• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Martwą Wisłą można budować!

JG
14 października 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
aktualizacja: godz. 17:26 (14 października 2011)

Zobacz, kto podpisywał umowę na budowę tunelu pod Martwą Wisłą.



Dziś nastąpiło zwieńczenie wysiłków wielu lat i wielu ludzi - mówił prezes Gdańskich Inwestycji Komunalnych Ryszard Trykosko podczas uroczystego podpisania umowy na budowę tunelu pod Martwą Wisłą. Podziemny obiekt wykona konsorcjum firm Obrascon Huarte Lain i Hydrobudowa Polska. Budowa tunelu potrwa trzy lata i zakończy się w ostatnim kwartale 2014 r.



Przekrój poprzeczny tunelu pod Martwą Wisłą. Przekrój poprzeczny tunelu pod Martwą Wisłą.

Czy budowa tunelu będzie przebiegała bez problemów?

- Jest to najdroższa, największa i najbardziej innowacyjna inwestycja w Gdańsku - mówił tuż przed podpisaniem umowy prezydent Gdańska Paweł Adamowicz.

Tunel pod Martwą Wisłą z dwujezdniowymi dojazdami zostanie wykonany między ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska, a węzłem Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Długość tego fragmentu wyniesie 2,4 km. Z kolei sam podziemny obiekt inżynieryjny mierzyć będzie ponad 1370 m. Jego najtrudniejszy odcinek o długości 1072,5 m zostanie wywiercony maszyną TBM (Tunel Boring Machine).

- Tunel będzie wiercony najpierw w jednym kierunku. Następnie maszyna będzie przetransportowana z powrotem na drugą stronę Wisły i wykonany zostanie drugi tunel - wyjaśniał Jacek Król, dyrektor ds. robót realizacji robót inżynieryjnych PRG Metro.

Zgodnie z projektem najpierw powstanie północna nitka tunelu. Drążenie rozpocznie po wschodniej stronie Martwej Wisły, w pobliżu ul. Ku Ujściu. Gdy maszyna "wyjdzie" na powierzchnię po stronie Letnicy i Nowego Portu, zostanie zdemontowana i przetransportowana z powrotem w okolice ul. Ku Ujściu. Tam zostanie złożona i rozpocznie drążenie po raz drugi, tym razem południowego tunelu.

Tunel w swym najniższym miejscu znajdzie się prawie 35 m pod lustrem Martwej Wisły. Samochody poruszać się będą w dwóch rurach tunelu - po jednej dla każdego kierunku ruchu.

- Od dzisiaj mamy 36 miesięcy na wykonanie zadania. Jeśli nie napotkamy na jakieś niespodzianki pod Martwą Wisłą, to zdążymy z harmonogramem prac - zapowiadał Jerzy Ciechanowski, prezes Hydrobudowy Polska.

Jak dodaje prezes GIK, odbiory tunelu mają rozpocząć się w ostatnim kwartale 2014 r. - Dlatego dopuszczenie do eksploatacji powinno nastąpić w pierwszym kwartale 2015 roku - wylicza Ryszard Trykosko.

Koszt budowy tunelu pod Martwą Wisłą to 885 mln złotych.

Zobacz jak maszyna-kret dojechała do Warszawy, a następnie drążyła tam tunel.



Tak Trasa Słowackiego pobiegnie przez Gdańsk.



Prace przy budowie Trasy Słowackiego

Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska.
Długośc: 2,8 km. Termin oddania: koniec 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: Hydrobudowa Polska. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.
JG

Miejsca

Opinie (259) ponad 10 zablokowanych

  • średnica 4.5 metra??? (2)

    hahaha żal.pl, o kant pupy taki tunel jak ledwo 2 samochody się miną w tych niecałych 4.5 metrach. cześć pójdzie na chodniki więc pewnie poniżej 4 metrów na samą jezdnie :D

    • 0 8

    • standard tuneli w całej europie, jak sie nie podoba to skumaj się z irkiem z usa i razem robcie sobie dobrze

      • 3 0

    • Nic się nie będzie tam mijało. To będą dwa tunele, każdy z ruchem w jedna stronę.

      • 4 0

  • No co byśmy zrobili bez tego Adamowicza (3)

    zobaczcie jaki zdolny, jaki pracowity, całym sercem oddany miastu i mieszkańcom . Bożyszcze Gdanska . Viva Adamowicz!!!!!!!

    • 13 0

    • Niepotrzebny sarkazm (1)

      gościu co nieco w Gdańsku zdziałał mimo, że niezbyt ładny jest :)))

      • 3 2

      • jenteligentny jesteś a takich tu mało

        • 1 1

    • vivat vivat vivat

      jednym słowem WYkOP do góry i ze stołka

      • 2 3

  • A CZEMU NIE 3 PASY W JEDNA ??? (4)

    WCZORAJ JECHALEM Z NEW YORKU DO PHILADELFII 16 PASMOWKA I CO MOZNA ! ? A W PL 2 PASKI I SIE WSZYSCY SPUSZCZAJA HA HA HA ! NEW JERSEY TURNPIKE 4 PASY DLA AUT 4 DLA TRACKOW(tirow) I DRUGA STRONA TO SAMO W SUMIE 16 PASOW ! A U NAS 2 PASKI I AUTOSTRADA ZARAZ NAZYWAJA HI HI ZEBY GOLIC KIEROWCOW Z KASY ! TO NIE AUTOSTRADA TO ZWYKLA DROGA ! I RZAD KRADNIE ! BO PLACA ZA COS CO TYM NIE JEST ! TAKA PRAWDA ! DZIEKI CI PANIE ZE MIESZKAM W USA !(w normalnym kraju) Z SUPER INFRA ! A DO PL WPADAM NA DZIW...! POZDRO END NARA BYE BYE

    • 6 9

    • i stoisz w tych 16 pasach tak, jak u nas na dwóch (2)

      • 6 0

      • przyjedz i zobacz cepie ! pruje LEXUSEM GS 350 -200KM ! (1)

        • 0 6

        • ireq, prujesz to sobie gacie od napinki:) współczuję hamerykańskiej ziemi, że musi gościć takiego barana:)

          • 7 0

    • jesteś kompletnym kretynem, pasujesz do usa:D

      p.s. każdy wie, że infra usa się sypie, nie ma się czym chwalić a tym bardziej autostradami wjeżdżającymi do centrów miast. siedź tam dalej i najlepiej nie przyjeżdżaj do pl nawet na dzi... bo ich normalnie szkoda za pracę z takimi gejami jak ty:)

      • 4 0

  • Gdańsk się cieszy

    Sopot pewnie też.

    • 3 0

  • mam dość rowerzystów !!! to piraci chodnikowi !!!! (4)

    mam dość rowerzystów. ścieżki rowerowe powinny być budowane poza miastem, zamiast w centrum. Rowerzyści to piraci drogowi. cZy ktoś prowadzi statystyki wypadków z udziałem rowerzystów ? Komu zdarzyło się wpaść pod koła roweru ?

    • 8 8

    • statystyki są dostępne (1)

      przodujemy pod względem liczby ofiar wśród pieszych - ale potrąconych przez samochody, a nie rowery. Wśród ofiar ponadprzeciętna liczba dzieci i osób w podeszłym wieku. Ciekawe, czy zawsze zatrzymujesz swoją brykę na czerwonym świetle jak masz zieloną strzałkę i jak często przepuszczasz pieszych na przejściach? Wyłączaj czasem silnik i włączaj myślenie, to pomaga. Szosy nie tylko dla szosowców; na razie sprawdź, jak wykorzystywane są chodniki przez parkujących kierowców - jak często zachowują odstęp 1.5 m od ściany.

      • 6 1

      • geniusze odkąd dostali "świecące" strzałki w prawo wyłączyli myślenie

        zapomnieli, że jest to warunkowy skręt - dozwolony, gdy nic nie jedzie z lewej, nie idą piesi ani nie jadą rowerzyści. Ale i tak najlepszy był palant, który jechał swoją terenówką po ścieżce rowerowej wzdłuż Grunwaldzkiej, żeby ominąć korek.

        • 3 0

    • wśród rowerzystów tylu debili co wśród pieszych, kierowców etc. średnia krajowa.

      po prostu Polacy to generalnie idioci

      • 5 2

    • Ja kiedyś wpadłem pod rower

      moim TiRem, bo rowerzysta wypił wcześniej piwo.

      • 4 0

  • a ile kosztował by (5)

    most w częściowo zwodzony, wybudowany na tyle wysoko nad lustrem wody by pod nim mogły by przepływać statki, pod częścią zwodzoną mogły by przepływać duże statki których było by pewnie jeden w tygodniu.

    • 3 9

    • Mimo kulejącej gospodarki morskiej, statki przepływają tędy zbyt często, aby most zwodzony miał rację bytu. (2)

      Celem jest aby pojazdy na odcinku lotnisko-port sunęły pięknie, szybko bez zatrzymywania jak bobslej. Zrobienie tu mostu zwodzonego mija się z celem.

      • 4 1

      • No to czy nie mżan by było zrobić mosztu wiszącego jak Golden Gate? (1)

        pod którym mogłyby przepływać tankowce i statki białej żeglugi?

        • 0 3

        • 100 metrów nad lustrem wody

          plus wysokość pylonów? same najazdy by kosztowały więcej, niż cztery takie tunele.

          • 5 0

    • to ten most musiałby być mocno zwodzony, szczególnie na boki (czyli te cześci, które są podnoszone), mając na uwadze zlecenia wykonywane przez GSR(gdańską remontówkę), np. w postaci remontu/ów platform wiertniczych,dla inwestorów noreskich, tudzież ich elemetów, które do małych nie należą.

      • 3 0

    • jakieś 500 milionów złotych

      plus koszt wykupu terenów przemysłowych, razem jakieś 1,5 miliarda

      • 3 0

  • chyba nie ma w Polsce (3)

    drogowego tunelu pod rzeka? Wow, bedzie jak z Manhattanu do New Jersey!

    • 20 0

    • ale mamy tunel wzdłuż rzeki ;) (2)

      w warszawie

      • 0 0

      • w miejsce autostrady biegnącej przy nabrzeżu.

        Ale Warszawiacy myśleli, jak oddać trochę przestrzeni ludziom.

        • 1 0

      • Bez jaj, naprawdę? Nazywa się jakoś?

        • 0 0

  • matematyka mówi mi coś dziwnego (2)

    TBM drąży tunel z prędkością 15m/dobe. Czyli na 2 x 35 metrów potrzeba 70/15 = 5 dni roboczych TBMu. TBM wykłada wydrążony tunel płytami betonowymi więc tunel jest niemalże "na gotowo". To czemu cała budowa ma trwać 3 lata ?????

    • 1 5

    • błąd w obliczeniach (1)

      odcinek do wydrążenia ma 1072m w jedną stronę. Ale po podzieleniu wychodzi 142 dni pracy TBMa. To nadal 1/6 czasu inwestycji ...

      • 0 1

      • źle liczysz

        w piasku TBM wierci poniżej 10m dziennie, (można przyjąć 5 metrów), więc mamy 2144 metry. Czyli prawie półtora roku na samo wiercenie, o ile nie dojdzie do zawału bądź zalania tunelu.

        • 2 1

  • 3 lata? 1300m? (1)

    Jakis absurd!!! Aczkolwiek dobrze ze wogóle bedzie.

    • 2 6

    • jaki absurd?

      składanie maszyny, wiercenie (w piasku naprawdę jest trudne, bo może dojść do zablokowania głowicy), rozebranie, przewiezienie, złożenie, kolejne wiercenie i rozebranie. A po tym jeszcze budowa kanałów technicznych, ułożenie nawierzchni itd.

      • 1 0

  • jeszce raz Chcesz mie obraźic...

    jestem synem KriegsmarineE.. uważaj Palancie...

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane