• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel tonie w pyle węglowym. "Jeśli wysiądzie wentylacja, trzeba będzie go zamknąć"

Maciej Korolczuk
20 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (448)
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu
  • Ściany, chodniki ewakuacyjne, znaki, jezdnie i co gorsza - systemy bezpieczeństwa pokryte węglowym pyłem. Tunel pod Martwą Wisłą wygląda w ostatnich tygodniach jak kopalnia węgla.
  • Ściany, chodniki ewakuacyjne, znaki, jezdnie i co gorsza - systemy bezpieczeństwa pokryte węglowym pyłem. Tunel pod Martwą Wisłą wygląda w ostatnich tygodniach jak kopalnia węgla.
  • Ściany, chodniki ewakuacyjne, znaki, jezdnie i co gorsza - systemy bezpieczeństwa pokryte węglowym pyłem. Tunel pod Martwą Wisłą wygląda w ostatnich tygodniach jak kopalnia węgla.
  • Ściany, chodniki ewakuacyjne, znaki, jezdnie i co gorsza - systemy bezpieczeństwa pokryte węglowym pyłem. Tunel pod Martwą Wisłą wygląda w ostatnich tygodniach jak kopalnia węgla.
  • Ściany, chodniki ewakuacyjne, znaki, jezdnie i co gorsza - systemy bezpieczeństwa pokryte węglowym pyłem. Tunel pod Martwą Wisłą wygląda w ostatnich tygodniach jak kopalnia węgla.
  • Ściany, chodniki ewakuacyjne, znaki, jezdnie i co gorsza - systemy bezpieczeństwa pokryte węglowym pyłem. Tunel pod Martwą Wisłą wygląda w ostatnich tygodniach jak kopalnia węgla.

Pył węglowy wydostający się z niezabezpieczonych ciężarówek z węglem zagraża bezpieczeństwu w tunelu pod Martwą WisłąMapka. Jeśli sytuacja szybko się nie poprawi, pył może uszkodzić wentylację tunelu. W konsekwencji systemy bezpieczeństwa zmuszą zarządcę do zamknięcia podwodnej przeprawy.



Co mogłoby ograniczyć brud w mieście spowodowany transportem węgla?

Miał i pył węglowy to w ostatnich tygodniach zmora zarządcy tunelu pod Martwą Wisłą. Osad zbiera się nie tylko na jezdni i ścianach tunelu, ale też na chodnikach, znakach i zieleni w Letnicy oraz od strony Stogów.

Problemem jest to, że wiele przewożących węgiel ciężarówek nie ma odpowiednich zabezpieczeń, choćby plandek.

Ale to nie tylko kwestia estetyki. Brud z ciężarówek przewożących węgiel zagraża całej infrastrukturze odpowiedzialnej za bezpieczeństwo wszystkich kierowców w tunelu.

- Chodzi głównie o wentylatory i o system przeciwpożarowy - wskazuje Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor GZDiZ. - Jeśli pył pochodzący z ciężarówek transportujących węgiel uszkodzi choćby jeden z elementów odpowiedzialnych za wentylację, systemy bezpieczeństwa nie pozwolą na dalsze funkcjonowanie tunelu. Innymi słowy - tunel trzeba będzie całkowicie zamknąć dla ruchu do momentu usunięcia usterki.
Jeśli dojdzie do awarii, nie da się jej usunąć od ręki. Części, które są najbardziej narażone na usterki, nie da się kupić w zwykłym sklepie. Trzeba ją zamówić i poczekać - prawdopodobnie kilka tygodni - na realizację zamówienia.

  • Równie dokuczliwy miał i pył węglowy jest na zewnątrz tunelu. Gruba warstwa zanieczyszczeń pochodzących z niezabezpieczonych ciężarówek pokrywa ulice, chodniki, miejską infrastrukturę i zieleń.
  • Równie dokuczliwy miał i pył węglowy jest na zewnątrz tunelu. Gruba warstwa zanieczyszczeń pochodzących z niezabezpieczonych ciężarówek pokrywa ulice, chodniki, miejską infrastrukturę i zieleń.
  • Równie dokuczliwy miał i pył węglowy jest na zewnątrz tunelu. Gruba warstwa zanieczyszczeń pochodzących z niezabezpieczonych ciężarówek pokrywa ulice, chodniki, miejską infrastrukturę i zieleń.
  • Równie dokuczliwy miał i pył węglowy jest na zewnątrz tunelu. Gruba warstwa zanieczyszczeń pochodzących z niezabezpieczonych ciężarówek pokrywa ulice, chodniki, miejską infrastrukturę i zieleń.
  • Równie dokuczliwy miał i pył węglowy jest na zewnątrz tunelu. Gruba warstwa zanieczyszczeń pochodzących z niezabezpieczonych ciężarówek pokrywa ulice, chodniki, miejską infrastrukturę i zieleń.
  • Równie dokuczliwy miał i pył węglowy jest na zewnątrz tunelu. Gruba warstwa zanieczyszczeń pochodzących z niezabezpieczonych ciężarówek pokrywa ulice, chodniki, miejską infrastrukturę i zieleń.
  • Równie dokuczliwy miał i pył węglowy jest na zewnątrz tunelu. Gruba warstwa zanieczyszczeń pochodzących z niezabezpieczonych ciężarówek pokrywa ulice, chodniki, miejską infrastrukturę i zieleń.
  • Równie dokuczliwy miał i pył węglowy jest na zewnątrz tunelu. Gruba warstwa zanieczyszczeń pochodzących z niezabezpieczonych ciężarówek pokrywa ulice, chodniki, miejską infrastrukturę i zieleń.
  • Równie dokuczliwy miał i pył węglowy jest na zewnątrz tunelu. Gruba warstwa zanieczyszczeń pochodzących z niezabezpieczonych ciężarówek pokrywa ulice, chodniki, miejską infrastrukturę i zieleń.

Kurtyny mogłyby uszkodzić karoserię



Aby temu zaradzić i nie doprowadzić do najbardziej skrajnego scenariusza, inżynierowie ruchu próbowali już problem minimalizować. Rozważano m.in. instalację kurtyny wodnej na wjeździe do tunelu, która zraszałaby wjeżdżające do niego ciężarówki. Ciśnienie takiej myjki okazało się jednak zbyt silne dla samochodów osobowych, które po przejechaniu pod zraszaczem byłyby narażone na uszkodzenia karoserii.

Duży ruch ciężarówek do składu węglowego w porcie



- Ruch samochodów ciężarowych, kursujących do i ze składu węglowego, znajdującego się przy nabrzeżu węglowym w porcieMapka, jest w ostatnich tygodniach bardzo duży. Są dni, że zatory w tunelu pod Martwą Wisłą notujemy nawet kilka razy dziennie. Stoi wówczas cała nitka tunelu - ponad kilometr podwodnej przeprawy (1377 m), rondo nie odbiera natężenia tirów, a skład węglowy nie jest w stanie obsłużyć na bieżąco tylu pojazdów - wylicza Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ. - Ponieważ Co więcej, przewożony ładunek niejednokrotnie nie jest przykrywany plandeką. Tunel i infrastruktura na trasie jest więc zanieczyszczona węglem z transportów. Sytuacja ta wpływa na bezpieczeństwo ruchu drogowego, zanieczyszcza infrastrukturę w tunelu i poza nim też (pobocza, znaki drogowe, zieleń) a Gdańszczanie nie mogą w przewidzianym czasie dojechać do pracy. Przy takich zatorach też utrudniony może być przejazd służb ratowniczych.

Wideo archiwalne

Spotkanie miasta, portu i służb ws. ruchu ciężarówek z węglem



Kilka dni temu w tej sprawie odbyło się spotkanie urzędników z przedstawicielami portu. W Urzędzie Miejskim pojawili się też przedstawiciele Policji, Inspekcji Transportu Drogowego oraz Straży Miejskiej. Jak mówi Kiljan, celem spotkania było wspólne wypracowanie rozwiązań, aby zminimalizować negatywne skutki masowej dystrybucji węgla.

Co zrobić z TIR-ami z węglem Co zrobić z TIR-ami z węglem

- Zdajemy sobie sprawę, że transporty muszą się odbywać, ale organizacja dostaw nie może powodować aż tak negatywnych skutków dla mieszkańców. Pracujemy nad zmianami w organizacji ruchu, które zakładają na przylegającym układzie drogowym stworzenie miejsc, gdzie kierowcy ciężarówek mogliby oczekiwać na swój moment załadunku węgla nie tamując ruchu - dodaje.
W tym roku parkingu dla działkowców nie będzie, bo trzeba zabezpieczyć miejsca postojowe pod ewentualne korki ciężarówek oczekujących na wjazd do portu. W tym roku parkingu dla działkowców nie będzie, bo trzeba zabezpieczyć miejsca postojowe pod ewentualne korki ciężarówek oczekujących na wjazd do portu.

Nie będzie sezonowego parkingu dla działkowców



Pomóc ma m.in. przekształcenie części ulic m.in. ul. AndruszkiewiczaMapka (tzw. starej Sucharskiego) w ulice jednokierunkowe, gdzie jeden z pasów ruchu będzie mógł pełnić funkcje pasa postojowego.

Z powodu zapewnienia rezerwy miejsc postojowych dla ciężarówek podjęto też decyzję o rezygnacji ze zwężenia ul. Marynarki PolskiejMapka w kierunku Wyzwolenia. W ostatnich latach w sezonie prawy pas zamieniał się w parking dla działkowców. W tym roku prawy pas ma być dostępny, by w razie korków do portu ciężarówki miały się gdzie zatrzymać.

  • Urzędnicy mówią wprost - jeśli sytuacja szybko się nie poprawi - w tunelu może dojść do awarii systemów bezpieczeństwa, co doprowadzi do zamknięcia podwodnej przeprawy.
  • Urzędnicy mówią wprost - jeśli sytuacja szybko się nie poprawi - w tunelu może dojść do awarii systemów bezpieczeństwa, co doprowadzi do zamknięcia podwodnej przeprawy.
  • Urzędnicy mówią wprost - jeśli sytuacja szybko się nie poprawi - w tunelu może dojść do awarii systemów bezpieczeństwa, co doprowadzi do zamknięcia podwodnej przeprawy.
  • Urzędnicy mówią wprost - jeśli sytuacja szybko się nie poprawi - w tunelu może dojść do awarii systemów bezpieczeństwa, co doprowadzi do zamknięcia podwodnej przeprawy.

Myjki będą, ale w punktach przeładunkowych



Deklaracje poprawy sytuacji z pyłem węglowym i zminimalizowania zanieczyszczeń w tunelu padły też ze strony portu. Punkty przeładunkowe mają zostać wyposażone w dodatkowe myjki. Ponadto port apeluje do spedytorów o zakładanie plandek także na puste naczepy, z których wywiewa pył węglowy.

- Rozmawiamy też o współfinansowaniu bieżących działań związanych z usuwaniem pyłu i innych nieczystości z jezdni, chodników i poboczy, będących efektem transportu węgla - dodaje Kiljan.

Opinie (448) ponad 20 zablokowanych

  • Na 1 tonę jest 500 kg. miału stad dużo pyłu !!!!! (1)

    • 2 1

    • zrób prześwietlenie bo masz miał w pod deklem

      • 0 1

  • Pył

    Pył na drogach, w tunelu i w okolicach naszych dzielnic, zatem pomyślcie co codziennie wdychamy do płuc. Zgroza.

    • 7 0

  • no kto by to przewidział (4)

    proponuje zamknąć tunel i zrobić ścieżkę rowerowa , zamknąć punkty przeładunkowe i zrobić park albo deweloperowi oddać, później będziecie szukać pracy u Niemca , chyba logiczne od zawsze w portach przeładowuje się towary np. węgiel , no tak ale to było nie do przewidzenia
    ,

    • 1 10

    • Ludzie umierający na raka płuc

      szukają nie miejsc pracy a miejsc w hospicjum, ty wszo przemysłowa.

      • 2 1

    • Za trudny dla ciebie ten tekst...?

      Może wystarczy założyć plandeki na samochody?

      • 3 0

    • Rtt

      Lepszy niemiec niz polski janusz biznesu....zagranica najgorszy wyzysk jest u naszych polakówow wycisna cie jak cytryne.a na koniec okradna...

      • 1 0

    • Obecnie tylko węgiel,bo na nic innego nie ma pozwolenia.

      • 0 0

  • masakra dlaczego obwiniacie kierowców (1)

    dlaczego koleją nie transportują ze śląską i na statki od zawsze tak było cała infrastruktura była i jest , dlaczego woza tirami , aaa zapomniałem PIS z węglem to na Śląsk,

    • 3 1

    • bo po nas choćby potop

      • 0 0

  • Ale to podobno pusta ciężarówka powoduje największe zapylenie. Opadły na dno pył węglowy bez obciążenia go węglem jest zawiewany i lata dookoła pojazdu. Samochód jest pusty, więc nie musi być zabezpieczony plandeką, służby nie mają się do czego przyczepić.

    • 4 1

  • (1)

    każda ciężarówka z węglem, który póżniej jedzie w Polskę, za wjazd minimum 1.000 pln do budżetu Gdańska, Skarb Państwa modernizować, serwisować , rozbudowywać układ drogowy w Porcie Gdańsk, który służy całej Polsce, wybudować nowoczesny szpital onkologiczny i chorób płuc

    • 5 0

    • cała ciężarówka to wiele tysi do budżetu

      przypominam, że vat na węgiel to 23 %. Zatem gdzie uciekają te grube tysiące?;)

      • 0 0

  • I co z tego że mieszkamy na morzem (1)

    Czyste powietrze jod itd. Ale jesteśmy miastem przemysłowym, portowym. Syfu jest pełno, rafineria, port przeładunek towarów sypkich, stocznia(dlaczego piaskuja statki w nocy) bo jest tyle pyłu że masakra.

    • 5 0

    • Za dużo przemysłu lokuje się na Wybrzeżu,przyroda sama się nie obroni.

      • 0 0

  • (1)

    Gdańsk to dziwne mniastp w Katowicach jest rynek inic mu się nie dzieje ale ta po nie kradł prezydent

    • 1 2

    • o czym piszesz?

      • 1 0

  • Pył

    Za ten pył to powinniśmy dostać odszkodowanie.
    Brudne samochody brudne okna i balkony.
    Niestety też to wdychamy port serwis i pył z węgla duet doborowy.

    • 4 1

  • nie rozumiem, dlaczego A) wspomnianych myjek nie można zamonotwać na wjeździe/wyjezdzie z załadunku w porcie?

    B) dlaczego ITD nie może karać na wjeździe pojazdów, które włączając się do ruchu naruszają przepisy ochrony środowiska, C) dlaczego policja nie może zatrzymywać w okolicy tunelu i bezwględnie wlepiać mandaty przy okazji generując sobie przychody i statystyki? Jak zwykle wszyscy widzą problem i 'nic nie można zrobić' ergo każdy widzi, że jest przyzwolenie na łamanie przepisów i to nie jest problem sprawcy (Firmy transportowe/port) tylko wszystkich dookoła. Śmiech na sali.

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane