• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

700 tys. zł na tunel, który nikomu nie służy

Kajetan Lewandowski
6 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Wejście do tunelu pod ul. Wielkopolską. Niepełnosprawny się tu nie dostanie, a kierowcy niewiele dzięki temu zyskują, bo 300 metrów dalej i tak stoją na światłach.
  • Tak wygląda tunel już po estetyzacji.
  • Tunel ma 60 m szerokości.
  • Takie schody są nie do pokonania dla osoby na wózku.
  • Przejścia naziemne w takich miejscach wyznacza się już nie tylko w Europie Zachodniej. Robi się tak w Warszawie czy Gdańsku.

- Kończy się remont tunelu pod ul. Wielkopolską zobacz na mapie Gdyni w Gdyni. Przeprowadzono konserwację przejścia, które niczego nie ułatwia ani kierowcom, ani pieszym. Za to znacznie utrudnia poruszanie się sporej grupie mieszkańców Gdyni. Poza tym zawsze będzie to miejsce odpychające, szare, a po zmroku niebezpieczne. Wydano na to 700 tys. zł - pisze nasz czytelnik, pan Kajetan.



Czy w takich miejscach powinny być naziemne przejścia dla pieszych?

W Małym Kacku kończy się właśnie remont przejścia podziemnego przy ul. Spokojnej, pod ul. Wielkopolską zobacz na mapie Gdyni. Wydano ponad 700 tys. zł na konserwację rozwiązania rodem z lat 70. XX wieku, gdy były to opłotki miasta. Dzisiaj tereny te znajdują się 6 km od granic Gdyni, wewnątrz terenów zabudowanych. Tego typu rozwiązanie niczego nie ułatwia kierowcom samochodów (w obie strony za 300 metrów są kolejne światła), a niezwykle utrudnia życie przede wszystkim osobom starszym, z niepełnosprawnościami i matkom z dziećmi w wózkach.

Tunel zawsze będzie szary i niewygodny

Należy oddać sprawiedliwość i wyręczyć rzecznika Urzędu Miasta - większość środków wydano na wzmocnienie konstrukcji stropów. Każdy kierowca jadąc (a właściwie pędząc, bo nie znam nikogo, kto by w tym miejscu jeździł regularnie zgodnie z obowiązującymi przepisami) czuł delikatną "hopkę".

Część środków została wydana na tzw. estetyzację przejścia. Żadne pieniądze jednak nie zmienią faktu, że jest i zawsze będzie to miejsce odpychające, szare, a po zmroku niebezpieczne. Wyłożenie schodów szarą kostką Bauma w żaden sposób nie zmienia tego, że osoby starsze, kurczowo trzymając się poręczy (owszem - nowej, z chromowanej stali) będą schodzić jedno piętro w dół, by za 60 metrów (taką szerokość ma ulica Wielkopolska w tym miejscu) wdrapywać się z powrotem na powierzchnię. Dla osoby na wózku inwalidzkim taki tunel jest całkowicie bezużyteczny - to dyskryminacja w czystej postaci.

Tunel dla pieszych? Przecież korzystają kierowcy

W imię czego takie bariery w mieście eufemistycznie nazywane są "tunelami dla pieszych"? To nie pieszy odnosi korzyści z ich użytkowania. Beneficjentem istnienia takich przejść są kierowcy samochodów, którzy Wielkopolską mogą mknąć niczym Kapitan Ameryka autostradą poprzez prerie. Tyle że na Wielkopolskiej obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h, kilkaset metrów dalej w każdą stronę są skrzyżowania ze światłami, a wokół mieszkają ludzie. W dodatku skrzyżowanie Spokojna/Wielkopolska zobacz na mapie Gdyni to również dojazd na cmentarz, na działki, do lasu i wieży widokowej na Kolibkach.

Przejście naziemne nie spowoduje korków. One już są

Wielkopolska to ulica należąca do czołówki gdyńskich dróg pod względem zabierania praw jazdy za przekroczenie dozwolonej prędkości w terenie zabudowanym o ponad 50 km/h.
Czas najwyższy, by wszyscy mogli w cywilizowany sposób przemieszczać się w tym rejonie. Należy pomyśleć o wyznaczeniu naziemnej alternatywy dla pieszych w tym miejscu lub o całościowej przebudowie skrzyżowania Wielkopolska/Spokojna, uwzględniając potrzeby wszystkich uczestników ruchu, nie tylko kierowców jadących w relacji Śródmieście-Karwiny.

Ktokolwiek próbował wyjechać z ulicy Spokojnej w stronę Karwin wie, jak trudno jest włączyć się do ruchu w tym rejonie. Tradycyjny straszak "nie, bo będą korki..." w tym przypadku nie zadziała - bo korki w tym miejscu już są. W godzinach szczytu porannego kierowcy i tak stają w korku na wysokości ul. Łowickiej zobacz na mapie Gdyni, a w szczycie popołudniowym w korku przed ul. Sopocką zobacz na mapie Gdyni. W pozostałych godzinach "tnie" się Wielkopolską 100 km/h na godzinę. To ulica należąca do czołówki gdyńskich dróg pod względem zabierania praw jazdy za przekroczenie dozwolonej prędkości w terenie zabudowanym o ponad 50 km/h.

Nie konferencje, a konkretne, odważne decyzje

Wbrew pozorom, Gdynia myśli o osobach z niepełnosprawnościami. Sukcesywnie likwiduje się bariery architektoniczne w budynkach, mamy eksperta ds. dostępności, przejścia dla pieszych oznaczone są specjalnymi guzkami dla niewidomych, wszystkie sygnalizacje w mieście mają sygnał dźwiękowy. Gdynia wydała i wydaje setki milionów złotych na niskopodłogowy tabor autobusowy i trolejbusowy. Po co, skoro po wyjściu z autobusu lub trolejbusu na przystanku "Lidzka" trzeba pokonać 50 schodów? Co ciekawe, kiedy budowlańcy realizowali zlecenie przy ul. Lidzkiej, 3 km dalej - w PPNT - odbywała się konferencja, na której zastanawiano się, co zrobić, by przestrzeń miasta była dostępna dla wszystkich.

Bierzmy przykład z Warszawy i Gdańska

Jeśli Gdynia chce być nowoczesnym miastem - takim na wzór Kilonii, a nie Czelabińska - należy podjąć działania na rzecz likwidacji pozostałych barier. Wyznaczanie przejść dla pieszych z sygnalizacją to nie są koszty, które wywrócą budżet miasta.

W Warszawie, Wrocławiu i Szczecinie takie tunele zbudowane za czasów Edwarda Gierka lub gen. Jaruzelskiego są albo likwidowane, albo pieszym daje się alternatywę. Swoje przejścia podziemne na Podwalu Przedmiejskim w najbliższym czasie chce "unieszkodliwić" Gdańsk. Zrobił to już także przy ul. Wita Stwosza zobacz na mapie Gdańska, Czas najwyższy, by Gdynia również włączyła się w ten trend.
Kajetan Lewandowski

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (359) 1 zablokowana

  • moze warto

    sprawdzic kto zarbobil te 700 tys ,kto to zlecil kto podpisal decyzje i nie ma krecenia ze rada miasta ktos jest odpowiedzialny za to i tyle jest tez odpowiedzialnosc zbiorowa tak wiec to jest do ustalenia wszystko i za lby i do baltyku

    • 0 0

  • brednia

    każdy tunel ułatwia ruch . Owszem, bardziej on słuzy kierowcom, to prawda, ale co to ma do rzeczy ? Światła szkodzą zarówno pieszym jak i kierowcom ale są czasem potrzebne. Poza tym, co to ma do rzeczy, że za 300 m są światła ? Jeżeli tam będzi zielone światło, to przejedzie sie płynnie a tak byłoby to o wiele trudniejsze. Tylko głupcy rezygnują z gotowych przejść podziemnych.
    Zamiast czepiać sie tuneli zajmijcie się wyłączaniem świateł regulujących ruch poza godzinami szczytu

    • 0 0

  • ale wracając z meczu jest gdzie się odlać, ba nawet balasa spuścić

    • 0 0

  • (18)

    To jest Polska dlatego absurd w tym kraju to codzidzienność! Wszystkie absurdy są za Wasz szmal! Dlatego nauczcie się kontrolować i rozliczać ludzi których wybieracie w wyborach! My płacimy duże podatki i wybieramy samorządy które dobierą sobie pracowników aby nam (podobno) ułatwiać życie! Polska ma dwie wady za duzy odsetek obywateli tępych dających sobą manipulować (ciemna masa) i brak zaangazowania w kontrole osób które są u władzy! Bo to nie PIS ,PO ,SLD daje zasiłki ,dotacje i inne formy socjalne to my wszyscy się na to składamy w formie podatków a rząd jest od tegi aby nasza kase rozsądnie wydawać!

    • 192 23

    • to jest miś na miarę naszych czasów (11)

      700 tys. a cóż to jest dla darmozjadów na stołkach, tyle co splunąć.
      nie ze swojej kieszeni wyciągają, więc mają to głęboko

      • 21 2

      • Powinno być przejście dla pieszych z podejściem i zejściem dla rowerów (2)

        to by miało sens, jest tam dużo miejsca żeby zrobić zejście i podejście bez schodów, wydać tyle kasy i źle, co za ograniczony człowiek to robił, jaka to była firma i kto z urzędu miasta to zatwierdził

        • 3 3

        • Jak firma? Jak Gdynia to zapewne MTM? (1)

          • 4 0

          • Widzisz, nie wiesz na pewno a głupoty pieprzysz.

            • 0 0

      • (7)

        Mądrze piszesz, ale co zrobić aby większość głosującego w wyborach społeczeństwa to zrozumiała? Pozdrawiam .

        • 11 4

        • (5)

          Co zrobić? To BANALNIE proste.

          Minimalne wynagrodzenie to
          "na rękę": 1 355,69 zł
          koszt pracodawcy: 2 233,69 zł

          Zamiast dawać ludziom co miesiąc 1355zł trzeba im dawać 1000 więcej.
          A potem, na koniec roku niech SAMI zapłacą 12 000zł podatku :D

          MOŻE wtedy niektórzy DEBILE przejrzą na oczy.

          ps. do tego, kto układał ankietę:
          to nie przejścia dla pieszych powodują korki...
          to SAMOCHODY powodują korki...

          • 19 6

          • Dodaj VAT na koniec roku, dodaj VAT.
            to nie będzie 12.000zł podatku. Tylko jakieś 20.000 zł xD wtedy każdy się zdziwi. Ej, no ale zapłaciłem już za towar? Tak.. no fajnie, ale państwo też chce kasę Ci zabrać. Ale przecież już dałem podatek od dochodów. Ok, ale podatek od kupna też dajesz Janusz. Od paliwa, od alkoholu akcyzy, proszę też na koniec roku.

            Przez rok będzie to państwo najlepsze na świecie, dopóki nienadejdzie grudzień i nagle wszystkim oczy by się otworzyły, że jakieś 60-70% kasy idzie w podatki wszelakiej maści.

            • 3 0

          • Kretynizm (2)

            Bardziej debilnego pomysłu nie słyszałem, ale jak mam myśleć tokiem Twoim to Ci odpowiem mogę się rozliczać z podatku ok ale jeżeli moim kosztem będzie jedzenie opłaty i podobnie usługi które będę mógł odliczyć wtedy podatku na pewno nie zapłacę i będę ten twój 1000 do przodu miesięcznie oraz bez podatku - czuwaj

            • 1 6

            • O jezu.. I to właśnie tacy ludzie nie wiedzą ile płacą. I mogą głosować. Widzisz i nie grzmisz...

              • 3 0

            • nie bedziesz do przodu baranie :D
              bo bedziesz musiał to zapłacić :D
              tak jak musisz teraz - z drobnymi wyjatkami :D

              • 5 0

          • korki powoduje nadmiar samochodów

            oraz nadmierna skłonność do korzystania z nich nawet na małe odległości.

            • 10 3

        • niestety nie jestem w stanie Ci na to odpowiedzieć.

          społeczeństwo coraz mniej się interesuje tym co je otacza, a głosujących chyba tez ubywa.

          pozdrawiam również

          • 6 1

    • Byłem w czerwcu na Malcie. Jest w UE - od brytoli (2)

      uwolniła się w latach 80. Myślicie że tam ktoś się przejmuje matkami z wózkami, niepełnosprawnymi albo rowerzystami. Otóż nie. Krawężniki wysokie że czasmi starszym osobom ciężko podejść. Chodniki wąskie albo wcale. Oni są bogatsi od nas ....

      • 5 1

      • Malta... skoro to twoje eldorado to mozesz wyjechac. Ja wole przyklady z panst powaznych.

        • 0 0

      • Też byłem na wakacyjny wyjazd

        i z powodu m.in. takiego bajzlu nie chciałbym tam mieszkać na stałe.

        • 2 2

    • Ile kosztowałaby likwidacja? (1)

      Autor psioczy ze remont kosztował 700 tys. Ale ewentualna likwidacja tunelu tez by kosztowała. Nikt za darmo by go nie wyburzył czy zasypał. Wiec mogłoby się okazać ze wyszłoby na to samo albo nawet drożej. Zgodzę się ze przy remoncie można było pomyśleć o niepełnosprawnych i odpowiednio przystosować zejścia do ich potrzeb i to świadczy o krótkowzroczności rządzących.

      • 13 4

      • Kilka wywrotek gruzu do zasypania bunkra można dostać za darmo. Wiadro farby grosze, najwięcej robocizna i paliwo do sprzętu oraz koszt amortyzacji sprzętu.

        • 5 10

    • No ale kolesie z firmy co to ma robić sobie zarobią

      Na bardzo wiele potrzebnych inwestycji brakuje Szczurkowi pieniędzy. Drogi i chodniki coraz bardziej dziurawe, a na jakieś głupoty zawsze kasa się znajdzie

      • 18 5

  • Wystarczy zmodernizowac dodac rampy albo windy tak jak w sopocie zrobiono w tunelach pod torami skm, ewentualnie u gory swiatla wlaczane przyciskiem

    • 0 0

  • A Pan Radek mówi, że ten tunel jest ok (2)

    szary jest modnym kolorem ostatnio, tunel jest doświetlony, monitorowany, już go woda deszczowa nie zalewa, wilgocią nie śmierdzi, a przede wszystkim pozwala bezpiecznie się dostać mieszkańcom na drugą stronę czteropasmowej drogi plus dodatkowa jezdnia boczna, więc biorąc powyższe pod uwagę oświadczam, że opinię pana Kajetana mam w d*pie.

    • 8 1

    • (1)

      Jak pan Radek będzie musiał iść z wózkiem dziecięcym, albo po prostu nogi nie będą już tak sprawne jak za młodu, to ciekawe co wtedy powie.

      • 1 1

      • Pan Radek

        poleca malkontentom korzystanie ze wspomaganej eutanazji i koniecznie biadolenie w mediach.

        • 0 0

  • Kapitan Ameryka - v max ?

    Mnie trochę śmieszy ta metafora "mknąć niczym Kapitan Ameryka autostradą poprzez prerie" - czy pan Kajetan Lewandowski może rozwinąć jaką prędkość rozwija kapitan ameryka ? Czy uwzględnił obciążenie i warunki atmosferyczne ?
    Czy sugeruje w dalszej części że kapitan ameryka "tnie Wielkopolską 100 km/h na godzinę" ? czy to aby wystarczająca prędkość aby utrzymać w locie dorosłego człowieka ? Czym został zrobiony pomiar kapitana ameryki, bo jeśli isrką 3 to mamy nie prawidłowości w pomiarze. Proszę o żródła pana informacji.
    Pozdrawiam.

    • 1 0

  • (5)

    Szczurek to moim zdaniem bardzo słaby prezydent. Wiele osób na niego głosowało bo był sympatyczny i kiedyś coś robił. Ale odpowiedzcie sobie szczerze, jakie są jego realne dokonania przez ostatnie 2 kadencje? Inni idą do przodu a Gdynia zostaje w tyle

    • 20 4

    • Zgadzam sie z Toba, ale niestety spoleczenstwo jest tak ciemne ze i tak bedzie na niego glosowac bo to przeciez "nasz prezydent" brak slow...

      • 0 0

    • A jak nie na niego to na kogo?

      • 0 0

    • Przydala by sie wasza dobra zmiana co patalachy??

      Marzy wam sie wykopanie wszystkich innych prezydentow z poza pisu.

      • 0 0

    • Zadne

      Rozpasane towarzystwo trzeba wysłać na drzewo. Tylko kto po nich...?

      • 2 0

    • Syndrom sztokholmski

      • 4 0

  • Przyklad tego tunelu to wierzcholek gory lodowej... Przekrety i kolesiostwo sa w tym pasywnym miescie na porzadku dziennym. Generalnie nic sie tu nie dzieje, poza centrum jest tyle rzeczy do zrobienia jak dziurawe ulice itd itd. Ale bedzie tak dalej bo spolecznosc Gdyni jest zapatrzona slepo w Szczurka i jego klike. Wladza musi byc zmieniana bo inaczej robia sie uklady itp

    • 0 0

  • ...

    A ja i wiele innym moich znajomych co dzien kozysta z tego tunelu!

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane