• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Motławą dla pieszych i rowerzystów?

Maciej Naskręt
7 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Rzeka Motława w Gdańsku. To tu w przyszłości powstanie przeprawa na drugi brzeg. Rzeka Motława w Gdańsku. To tu w przyszłości powstanie przeprawa na drugi brzeg.

Choć tunel pod Motławą powstanie dopiero za kilka lat, to już teraz warto zastanowić się nad jego kształtem. Rowerzyści pytają o drogę rowerową, my - o chodnik dla pieszych. Miasto: o tym zdecydują względy bezpieczeństwa.



Choć do budowy przeprawy przez Motławę, która będzie przedłużeniem ul. Nowej Wałowej (na wysokości ul. Wiosny Ludów zobacz na mapie Gdańska) wciąż daleka droga, wiele wskazuje na to, że powstanie tam podwodny tunel. Wspominał o tym jakiś czas temu Andrzej Bojanowski, a także trójmiejscy projektanci, których poprosiliśmy o odpowiedź na pytanie: jaka przeprawa przez Motławę byłaby w tym miejscu najwłaściwsza. Ostateczna decyzja zostanie podjęta po sporządzeniu studium wykonalności i przeanalizowaniu zasadności budowy stałego lub zwodzonego mostu.

Mimo to dyskutowanie już dziś o kształcie przyszłej przeprawy wcale nie jest przedwczesne. O "swoje" postanowili już teraz powalczyć rowerzyści.

- Ciekawi mnie, czy miasto planuje zbudować przejazd rowerzystom pod rzeką. W przypadku tunelu pod Martwą Wisłą, który jest obecnie budowany, zapomniano o tym rozwiązaniu - zastanawia się pan Krzysztof, który codziennie dojeżdża rowerem ze Stogów do pracy w Śródmieściu Gdańska.

My z kolei postanowiliśmy sprawdzić, czy w tunelu znajdzie się chodnik, który pozwoli pieszym bezpiecznie przejść z jednego brzegu Motławy na drugi.

Warto tu zaznaczyć, że zapisy obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego dopuszczają budowę ścieżek rowerowych na jezdniach po obu stronach tunelu. Jednak te plany nie dotyczą samego tunelu. Dla tunelu planu na razie nie ma.

Czy w tunelu pod Motławą powinna być ścieżka rowerowa i chodnik?

- Budowa przeprawy pod Motławą w formie tunelu jest jedną z opcji i jest też wciąż odległą inwestycją - zastrzega Emilia Salach z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Jeśli zostaną zapewnione dostateczne środki bezpieczeństwa dla pieszych i rowerzystów, to ruch rowerzystów i  pieszych podwodną przeprawą zostanie wprowadzony - przyznaje jednocześnie.

Warto tu jednak zaznaczyć, że od 2015 r. rowerzyści będą mogli korzystać z odległej o kilkaset metrów od planowanego tunelu kładki na Ołowiankę. Trwają prace nad jej projektem, a sama budowa ruszy prawdopodobnie za rok. Zdaniem części miejskich planistów zmiana ta wpłynie nie tylko na poruszanie się rowerem po Śródmieściu, ale także zaktywizuje tereny w dzielnicy Długie Ogrody.

Ponieważ ewentualny tunel na pewno nie powstanie przy użyciu maszyny wiertniczej (dlaczego? o tym przeczytasz tutaj) lecz metodą zatapiania gotowych elementów prefabrykowanych, może mieć różne formy.

Pod uwagę brane może być zarówno zestawienie tuneli w poziomie (obok siebie), jak i w pionie (jeden nad drugim). W tym drugim przypadku tramwaje z pewnością zajęłyby wyższe "piętro", ponieważ miałyby one trudności z wyjechaniem z dolnej komory.

Opinie (112) 1 zablokowana

  • Co na Zachodzie jest normalne u nas nie osiągalny kosmos (1)

    W tym przypadku , w przeciwieństwie do tunelu pod Wisła , alternatywa będzie wspomnianą kładką , która jednocześnie będzie fragmentem Rowerowej Wschodniej Obwodnicy Śródmieścia i dzięki niej łatwiej będzie można przejechać ze Stogów do Wrzeszcza , bo ominie się główne miasto . W przypadku tunelu pod Wisłą rowerzystów kompletnie olano , mało tego pozbawi się nas przeprawy promowej , która ułatwiała dostanie się np. z Sopotu na Stogi , zamiast tego chcą zmusić nas do skorzystania ze śmierdzącego i stojącego w korkach autobusu , najśmieszniejsze jest że pan Lisicki zasłania się jakąś pseudo ustawą która na to nie pozwala , ale mam nadzieje że miasto w końcu znajdzie jakiś kompromis i może uruchomi nowy mniejszy prom tylko dla pieszych i rowerzystów. Inny absurd to taki że droga wzdłuż Kanału Raduni w świetle głupiego prawa nie może być drogą rowerową , tylko drogą serwisową do obsługi bo jest na wale , rządzący obudźcie się wreszcie PRL skończył się 25 lat temu a wy ciągle śpicie

    • 2 0

    • a ty ciagle bełkoczesz
      pedalarze to chcieliby zaraz podgrzewane ścieżki w klimatyzowanej osłonie
      chcecie jeździć to się opodatkujcie a nie wiecznie na sępa

      • 0 2

  • Tramwaje (6)

    Bardzo szkoda że w naszym wypadku ich nie będzie.

    • 22 12

    • echhhhh (5)

      A teraz pokaż mi proszę w którym miejscu artykułu jest napisane, że tramwajów nie będzie..... A jak już nie znajdziesz to przeczytaj chociaż ostatni akapit tekstu.

      • 8 2

      • nie będzie bo już wybudowany odcinek Nowej Wałowej wykluczył tramwaje i chodniki (4)

        Nie wierzysz to zobacz wiadukt na Jana z Kolna

        • 6 3

        • i co z nim? (3)

          Maja byc dwa. A procz tego tramwaj i chodniki.

          Gdzie problem?

          • 2 2

          • Tramwaj ma być, ale pod wiaduktem, górą tylko asfalt (2)

            • 3 1

            • Bo tramawaj bedzie polaczony z torowiskiem na JzK (1)

              I nie bedzie wiekszego problemu, aby dotrzec stamtad do bramy Oliwskiej.

              Nie wiem po co w ogole na sile wlacza sie NW w Grunwaldzka

              • 4 0

              • Racja.

                Nie wiadomo po co? Ale lepiej wydać pieniądze i ułatwić życie tylko jednej, najmniejszej grupie mieszkańców.

                • 0 0

  • chyba mam jakieś zwidy

    po raz pierwszy czytając tę notkę, a nie mając czasu skomentować, widziałem mapkę z fragmentem planu zagospodarowania przestrzennego, na których pan Naskręt zaznaczył budynki przeznaczone do wyburzenia, właśnie z powodu budowy tego tunelu. Nieco poniżej tych budynków, czyli poza pasem zjazdu do tunelu były na planie budynki objęte ochroną zgodnie z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Piszę były, gdyż już ich nie ma, po prostu zostały zrównane z ziemią, a nawet głębiej. Jednym z nich była secesyjna willa, w której po wojnie mieściły się biura Elmoru. Była, bo ją rozebrano ponad 3 lata temu. Teraz jest tylko dziura. Natomiast budynki przewidziane w planie do wyburzenia jak na razie stoją ...

    • 1 0

  • i znowu temat pedalarzy zaraz znowu im sie cos nie spodoba bo moze za wąsko będzie co?

    precz z tymi roszczeniowymi pedalarzami zadajacymi sie z pedałami !

    • 3 3

  • kolejna dwupasmówka potnie miasto.

    Włodarze nie wyciągnęli lekcji z odcięcia Dolnego Miasta drogą dwupasmową.

    • 3 3

  • most wysoki

    Bylby ze wszystkich wzgledow lepszym rozwiazaniem.
    Mozna zrobic chodniki, rowerzysci jezdza bez problemu jezdnia lub droga rowerowa, ludzie chodza po swiezym powietrzu, mozna podziwiac panorame Srodmiescia. Brak problemow z menelami, zalewaniem halasem w tunelu..
    Nie wiem skad obecnie taka jazda na tunele - jeszcze do tego drogie i trudne w wykonaniu - nieekonomiczne myslenie. Wszyscy chyba zachlysneli sie tunelem pod Martwa Wisla ale to troche inna sytuacja - inna klasa drogi i lokalizacja.

    • 2 1

  • Przy polskim stopniu przestępczości (1)

    przebywanie w tunelu osób pieszych (również rowerzystów) jest ze względów bezpieczeństwa ABSOLUTNIE NIE DO PRZYJĘCIA. Tunel stanie się natychmiast meliną dla żuli i miejscem napadów. Prostym rozwiązaniem jest przewóz pasażerów i rowerów miedzy przystankami po obu stronach Motławy,bez pobierania opłaty.

    • 5 1

    • most wysoki

      • 0 0

  • Elektrobus (1)

    Niech miasto uruchomi bezpłatny autobus (najlepiej elektryczny - będzie taniej) jeżdżący tam i z powrotem, co 5 minut. Będzie woził pieszych i rowerzystów. Względy bezpieczeństwa zostaną spełnione, niezmotoryzowani będą mogli przejechać i będzie w tunelu np bezdomnych.

    • 2 5

    • względy bezpieczeństwa?

      ten tunel będzie krótki. Ze względów bezpieczeństwa przy ulicy powinny być chodniki oraz korytarze awaryjne. Jeżeli tymi korytarzami puści się mieszany ruch pieszo-rowerowy to nic wielkiego się nie stanie, a dwie grupy dostaną piękny "gratis". To samo tyczy się przypadku "tramwaj górą" .

      • 0 0

  • Holandia (8)

    tam takie rozwiązania, to standard, więc dlaczego nie u nas? Jeździłem takimi tunelami i nie widzę problemu. Te pewnie byłby z resztą nawet krótszy, bo tym, z którym ja miałem do czynienia, jechało się dobrych kilka minut.

    go ogle: holandia rotterdam tunel dla rowerzystów

    i wszystko jasne.

    • 9 5

    • bo to betonowa logika Bojanowskiego: (1)

      "samochody powodują zagrożenie, więc utrudnijmy życie pieszym". Idę o zakład, że przygotują projekt bez chodnika i ścieżki, a na wszelkie pytania będzie odpowiedź w stylu: "nie dało się zapewnić bezpieczeństwa", "to dla dobra pieszych".

      • 12 4

      • oczywiscie ze tak bedzie

        A lepszy bylby most...

        • 2 1

    • To tam jedź i nie wracaj. (5)

      My chcemy żyć normalnie. A propos: Istnieje jeszcze naród holenderski?

      • 6 8

      • idąc tym tokiem rozumowania (1)

        powstanie tunelu również dla pieszych i rowerzystów byloby jednoznaczne z wyłonieniem się z pod ziemi meczetów. Trololololo.

        a żyć normalnie w mieście, to, wg wielu ludzi piszących bzdury na tym poratlu, to mieszkanie gdzieś na obrzeżach Gdańska lub poza nim i zapieprzanie samochodem do i z roboty 100 km/h swoim jakimś tam autem i nic poza tym.

        taka sobie wegetacja. no, może do multikina na Madagaskar 8, albo 2 razy w roku, w jakąś NIEDZIELĘ, nie inaczej, do "restauracji". I na spacer na molo. Królowie życia;)

        • 7 3

        • Fakt, Królowie życia zakładają obcisłe gacie i tłumnie ( w ilości 3 osoby) jadą na "szneka z glancem". Spałaszowanie czerwoną gębą, mokry od potu, pączka to jest szczyt przeżyć duchowych.

          • 3 5

      • Islamska Republika Nowej Syrii

        Oto dzisiejsza Holandia.

        • 5 4

      • Na pewno istnieją obywatele Holandii. Mocno śniadzi.

        • 5 4

      • co ma piernik

        do wiatraka?

        • 5 3

  • Tylko most!!!

    • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane