• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Martwą Wisłą: GIK i FCC Construction dogadały się

Maciej Naskręt
13 września 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Maszyna TBM. Tego rodzaju urządzenie wydrąży tunel pod martwą Wisłą. Maszyna TBM. Tego rodzaju urządzenie wydrąży tunel pod martwą Wisłą.

Konsorcjum budowlane, które od kilku miesięcy blokuje podpisanie umowy na budowę tunelu pod Martwą Wisłą, częściowo porozumiało się z miejską spółką GIK. Inwestor musi jednak jeszcze raz przeanalizować zwycięską ofertę w tym przetargu.



Jak oceniasz spór między GIK a firmą FCC Construction?

Jeszcze w poniedziałek popołudniu na wokandzie Wydziału Gospodarczego Sądu Okręgowego w Gdańsku wisiała sprawa z powództwa miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne przeciwko orzeczeniu Krajowej Izby Odwoławczej w Warszawie. Miała się ona odbyć we wtorek o godz. 10. Rano jedno okazało się, że sprawa została odwołana.

- Doszło do ugody - powiedział nam kilka minut po godz. 10 Ryszard Trykosko, prezes spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne (GIK), która jest inwestorem budowy tunelu pod Martwą Wisłą.

Władze GIK i firmy FCC Construction, która w kwietniowym przetargu na budowę tunelu pod Martwą Wisłą zajęła drugie miejsce, porozumiały się w trwającym już kilka miesięcy konflikcie.

Przypomnijmy: w odwołaniu do Krajowej Izby Odwoławczej z maja tego roku firma FCC Construction, wskazywała na rażącą niską cenę zwycięskiej oferty (885 mln zł) złożonej przez konsorcjum firm Obrascon Huarte Lain i Hydrobudowa. Firma, która wniosła odwołanie do KIO złożyła drugą w kolejności najbardziej korzystną ofertę opiewającą na 1,16 mld zł.

Na czym polega ugoda? - FCC Construction nie będzie składać kolejnych odwołań od wyników tego przetargu, a także nie będzie domagać się od gminy jakichkolwiek kwot zasądzonych wyrokami Krajowej Izby Odwoławczej (KIO). W zamian za to GIK wycofa skargę złożoną do Sądu Okręgowego w Gdańsku - wyjaśnia Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy GIK.

To jednak nie koniec sporów o wynik przetargu, bo GIK musi jeszcze zrealizować wytyczne KIO w innym wyroku z sierpnia tego roku. Komisja przetargowa musi więc unieważnić wybór najkorzystniejszej oferty w przetargu, wezwać zwycięskiego konsorcjum do złożenia wyjaśnień w sprawie technologii wykonania elementów tunelu, a po ich złożeniu po raz kolejny dokonać wyboru najkorzystniejszej oferty.

Tunel pod Martwą Wisłą wraz z dojazdami ma mieć długość 2,4 km i połączyć ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańskaul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska.

Tak Trasa Słowackiego pobiegnie przez Gdańsk.

Opinie (82) 6 zablokowanych

  • I jest sukces wyborczy, bydyń sie puszy, premie w ruchu , tylko kierowców ch............... jasny strzela w korkach. To miasto jest niereformowalne i nalezy je zburzyc albo oddac we władanie PISu jako jak być nie powinno

    • 1 4

  • Radzę GIK aby sprawdził dwie rzeczy:

    - czy przypadkiem w KIO są osoby opłacane przez FCC- czy przypadkiem w KIO są osoby popierające PiSO ile w pierszym przypadku motywacja jest oczywista, to w drugim, po analizie wypowiedzi pan Andrzeja Jaworskiego, chodziłoby o skompromitowanie PO-wskich władz Gdańska. Tuż przed wyborami. Coś mi się wydaję, że ta druga wersja jest bardziej prawdopodobna. Wystarczy przeanalizować KTO doradza firmie FCC. I tutaj jest otwarte pole dla dziennikarzy. Przed wyborami jest to wdzięczny temat !!!

    • 8 2

  • Jeśłi okaże się żąe w ciągu najbliższych 10 lat firma FCC Construction będzie chciała

    cokolwiek budować w Trójmieście to mieszkańcy zorganizują taki bojkot, że będzie to NIEMOŻLIWE.

    • 4 0

  • kiedy nagle piszą o ugodzie (3)

    wiedz, że coś się dzieje.... ;)

    • 30 6

    • cytaty dzwignią czego? (1)

      j.w.

      • 3 0

      • chanló tómanie nie wiesz co to jest ?

        • 1 0

    • źle zaakcentowałeś, "......dzieejeee" powinno być:)

      • 3 0

  • Mam pomysł

    Jeden tunel robi jedna firma a drugi TA druga - i od razu wszyscy będą to oglądać

    • 1 1

  • Strata czasu (2)

    Bzdurne przepisy powodują kolejne opóźnienia. Co to znaczy "rażąco niska" wycena? Czy może to być 1000, 10000, 100 000 itd zł mniej niż wycena przegranej firmy? Dla jednej firmy koszty budowy plus zysk moga być takie a dla drugiej inne. Chyba że chce się mieć niebotyczny zysk.Albo zaszkodzic firmie która wygrała przetarg na zasadzie: sam nie zjem i drugiemu nie dam.

    • 40 7

    • trochę nie bardzo

      Myk jest dość prosty. Po rozpoczęciu i rozgrzebaniu prac wykonawca wynajdzie powody i okoliczności powodujące, że za uzgodnione pieniądze nie da się tego wykonać. I przedstawi nową cenę. I co wtedy?Fakt są wadia, gwarancje, perspektywa wygranej sprawy z wykonawcą w sądzie itd ale to przedłuża czas realizacji inwestycji a to z kolei ma wpływ na dofinansowania... i kółko się zamyka.

      • 1 1

    • sam biorę udział w wielu przetargach (jako firma)...

      i daję normalne ceny, takie żeby mieć dobry zysk - przegrywam albo czasami udaje sie wygrać. Ale jak nie mam roboty to daję ceny niskie, jednak rozsądnie przekalkulowane - prawie zawsze wygrywam, tłumaczę rażąco niską cenę a i tak zarabiam (choć mało) i biorąc pod uwagę moje doświadczenie w temacie jakość wykonanej przezemnie pracy wcale nie jest gorsza bo dałem niską cenę...

      • 5 0

  • Ugoda

    Złapał Kozak Tatarzyna a Tatarzyn za łeb trzyma :)BIPP!!!

    • 3 0

  • Tunel jest drogi, ale potrzebny

    Pisanie, że lepiej wyremontować jakieś inne drogi, jest świadectwem braku wyobraźni. Dzięki tunelowi skróci sie wiele tras dojazdu. Dzięki temu spadnie zużycie dotychczas uczęśczanych dróg. Oczywiście będą sie zużywać inne, ale na krótszych oddcinkach, co w perspektywie przyniesie oszczędności w remontach oraz zmniejszy ogólne natężenie ruchu w mieście, co przełoży się na podniesienie komfortu mieszkańców. Poza tym przybedzie istotna droga ewakuacyjna dla dzielnic położonych bezpośrednio nad morzem. Kto postał sobie w korkach podczas wyjazdu na długi weekend, może sobie wyobrazić co by było, gdyby zaszła konieczność ewakuacji miasta.

    • 4 2

  • Wystarczyło założyć sprawę w sądzie i zmiękła rura.

    Czyli ich argumenty zbyt mocne nie były.

    • 5 0

  • Jest porozumienie, czyli będą budować ! (2)

    • 4 1

    • Jakie porozumienie?

      • 0 0

    • Już taczki stoją w gotowości.

      Jutro jak będzie słoneczko mają lać asfat także około 2030 roku pojedziemy.

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane