• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel tonie w pyle węglowym. "Jeśli wysiądzie wentylacja, trzeba będzie go zamknąć"

Maciej Korolczuk
20 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (448)
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu
  • Ściany, chodniki ewakuacyjne, znaki, jezdnie i co gorsza - systemy bezpieczeństwa pokryte węglowym pyłem. Tunel pod Martwą Wisłą wygląda w ostatnich tygodniach jak kopalnia węgla.
  • Ściany, chodniki ewakuacyjne, znaki, jezdnie i co gorsza - systemy bezpieczeństwa pokryte węglowym pyłem. Tunel pod Martwą Wisłą wygląda w ostatnich tygodniach jak kopalnia węgla.
  • Ściany, chodniki ewakuacyjne, znaki, jezdnie i co gorsza - systemy bezpieczeństwa pokryte węglowym pyłem. Tunel pod Martwą Wisłą wygląda w ostatnich tygodniach jak kopalnia węgla.
  • Ściany, chodniki ewakuacyjne, znaki, jezdnie i co gorsza - systemy bezpieczeństwa pokryte węglowym pyłem. Tunel pod Martwą Wisłą wygląda w ostatnich tygodniach jak kopalnia węgla.
  • Ściany, chodniki ewakuacyjne, znaki, jezdnie i co gorsza - systemy bezpieczeństwa pokryte węglowym pyłem. Tunel pod Martwą Wisłą wygląda w ostatnich tygodniach jak kopalnia węgla.
  • Ściany, chodniki ewakuacyjne, znaki, jezdnie i co gorsza - systemy bezpieczeństwa pokryte węglowym pyłem. Tunel pod Martwą Wisłą wygląda w ostatnich tygodniach jak kopalnia węgla.

Pył węglowy wydostający się z niezabezpieczonych ciężarówek z węglem zagraża bezpieczeństwu w tunelu pod Martwą WisłąMapka. Jeśli sytuacja szybko się nie poprawi, pył może uszkodzić wentylację tunelu. W konsekwencji systemy bezpieczeństwa zmuszą zarządcę do zamknięcia podwodnej przeprawy.



Co mogłoby ograniczyć brud w mieście spowodowany transportem węgla?

Miał i pył węglowy to w ostatnich tygodniach zmora zarządcy tunelu pod Martwą Wisłą. Osad zbiera się nie tylko na jezdni i ścianach tunelu, ale też na chodnikach, znakach i zieleni w Letnicy oraz od strony Stogów.

Problemem jest to, że wiele przewożących węgiel ciężarówek nie ma odpowiednich zabezpieczeń, choćby plandek.

Ale to nie tylko kwestia estetyki. Brud z ciężarówek przewożących węgiel zagraża całej infrastrukturze odpowiedzialnej za bezpieczeństwo wszystkich kierowców w tunelu.

- Chodzi głównie o wentylatory i o system przeciwpożarowy - wskazuje Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor GZDiZ. - Jeśli pył pochodzący z ciężarówek transportujących węgiel uszkodzi choćby jeden z elementów odpowiedzialnych za wentylację, systemy bezpieczeństwa nie pozwolą na dalsze funkcjonowanie tunelu. Innymi słowy - tunel trzeba będzie całkowicie zamknąć dla ruchu do momentu usunięcia usterki.
Jeśli dojdzie do awarii, nie da się jej usunąć od ręki. Części, które są najbardziej narażone na usterki, nie da się kupić w zwykłym sklepie. Trzeba ją zamówić i poczekać - prawdopodobnie kilka tygodni - na realizację zamówienia.

  • Równie dokuczliwy miał i pył węglowy jest na zewnątrz tunelu. Gruba warstwa zanieczyszczeń pochodzących z niezabezpieczonych ciężarówek pokrywa ulice, chodniki, miejską infrastrukturę i zieleń.
  • Równie dokuczliwy miał i pył węglowy jest na zewnątrz tunelu. Gruba warstwa zanieczyszczeń pochodzących z niezabezpieczonych ciężarówek pokrywa ulice, chodniki, miejską infrastrukturę i zieleń.
  • Równie dokuczliwy miał i pył węglowy jest na zewnątrz tunelu. Gruba warstwa zanieczyszczeń pochodzących z niezabezpieczonych ciężarówek pokrywa ulice, chodniki, miejską infrastrukturę i zieleń.
  • Równie dokuczliwy miał i pył węglowy jest na zewnątrz tunelu. Gruba warstwa zanieczyszczeń pochodzących z niezabezpieczonych ciężarówek pokrywa ulice, chodniki, miejską infrastrukturę i zieleń.
  • Równie dokuczliwy miał i pył węglowy jest na zewnątrz tunelu. Gruba warstwa zanieczyszczeń pochodzących z niezabezpieczonych ciężarówek pokrywa ulice, chodniki, miejską infrastrukturę i zieleń.
  • Równie dokuczliwy miał i pył węglowy jest na zewnątrz tunelu. Gruba warstwa zanieczyszczeń pochodzących z niezabezpieczonych ciężarówek pokrywa ulice, chodniki, miejską infrastrukturę i zieleń.
  • Równie dokuczliwy miał i pył węglowy jest na zewnątrz tunelu. Gruba warstwa zanieczyszczeń pochodzących z niezabezpieczonych ciężarówek pokrywa ulice, chodniki, miejską infrastrukturę i zieleń.
  • Równie dokuczliwy miał i pył węglowy jest na zewnątrz tunelu. Gruba warstwa zanieczyszczeń pochodzących z niezabezpieczonych ciężarówek pokrywa ulice, chodniki, miejską infrastrukturę i zieleń.
  • Równie dokuczliwy miał i pył węglowy jest na zewnątrz tunelu. Gruba warstwa zanieczyszczeń pochodzących z niezabezpieczonych ciężarówek pokrywa ulice, chodniki, miejską infrastrukturę i zieleń.

Kurtyny mogłyby uszkodzić karoserię



Aby temu zaradzić i nie doprowadzić do najbardziej skrajnego scenariusza, inżynierowie ruchu próbowali już problem minimalizować. Rozważano m.in. instalację kurtyny wodnej na wjeździe do tunelu, która zraszałaby wjeżdżające do niego ciężarówki. Ciśnienie takiej myjki okazało się jednak zbyt silne dla samochodów osobowych, które po przejechaniu pod zraszaczem byłyby narażone na uszkodzenia karoserii.

Duży ruch ciężarówek do składu węglowego w porcie



- Ruch samochodów ciężarowych, kursujących do i ze składu węglowego, znajdującego się przy nabrzeżu węglowym w porcieMapka, jest w ostatnich tygodniach bardzo duży. Są dni, że zatory w tunelu pod Martwą Wisłą notujemy nawet kilka razy dziennie. Stoi wówczas cała nitka tunelu - ponad kilometr podwodnej przeprawy (1377 m), rondo nie odbiera natężenia tirów, a skład węglowy nie jest w stanie obsłużyć na bieżąco tylu pojazdów - wylicza Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ. - Ponieważ Co więcej, przewożony ładunek niejednokrotnie nie jest przykrywany plandeką. Tunel i infrastruktura na trasie jest więc zanieczyszczona węglem z transportów. Sytuacja ta wpływa na bezpieczeństwo ruchu drogowego, zanieczyszcza infrastrukturę w tunelu i poza nim też (pobocza, znaki drogowe, zieleń) a Gdańszczanie nie mogą w przewidzianym czasie dojechać do pracy. Przy takich zatorach też utrudniony może być przejazd służb ratowniczych.

Wideo archiwalne

Spotkanie miasta, portu i służb ws. ruchu ciężarówek z węglem



Kilka dni temu w tej sprawie odbyło się spotkanie urzędników z przedstawicielami portu. W Urzędzie Miejskim pojawili się też przedstawiciele Policji, Inspekcji Transportu Drogowego oraz Straży Miejskiej. Jak mówi Kiljan, celem spotkania było wspólne wypracowanie rozwiązań, aby zminimalizować negatywne skutki masowej dystrybucji węgla.

Co zrobić z TIR-ami z węglem Co zrobić z TIR-ami z węglem

- Zdajemy sobie sprawę, że transporty muszą się odbywać, ale organizacja dostaw nie może powodować aż tak negatywnych skutków dla mieszkańców. Pracujemy nad zmianami w organizacji ruchu, które zakładają na przylegającym układzie drogowym stworzenie miejsc, gdzie kierowcy ciężarówek mogliby oczekiwać na swój moment załadunku węgla nie tamując ruchu - dodaje.
W tym roku parkingu dla działkowców nie będzie, bo trzeba zabezpieczyć miejsca postojowe pod ewentualne korki ciężarówek oczekujących na wjazd do portu. W tym roku parkingu dla działkowców nie będzie, bo trzeba zabezpieczyć miejsca postojowe pod ewentualne korki ciężarówek oczekujących na wjazd do portu.

Nie będzie sezonowego parkingu dla działkowców



Pomóc ma m.in. przekształcenie części ulic m.in. ul. AndruszkiewiczaMapka (tzw. starej Sucharskiego) w ulice jednokierunkowe, gdzie jeden z pasów ruchu będzie mógł pełnić funkcje pasa postojowego.

Z powodu zapewnienia rezerwy miejsc postojowych dla ciężarówek podjęto też decyzję o rezygnacji ze zwężenia ul. Marynarki PolskiejMapka w kierunku Wyzwolenia. W ostatnich latach w sezonie prawy pas zamieniał się w parking dla działkowców. W tym roku prawy pas ma być dostępny, by w razie korków do portu ciężarówki miały się gdzie zatrzymać.

  • Urzędnicy mówią wprost - jeśli sytuacja szybko się nie poprawi - w tunelu może dojść do awarii systemów bezpieczeństwa, co doprowadzi do zamknięcia podwodnej przeprawy.
  • Urzędnicy mówią wprost - jeśli sytuacja szybko się nie poprawi - w tunelu może dojść do awarii systemów bezpieczeństwa, co doprowadzi do zamknięcia podwodnej przeprawy.
  • Urzędnicy mówią wprost - jeśli sytuacja szybko się nie poprawi - w tunelu może dojść do awarii systemów bezpieczeństwa, co doprowadzi do zamknięcia podwodnej przeprawy.
  • Urzędnicy mówią wprost - jeśli sytuacja szybko się nie poprawi - w tunelu może dojść do awarii systemów bezpieczeństwa, co doprowadzi do zamknięcia podwodnej przeprawy.

Myjki będą, ale w punktach przeładunkowych



Deklaracje poprawy sytuacji z pyłem węglowym i zminimalizowania zanieczyszczeń w tunelu padły też ze strony portu. Punkty przeładunkowe mają zostać wyposażone w dodatkowe myjki. Ponadto port apeluje do spedytorów o zakładanie plandek także na puste naczepy, z których wywiewa pył węglowy.

- Rozmawiamy też o współfinansowaniu bieżących działań związanych z usuwaniem pyłu i innych nieczystości z jezdni, chodników i poboczy, będących efektem transportu węgla - dodaje Kiljan.

Opinie (448) ponad 20 zablokowanych

  • Clean coal

    A my na Śląsku mamy czysty węgiel... :-)

    • 2 2

  • Rozliczmy urzędy z wycięcia zadrzewień w Nowy Porcie!

    Winni niech zawisną wcześniej niż mieszkańcy zejdą na pylicę! Tam dzieci mieszkają, zresztą miasto kolejne ofiary nagania!

    • 3 0

  • (1)

    Za czystosc tunelu odpowiada Gdansk, do roboty.

    • 6 3

    • OK

      Czyli Gdańsk niech wyśle służby miejskie i wali wszystkim węglarom mandaty po minimum 2 tys pln na koszty sprzątania tego syfu, będzie z milion dziennie do budżetu Gdańska na sprzątanie tego bajzlu, żeby Polska miała tani węgiel

      • 1 0

  • Ja.

    Na wjezdzie i wyjeździe zawsze zalega gruz węgiel ziarna zboża beton itp kture uszkadzają karoserie auta nic z tym nie robia

    • 2 0

  • XXI w., Polska, Unia Europejska ...

    aż się wierzyć nie chce, że tak prostego problemu nie można rozwiązać, nie mówiąc o tym, że nie powinno się w ogóle dopuścić do jego powstania. Wstyd i żenada dla wszystkich po kolei: od polityków, urzędników, WIOŚ, Zarządu Portu po włodarzy miasta! Weźcie się darmozjady do pracy w końcu i zacznijcie myśleć, bo przez Waszą głupotę cierpią ludzie i środowisko ! Na każdym kroku złe decyzje lub brak decyzji, wszechogarniająca indolencja ..., ale nagrody brać, stawiać pomniki i szumnie imionami wątpliwie zasłużonych nazywać ulice, place itd. to potraficie.

    • 4 0

  • x

    Nie rozumię,dlaczego sanochody nie są przykrytę.

    • 5 0

  • Każda ciężarówki ma być zabezpieczona i nie będzie problemu, a nie że jeżdżą jak chce

    • 3 0

  • Kazde brudne i nie zabezpieczone auto karac 1000 zl

    Kazde auto brudne i niezabezpieczone auto karac 1000 i kasa ma zostac w gdansku a nie tej szydowskiej polsce.

    • 3 0

  • Ale zaraz, ten węgiel to przypływa czy odpływa? (1)

    Bo jeśli dobrze pamiętam to półtora miesiąca temu była afera że nie mamy węgla. Gdyby odpływał to by trochę psuło narrację :)

    • 2 0

    • Dziś to wywiewa

      • 0 0

  • W dzikim kraju jeszcze nie wiedzą że są:

    - plandeki
    - karchery
    - zamiatarki
    Wdrożenie tych wszystkich spraw - zaczynając od obowiązkowych plandek...
    ...poprzez obowiązkowe mycie aut wyjeżdzających z portu (kurtyna wodna)....
    .... plus wynajem zamiatarek 24h/7 oczyszczających ulice przejazdu transportów
    w ogromnym stopniu ograniczyłby zanieczyszczenia.

    Ale po co skoro
    - bez plandeki jest szybciej, taniej i (można napakować) więcej
    - kurtyna wodna to koszty
    - to samo zamiatarki itp.

    W dzikim kraju można urządzać syf na ulicy oszczędzając parę złotych bo w dzikim kraju nikt Ci nic nie zrobi.
    Ale za to na poboczach dróg dojazdowych niedługo będą mogły powstać biedaszyby - chociaż to właściwie będzie odkrywka.
    ps. A propos awarii czy zarządca tunelu nie powinien mieć jakiegoś zapasu części a nie czekać na awarię by dopiero je zamawiać? W domu też nie macie ani jednej żarówki i jak się przepali dopiero piszecie wniosek do żony/męża o ustalenie budżetu na żarówkę i wdrożenie procedury pójścia do Castoramy?

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane