• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel wykopie inne inwestycje? Skąd wziąć 375 mln zł?

Maciej Naskręt, Michał Stąporek
28 kwietnia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Choć dopiero za dwa miesiące okaże się czy i kiedy wybudujemy tunel pod Martwą Wisłą, niemal na pewno na Trasie Słowackiego nie powstanie taki most, jak w ciągu Trasy Sucharskiego. Choć dopiero za dwa miesiące okaże się czy i kiedy wybudujemy tunel pod Martwą Wisłą, niemal na pewno na Trasie Słowackiego nie powstanie taki most, jak w ciągu Trasy Sucharskiego.
Odcinek tunelowy Trasy Słowackiego. Odcinek tunelowy Trasy Słowackiego.

Gdańsk ma twardy orzech do zgryzienia, bo w kasie miasta brakuje pieniędzy na budowę tunelu pod Martwą Wisłą za ok. 885 mln zł. Wyjścia są dwa: unieważnienie przetargu i odłożenie budowy, albo wstrzymanie innych miejskich inwestycji. Decyzję poznamy za dwa miesiące.



W środę jako pierwsi poinformowaliśmy o wysokości ofert złożonych na budowę tunelu pod Martwą Wisłą. Powodów do radości nie było, bo inaczej niż w przypadku wielu innych przetargów, budowlańcy zażądali sporo więcej, niż spodziewali się miejscy urzędnicy. Najkorzystniejsza oferta przygotowana przez konsorcjum firm Hydrobudowa Polska, PBG i Aprivia opiewała na kwotę 885 mln zł. Choć to prawie dwa razy mniej, niż domagała się firma Hochtief (1,6 mld zł), to i tak o 375 mln zł więcej, niż zakładał miejski kosztorys.

Kosztorys, który wczoraj, w siedzibie miejskiej spółki GiK, krytykowali niemal wszyscy. - Za te 510 mln to można kupić maszynę TBM, która wydrąży tunel, ale na pewno nie starczy to na realizację tego zlecenia - mówili między sobą przedstawiciele poszczególnych konsorcjów.

I dlatego, gdy otwierano koperty z kolejnymi ofertami, zadowolony nie był nikt. Ani inwestor, ani firmy, które złożyły droższe oferty (od 1,18 mld do 1,6 mld zł), ani nawet... przedstawiciele konsorcjum, które zażądało za budowę tunelu najmniej. Dlaczego? - Mogliśmy przygotować ofertę droższą o prawie 300 mln, a i tak bylibyśmy najtańsi - tłumaczył.

To jednak wcale nie jest takie pewne, bo przygotowujący inwestycję urzędnicy i władze miasta nawet tej "niższej" kwoty nie mogą przełknąć.

Andrzej Bojanowski: - Potrzebujemy ok. 60 dni, by podjąć decyzję, czy umorzymy przetarg, czy kosztem innych inwestycji będziemy budować tunel. Andrzej Bojanowski: - Potrzebujemy ok. 60 dni, by podjąć decyzję, czy umorzymy przetarg, czy kosztem innych inwestycji będziemy budować tunel.
- W pierwszej kolejności zwrócimy się do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego o zwiększenie dofinansowania budowy Trasy Słowackiego. Jeśli się nie uda, zmian wymaga plan inwestycji miasta. Aktualnie jest za wcześnie, by mówić o konkretnych przesunięciach. Aby myśleć o budowie odcinka tunelowego Trasy Słowackiego, musimy też zweryfikować możliwości kredytowe miasta- wyjaśnia Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska odpowiedzialny za finanse miasta.

Wydawać by się mogło, że oszczędności, jakie przyniosło kilka ostatnich miejskich przetargów, pozwolą bez problemów sfinansować niedobór środków w tym przetargu. Problem w tym, że po pierwsze oszczędności nie są tak wielkie (patrz ramka pod tekstem), po drugie wszystkie miejskie inwestycje są na kredyt - ich mniejsze koszta oznaczają po prostu mniejsze niż planowano zadłużanie się miasta.

- Nie wyobrażam sobie Trasy Słowackiego bez jej najważniejszego elementu, czyli tunelu pod dnem Martwej Wisły - mówi Ryszard Trykosko, prezes spółki GIK. - Mam nadzieję, że uda się pozyskać dodatkowe pieniądze na tę inwestycję - dodaje.

Kiedy dowiemy się czy, a jeśli tak, to które miejskie inwestycje zostaną odłożone, by znaleźć dodatkowe miliony na tunel?

Co powinno zrobić miasto?

- Potrzebujemy ok. 60 dni. W tym czasie zapadnie decyzja, czy umorzymy przetarg, czy kosztem innych inwestycji będziemy budować tunel - mówi Bojanowski.

Bo na pewno w grę nie wchodzi np. budowa znacznie tańszego mostu. Niska konstrukcja zamknęłaby drogę do gdańskich stoczni, nie tylko remontowanym w nich platformom wydobywczym, ale także statkom. Wyższa konstrukcja wymagałaby ogromnych nasypów, nawet tak wielkich, jak hałda fosfogipsów w Wiślince. Decyzja o budowie mostu wymagałaby przeprojektowania całego odcinka Trasy Słowackiego, uzyskania nowej decyzji środowiskowej i nowego pozwolenia na budowę. Poskutkowałoby to nie tylko odłożeniem budowy w czasie o kilka lat, ale i koniecznością znalezienia nowego finansowania. Niemal na 100 proc. ten odcinek straciłby dofinansowanie Unii Europejskiej, która - przypomnijmy - refinansuje 40 proc. wydatków na budowę Trasy Słowackiego.

Koszty Trasy Słowackiego

1. Odcinek lotniskowy: kosztorys - 77,9 mln, wybrana oferta - Wakoz 31 mln, oszczędność - 46 mln.
2. Odcinek miejski: kosztorys - 341 mln, wybrana oferta - Hydrobudowa 159 mln, oszczędność - 182 mln.
3. Odcinek tunelowy: kosztorys - 510 mln, najtańsza oferta - Hydrobudowa 885 mln, brakuje - 375 mln.
4. Odcinek Droga Zielona: kosztorys - ok. 70 mln, otwarcie kopert - 9 maja.

Po trzech przetargach: 147 mln zł ponad kosztorysy


Tunel tu i teraz

Pozostaje nam zbudować ten tunel, i to teraz, a nie po powtórzonej procedurze. Dlaczego? Umorzenie przetargu nie gwarantuje, że w kolejnej procedurze wykonawcy zaproponują niższe kwoty niż teraz. Biorąc pod uwagę to, co słyszałem podczas otwierania ofert, może być dokładnie odwrotnie. Do tego stracimy pół roku na nowy przetarg. Pamiętajmy też, że miasto nie może budować Trasy Słowackiego dłużej niż do grudnia 2014 r. Jeśli nie zdążymy - trzeba będzie zwrócić dofinansowanie Unii Europejskiej, a to byłoby gwoździem do trumny i tak już bardzo napiętego budżetu miasta.

Maciej Naskręt

Opinie (256) 10 zablokowanych

  • Całe życie na kredycie

    typowo polskie -"zastaw sie a postaw się"

    Ale tak to jest,kiedy w demokracji rządzi plebs, który nawet telewizor musi kupić na raty, a komunii nie jest w stanie zorganizować bez pożyczki

    "Zastaw się a postaw się" - ku chwale przyszłych pokoleń! Zniszczmy naszym dzieciom przyszłość!

    • 1 0

  • skoro cena jest o niemal 100% wyzsza od zakadanej, nalezy uniewaznic przetarg i rozpisac nowy (5)

    jesli ktos jeszcze mysli w Gdańsku, rzecz jasna

    no i jesli ich obliczenia maja jakies podstawy

    to ze ktos startuje w przetargu, nie oznacza ze kazada cena musi byc przyjęta - to byłoby zbyt proste

    chyba ze wyliczenia UM były z ksiezyca

    • 2 1

    • Do bezmyślnego:

      A w nowym przetargu już każdy oferent wiedząc o wynikach pierwszego przetargu zażąda powyżej 1 mld PLN. Ot i będzie sukces!

      • 0 0

    • koszty ogólne rosną mordo ty moja (1)

      • 1 0

      • tak z pewnościa...

        • 1 0

    • chyba ze wyliczenia UM były z ksiezyca (1)

      a jak myślisz?

      • 2 0

      • nie znam sie i nie mam pojecia

        należałoby kogos zapytac, kto się na tym zna

        • 0 0

  • Tragedia

    Najkorzystniejsza oferta przygotowana przez konsorcjum firm Hydrobudowa Polska, PBG i Aprivia opiewała na kwotę 885 mln zł. Choć to prawie dwa razy mniej, niż domagała się firma Hochtief (1,6 mld zł), to i tak o 375 mln zł więcej, niż zakładał miejski kosztorys.
    Za ceną idą koszta materiałów i wykształcenie budowlańców, jeśli zbudują ten tunel to pewnie runie w piz... i tyle będzie z tej inwestycji.

    • 1 2

  • Skąd wziąć? z kątowni!!!

    trza było wcześniej obliczyc.

    • 0 0

  • zastępca Prezydenta Gdańska

    nie odpowiada za finanse miasta, za miejską kasę odpowiada Skarbnik miasta !!! !!!

    • 1 1

  • Kto za to wszystko zapłaci? Łącznie z odsetkami. (4)

    -

    • 24 18

    • "Odcinek Droga Zielona: kosztorys - ok. 70 mln"

      I teraz firmy wiedzą ile muszą zaproponować, żeby wygrać i przy tym zarobić.

      • 0 0

    • No na pewno nie budyń, za to zapłaci i nie ten wyż demograficzny jaki jest w tym dobrobycie, ale pewnie ci co zostaną w tym kraju, w końcu kraj się rozwija, normalnie cud gospodarczy, cały majątek sprzedali i kraj na wieki zadurzyli i wystarczyło 21 lat rządów ekipy bolka

      • 1 0

    • Ty

      • 5 2

    • jak zwykle plebs

      • 7 4

  • Jakby tak ESC wstrzymać, to w sam raz wystarczy. (13)

    W zamian tunel można nazwać imieniem Budyniobudowniczego :)

    • 508 14

    • no tak w gdańsku kultura nie jest potrzebna (3)

      piwo w łape i na plaże, po co muzea, po co opery, po co galerie sztuki?? a ile piw za to można kupić!!

      • 6 22

      • No tak, bo ECS to wieeeeelka

        kultiura. Z Wałęsą yntelygentem na czele.

        • 4 0

      • no tak w gdańsku kultura nie jest potrzebna

        Akurat tego to nam najbardziej brakuje, no faktycznie. Z dnia na dzień chodzę w coraz większej goryczy nie mogąc iść do nowego muzeum, opery i galerii sztuki. Jeżeli komuś potrzeba się "ukulturniać" to niech korzysta z tego co jest. A takie inwestycje jak budowa drogi są potrzebne każdemu! Nawet chodzącemu z głową w chmurach wielkodusznemu artyście!
        A porównywanie ludzi, którzy wolą tunel niż ECS, do plażowych piwoszy jest poprostu śmieszne! :D Do teraz jestem w szoku jak coś takiego można wymyślić :D

        • 14 4

      • i będzie tunel :D

        • 6 0

    • (1)

      do tego pozwalniać wszystkich nierobów biorących kaskę w tym bur u

      • 37 3

      • To wstrzymaj wciskanie ESC i starczy i na tunel i na ECS :)

        • 2 0

    • a wiecie,że w całym Gdańsku chcą wprowadzić ograniczenie do 30km/h? (1)

      i mówią,że chcą zmusić do jeżdżenia rowerem, to jakieś lobby paliwowo-rowerowe?

      • 5 3

      • asik, a z jaką prędkością teraz jeździsz po drogach w Gdańsku?

        na większości ulic nie ma ani potrzeby ani warunków jeżdżenia szybciej

        ograniczenie prędkości jazdy do 30 km/h ma znaczenie tylko w nocy: na grunwaldzkiej przydałoby się aby było ciszej: ceny nieruchomości pójdą tam w górę i jakość życia się poprawi

        • 2 2

    • (1)

      Oddaja nietoperzom za bezcen ziemię wartą miliony, a potem narzekaja na brak kasy. To jest działanie na szkodę miasta!

      • 34 3

      • nie mają wyjścia. OKUPANT żąda

        pseudowładza daje.

        • 14 5

    • (1)

      Wszyscy to popierają oprócz budynia bo gdzie on się podzieje ze swoją świtą jak już ludzie w końcu przejrzą na oczy...

      • 27 3

      • może wrócić do podstaw i za ministranta robić

        albo organistę

        • 9 1

    • Już dawno powinni wywalic te ECS

      Jest forsa?

      • 39 3

  • Mądrzy włodarze miasta już dawno ,,wybudowaliby" ten tunel a tu ciągle dyskusje z których nic nie wynika. Wniosek???/

    • 1 0

  • RONDO RZECZYPOSPOLITEJ - HALLERA

    Brakujący odcinek Trasy Słowackiego: Kiedy ???
    To może na początek zrobić prowizoryczną ścieżkę?
    Prowizorki trwają dziesiątki lat - są nie do ruszenia !!!

    • 1 0

  • Idźcie do gangst... eee bankierów z banku światowego, albo MFW. Chętnie pożyczą.

    W końcu drukarnie FEDu są aż czerwone od tempa druku dolarów. A że się kiedyś rypnie? Nie ma się co martwić na zapas! Ten system - jewrosocjalizm - i tak się rypnie, a przynajmniej tunel zostanie.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane