• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel wraca jak bumerang. Znowu odwołanie

Michał Stąporek
18 sierpnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Przetarg na budowę tunelu pod Martwą Wisłą jest nierozstrzygnięty od końca kwietnia. Przetarg na budowę tunelu pod Martwą Wisłą jest nierozstrzygnięty od końca kwietnia.

Konsorcjum firm FCC Construction po raz drugi odwołało się od wyników przetargu na budowę tunelu pod Martwą Wisłą.



Czy prawo o zamówieniach publicznych dobrze reguluje spory między zamawiającymi a oferentami?

Przypomnijmy: to konsorcjum już raz odwołało się od werdyktu komisji, która za zwycięzcę przetargu uznała firmy Obrascon Huarte Lain i Hydrobudowa Polska. Wtedy Krajowa Izba Odwoławcza nakazała inwestorowi, czyli miejskiej spółce GIK, jeszcze raz ocenić wszystkie oferty złożone w tym przetargu. GIK to zrobił i ponownie wybrał ofertę wartą 885,6 mln zł, a nie tę złożoną przez FCC Construction i wartą 1,180 mld zł, czyli prawie 300 mln zł więcej.

Problem w tym, że taka przepychanka między firmami - co ciekawe, w obu z nich liderami są firmy z Hiszpanii - może trwać bez końca. Najnowsze odwołanie ponownie trafi bowiem do KIO, które znowu może nakazać ponowne przeanalizowanie wszystkich ofert złożonych w kwietniowym przetargu.

By się przed tym uchronić, już po pierwszej decyzji KIO Gdańskie Inwestycje Komunalne odwołały się od niej do sądu.

- 8 sierpnia wysłaliśmy skargę na wyrok Krajowej Izby Odwoławczej. 16 sierpnia została ona przekazana do Sądu Okręgowego w Gdańsku. Czekamy teraz na termin wyznaczenia rozprawy - informuje Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik spółki GIK.

Jak ta sprawa wpłynie na budowę tunelu, który jest jednym z elementów powstającej Trasy Słowackiego? Spór może utknąć w sądzie na wiele tygodni, a nawet miesięcy. Im bardziej się on przeciąga tym więcej słychać też głosów, że decyzja o budowie tunelu metodą drążenia była błędna, bo skazała nas na korzystanie z usług firm zagranicznych, które jako jedyne mają doświadczenie w prowadzeniu takich prac. Jednak zdaniem wszystkich zaangażowanych w przygotowanie tej inwestycji jest już zdecydowanie za późno na zmianę metody budowy, nawet na tańszą i prostszą metodę polegającą np. na zatapianiu gotowych elementów tunelu.

Zobacz przyszły przebieg Trasy Słowackiego od lotniska w Rębiechowie do gdańskiego portu.

Opinie (89) 2 zablokowane

  • A może tak poprosić Norwegów ?

    W Norwegii tunel o długości 24,5 km budowano 5 lat. U nas tyle czasu zajmą dyskusje i kłótnie jak ten tuneik wybudować. 24,5 km tunelu w Norwegii kosztowało 1 mld koron, czyli około 500 mln. zł. Nasz tunelik kosztuje więcej. Oczywiście - w Norwegii jest łatwiej, bo tam trzeba przedzierać się przez skały, a nie przez piasek. Norwedzy budują też tunele pod fiordami. Po drodze z Bergen do Stavanger są trzy takie tunele. Najdłuższy ma 8 km i schodzi na głębokość prawie 300 m poniżej poziomu morza. 4 km w dół, 4 km do góry.Różnica między nami a Norwegią jest taka: tam jest za mało ludzi, żeby gadać. Tam jest tylko tyle ludzi, żeby pracować.

    • 7 0

  • Budyniowi te protesty na rękę bo kasa miasta pusta.

    I zwalić można na protestmanów. Wyspa spichrzu budyniowego jest tego przykładem.....Kalkulują do następnych wyborów hehe

    • 3 0

  • "jest jednym z elementów powstającej Trasy Słowackiego?" (5)

    - no ale z ziemskim elementem Zarząd Miasta Gdańska nie może sobie poradzić i tak w TVGda. ostatnio v-ce prezyd. użalał się, że od ETC/Rzeczpospolitej praktycznie ruch będzie skierowany w dzielnice sypialnie Zaspę lub Legionów, bo nie ma łącznika między Hynka a Hallera.Normalna ŻENADA, że na coś takiego jeszcze godzi się UNIA. Zaspa już w tej spr. petycje pisze do Brukseli.

    • 18 8

    • Droga (4)

      Jakie dzielnice sypialne? Dokładnie tak powinno być, Trasa Słowackiego powinna dochodzić wzdłuż torów i do Węzła Rzeczypospolitej, który już jest dwupoziomowy i wystarczy jego modernizacja. Następnie w wielopasmowe Aleja Jana Pawła II. A dojazd w kierunku Alei Legionów ulicą Franciszka Hynka (prawoskręt z Trasy Słowackiego) tylko opcjonalnie, jako "skrót". Tymczasem teraz ruch dojedzie do ronda przy ETC, zakorkuje je (lewoskręt na światłach), a potem i tak pojedzie przez Zaspę! Porażka! I wilk głodny, i owca pokancerowana...

      • 5 0

      • (3)

        Ta i jeż na Moskwę przez Berlin. Skad się biarą takcy ludzie?...

        • 2 0

        • Stąd, że główny ruch i tak idzie z i do sypialni (2)

          Wystarczy zerknąć na WZ i zapytać się mieszkańców Chełma czy im jest ona potrzebna. Bo obecnie mieszkańcy Chełma sobie bez niej życia nie wyobrażają. Teraz tylko czekać na obwodnicę południową i odpadnięcie ruchu tranzytowego.Oczywiście zaraz usłyszę, że słowackiego stanie się drogą tranzytową, co jest nie prawdą bo stanie się drogą dla mieszkańców i pracowników firm tam zlokalizowanych. Tiry przez miasto się pchać nie będą, bo za dużo czasu stracą w korkach, bo mimo wszystko i tak one będą.

          • 1 2

          • Widać Ty jesteś jeszcze lepszy od wiceprezydenta B. (1)

            on twierdził, że na czas nie POzałatwiali spraw własnościowych i dokumentacyjnych i jest to zwykła OBSUWA urzędu - tylko dlaczego na takie BRAKI Unia daje kasę? Ty się nie martw bo dzielnica ma którędy wjeżdżać i wyjeżdżać, za Gdirka to sie wszystko przewidywała a urzędnicy myśleli i pracowali.

            • 1 3

            • skandal,

              że unia daje na takie brakoróbstwo prawne i logistyczne pieniądze

              • 0 2

  • a dlaczego taka metoda????

    bo tańsza i szybsza nie była na rękę paru delikwentom z polibudy którzy by nie mieli udziału w projektowaniu, a tak zamówili maszynkę i dostali zlecenia na wiercenie... a że drożej i dłużej hmmm nie ważne, ważne ze paru doktorków dostało zlecenia na opinie, ekspertyzy i nadzory...

    • 1 1

  • Budować, budować!!!

    • 3 0

  • Budyń i jego kompania (2)

    zupełnie nie radzą sobie z zarządzaniem tym miastem. Szkoda...

    • 18 2

    • exacly (1)

      czyli dokladnie....w koncu gik/bieg na swieczniku. gdyby nie bylo cenzury na tym portalu to mieszkancy trojmiasta poznali by prawde o tym mega super inwestorze i z mniejszym entuzjazmem patrzylibysmy na poczynania. a jak jest naprawde, wiedza nieliczni. jedyna rozsadana osoba z niesamowitym dorobkiem to czlowiek ktory przeszedl z zdiz pan nietupski. reszta to banda urzednikow (tak urzednikow, nie inzynierow). mowiac po kaczynskiemu biale jest biale, czarne jest czarne, brak logicznego podejscia do dowolnej sprawy. i slynne powiedzionka "inzynierow" "zgodnie z siwz i kontraktem".

      • 3 2

      • Polecam jednak sprawdzić kwalifikacje i wykształcenie pracowników GIK.

        • 1 0

  • Wielka inwestycja, wielkie halo. A tu problem z tunelem, a tam problem z własnością ( okolice Kościuszki ), a owam brak środków Zielona Droga / Hallera. Jaki pan, taki kram.

    • 0 3

  • wysokie opłaty za opóźnienia 1% ze swojej oferty za każdy dzień zwłoki

    powinien wnieść ten który bezzasadnie blokuje rozpoczęcie robót. Zaskarżający wynik wyboru wykonawcy powinien liczyć się z konsekwencjami za swoje pieniactwo. Póki takie odwołania nie niosą za sobą konsekwencji finansowej to można bujać się bez końca.

    • 5 1

  • Czyli przetrg źle przeprowadzony (13)

    A firmy wykorzystują teraz lukę prawną a GIK siedzi cicho i rozkłada ręce ;-)

    • 36 29

    • nie ma żadnej luki prawnej (10)

      PZP jest ok jeżeli chodzi o odwołania.GIK tylko cwaniakuje i odwołuje się do sądu zamiast do KIO bo odwołanie od decyzji KIO kosztuje 5% wartości inwestycji (piierwsze odwołanie to zawsze 20k zł, odwołanie od wydanej decyzji 5%).GIK sam jest sobie winien, jeżeli chce się odwoływać to musi wyłożyć kasę i będzie miał szybko decyzję. Jeżeli odwołuje się do sądu żeby mieć tanio, no to poczeka. Tylko niech nie płacze, że mu źle, skoro partaczy i nie potrafi ustalić dobrych warunków dla przetargu.

      • 2 11

      • płaczku (9)

        jakby się odwołali do KIO to byś marudził że poszli po drogiej ścieżce, zamiast może dłużej, ale darmowonie dogodzisz niektórym

        • 9 0

        • ja nie marudzę (7)

          Cokolwiek by zrobili i tak bym się z nich śmiał. Niekompetentni ludzi bawią się w przetargi. Zadnej odpowiedzialności, nie swoje pieniądze ... jaka z tego wychodzi jakość dokumentów. Szczególnie vs wielkie firmy ze sztabem prawników śmiejącech się z partactwa zamawiającego i znajdujących masą podstaw do odwołania.

          • 2 8

          • (6)

            Przykłady?...

            • 2 1

            • tunel? (5)

              • 2 2

              • (4)

                Konkretniej...: zapisy w dokumentach, choćby na tunel, z których smieja się te sztaby prawników...

                • 3 2

              • (3)

                Nie szukaj pierdół, liczą się efekty, a efekt jak widać marny.

                • 1 4

              • (2)

                Jakie efekty? pieniacka firma, która robi pod górkę? bo o konkretach jakoś nikt tu nie chce mówić choc się na nie powołuje...

                • 2 1

              • odwołuje się, bo jak było napisane w poprzednim art. na ten temat (1)

                hydrobudowa chce użyć używanej tarczy a zamawiający chce nowe urządzenie, nie zgadza się też średnica tarczy. O jakim pieniactwie więc mówisz?

                • 1 1

              • Ok....poczytaj trochę o TBM, maszyna, a przynajmniej jej zasadniczy element, musi być zaprojektowana i wytworzona pod konkretny projekt - warunki geologiczne, wymiary itp...nie można wziąc maszyny np. z Niemiec i polecieć z nią pod Martwa Wisłą, nawet jesli to prawda,w co nie wierzę, że Hydrobudowa chce użyć uzywanej tarczy to tak naprawdę ich problem - najwyżej dopłacą, warunki SIWZ dokładnie określają wymagania co do efektu i raczej nawet średnio czujny nadzór zauważy, że np. tunel jest za 10 cm za wąski...Pieniactwo - tak, FCC twierdzi, że cena jest za rażąco za niska-coklwiek to znaczy, ich może być za to rażąco za wysoka...buduje się w tej chwili Trasa Słowackiego i sucharskiego i zrozum, że tak naprawdę działają oni na niekorzyśc wszystkich wykorzystując luki w naszym idealnym systemie prawnym.

                • 1 1

        • pracownicy GIKu wzięli się za minusowanie :D

          • 4 8

    • Przetarg przeprowadzony był dobrze, (1)

      to prawo jest nadgorliwe.

      • 7 2

      • O ile mi wiadomo "ci sami" ludzie zajmujją sie obiema rzeczami...

        • 2 1

  • tunel bez mozgo (1)

    tunel bez mozgu zostal wyceniony na ok 500 mln to mostu by nie postawil pod tego kretyna co liczyc nie umie a jeszcze o co chodzi ze firma hydrobudowa chce drazyc tunel wieksza i inna tarcza niz w projekcie moze zapowiadac sie na ostry bezproduktywny spor o nic

    • 1 2

    • większy tbm nie oznacza większej tarczy

      tarczę można (i należy) wymienić. 3/4 TBM może być wykorzystane ponownie - stacja oczyszczania bentonitu, napęd tarczy, docisk, automatyka układania kręgów żelbetowych.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane