- 1 Auto wjechało w pieszych i w budynek (212 opinii)
- 2 Z dworca na Jasień 80 zł (213 opinii)
- 3 Rakieta Elona Muska nad Trójmiastem (89 opinii)
- 4 Idź na spacer śladem linii Gdynia - Kokoszki (48 opinii)
- 5 To była fabryka "kryształu" na płn. Polskę (182 opinie)
- 6 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (180 opinii)
Tunele pod Martwą Wisłą na ostatniej prostej przed otwarciem
W tunelach trwają pierwsze odbiory, a wykonawca zakłada, że uzyska pozwolenie na użytkowanie obu nitek pod koniec marca, trzy tygodnie przed ostatecznym terminem. W przyszłym tygodniu powinniśmy poznać dokładną datę otwarcia, ale nie nastąpi to wcześniej niż na przełomie kwietnia i maja.
Sprawniej niż przy stadionie
- Robimy próby systemów, sprawdzamy, jak funkcjonują i korygujemy ich ustawienia - wyjaśnia Ryszard Trykosko, prezes GIK. - Na ten moment wszystko działa dobrze. Jestem przekonany, że pójdzie to sprawniej, niż w przypadku stadionu.
To jednak dopiero początek drogi, która zakończy się oddaniem inwestycji do użytku kierowców.
Tunele to nie tylko kilometry betonu i asfaltu, te nowoczesne obiekty naszpikowane są różnego rodzaju urządzeniami, które trzeba przetestować. W ich wnętrzach zamontowane zostały m.in. systemy wentylacji i monitoringu, w tym system automatycznego wykrywania wypadków (AID: Automatic Incident Detection) czy też urządzenia służące do pomiaru przejrzystości powietrza, stężenia tlenku węgla i siły wiatru. Obie rury wyposażone są także w system sygnalizacji pożaru (SAP).
- Umożliwia on wykrycie i lokalizację pożaru o mocy 5 MW w ciągu minuty od powstania. Moc odpowiada spaleniu 20 l benzyny na powierzchni 4 metrów kwadratowych - wyjaśnia Magdalena Skorupka-Kaczmrek, rzecznik GIK. - Cały tunel podzielono na odcinki o długości 50 m, a lokalizacja pożaru jest określana z dokładnością do odcinka. Wykrycie pożaru przez system uruchamia automatycznie wentylację oddymiającą. Alarm pożarowy powoduje również automatyczne zamknięcie dojazdu do obu tuneli.
Trzy tygodnie przed terminem
Gdy wszystkie elementy tej układanki zostaną wyregulowane, sprawność urządzeń zbada także Politechnika Gdańska. Dopiero potem na teren inwestycji wejdzie sanepid, nadzór budowlany i straż pożarna.
Zgodnie z obowiązującą umową, wykonawca - firma OHL - ma czas do 21 kwietnia na uzyskanie pozwolenia na użytkowanie tunelu.
- Wykonawca zakłada, że upora się ze wszystkim do końca marca - wyjawia Andrzej Bojanowski, wiceprezydent Gdańska. - Dzięki temu zyskamy jeszcze trzy tygodnie na przeprowadzenie szkoleń na żywym organizmie dla pracowników ZDiZ-u, którzy będą zarządzać tunelami.
Do tej pory Zarząd Dróg i Zieleni zatrudnił trzyosobową kadrę techniczną, która czuwać będzie nad sprawnością wszystkich wspomnianych wcześniej urządzeń. Teraz jest w przededniu ogłoszenia naboru na stanowiska związane z obsługą tuneli.
- Chcemy skompletować 10-osobowy zespół wraz z końcem marca - zapowiada Mieczysław Kotłowski, szef gdańskich drogowców. - Pierwsze tygodnie kwietnia poświęcimy na przetrenowanie odpowiednich zachowań i procedur bezpieczeństwa.
Kiedy powinniśmy spodziewać się oficjalnego otwarcia tuneli?
- Jest jeszcze kilka kwestii do sprawdzenia. Liczę, że dokładną datę co do dnia będziemy mogli podać już w przyszłym tygodniu, gdy wykonawca przedstawi nam dokumenty, na które czekamy - mówi nieco wymijająco Bojanowski.
Władze miasta planują zorganizować uroczyste otwarcie, jak przystało na inwestycję, której realizacja trwać będzie w sumie 4,5 roku. Dlatego najprawdopodobniej stanie się to w któryś z weekendów. Pierwsza okazja nadarzy się w sobotę bądź w niedzielę 23 lub 24 kwietnia. Będzie to najbliższy weekend po ostatecznym terminie oddania tuneli do użytku upływającym 21 kwietnia.
Ta data może się jednak przesunąć o tydzień, bowiem przetarg, który ma wyłonić ubezpieczyciela tuneli zakłada, że zostaną one objęte ubezpieczeniem od 1 maja 2016 r. 23 lutego poznamy oferty firm.
Wizyta w tunelu pod Martwą Wisłą pod koniec grudnia 2015
Każdy tunel mierzy 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy. Inwestorem przedsięwzięcia jest miejska spółka GIK, a wykonawcą firma OHL, która zainkasuje 885 mln zł.
Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły .
Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach
1377,5 - tyle metrów ma całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość w metrach wydrążonego odcinka
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu
Miejsca
Opinie (185)
-
2016-02-17 15:06
czy tunel bedzie platny
- 3 2
-
2016-02-17 13:38
Otwarcie
Czyli wiadomo że otwarcie dla samochodów będzie po 1 mają bo dopiero będzie obowiązywać ubezpieczenie
- 6 0
-
2016-02-16 21:08
3 tygodnie przed terminem:) czy rok po ???? (1)
- 125 24
-
2016-02-17 13:02
malkontent
mam nadzieję ze nie bedziesz tamtedy jezdził :)- 1 5
-
2016-02-17 09:51
Wyścigi domorosłych mistrzów prostej (2)
Taki tunel, czyli prosta jezdnia bez świateł, będzie niestety prowokowała wszelkiej maści mistrzów kierownicy do wyścigów. A jakikolwiek wypadek w tunelu jest wielokrotnie bardziej niebezpieczny od podobnego wypadku na normalnej drodze. Myślę, że zarządca tunelu powinien wystąpić do odpowiednich służb z wnioskiem o instalację odcinkowego pomiaru prędkości. Ustalić limit prędkości dość wysoko (70?) ale konsekwentnie karać za każde przekroczenie. Nie chcę się spalić czy udusić w tunelu tylko dlatego, że jakiś d...l przykozaczył i spowodował karambol. A system odcinkowego pomiaru nie spowoduje żadnych uciążliwości dla NORMALNIE jeżdżących.
- 11 2
-
2016-02-17 11:42
(1)
facet tam będzie 50 tka nie widzisz jakie wąskie są te pasy?Frajerzy se zbudowali tunelik a chwalą się jakby połączyli Rosję z Alaską co najmniej
- 3 3
-
2016-02-17 12:52
a po co więcej?
50 w obrębie miasta wystarczy
- 1 2
-
2016-02-17 12:00
Bajka
Ale na ch... tam sanepid
- 7 0
-
2016-02-16 21:18
ZTM (6)
Zapowiadany autobus linii 158 jadący ze Stogów przez ten tunel dobrze gdyby dojeżdżał do Brętowa PKM lub nawet na lotnisko.
- 69 15
-
2016-02-16 22:14
(2)
i do Żukowa
- 15 0
-
2016-02-16 23:09
zima do Wiezycy (1)
- 8 0
-
2016-02-17 11:27
Fajnie jakby dojeżdżał do Oruni Górnej, wtedy bym się z raz przejechał :D
- 0 0
-
2016-02-16 22:26
(1)
Po cholerę? Wystarczy że będzie do Wrzeszcza PKP dojeżdżać.
- 21 0
-
2016-02-16 23:05
nie
ma jechać do Luzina!
- 10 0
-
2016-02-16 21:48
Najlepiej prosto do Londynu
Po co przystanek na lotnisku.
- 37 0
-
2016-02-17 07:24
Tunel (1)
Brawo, mamy tunel, a co z pozostałymi dziurawymi drogami, np.Starogardzka? Trakt?
- 9 5
-
2016-02-17 10:54
Oj tam oj tam, przez tunel będzie objazd starogardzkiej
- 0 0
-
2016-02-16 22:07
(1)
A co z dokończeniem Trasy Słowackiego? Przecież samochody jadące przez tunel zakorkują Zaspę i Przymorze.
- 50 5
-
2016-02-17 10:50
To już włodarzy nie interesuje, ważne że jest.....
- 6 1
-
2016-02-17 10:47
Ciekawe czy powtórzy "sukces" pkm-ki
- 3 5
-
2016-02-17 10:24
Od strony technicznej
Na lądzie po jednej stronie są zbiorniki paliwowe należące do lotosu a po drugiej ciągi komunikacyjnestoczni w tym również tory kolejowe. Gdzie tu mowa o moście?
Teren był w pełni zalany wodą. Nie dziwcie się ze to tyle trwało bo musiało być dokładnie, w przeciwnym razie osiadł by teren, zbiorniki by szlak trafił i w ogóle.- 4 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.