• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel wykopie inne inwestycje? Skąd wziąć 375 mln zł?

Maciej Naskręt, Michał Stąporek
28 kwietnia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Choć dopiero za dwa miesiące okaże się czy i kiedy wybudujemy tunel pod Martwą Wisłą, niemal na pewno na Trasie Słowackiego nie powstanie taki most, jak w ciągu Trasy Sucharskiego. Choć dopiero za dwa miesiące okaże się czy i kiedy wybudujemy tunel pod Martwą Wisłą, niemal na pewno na Trasie Słowackiego nie powstanie taki most, jak w ciągu Trasy Sucharskiego.
Odcinek tunelowy Trasy Słowackiego. Odcinek tunelowy Trasy Słowackiego.

Gdańsk ma twardy orzech do zgryzienia, bo w kasie miasta brakuje pieniędzy na budowę tunelu pod Martwą Wisłą za ok. 885 mln zł. Wyjścia są dwa: unieważnienie przetargu i odłożenie budowy, albo wstrzymanie innych miejskich inwestycji. Decyzję poznamy za dwa miesiące.



W środę jako pierwsi poinformowaliśmy o wysokości ofert złożonych na budowę tunelu pod Martwą Wisłą. Powodów do radości nie było, bo inaczej niż w przypadku wielu innych przetargów, budowlańcy zażądali sporo więcej, niż spodziewali się miejscy urzędnicy. Najkorzystniejsza oferta przygotowana przez konsorcjum firm Hydrobudowa Polska, PBG i Aprivia opiewała na kwotę 885 mln zł. Choć to prawie dwa razy mniej, niż domagała się firma Hochtief (1,6 mld zł), to i tak o 375 mln zł więcej, niż zakładał miejski kosztorys.

Kosztorys, który wczoraj, w siedzibie miejskiej spółki GiK, krytykowali niemal wszyscy. - Za te 510 mln to można kupić maszynę TBM, która wydrąży tunel, ale na pewno nie starczy to na realizację tego zlecenia - mówili między sobą przedstawiciele poszczególnych konsorcjów.

I dlatego, gdy otwierano koperty z kolejnymi ofertami, zadowolony nie był nikt. Ani inwestor, ani firmy, które złożyły droższe oferty (od 1,18 mld do 1,6 mld zł), ani nawet... przedstawiciele konsorcjum, które zażądało za budowę tunelu najmniej. Dlaczego? - Mogliśmy przygotować ofertę droższą o prawie 300 mln, a i tak bylibyśmy najtańsi - tłumaczył.

To jednak wcale nie jest takie pewne, bo przygotowujący inwestycję urzędnicy i władze miasta nawet tej "niższej" kwoty nie mogą przełknąć.

Andrzej Bojanowski: - Potrzebujemy ok. 60 dni, by podjąć decyzję, czy umorzymy przetarg, czy kosztem innych inwestycji będziemy budować tunel. Andrzej Bojanowski: - Potrzebujemy ok. 60 dni, by podjąć decyzję, czy umorzymy przetarg, czy kosztem innych inwestycji będziemy budować tunel.
- W pierwszej kolejności zwrócimy się do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego o zwiększenie dofinansowania budowy Trasy Słowackiego. Jeśli się nie uda, zmian wymaga plan inwestycji miasta. Aktualnie jest za wcześnie, by mówić o konkretnych przesunięciach. Aby myśleć o budowie odcinka tunelowego Trasy Słowackiego, musimy też zweryfikować możliwości kredytowe miasta- wyjaśnia Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska odpowiedzialny za finanse miasta.

Wydawać by się mogło, że oszczędności, jakie przyniosło kilka ostatnich miejskich przetargów, pozwolą bez problemów sfinansować niedobór środków w tym przetargu. Problem w tym, że po pierwsze oszczędności nie są tak wielkie (patrz ramka pod tekstem), po drugie wszystkie miejskie inwestycje są na kredyt - ich mniejsze koszta oznaczają po prostu mniejsze niż planowano zadłużanie się miasta.

- Nie wyobrażam sobie Trasy Słowackiego bez jej najważniejszego elementu, czyli tunelu pod dnem Martwej Wisły - mówi Ryszard Trykosko, prezes spółki GIK. - Mam nadzieję, że uda się pozyskać dodatkowe pieniądze na tę inwestycję - dodaje.

Kiedy dowiemy się czy, a jeśli tak, to które miejskie inwestycje zostaną odłożone, by znaleźć dodatkowe miliony na tunel?

Co powinno zrobić miasto?

- Potrzebujemy ok. 60 dni. W tym czasie zapadnie decyzja, czy umorzymy przetarg, czy kosztem innych inwestycji będziemy budować tunel - mówi Bojanowski.

Bo na pewno w grę nie wchodzi np. budowa znacznie tańszego mostu. Niska konstrukcja zamknęłaby drogę do gdańskich stoczni, nie tylko remontowanym w nich platformom wydobywczym, ale także statkom. Wyższa konstrukcja wymagałaby ogromnych nasypów, nawet tak wielkich, jak hałda fosfogipsów w Wiślince. Decyzja o budowie mostu wymagałaby przeprojektowania całego odcinka Trasy Słowackiego, uzyskania nowej decyzji środowiskowej i nowego pozwolenia na budowę. Poskutkowałoby to nie tylko odłożeniem budowy w czasie o kilka lat, ale i koniecznością znalezienia nowego finansowania. Niemal na 100 proc. ten odcinek straciłby dofinansowanie Unii Europejskiej, która - przypomnijmy - refinansuje 40 proc. wydatków na budowę Trasy Słowackiego.

Koszty Trasy Słowackiego

1. Odcinek lotniskowy: kosztorys - 77,9 mln, wybrana oferta - Wakoz 31 mln, oszczędność - 46 mln.
2. Odcinek miejski: kosztorys - 341 mln, wybrana oferta - Hydrobudowa 159 mln, oszczędność - 182 mln.
3. Odcinek tunelowy: kosztorys - 510 mln, najtańsza oferta - Hydrobudowa 885 mln, brakuje - 375 mln.
4. Odcinek Droga Zielona: kosztorys - ok. 70 mln, otwarcie kopert - 9 maja.

Po trzech przetargach: 147 mln zł ponad kosztorysy


Tunel tu i teraz

Pozostaje nam zbudować ten tunel, i to teraz, a nie po powtórzonej procedurze. Dlaczego? Umorzenie przetargu nie gwarantuje, że w kolejnej procedurze wykonawcy zaproponują niższe kwoty niż teraz. Biorąc pod uwagę to, co słyszałem podczas otwierania ofert, może być dokładnie odwrotnie. Do tego stracimy pół roku na nowy przetarg. Pamiętajmy też, że miasto nie może budować Trasy Słowackiego dłużej niż do grudnia 2014 r. Jeśli nie zdążymy - trzeba będzie zwrócić dofinansowanie Unii Europejskiej, a to byłoby gwoździem do trumny i tak już bardzo napiętego budżetu miasta.

Maciej Naskręt

Opinie (256) 10 zablokowanych

  • tak na marginesie...

    Miasto GDAŃSK ma tyśącletnią tradycje...
    Zawsze DUMA..
    a nie podchody byle przypadkowych ....
    smieszne pisuary wacajcie do wideł..
    nie dla Was miejsce w naszym Wolnym(od komuny i pisu) MIEŚCIE

    • 1 1

  • Trzeba było olać stadion euro 2012 (1)

    zamiast stadionu było by kilka tuneli z podziemnymi krzyżówkami.

    • 6 4

    • zanim coś napiszesz...

      UCZ się dziecko...

      • 1 1

  • Tak trzymać - brawo MIASTO GDAŃSK.

    na przekór malkotentom( nie wszyscy są z WMG).
    zbudujemy ten tunel...
    TAK TRZRYMAC....

    • 2 1

  • Szukają dziury w całym (18)

    Jestem za budową tunelu pod Martwą Wisłą pomimo, że wstrzyma ona inne miejskie inwestycje.

    • 241 26

    • Już dawno powinni wstrzymać budowę stadionu dla max. 5000 kibiców. (2)

      Natomiast te pieniądze przeznaczyć na tunel. A tak nie będzie ani tunelu ani pełnego stadionu.

      • 20 21

      • stadion jest dla UEFA EURO2012 (1)

        • 12 0

        • no właśnie

          no właśnie - po EURO2012 stadion na złom, działkę deweloperowi i się uzbiera

          • 4 6

    • do autorów artykułu

      starczy, to może być uwiąd
      "Za te 510 mln to można kupić maszynę TBM, która wydrąży tunel, ale na pewno nie starczy to na realizację tego zlecenia - mówili między sobą przedstawiciele poszczególnych konsorcjów."

      • 2 3

    • Wstrzyma, bo tak miało być (1)

      Na http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=595671&page=87 jest dyskusja , która wiele wyjaśnia w tej sprawie.
      Miasto dało ciała z konstruowaniem wniosków o dofinansowanie i z budżetem, a inwestycje są rozbuchane ponad miarę. Kiedyś ta bańka musiała pęknąć.
      To jest specjalistyczna inwestycja, gdzie nie da się wstawić Wakozu, który weźmie każdą robotę, byle mieć choć na jedną ratę leasingową. Zwróćcie uwagę, że nawet Skanska i Strabag nie podeszły do tego tematu. Te 510 mln to był celowy balonik puszczony pod oferentów, żeby obniżyli maksymalnie ceny, ale nie wyszło.
      Piszecie o wstrzymaniu budowy ECS, czy Muzeum. Nie ma takiej możliwości, bo to są inwestycje finansnowane częściowo przez UE, jeśłi nie wybudują tego do 2014r. to dotacje pójdą się przyprawiać pieprzem, czyli trzeba je będzie oddać - a to oznaczać będzie bankructwo miasta, choć nie ekipy rządzącej (za durny elektorat).
      Wstrzymać mogą tylko nowe inwestycje, więc zapomnijcie o kolejce na stadion, tramwaju na Morenę, czy spalarni śmieci. Nawet PKM jest zagrożona, mimo, że to projekt Marszałka, ale miasto miało się dołożyć. Nowe tramwaje i autobusy oprócz juz kupionych też za parę (?) lat. Póki w Polsce był boom budowlany, ceny spadały, bo było za mało mocy przerobowych, ale jak najlepszy minister finansnów obciął fundusz autostradowy o 16 mld, które gdzieś zgubił i ciągle nie może ich znaleźć, to okazało się, że niżej z cenami już nikt nie zejdzie na tru8dnych technicznie inwestycjach (znikoma konkurencja) i ceny wzrosły. Trzeba było być idiotą, żeby tego nie przewidzieć i głupie tłumaczenia miasta są przykrywką dla elektoratu i mediów.

      • 9 3

      • za 800mln to by zrobili połączenie Marynarki Polskiej ze Słowakiem i też by było git

        • 1 1

    • ja jestem za polataniem dziur w drogach

      • 2 1

    • (3)

      Jak najbardziej wstrzymać ECS i muzeum, tunel jest bardzo ważną inwestycja dla miasta

      • 83 7

      • a co myśleliście że tunal będzie za darmo?

        płacić podatki i nie sapać że są wysokie! :D

        • 5 2

      • jest coś takiego jak MOST ZWODZONY. Jeśli na Tamizie się udało, to tym bardziej na Martwej Wiśle ... (1)

        • 12 15

        • no ale....tunel większa inwestycja większe koszty a co za tym idzie..domyśl się

          • 10 2

    • (1)

      MÓZGU, ja z tobą poprę ten tunel.

      • 18 2

      • a ja jestem za tym aby Trasę Słowackiego poprowadzić przez Sopot

        tam już jest tunel 220 wysoki koło molo
        a i następny równoległy tunel się marzy Karnowskiemu pod ulicą Niepodległości
        czyli wniosek:
        Przyjąć Sopot do metropolii i niech daje brakującą kasę tam gzie trzeba a nie żeby tak kombinował z tunelami na własną rękę.

        • 4 3

    • Wywalic ECS i jest kasa (2)

      To g....o wywalic i jest kasa

      • 47 5

      • ECS i Muz II Wojny budujemy za rządowe pieniądze, a nie miejskie (1)

        • 7 19

        • budujemy za nasze, rząd nie ma swoich pieniędzy

          zawsze można zrezygnować z "rządowych" przeznaczyć (teoretycznie) miejskie i wsztrzymać inwestycje z powodu braku srodków

          • 16 2

    • budyń musi odejść (1)

      na to łachy mają pieniądze

      • 10 13

      • on się zwyczajnie boi podjąć tak trudnej budowy, woli naprawiać chodniki, też wstęgę potem przetnie

        • 8 3

  • Precz z ECS!!! Dość obłudy!!!

    • 4 2

  • BUDYN TY POpaprancu !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!! (1)

    GDZIE SA MILIONY ZAOSZCZEDZONENA INNYCH BUDOWACH ????????????????????????????????????????????TORY NA CHELM TORY NA ORUNIE TRASA SLOWACKIEGO TRASA WZ OBWODNICA POLUDNIOWA ?????????????????????????????????????????????????????????????????????? Partia Oszustow !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 0 4

    • Odpowiadam: nadal w bankach.

      • 0 1

  • (5)

    Ja sie dorzuce, daje 100zl!

    • 82 9

    • STAŁEM dzisiaj w korkach w gdańsku

      STAŁEM nie jechałem. Mogę dorzucić stolca żeby gdańsk był już naprawdę stolcem kaszub.

      • 4 2

    • skad? to proste

      radni i prezydent oddadza swoje mieszkania
      i pojda zyc do kontenera

      • 3 1

    • Już się dorzuciłeś - w podatkach

      • 14 0

    • Ja też się dorzucam!

      No co, przecież płacę podatki

      • 15 1

    • ja daje 200 zł

      kto jeszcze dołoży?

      • 9 2

  • SKĄD WZIĄĆ PIENIĄDZE ?

    Proste... Wydrukować.

    • 1 1

  • dlaczego w USA sa drogi 16 pasmowe ,tunele,mosty i inne cuda a nie ma muzeuf i pomnikuf ! WHY? (1)

    na co komu pomnik? NA CO KOMU MUZEOOO?

    • 3 8

    • drogi czteropasmowe w miastach są w USA likwidowane w ramach walki z otyłością

      muzeów i pomników jest wiele - być może nie potrafiłeś do nich trafić jeżdżąc bez przerwy szukając miejsca do zaparkowania.

      współczuję ci serdecznie

      • 4 2

  • Wiele lat nieudolności, wszystko na ostatnią chwilę, złe szacowanie niech to wszystko bajkowy BOB BUDOWNICZY naprawi (1)

    Do tej pory wszystkie inwestycje były tańsze od zakładanych (nie tylko przy trasie Słowackiego). Może ktoś pokusi się o zestawienie wszystkich inwestycji. Np droga zielona 40 mln mniej, Nowa Łódzka 73 mln taniej, trasa Sucharskiego II etap ponad 100 mln taniej. No i jeszcze pozostałe inwestycje. ECS tańsze o 85 mln niż planowano. Czy Miasto już przejadło te zaplanowane pieniądze?
    Z regułu przy takich wynikach postępowań wypłacane są premie dla prowadzących te przetargi za uzyskane oszczędności. Teraz będzie bez premi ale nagroda jak znajdą się większe pieniądze na tunel. Zadziwiająca jest niekompetencja urzędników przygotowujących kosztorys. Z przykładów powyżej i artykułu wynika, że oferty bywają ponad 100% tańsze od szacunku (razem o ponad 520 mln. taniej), a w przypadku tunelu minimum ponad 70% droższe. Wyjaśnienie: taki jest rynek. Pytanie: po co te tabuny drogich urzędników nic nie potrafiących oszacować? Bob budowniczy potrafi wszystko zbudować, a czy Adamowicz da radę?
    Może jednak będzie lepiej bez tunelu, bo nawet z nim i tak trasa bębie niekomplenta bez odcinka od Rzeczpospolitej do Uczniowskiej.
    Czyli wolna przestrzeń, brak wyobraźni czyli urzędnicza pustka myślowa.

    • 5 3

    • najbardziej w twojej wypowiedzi podoba mi się to:
      "oferty bywają ponad 100% tańsze od szacunku .."

      :D:D

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane