- 1 Pościg za nastolatkami. Znaleziono pistolet (341 opinii)
- 2 Tyle będzie zarabiać Aleksandra Kosiorek (188 opinii)
- 3 Nie miał prawka i chciał oszukać system (21 opinii)
- 4 Nowy przystanek kolejowy na granicy miast (118 opinii)
- 5 Nastolatkowie zginęli po 40-km pościgu (804 opinie)
- 6 Samolot lądował przez atak paniki pasażera (62 opinie)
Tunel tonie w pyle węglowym. "Jeśli wysiądzie wentylacja, trzeba będzie go zamknąć"
Pył węglowy wydostający się z niezabezpieczonych ciężarówek z węglem zagraża bezpieczeństwu w tunelu pod Martwą Wisłą. Jeśli sytuacja szybko się nie poprawi, pył może uszkodzić wentylację tunelu. W konsekwencji systemy bezpieczeństwa zmuszą zarządcę do zamknięcia podwodnej przeprawy.
Problemem jest to, że wiele przewożących węgiel ciężarówek nie ma odpowiednich zabezpieczeń, choćby plandek.
Ale to nie tylko kwestia estetyki. Brud z ciężarówek przewożących węgiel zagraża całej infrastrukturze odpowiedzialnej za bezpieczeństwo wszystkich kierowców w tunelu.
- Chodzi głównie o wentylatory i o system przeciwpożarowy - wskazuje Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor GZDiZ. - Jeśli pył pochodzący z ciężarówek transportujących węgiel uszkodzi choćby jeden z elementów odpowiedzialnych za wentylację, systemy bezpieczeństwa nie pozwolą na dalsze funkcjonowanie tunelu. Innymi słowy - tunel trzeba będzie całkowicie zamknąć dla ruchu do momentu usunięcia usterki.
Jeśli dojdzie do awarii, nie da się jej usunąć od ręki. Części, które są najbardziej narażone na usterki, nie da się kupić w zwykłym sklepie. Trzeba ją zamówić i poczekać - prawdopodobnie kilka tygodni - na realizację zamówienia.
Kurtyny mogłyby uszkodzić karoserię
Aby temu zaradzić i nie doprowadzić do najbardziej skrajnego scenariusza, inżynierowie ruchu próbowali już problem minimalizować. Rozważano m.in. instalację kurtyny wodnej na wjeździe do tunelu, która zraszałaby wjeżdżające do niego ciężarówki. Ciśnienie takiej myjki okazało się jednak zbyt silne dla samochodów osobowych, które po przejechaniu pod zraszaczem byłyby narażone na uszkodzenia karoserii.
Duży ruch ciężarówek do składu węglowego w porcie
- Ruch samochodów ciężarowych, kursujących do i ze składu węglowego, znajdującego się przy nabrzeżu węglowym w porcie, jest w ostatnich tygodniach bardzo duży. Są dni, że zatory w tunelu pod Martwą Wisłą notujemy nawet kilka razy dziennie. Stoi wówczas cała nitka tunelu - ponad kilometr podwodnej przeprawy (1377 m), rondo nie odbiera natężenia tirów, a skład węglowy nie jest w stanie obsłużyć na bieżąco tylu pojazdów - wylicza Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ. - Ponieważ Co więcej, przewożony ładunek niejednokrotnie nie jest przykrywany plandeką. Tunel i infrastruktura na trasie jest więc zanieczyszczona węglem z transportów. Sytuacja ta wpływa na bezpieczeństwo ruchu drogowego, zanieczyszcza infrastrukturę w tunelu i poza nim też (pobocza, znaki drogowe, zieleń) a Gdańszczanie nie mogą w przewidzianym czasie dojechać do pracy. Przy takich zatorach też utrudniony może być przejazd służb ratowniczych.
Wideo archiwalne
Spotkanie miasta, portu i służb ws. ruchu ciężarówek z węglem
Kilka dni temu w tej sprawie odbyło się spotkanie urzędników z przedstawicielami portu. W Urzędzie Miejskim pojawili się też przedstawiciele Policji, Inspekcji Transportu Drogowego oraz Straży Miejskiej. Jak mówi Kiljan, celem spotkania było wspólne wypracowanie rozwiązań, aby zminimalizować negatywne skutki masowej dystrybucji węgla.
Co zrobić z TIR-ami z węglem
- Zdajemy sobie sprawę, że transporty muszą się odbywać, ale organizacja dostaw nie może powodować aż tak negatywnych skutków dla mieszkańców. Pracujemy nad zmianami w organizacji ruchu, które zakładają na przylegającym układzie drogowym stworzenie miejsc, gdzie kierowcy ciężarówek mogliby oczekiwać na swój moment załadunku węgla nie tamując ruchu - dodaje.
Nie będzie sezonowego parkingu dla działkowców
Pomóc ma m.in. przekształcenie części ulic m.in. ul. Andruszkiewicza (tzw. starej Sucharskiego) w ulice jednokierunkowe, gdzie jeden z pasów ruchu będzie mógł pełnić funkcje pasa postojowego.
Z powodu zapewnienia rezerwy miejsc postojowych dla ciężarówek podjęto też decyzję o rezygnacji ze zwężenia ul. Marynarki Polskiej w kierunku Wyzwolenia. W ostatnich latach w sezonie prawy pas zamieniał się w parking dla działkowców. W tym roku prawy pas ma być dostępny, by w razie korków do portu ciężarówki miały się gdzie zatrzymać.
Myjki będą, ale w punktach przeładunkowych
Deklaracje poprawy sytuacji z pyłem węglowym i zminimalizowania zanieczyszczeń w tunelu padły też ze strony portu. Punkty przeładunkowe mają zostać wyposażone w dodatkowe myjki. Ponadto port apeluje do spedytorów o zakładanie plandek także na puste naczepy, z których wywiewa pył węglowy.
- Rozmawiamy też o współfinansowaniu bieżących działań związanych z usuwaniem pyłu i innych nieczystości z jezdni, chodników i poboczy, będących efektem transportu węgla - dodaje Kiljan.
Opinie (448) ponad 20 zablokowanych
-
2023-01-21 16:03
Awizacja godzinowa jak w DCT Gdansk (3)
A nie można wprowadzić awizacji jak w terminalu kontenerowym w Gdańsku, pamiętamy kolejki ciężarówek z kontenerami, a po wprowadzeniu " okienek" nie jedzie taki kierowca kiedy mu się podoba tylko na konkretną godzinę , plus minus godzina, i sprawa załatwiona, a te bzdury że nie są zakładane plandeki na towar, proszę o sprostowanie, bo kierowca zakłada plandekę, nie chce płacić mandatu przy tak niskich zarobkach mandat to wielkie obciążenie. Proszę to sprostować. Jeżdżę śmieciarką, i kilka razy dziennie przez tunel, i widzę że są pozakładane plandeki.
- 0 1
-
2023-01-21 17:50
Nie mozna bo ten wefiel skladuja gdzie popadnie. Jest w PRCiP, na terenie dawnego ZNTK itp. partyzantka
- 1 0
-
2023-01-21 19:39
No patrz a na filmiku w 17 sekund 3 samochody z węglem bez założonej plandeki
- 1 0
-
2023-01-21 22:07
Mandat albo raczej opłata specjalna za wjazd do Portu Gdańsk
- 1 0
-
2023-01-21 16:50
Po co się bawić..
....wybijcie wszystkich ludzi nie będzie ani śladu węglowego, ani pyłu węglowego, będziecie mogli chwalić się że macie ziemię na własność .
- 3 1
-
2023-01-21 16:51
Ile jeszcze musimy znosić?
Ile jeszcze nam zakażą, zabiorą i ile jeszcze mamy płacic za te fanaberie ekoterrorystyczne lew@ctwa###
- 4 0
-
2023-01-21 17:18
Kierowca ciężarówki ma obowiązek zasłaniać plandeką przewożony ładunek
wtedy na pewno by się tak nie pyliło , tylko leniwcom kierowcą się nie chce tego robić , dodam że grozi za to mandat ,za nie przykrywanie wożonego ładunku.
Pytanie gdzie służba która sprząta drogi ? w tym wypadku to port powinien posprzątać po sobie bo brud pochodzi z portu.
Jak jest wyjazd z budowy i ciężarówka wyjeżdża na drogę i ją zabłoci to obowiązkiem posprzątania drogi z błota jest właściciel budowy , inwestor bo to jego działalność doprowadziła do zanieczyszczenia.- 5 0
-
2023-01-21 18:17
To kurna (1)
Ciężarówki niech mają zakaz jazdy tunelem i po sprawie. Po co pianę bić.
- 4 0
-
2023-01-21 19:54
Ale mądrala
I co będą jeździć przez centrum. Brawo
- 0 0
-
2023-01-21 19:24
Nie wiem jak Wy ale ja juz lopatke mam i lece zbierac ten wegiel ... bedzie bogato:)
- 0 0
-
2023-01-21 19:51
a mieszkańcy Nowego Portu muszą z tym paskudztwem żyć
i każdego dnia wdychać pył z węgla. Może wreszcie ktoś zacznie myśleć o normalnych, zwykłych Polakach bo dla tych ze wschodu to sam pinokio już wydałby odpowiednie zarządzenia
- 4 0
-
2023-01-21 20:50
Po pierwsze
Zobowiązać do zabezpieczania ładunku i nie wpuszczać na skład i z niego jak nie będzie plandeki. Po drugie rozłożyć ruch ciężarówek na cały dzień i nie wpuszczać wszystkich na raz...po trzecie nie ciężarówkami a pociągiem wozić węgiel bo te ciężarówki rozważą go po całej PL...
- 1 0
-
2023-01-21 21:10
Dlaczego
Dlaczego nie mają założonych plandek u góry . Tablice są to i mandat wystawić za zaśmiecanie
- 1 0
-
2023-01-21 21:59
Jaki problem
Napisac program z wykorzystaniem opencv i wtedy rozpoznawac auta ciezarowe i zraszac tylko je? Za 10k zl rozwiaze wasz problem i zajmie mi to 1 dzien
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.