• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

UEFA zapala nam światła

Michał Brancewicz
6 lutego 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Delegaci UEFA odwiedzali Gdańsk już wielokrotnie. W kwietniu ostatecznie zdecydują, czy miasto jest w stanie zapewnić sprawną organizację czterech meczów mistrzostw Europy w 2012 roku. Delegaci UEFA odwiedzali Gdańsk już wielokrotnie. W kwietniu ostatecznie zdecydują, czy miasto jest w stanie zapewnić sprawną organizację czterech meczów mistrzostw Europy w 2012 roku.

Euro 2012 to nie tylko stadion, ale przede wszystkim inwestycje drogowe, w komunikację miejską i hotele dla turystów. O przygotowaniu Gdańska do mistrzostw pod tym kątem rozmawiali w czwartek przedstawiciele dwóch komitetów wspierających organizację imprezy.



Społeczny Komitet Wsparcia Euro 2012 skupia przede wszystkim biznesmenów natomiast w Pomorskim Komitecie Organizacji Euro 2012 zasiadają urzędnicy zaangażowani w organizację mistrzostw. W czwartek obie grupy spotkały się ze sobą po raz pierwszy. Dyskutowano o grudniowym raporcie ekspertów UEFA, w którym federacja oceniała przygotowanie Gdańska do organizacji mistrzostw.

UEFA wymaga by organizatorzy mistrzostw rozliczali się z nią z działań w 13 różnych zagadnieniach. Są wśród nich m.in. komunikacja miejska, infrastruktura transportowa, bezpieczeństwo, zabezpieczenie medyczne czy warunki hotelowe.

W przypadku Gdańska część z nich ocenianych jest na razie krytycznie, inne nieco lepiej, są też takie, które zbierają jednoznacznie pozytywne oceny.

Ja na razie ostrzegawcze, czerwone światło (w skali UEFA oznaczające bardzo wysokie ryzyko) pali się przy zagadnieniach związanych z rozbudową portu lotniczego w Rębiechowie. - Będzie tak dopóki nie zostanie wbita pierwsza łopata pod budowę nowego terminalu - mówi Zbigniew Weiner, zastępca dyrektora biura prezydenta Gdańska ds. sportu i Euro 2012.

Ma to nastąpić w ciągu kilku miesięcy. Pierwsza część dwuetapowego przetargu na wykonawcę kończy się 16 lutego. - Prace rozpoczną się w lecie i obejmą budowę drugiego terminalu, pasa do kołowania i płyty postojowej - zapewnia Adam Skonieczny, kierownik działu analiz ekonomicznych i marketingu Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy. - Zakończenie wszystkich robót planujemy na koniec trzeciego kwartału 2011.

Według oceny UEFA połowa kibiców, czyli ok. 20 tys. osób dotrze na gdańskie mecze drogą powietrzną. 95 proc. z nich przyleci do Trójmiasta w ciągu 10 godzin przed meczem i w takim samym czasie po jego zakończeniu odleci. Rozbudowany port musi nadążyć z ich obsługą. Inwestycję wartą 520 mln zł wesprze miasto i Urząd Marszałkowski.

Nieco wyżej (choć i tak nie najlepiej) UEFA ocenia przygotowanie miasta do turnieju od strony transportu drogowego. Może to dziwić, zważywszy, że większość inwestycji jest dopiero w trakcie projektowania lub realizacji - m. in. Trasa Sucharskiego, Nowa Słowackiego, Droga Zielona, Węzeł Karczemki.

Wśród nich jest także Kolej Metropolitalna. Na dzisiaj pewne już jest, że nie będzie ona łączyć bezpośrednio lotniska ze stadionem. Do mistrzostw nie powstanie także odcinek łączący Rębiechowo z Wrzeszczem. Jako pierwszy uruchomiony zostanie odcinek między lotniskiem a Gdynią, wykorzystujący już istniejące tory na trasie Gdynia-Kościerzyna. W obsłudze Euro to jednak nie pomoże.

- Ten odcinek, chociaż dłuższy, ma praktycznie gotową infrastrukturę bazującą na torach dawnej kolei, dlatego łatwiej i taniej będzie go uruchomić - przekonuje Paweł Wróblewski, koordynator projektu z Urzędu Marszałkowskiego. - Na przebudowę odcinka gdyńskiego potrzeba ok. 100 mln złotych, natomiast na budowę gdańskiego - 500 mln.

Całkiem przyzwoicie eksperci z UEFA oceniają ofertę hotelową Trójmiasta. Federacja wierzy, że hotele 3- i 4-gwiazdkowe powstaną na czas. Większe wątpliwości budzi natomiast powstanie odpowiedniej ilości hoteli o wyższym standardzie.

Przedstawiciele UEFA w kwietniu ostatecznie zdecydują, które miasta są przygotowane na tyle dobrze, by powierzyć im organizację meczów mistrzostw Europy.

Opinie (197) ponad 10 zablokowanych

  • po co to komu?

    po co nam kolejne komitety i tak nic nie ustala beda przepychanki o to kto wiecej sie nachpie a euro w polsce to bedzie 1 euro ktore sie nie odbeda

    • 0 0

  • (1)

    "Statystyki kształtują się następująco:
    * wrzesień 2008 r.: środki pozyskane z Unii (Fundusz Spójności, fundusze strukturalne, dochody Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Program Rozwoju Obszarów Wiejskich, dochody Agencji Rynku Rolnego): 133,8 mln euro; składka członkowska: 186,4 mln euro; saldo przepływów finansowych Polska–UE było więc ujemne i wyniosło minus 52,6 mln euro;
    * październik 2008 r.: środki pozyskane z Unii: 287,2 mln euro; składka członkowska: 460,8 mln euro; saldo przepływów finansowych Polska–UE: minus 173,6 mln euro;
    * listopad 2008 r.: środki pozyskane z Unii: 283,6 mln euro; składka członkowska: 278,8 mln euro; saldo przepływów finansowych Polska–UE: plus 4,8 mln euro;
    * grudzień 2008 r.: środki pozyskane z Unii: 315 mln euro; składka członkowska: 425,7 mln euro; saldo przepływów finansowych Polska–UE: minus 110,7 mln euro.

    Podsumowując, w ciągu ostatnich czterech miesięcy 2008 r. straciliśmy na członkostwie w UE około 332,1 mln euro, co daje gigantyczną kwotę 1,5 mld zł."

    • 2 0

    • czy to znaczy, że nie uzyskujemy przez własne gapiostwo funduszy?

      • 0 0

  • Kiedy bezprobocie rośnie w zatrwarzającym tempie, a spadająca złotówka dobija (2)

    kredytobiorców NIE MA SENSU organizacja EURO2012 w Polsce. W pierwszej kolejności trzeba pomagać ludziom, którzy stracili środki do życia. Budżet nie jest z gumy. Zamiast wydawać kasę na IGRZYSKA, bardziej jej potrzeba na CHLEB.

    • 1 0

    • głodna (1)

      ale z komputerem i netem

      • 0 0

      • spłacam raty do niemieckiego banku

        na szczęście nie mam kredytu mieszkaniowego i (jeszcze) mam pracę. Czyli o niebo lepiej niż coraz większa rzesza naszych rodaków (zakaładając, że mogę ciebie nazywać rodakiem).

        • 0 0

  • prezio

    a ja nadal pytam czy budyn to awans z ptysia niegdys?

    • 0 0

  • GRATULACJE Z RENOMĄ W KOLEJCE !!!

    JEŻELI FIRMA RENOMA DALEJ BEDZIE ZAJMOWAŁA SIĘ KONTROLĄ I BICIEM PASAŻERÓW KOMUNIKACJI PUBLICZNEJ W GDAŃSKU TO DOPIERO BĘDZIE WSTYD I TO NIE DLATEGO ŻE SWĄ DZIAŁALNOŚĆ ZAWDZIĘCZA KORUPCYJNYM UKŁADOM ALE DLATEGO ŻE PASAŻERÓW TRAKTUJE JAK BYDŁO A NIEDAJ BOŻE JAK KTÓRYŚ NIE BEDZIE ROZUMIAŁ CO JAŚNIE WIELMOŻNY PAN KONTROLER DO GNOJA BEZ BILETU RACZYŁ POWIEDZIEĆ. WTEDY NA GLEBĘ I SKOPA AŻ ZACZNIE ODPOWIADAĆ. GRATULUJĘ POMYSŁU EURO 2012 Z RENOMĄ W SKM !

    • 0 0

  • Renoma chyba na tą okazje utworzy specjalne szturm-komanda

    co by przyjezdni dzięki śladom po porządnym butowaniu w razie braku lub złego biletu zapamiętali na długo, że w 3mieście nie toleruje się jazdy na gapę.

    • 1 0

  • A dzie info, że "w prywatnej lecznicy" prawie zabili pacjentkem, ktorej pszebili kiszki, i lekasz poszedł do domu mówiąc, że

    zrobił, co trzeba i ją dopiero w państwowym szpitalu uchromili od wyzioniencia duha?

    • 0 0

  • 4 mecze i co dalej

    Dalej ten stadion spleśnieje, zmurszeje i będzie wyglądał tak, jak słynny stadion 10-lecia w Warszawie. Jedyna dobra strona to ta, że pozostanie trochę inwestycji drogowych.
    Czy przy stadionie "kupcy" już nają wyznaczone miejsca pod swoje budy?

    • 2 1

  • Euro się nam nie opłaca.

    Przyjedzie 20 tys. kibiców na 20 godzin. Zakładam optymistycznie że każdy z nich zostawi w Gdańsku 1000zł.

    Daje nam to 20mlilionów. A trzeba wydać 520milionów(na same lotnisko) żeby ich przyjąć.

    • 1 1

  • kolej metropolitalna

    rzeczywiście jest niepożądana, kiedyś została zlikwidowana z powodów ekonomicznych - po prostu jeździło tym po parę osób dziennie. Głupotą jest wydawanie na jej reaktywację wielkiej kasy i to w czasie kryzysu. Lepiej pociągnąć nitkę SKM-ki na Morenę i przy okazji lotnisko. My, mieszkańcy osiedli na trasie przebiegu tej kolei mówimy nie!!!!

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane