • 4 0

    • napisz do mniasta, że ksiondz noco chodzi - wraca od kochanka, to za tydzień zbudujo swiatła i progi

      • 0 0

  • Teraz kierowca musi się trzy razy się upewnić,

    czy może bezpiecznie wjechać na przejście. I bardzo dobrze. Ja zauważyłem dużą poprawę w zachowaniu kierowców przed przejściami po wejściu nowych przepisów nakazujących ustąpienie pieszemu wchodzącemu na przejście.

    • 1 3

  • Ile % wypadków spowodowali piesi z tych 239 wypadków? (4)

    Czy pieszy był trzeźwy?
    Z jaką prędkością poruszali się kierujący i czy przyczynili się do śmierci lub obrażeń pieszego przekraczając prędkość.

    • 16 14

    • Pieszy może legalnie przechodzić przez przejście po pijaku (2)

      Znowu to bezsensowne zrównywanie obowiązków kierowców do obowiązków pieszych. To że kierowca ma obowiązek być trzeźwy nie oznacza że pieszy musi. Jeśli pijak przechodzi przez przejście to ma tam pierwszeństwo i podobnie jak dziecko czy staruszek może legalnie nie ogarniać sytuacji a przeszkolony kierowca powinien to przewidzieć.

      • 9 2

      • (1)

        "Pieszy może legalnie przechodzić przez przejście po pijaku"

        pod warunkiem, że nie jest to wtargnięcie na jezdnię,

        "Jeśli pijak przechodzi przez przejście to ma tam pierwszeństwo "

        pod warunkiem, że ruch na tym skrzyżowaniu nie jest kierowany.

        • 3 3

        • Trudno jest pieszemu wtargnąć na przejściu bez świateł

          • 0 0

    • zastanawia zbieżność miejsca

      jeżeli w pobliżu jest stacja benzynowa z alkoholem to możemy przewidywać wtargnięcie na pasy spragnionego konesera.

      • 4 4

  • Nie wiem jakim cymbałem trzeba być, żeby nie zwolnić i nie zwrócić szczególnej uwagi w pobliżu przejść (5)

    Jadę przepisowo, ale przed przejściem noga z gazu na hamulec, jak nie widzę wyraźnie że nikt nie idzie to zwalniam choćby do 20. Średni czas jazdy nigdy mi na tym nie ucierpiał a i ja i piesi mamy spokojniej.

    • 9 5

    • Chłopie nie szalej (2)

      Ja przed przejściem zatrzymuje się wychodzę z samochodu i szukam pieszego. Tak szukam, bo jak to mówią strzeżonego Pan Bóg strzeże. Jak pieszy jest to czasem sobie porozmawiam. Bo co za różnica czy dojadę za godzinę czy dwie, ważne że dojadę.
      A Ty chłopie tak nie szalej 20 km/h po przejściu bo licho nie śpi.

      • 7 5

      • Przeczytaj jeszcze raz mój komentarz ze zrozumieniem.

        Każdy jest taki fwuj hehe wesoły do czasu aż nie potrąci dzieciaka w drodze do szkoły w ciemny zimowy poranek, a potem kocia morda i głupie tłumaczenie.

        • 2 0

      • no juz sie popisales.

        a teraz siusiu myj zabki i spac. bo po dobranocce.

        • 3 5

    • Zapomniałeś dodać że jeździsz tylko w niedzielę do kościoła.
      I teraz wszystko jest spójne i logiczne

      • 0 1

    • Nie popadajmy w paranoję. Piesi też mają oczy.

      • 4 8

  • 65% w ankiecie, że zawsze puszczali pieszych... Hahaha :) raczej 1%

    • 3 3

  • I znowu fatalnie skonstruowana ankieta

    Wyślijcie swoich pismaków na kurs tworzenie kwestionariuszy ankietowych. Chyba, że byli i specjalnie produkują takie buble.

    • 5 1

  • Potrącić pieszego na Świętojańskiej . (2)

    Miszcz

    • 12 2

    • (1)

      Akurat tam często piesi przechodzą gdzie popadnie, gdzie im wygodniej. Widziałam to już kilkadziesiąt razy!

      • 0 4

      • Prawda. Łażą jak jacyś zombie!

        • 1 0

  • Czy speedogacie na dwóch kółkach, bez oświetlenia i bez dzwonka (4)

    nadal szybko latają po zebrach dla pieszych i to bez żadnych mandatów?

    • 14 9

    • Tak, praktycznie są bezkarni i trzeba się za nich zabrać w końcu.

      • 1 1

    • w 2020r. (2)

      rowerzyści przyczynili się do śmierci 0 (zero ) pieszych
      kierowcy dla porównania przyczynili się do śmierci 620 pieszych w tym 16 zabili na chodnikach.
      takie są fakty

      • 7 7

      • (1)

        Nie porównuj obrażeń (bo samochód jest szybszy i cięższy niż rower, więc skutki każdej kolizji są większe) tylko liczbę potrąceń, także tych niezgłaszanych "bo nic się nie stało"

        • 3 7

        • no szybszy. tu jest ten główny problem. nieprzestrzeganie limitów prędkości czy ogólnie nie dostosowywanie prędkości do warunków wśród kierowców. to prawda. odblaski to temat zastępczy i bzdura wymyślona przez kierowców żeby się wybielać i usprawiedliwić swój bandytyzm drogowy.

          • 4 2

  • a jaka jest droga hamowania autobusu z kompletem pasażerów? (1)

    czy też nie przypadkiem dwa razy dłuższa niż samochodu osobowego? to dlaczego autobus nie ma pierwszeństwa? Swoją drogą jakim cudem tramwaj przed przejściem nie zatrzyma się ale przed sygnalizatorem już musi?(wtedy droga hamowania się zmniejsza czy jak?) Dodatkowe pytanie jak pieszy ma się zachować z przejściami przez ulicę gdy nie ma wydzielonego torowiska?(np ulica Mickiewicza?) - wejść na pasy i zatrzymać się na środku by przepuścić tramwaj? w sumie takie absurdy tylko w Polsce

    • 6 2

    • dluzsza o dlugosc autobusu. to pewne

      ale autobusy powinny jezdzic 40 km/h najwyzej.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane