• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Martwą Wisłą będzie otwarty po 1 kwietnia

Maciej Naskręt
13 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Po naszym artykule z lipca, w którym opisaliśmy opóźnienia na budowie tunelu pod Martwą Wisłą, urzędnicy zaprosili dziennikarzy na plac budowy. - Tunel otworzymy po 1 kwietnia 2016 r. - zapowiedział Paweł Adamowicz.



Po lipcowym artykule Odległe światełko w tunelu pod Martwą Wisłą, w którym opisaliśmy naszą samodzielną i nieoficjalną wizytę na placu budowy, władze spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne zaprosiły do tunelu dziennikarzy na oficjalny spacer pod dnem rzeki.

Podczas wizyty prezydent Gdańska Paweł Adamowicz przedstawił termin otwarcia tunelu. Przypomnijmy, że według ostatnich naszych ustaleń miało to nastąpić w marcu 2016 r. Prezydent Gdańska potwierdził te informacje.

- Do końca roku będą prowadzone roboty, wtedy ruszą odbiory m.in. budowlane i pożarnicze. Potrwają one do końca marca, a tunel dla kierowców otworzymy po 1 kwietnia 2016 r. - zapowiedział prezydent.
Przypomnijmy, że pierwotnie obiekt miał być gotowy w październiku 2014 r.

  • Gotowa płyta jezdna w północnej rurze i docelowe oświetlenie. Widok w kierunku Węzła Marynarki Polskiej.
  • Wnętrze pierwszej rury tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Izolacja ognioodporna w pierwszej rurze tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Część tunelu wykonana w wykopie - pierwsza nitka tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Pierwsze rura tunelu pod Martwą Wisłą.
Północna rura tunelu

Obecnie w tej części przeprawy pod dnem Martwej Wisły zostały wykonane ściany pod płytę jezdną i sama płyta jezdna. Część ścian została obłożona ognioodporną otuliną. Natomiast od strony ul. Ku Ujściu ruszyły pracy przy budowie ściany odbojowej, która ma zabezpieczyć tubingi - elementy, z których powstała konstrukcja tunelu - m.in. przed uderzeniami samochodów.

- Nie możemy narażać konstrukcji tunelu na tego typu zdarzenia. Stąd właśnie w projekcie została przewidziana ściana odbojowa - tłuamczy Iwona Żygowska, zastępca prezesa miejskiej spółki GIK.
Trwa też montaż sieci energetycznych, które będą wykorzystane m.in. do oświetlenia właściwego i zapasowego. Natomiast w najgłębszym miejscu rury już jest gotowe oświetlenie docelowe drogi - oprawy sodowe.

Przejście poprzeczne nr 5. Przejście poprzeczne nr 5.
Przejścia poprzeczne między rurami

Gotowe są wszystkie przejścia między obiema nitkami tunelu. Zakończyło się ich rozmrażanie. Dowodem na to jest sącząca się ze szczelin betonu woda.

- Jest to objaw jak najbardziej spodziewany. Nie ma nic w tym dziwnego - uspokaja Ryszard Trykosko, prezes miejskiej spółki GIK.
Przypomnijmy, że to właśnie prace związane z mrożeniem gruntu, by potem wykopać w nim przejścia, najbardziej naruszyły harmonogram budowy.

Podczas wprowadzania w grunt prętów z solanką, na ich przeszkodzie stawały liczne głazy, które wykrzywiały pręty. Inżynierowie przypuszczają, że ponadprzeciętne zagęszczenie głazów w gruncie między rurami tunelu wynika z tego, że wypychała je tam maszyna wiercąca główne nitki tunelu. Tarcza TBM prawdopodobnie wypychała głazy na boki.

Zbrojenie pod płytę jezdną w drugiej rurze tunelu na wysokości przejścia poprzecznego nr 7. Zbrojenie pod płytę jezdną w drugiej rurze tunelu na wysokości przejścia poprzecznego nr 7.
Południowa rura tunelu

Dziennikarze nie zostali do niej wpuszczeni. Tylko w jednym miejscu można było zajrzeć do południowej rury - przez przejście poprzeczne nr 7, czyli pierwsze od strony Węzła Marynarki Polskiej. Ruch pracowników jednak tam jest zdecydowanie większy, niż podczas naszej niezapowiedzianej wizyty dwa tygodnie temu.

Wybetonowano już ściany pod płytę jezdną i ruszyły roboty przy jej montażu.

- W drugiej nitce prace będą odbywać się znacznie szybciej niż w pierwszej, ponieważ mamy do niej łatwiejszy dostęp. Wykorzystujemy do tego celu rurę północną z gotową już płytą jezdnią - mówi Żygowska.
Toaleta stanęła w najgłębszym miejscu tunelu. Toaleta stanęła w najgłębszym miejscu tunelu.
Nieczystości zniknęły

Na przyjecie gości-dziennikarzy nitka tunelu została wysprzątana. Miejsca, w których dwa tygodnie temu było najwięcej nieczystości, zostały zagrodzone dla pracowników.

Dodatkowo w najgłębszym miejscu tunelu pojawiła się przenośna toaleta. Pracownicy nie muszą już maszerować kilkaset metrów za potrzebą. Jak tłumaczy inwestor wtedy, gdy byliśmy dwa tygodnie temu, nie było możliwości wprowadzenia toalety tak głęboko do tunelu.

Tunel pod Martwą Wisłą

Każdy tunel mierzy 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy. Inwestorem przedsięwzięcia jest miejska spółka GIK, a wykonawcą firma OHL, która zarobi 885 mln zł.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska.

Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach

1377,5 - tyle metrów ma całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość w metrach wydrążonego odcinka
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu

Miejsca

Opinie (203) 4 zablokowane

  • 50 km eurotunelu budowali 3 lata....no ale tam nie było głazów....

    • 12 1

  • (2)

    Kto ma okazje porozmawiać z pracującymi tam ludźmi bądź samymi wykonawcami ten od dawna wie że jak otworzą na Wielkanoc 2016 to będzie dobrze. Śmieją sie że "zajać" otworzy tunel.
    Inna sprawa że podwykonawcy szukają pracowników, bo mają kontrakty do końca roku 2016 ! Podwykonawcy pracujacy w tunelu, a nie na zewnątrz !

    Ja rozumiem opóźnienia, zdaje sobie sprawę że przez zaniżone stawki w przetargu tak wygląda później budowa a nie inaczej. ALE DO K..WY NĘDZY. Przestańcie robić z obywateli debilów i powiedzcie że tunel zostanie otwarty w 2017 a nie sciemniace co kilka miesiecy.

    • 14 0

    • (1)

      Dlatego jesienia lud się wypowie...

      • 5 0

      • Juz bo sie wypowie. Dalej będa głosować na tych samych. Tak samo jak w wyborach samorządowych.

        • 1 0

  • Ok poczekamy (1)

    • 4 1

    • Już czekamy...

      • 3 0

  • #GdańskWRuinie

    • 5 2

  • Którego roku?

    • 3 0

  • to chyba pryma aprylis???

    • 4 0

  • Rowerowo (1)

    A mnie rowerzyście, który codziennie dojeżdża z Brzeżna do Portu Północnego nie śpieszy się do otwarcia tunelu.
    Zniknie prom, którym przeprawiam się przez Wisłę.
    Podobno tunelem pojedzie autobus, ale ile jednośladów do niego się zmieści?
    Drożej i mniej przyjemnie.
    A kierowcy przeprawią się za darmo. Przecież nie z podatku drogowego tunel zbudowano.

    • 5 6

    • nie ma żadnych przesłanek, żeby w tunelu nie mogły jeździć rowery

      jedynie fanaberia inwestora. Na drodze kategorii G rowery mają pełne prawo się poruszać. Nie może być jedynie wydzielonej ścieżki rowerowej.

      • 0 5

  • po prostu szanują świetną pracę

    30 tys co miesiąc leci to po co się spinać

    • 7 1

  • z ilu budów ludzi naściągali?

    Może by jutro dziennikarze się przejechali.Z OHL to mało było - jakaś grupka w jednym miejscu zagubiona itd.

    • 4 0

  • Czy ktoś sobie przypomina żeby jakakolwiek duża inwestycja w Gdańsku zakończyła się na czas?

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane