• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Martwą Wisłą gotowy na każdą ewentualność? Kilkadziesiąt scenariuszy

Maciej Korolczuk
19 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu
W tunelu co 120 metrów znajdują się punkty alarmowe SOS, z których w razie awarii lub innego zdarzenia można wezwać pomoc. W tunelu co 120 metrów znajdują się punkty alarmowe SOS, z których w razie awarii lub innego zdarzenia można wezwać pomoc.

Choć tunel pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska ma niewiele ponad 1 km długości, służby techniczne, drogowe i ratunkowe są przygotowane na wiele zdarzeń wymagających interwencji. Dlatego na otwarcie tunelu przygotowali kilkadziesiąt różnych scenariuszy działania, gdy zdarzy się tam wypadek, pożar, wbiegnie dzikie zwierzę, wjedzie rowerzysta czy zepsuje się samochód.



Czy kierowcy szybko nauczą się jazdy i zachowania w tunelu pod Martwą Wisłą?

Budowniczowie tunelu pod Martwą Wisłą mówią, że zachowania na drodze poprowadzonej kilkadziesiąt metrów pod wodą i ziemią kierowcy będą musieli się nauczyć. Pokonanie dwupasmowej jezdni o długości 1,3 km teoretycznie nie powinno przysparzać większych problemów. Ale tylko teoretycznie. W praktyce zarządcy tunelu rozpisali i wdrożyli ponad 30 różnych scenariuszy działania w kryzysowej sytuacji.

- Każde zdarzenie zostało już wdrożone i przetestowane. W razie czego system będzie wiedział, jak się zachować i jaki algorytm sterowania ruchem w tunelu uruchomić - mówi Krzysztof Łutowicz z Gdańskich Inwestycji Komunalnych i Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.
  • O tym, jak tunel wygląda na kilka dni przed otwarciem będzie się można przekonać w sobotę 23 kwietnia podczas Dnia Otwartego.
  • Znaki zmiennej treści będą wskazywać kierowcom m.in. maksymalną dopuszczalną prędkość w tunelu.
  • O tym, co czeka kierowców po wyjeździe z tunelu będzie można się dowiedzieć jeszcze przed wjazdem do podwodnej przeprawy.
  • Jedno z przejść poprzecznych między obiema nitkami tunelu.
  • W punktach alarmowych oprócz telefonu czy gaśnicy znajdują się też nosze ratunkowe.

Niepożądane korki, wypadki i pożary

Scenariuszy działania służb w tunelu jest ponad 30. Każde z nich zostało rozpisane w elektronicznym systemie sterowania ruchem, tak aby po jego wystąpieniu można było uruchomić procedury ratunkowe, czyli np. wstrzymać ruch, zamknąć tunel czy umożliwić jego ewakuację.

Począwszy od zdarzeń najbardziej oczywistych, a więc spiętrzeń ruchu i korków, awarii, kolizji i wypadków, robót drogowych, przez obecność w tunelu rowerzystów, pieszych i np. zwierząt, aż po jazdę pod prąd, przedmioty leżące na jezdni, wyciek materiałów niebezpiecznych, zalanie wodą czy pożar. O wielu zagrożeniach będą informować znaki i sygnały dźwiękowe - stanie się tak np. gdy do tunelu wjedzie rowerzysta.

- W przypadku pożaru, który w największym stopniu może zagrażać bezpieczeństwu osób znajdujących się w tunelu, procedury związane z wstrzymaniem ruchu i ewakuacją kierowców podejmować będzie centrala pożarowa. Takie zdarzenie w jednej z nitek spowoduje reakcję dla obydwu kierunków. Ruch trzeba będzie wstrzymać, bo drugi tunel stanie się nitką ewakuacyjną. Nie możemy pozwolić, by ktoś wpadł tam pod jadący samochód - tłumaczy Łutowicz.
Będą ostrzegać o warunkach po drugiej stronie przeprawy

Znaki zmiennej treści znajdujące się przed i na wjeździe do tunelu będą informować kierowców nie tylko o tym, co ich czeka po wjeździe do podwodnej przeprawy, ale też po wyjeździe.

- System będzie ostrzegał kierowców przed trudnymi warunkami atmosferycznymi na obszarze przejściowym, a więc wjeździe i wyjeździe z tunelu - dodaje Łutowicz. - Te trudne warunki to m.in. prawdopodobieństwo wystąpienia na drodze lodu, gołoledzi, mgły, padającego deszczu czy silnego wiatru.
Na zachowania i bezpieczeństwo kierowców w tunelu mogą mieć też wpływ awarie prądu i oświetlenia, a nawet wyjęcie gaśnicy z punktu alarmowego czy otwarcie drzwi w przejściach poprzecznych między tunelami.

- Zanim osoba, która będzie chciała wezwać pomoc podniesie słuchawkę, w punkcie alarmowym system już będzie działał w nadzwyczajnym trybie i ostrzeże kierowców przed pojazdem blokującym jeden z pasów. Procedury w systemie kierowania ruchem zostaną też uruchomione, gdy czujniki wykryją przekroczenie dopuszczalnego stężenia dwutlenku węgla w tunelu albo wiązka światła na podczerwień przed wjazdem do tunelu rozpozna pojazd wyższy niż 4 m. Pojazdy wyższe nie mogą bowiem wjeżdżać do tunelu, by nie uszkodzić znajdujących się tam wentylatorów - dodaje Łutowicz.

Wydarzenia

Tunelem pod Martwą Wisłą - dzień otwarty (45 opinii)

(45 opinii)
dni otwarte

Opinie (177) ponad 10 zablokowanych

  • Jedyna ewentualność, jakiej nie przewidzieli to przejazd rowerem.

    • 8 5

  • Czy scenariusz działania, gdy wbiegnie dzikie zwierzę różni się czymś od tego,

    gdy wjedzie rowerzysta?

    • 10 2

  • Czy tunel jest gotowy na rowerzystów?

    • 5 5

  • REGULAMIN

    Polak potrafi wymysleć lepsze scenariusze niż Holyywodzcy pisarze. Kilka zdarzeń i przed wjazdem do tunelu postawią ciecia, który będzie kazał podpisać "zapoznałem się z regulaminem korzystania z tunelu"

    • 7 1

  • a co jeśli martwa wisła ożyje i zaleje ?

    jaka procedura jest na takie zjawisko ?

    • 9 1

  • palanty jaracie się tym g... jak dzieci przetestujcie jeszcze falę tsunami i lądowanie latającego spodka

    • 6 2

  • Zakaz wjazdu wszystkim Nx i Cx (4)

    Dla bezpieczeństwa ruchu w tunelu powinno się zabronić wjazdu do niego wszystkim przesiedleńcom z tablicami Nx i Cx.
    Albo najlepiej w ogóle zabronić im wjazdu do miasta.

    • 12 2

    • Bo nie chcemy tu imigrantów!

      • 7 1

    • Nie zapominaj o GKA w TDI

      Rano widziałem mistrza GKA w audi kombi tdi.
      naturalnie deszcz pada ślisko a ten na obwodnicy wymusza pierwszeństwo. Całe szczęście zjechał na wysokości Osowej bo myślałam że się wiejski wariat zabije w tym starym aucie.

      • 5 0

    • wypadki powoduja glownie kierowcy Gx - sprawdz staty (1)

      • 0 2

      • Jesteś mało precyzyjny

        głównie GKA GWE GDA GS GST GMA co dziwne głównie w trójmieście.

        • 1 1

  • (1)

    Pewnie rowerzysta jak zawsze winien A co z kierowcami którzy z ddr robią sobie parking albo z pieszymi którzy ddr traktują sobie jak chodnik i z rolkarzami których tam być nie powinno. Dlaczego tu nikt nie reaguje

    • 3 2

    • Z DDR parking , a z RFN?

      • 2 2

  • Telefon powinien być co 20 metrów, groszowa sprawa a w razie "niemca" liczą się sekundy. (3)

    Młody szybko biega a schorowany dziadek?

    10 sekund może zadecydować o wszystkim czasami....

    W tych telefonach powinna być funkcja ogólno alarmowa - przycisk - a potem rozmowa co i jak, a strażacy itp. już pakują się do wozów...! Potem przez radio czy telefon dyżurny informuje o sytuacji dowódców sekcjio a utka już mkną przez miasto by np ująć brodacza z pasem na ciemnym brzuchu, pełnym nieszczęścia...

    • 3 7

    • ps. jakby cokolwiek się działo w tunelu to nie rozdziawiać gęb i nie sięgać po tel by kręcić filmik

      ale gaz do dechy i wiać z tunelu! I obserwować kto kręci się po mieście... Mogą uderzyć w " Miasto Wolności..." Wiedzą, że Warszawa jest najbardziej chroniona...

      • 3 1

    • Salamon, zapomnij o tym chłopie...w Polsce taki telefon ? co 20 m ? (1)

      przyleci banda gimbo z pokolenia fejs-zbuka i sr*jfona i będzie sobie jaja robić przez cała dobę, po której to, w cholerę całkiem odłączą..

      • 2 2

      • są kamery i jest obsługa a policja będzie czuwać....

        Rodzicom małolata 5K. Kary i po kłopocie jak ręką uciął.

        • 0 0

  • Moze napiszcie o tym, ze maja wyciac mase kursow PKM.

    Ktos powinien za to odpowiedziec. Wybudowano linie za grube pieniadze.
    Brak regularnych kursow, brak dojscia, dojazdu, parkingow, brak wspolnego biletu.

    Ciecia spowoduja, ze bedzie jeszcze mniej ludzi jezdzic.

    • 10 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane