• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Martwą Wisłą ma na razie 70 metrów długości

Maciej Naskręt
5 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
  • Maszyna TBM Damroka schowana jest w już w długim na 70 metrów tunelu.
  • Maszyna TBM Damroka schowana jest w już w długim na 70 metrów tunelu.
  • Betonowe elementy pierścieni, które będą stanowić konstrukcję wywierconego tunelu pod Martwą Wisłą.
  • Elementy pierścieni przyjeżdżają na plac budowy z fabryki w Kokoszkach.
  • Maszyna TBM już nie widać, podziwiać za to można robotników budujących ronda na skrzyżowaniu Trasy Słowackiego i ul. Marynarki Polskiej.

69,88 metrów - taką długość miał w czwartek wieczorem tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku zobacz na mapie Gdańska. Drążąca go maszyna najwięcej wywierciła w poniedziałek, 1 lipca - ok. 10 metrów. Do zapowiadanej prędkości 13 metrów na dobę trochę więc jeszcze brakuje. Do końca drążenia tunelu, który będzie miał łączną długość 1400 metrów - także.



Damroka - bo taką nazwę otrzymała maszyna wiercąca tunel - najpierw przebijała się przez 18-metrową betonową ścianę, ale teraz jest już pod powierzchnią ziemi. Od początku czerwca, gdy zaczęło się wiercenie, maszyna była już konserwowana, miała też przestój związany z przedłużaniem rurociągów połączonych z Zakładem Separacji (woda, powietrze, płuczka).

Z fabryki z Gdańska Kokoszek na plac budowy wciąż dostarczane są tubingi tworzące pierścienie, z których powstaje tunel. Na każdy pierścień (tubing) tunelu składa się siedem prefabrykatów (żelbetowych elementów prefabrykowanych) - sześć podstawowych i jeden klin. Wszystkie razem ważą około 100 ton.

Do wykonania jednej tuby tunelu potrzeba 538 pierścieni. Maszyna układa je w następujący sposób: erektor pobiera prefabrykaty i układa je według ustalonej sekwencji (zawsze ostatni układany jest klucz, czyli ten najmniejszy, spinający pozostałe element). Każde kolejne ustawienie pierścienia (bo pierścienie są poprzesuwane względem siebie, tak, żeby spoiny się nie pokrywały) dobiera specjalnie stworzony program połączony z systemem nawigacji.

Maszyna jest wyposażona w 52 siłowniki usytuowane na obwodzie, służą one zarówno do odpychania TBM jak i dociskania elementów w trakcie montażu.

Jeśli maszyna nie napotka niespodzianek pod dnem Martwej Wisły, po drugiej stronie rzeki powinna się pojawić we wrześniu lub październiku tego roku.

Przeprawa pod dnem Martwej Wisły będzie składała się z dwóch równoległych nitek tunelu. W najgłębszym miejscu znajdą się one ok. 35 metrów pod lustrem wody. Choć każdy tunel będzie mierzyć 1,4 km długości, maszyna wydrąży "jedynie" odcinek o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy.

Wyloty z tunelu zlokalizowane będą na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły. zobacz na mapie Gdańska Oprócz tego przy stadionie PGE Arena powstanie największe w Polsce rondo, o średnicy 130 m i trzech poziomach ruchu. Całość inwestycji stanowi jeden z czterech elementów realizowanej od 2011 r. Trasy Słowackiego, za który miasto zapłaci 885 mln zł.

Tunel pod Martwą Wisłą, jak wspominaliśmy, jest częścią Trasy Słowackiego, która połączy port lotniczy w Rębiechowie ze wschodnią częścią gdańskiego portu. Tam spotka się z Trasą Sucharskiego, wraz z którą utworzy pierścień drogowy wokół śródmieścia Gdańska (brakuje w nim jeszcze połączenia między al. Legionów i al. Hallera). Budowa tunelowego odcinka wraz z już gotowymi trzema fragmentami Trasy Słowackiego pochłonie w sumie 1,420 mld zł, z czego 1,154 mld zł pochodzić ma z Unii Europejskiej, ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko. Prace budowlane odcinka tunelowego prowadzi hiszpańska firma OHL.

Miejsca

Opinie (101) 5 zablokowanych

  • "Ciekawy" kształt tunelu. (1)

    Oszczedzic chcieli na dlugosci to zrobili taki, ze jak woda to zaleje, to ludzie potopia sie w samochodach.

    • 2 6

    • Rozumiem, że kolega wybitny specjalista ds inzynierii budowy tuneli..

      Prosimy jeszcze o garść fachowych uwag.. please..

      • 6 3

  • tbm jest budowana pod konkretny projekt więc do Świnoujścia się nie nada (1)

    • 5 1

    • Nie jest to prawda

      Po inwestycji TBM zostanie sprzedany, być może przebudowany i użyty ponownie.

      • 2 2

  • Jak zbyt szybko wydraza to mniej zarobia bo szybciej robota sie skonczy :) (5)

    Taki polski system myslenia ze zamiast placic za wykonanie roboty firmie to sprytnie firmy biora za tzw. Godziny "" i sobie teraz beda wolno drazyc zeby jak najdluzej to trwalo !!!!!!!!! drazenie to panie dluuuuugiiii proces bo niemcy to szybko draza ale panie u nas jest polska wiec tu jest ziemia inna to se drazym pomaluuutku :))

    • 13 68

    • (3)

      Bzdura. Widać że nie masz pojęcia. Kontrakty w budowlance są obecnie najczęściej typu design and build i wykonawcy opłaca się pracować szybciej.

      • 23 1

      • to dlaczego jest napisane ze robia wolniej a nie szybciej (2)

        skoro mialo byc szybciej to chyba wiedzieli co mowia przed zaczeciem !!!!!! a nagle co sie dzieje ze jednak to idzie wolno ? tylko nie pisz ze jakies problemy sie pietrza i ziemia inna niz w europie bo tak w calej polsce sie tlumacza wszyscy . Mialo byc szybko to ciekawe dlaczego jest wolno ?

        • 2 15

        • Oj chłopie, wykonawca wygrał przetarg podając cenę za swoją usługę, termin ukończenia podał zamawiający w warunkach przetargu, jak wykonawca nie zdąży, to płaci kary. Na godziny to pracują robotnicy dla firm wykonujących a zleceniodawca nic nie ma do tego, bo płaci tylko kwotę którą w przetargu podał główny wykonawca.

          • 3 1

        • Bo się boją powtórki z Warszawy.

          Czasem lepiej wolniej, trochę drożej ale bez konieczności pokrywania strat.

          A czas odbiją sobie na wykończeniówce, bo tam ewentualne błędy są mało kosztowne.

          • 6 0

    • O takich sprawach to wiedza ci co dom buduja !!! to podobne porownanie i potwierdzone !!!!!!!!!!!!!11

      Jak sie firmie placi za tzw. calosc roboty '' to zbuduja dom w miesiac lub krocej !!!!!! a jak na tzw. godziny '' to budowa domu nawet rok trwa i sie widzi ze piwko na murze stoi i sobie po jednej cegle klada co dnia a stawka za godziny leci !!!!!!!! wiec to pewnie podobnie bedzie

      • 3 18

  • Czy przejazd przez tunel będzie płaty przez viatolla, przez osóbowki ?
    Czy będzie bezpieczny przy nawałnicach ?

    • 5 7

  • No i te piękne Tubbingi

    czyli Ruranty

    • 4 0

  • ino fajno, jak zrobiom to se sybko na warsawkę wystsele :D

    • 2 0

  • Czeski Krecik ! Ten by pokazał kaj pracować :) (2)

    • 59 2

    • bardziej wiercik ...;-)

      • 0 0

    • ah jo

      czechmegaswingers

      • 5 1

  • Świnoujscie

    Potem maszynę szybko do Świnoujścia. Tam jest podobny, albo większy problem.

    • 5 5

  • Tunel pod Martwa Wisłą.... (1)

    Czy premią za wydrążenie Tunelu będzie kolejny APARTAMENT Budynia?

    • 15 12

    • wy w PiS to wszystko swoją miarką mierzycie

      • 9 4

  • "Wszystkie razem ważą około 100 ton." a może
    "Kompletny pierścień waży 100 ton" ??

    • 10 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane