• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ul. Słowackiego: rekord wypadków i kolizji

Maciej Korolczuk
16 lutego 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
W ubiegłym roku policja usuwała skutki 333 kolizji i wypadków  na ul. Słowackiego. Drogowcy i funkcjonariusze nie mają jednak złudzeń - tzw. zdarzeń drogowych na tej ulicy było znacznie więcej. W ubiegłym roku policja usuwała skutki 333 kolizji i wypadków  na ul. Słowackiego. Drogowcy i funkcjonariusze nie mają jednak złudzeń - tzw. zdarzeń drogowych na tej ulicy było znacznie więcej.

Ulica Słowackiego zobacz na mapie Gdańska znów wraca na niechlubny szczyt najniebezpieczniejszych dróg w Trójmieście. W 2016 r. policja była tam wzywana do obsługi 333 zdarzeń drogowych. Kolizji było zdecydowanie więcej, ale nie do wszystkich wzywane są służby. Tymczasem drogowcy zastanawiają się, jak poprawić bezpieczeństwo trasy łączącej obwodnicę z Moreną, Niedźwiednikiem i Wrzeszczem.



Jak poprawić bezpieczeństwo na leśnym odcinku Słowackiego?

W ostatnich miesiącach nie ma dnia, by nasi czytelnicy nie informowali w Raporcie o stłuczkach na Słowackiego. Konfiguracja zdarzeń jest przeróżna: kolizja dwóch aut, samochód na barierkach, karambol, potrącenie rowerzysty. Skutki w wielu przypadkach są podobne: zwężenie drogi na czas działania służb i korki sięgające kilku kilometrów.

Obserwacje naszych czytelników potwierdzają policyjne statystyki. Tylko w ubiegłym roku doszło tam do 333 zdarzeń drogowych (319 kolizji i 14 wypadków, w których 1 osoba zginęła, a 17 zostało rannych).

To rekord tej trasy, bo jeszcze kilka lat temu zdarzeń było niemal o połowę mniej, np. w 2011 r. "tylko" 188 kolizji i 14 wypadków. Statystyk nie zatrzymało nawet zmniejszenie ruchu samochodowego po uruchomieniu w 2015 r. Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, która odciążyła trasę między lotniskiem a Wrzeszczem. Wzrost zbiega się za to z decyzją o zdjęciu fotoradarów.



Drogowcy i policja nie mają złudzeń - kolizji powodujących utrudnienia w tym miejscu jest zdecydowanie więcej.

- Wielokrotnie dochodzi tam do uderzeń w bariery energochłonne. Zazwyczaj to zdarzenia z udziałem jednego samochodu. Kierowca nie wzywa wówczas policji, tylko czeka na lawetę albo sam zjeżdża na pobocze - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.
Jak tłumaczą policjanci, głównym problemem jest tam nadmierna prędkość. Średnio trzech kierowców miesięcznie traci tu z tego powodu prawo jazdy.



- Najczęstszą przyczyną kolizji i wypadków na Słowackiego jest niedostosowanie prędkości do warunków ruchu, a także przekraczanie dozwolonej prędkości przez kierujących w tym miejscu - dodaje Magdalena Michalewska, rzecznik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku. - W związku z tym rejon tej ulicy jest regularnie patrolowany przez policjantów ruchu drogowego. Funkcjonariusze w ramach pełnionej służby w tym miejscu m.in. kontrolują prędkość, z jaką poruszają kierowcy. Od maja 2015 r. do lutego 2017 r. w ramach tych kontroli policjanci ruchu drogowego zatrzymali tam 57 praw jazdy za przekroczenie dopuszczalnej prędkości powyżej 50 km/h w obszarze zabudowanym.
Dyrektor ZDiZ, który zarządza drogami miejskimi w Gdańsku dodaje, że kierowcom sporo kłopotów sprawia też sama geometria drogi.

- Początkowo zakręty mają duży promień, są łagodniejsze. Potem im niżej, tym promień się skraca, robi się ciaśniej, droga bardziej "kręci". To zaskakuje wielu kierowców - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.
Jeden z naszych czytelników zwraca uwagę, że lawinowo wzrastająca liczba kolizji i wypadków to też efekt demontażu fotoradarów. Przypomnijmy, że ostatnie maszty z puszkami zostały usunięte z pobocza drogi pod koniec czerwca 2014 r.

Wideo archiwalne



Później ich rolę miał przejąć odcinkowy pomiar prędkości. Urządzenia zostały nawet zainstalowane, ale do dziś Inspekcja Transportu Drogowego go nie uruchomiła. Wątpliwości budzi m.in. fakt, czy urządzenie uśredniające prędkość na takim krętym odcinku spełni swoją rolę.

Dlatego pan Irek proponuje, by na górnym i dolnym odcinku drogowcy zainstalowali znaki zmiennej treści, podobne do tych, które wiszą na bramownicach przed wjazdem do tunelu pod Martwą Wisłą i informują kierowców o warunkach i ewentualnych zdarzeniach w podwodnej przeprawie.

- Dzięki temu, gdy tylko zdarzy się wypadek lub kolizja, tablica będzie wyświetlała komunikat "uwaga wypadek za 100 m - zwolnij". Obecnie, gdy auto wyląduje na barierkach, to rozpędzeni kierowcy nic o tym nie wiedzą i łatwo o efekt domina. Takie tablice zmniejszyłyby choć w małym stopniu następne kolizje i poprawiły bezpieczeństwo. Słowackiego jeździ wiele autobusów miejskich i kierowcy mają tylko chwilę, by zauważyć, co się dzieje za łukiem drogi - tłumaczy nasz czytelnik.
Drogowcy pomysłowi nie mówią nie.

- Szansa na zamontowanie takich znaków jest zawsze, trzeba tylko przeanalizować kwestie techniczne, koszty i zamierzone efekty - odpowiada Kotłowski.
Łączna liczba wypadków i kolizji na Słowackiego od 2009 r.:

2009 r. - 228 zdarzenia drogowe - 207 kolizji, 21 wypadków (1 osoba zginęła, 22 osoby ranne)
2010 r. - 204 zdarzenia drogowe - 191 kolizji, 13 wypadków (18 osób rannych)
2011 r. - 202 zdarzenia drogowe - 188 kolizji, 14 wypadków (18 osób rannych)
2012 r. - 215 zdarzenia drogowe - 197 kolizji, 18 wypadków (23 osoby ranne)
2013 r. - 230 zdarzenia drogowe - 210 kolizji, 20 wypadków (2 osoby zginęły, 20 osób rannych)
2014 r. - 248 zdarzania drogowe - 224 kolizji, 24 wypadki (31 osób rannych)
2015 r. - 234 zdarzenia drogowe - 221 kolizji, 13 wypadków (16 osób rannych)
2016 r. - 333 zdarzenia drogowe - 319 kolizji, 14 wypadków (1 osoba zginęła, 17 osób rannych)

Wypadki ze skutkiem śmiertelnym na ul. Słowackiego i ich okoliczności:

5 września 2009 r.
Kierujący samochodem osobowym marki Mercedes, jadąc lewym pasem ul. Słowackiego w kierunku obwodnicy, zjechał na lewe pobocze, uderzając w barierę ochronną, następnie odbity na prawo - uderzył w drzewo, ponosząc śmierć na miejscu.

30 stycznia 2013 r.
Na skrzyżowaniu ulic Słowackiego i Budowlanych pieszy, przechodząc przez jezdnię na ul. Słowackiego na wyznaczonym przejściu dla pieszych, z lewej strony do kierunku jazdy, przy wyświetlanym sygnale czerwonym dla ruchu pieszych - został potrącony przez jadący prawym pasem ul. Słowackiego w kierunku lotniska samochód osobowy marki Audi. 80-letni pieszy poniósł śmierć na miejscu.

14 listopada 2013 r.
Kierujący samochodem osobowym, jadąc ul. Słowackiego w kierunku ul. Grunwaldzkiej i wykonując manewr zawracania na wysokości posesji 147, zderzył się z jadącym lewym pasem z kierunku przeciwnego motocyklem. W wyniku zdarzenia kierujący motocyklem 40-latek zmarł na miejscu.

24 marca 2016 r.
Kierujący rowerem, jadąc po wyznaczonym przejeździe dla rowerów na ul. Słowackiego (skrzyżowanie z ul. Budowlanych), przy nadawanym świetle czerwonym dla jego kierunku ruchu, został potrącony przez jadący w kierunku Rębiechowa przy nadawanym świetle zielonym samochód osobowy. Na skutek zdarzenia kierujący rowerem 68-latek zmarł po przewiezieniu do szpitala.




Opinie (326) 4 zablokowane

  • zwiększyć prędkość do 140km/h

    będzie tam za rok bezpieczniej jak połowa piratów wyląduje na drzewie

    • 4 2

  • dobra zmiana, przypadek?

    • 1 1

  • nie odpalą odcinkowego

    Kasa wydana, urządzenia stoją i działają, tylko jest jeden szkopuł. Kupiło to miasto, w ramach systemu Tristar. Poszły na to pieniądze z UE, ale pod warunkiem, że będzie z tego mandatowanie, miała to robić Straż Miejska. Zmieniły się przepisy, SM już nie może używać tych urządzeń, a umowa z CUPT nie pozwala przez 5 lat od otrzymania pieniędzy, przekazać, sprzedać, wydzierżawić itd nic, na co poszły środki z UE. Więc kasa wydana i kamerki sobie wiszą, służąc za monitoring za wiele milionów złotych.

    • 4 0

  • A ja mam inną propozycję

    Zlikwidować bariery energochłonne. Rozsądniejszych to wystraszy, mniej rozsądni sami wyeliminują się z puli genetycznej.

    • 5 5

  • Skrzyżowanie Słowackiego-Budowlanych (1)

    To skrzyżowanie jest szczególnie niebezpieczne zwłaszcza dla pieszych. Dlaczego? Otóż gdy przechodzimy na światłach przez ul. Słowackiego, to przejście jest podzielone na dwa etapy. Gdy z jednej strony pali się już zielone światło, na końcowym etapie pozostaje czerwone. Chwila nieuwagi lub chodzenie "na pamięć" mogą mieć tragiczne skutki. Na tym przejściu w ciągu ostatnich 3 lat już 2 ofiary śmiertelne! Zwracam się z prośbą do pieszych o rozwagę a do kierowców o nie przekraczanie dopuszczalnej prędkości, która często jest tam wysoka.

    • 1 3

    • już od dawna tak nie jest

      • 0 0

  • jj (3)

    Słowckiego od oddania do użytku jest spaprana nawieżchnia jest śliska po byle opadzie i łuki sa zle wyprofilowane.Dziwia sie że auta obijają sie o barierki ba taka jest ta nawieżchnia

    • 2 9

    • Jak się jedzie sprawnym autem nie więcej niż 80 to się nic złego nie dzieje. Gorzej jak debile w 20 letnich tedeikach sobie rajd urzadzają.

      • 8 1

    • "nawieżchnia"? Aha, w takim razie nie mam pytań. Wracaj do szkoły, dziecko.

      • 5 0

    • Otóż

      Na tym leśnym odcinku panuje inny mikroklimat, należy liczyć się z oblodzeniem, że śliska nawierzchnia. Trzeba poprostu myśleć i nie zapierd.... 120

      • 2 0

  • Powinno zostac jak jest (1)

    Korki sa stosunkowo niewielkim kosztem eliminacji z drog kilkuset idiotow rocznie. Zanim taki wyklepie samochod to minie pare tyg i w tym czasie nie stwarza zagrozenia gdzie indziej. Wypadkow smiertelnych jest niewiele.

    • 2 2

    • Jak sam sobie rozwali łeb to dobrze mu tak

      Gorzej jak komuś niewinnemu zrobi krzywdę

      • 0 0

  • (1)

    po pierwsze slowackiego to brama do cywilizacji dla burakow z tablicami GKA , GKS i GWE a po drugie wydawalo by sie ze na pierwszym miejscu jest estakada kwiatkowskiegi no chyba ze chodzi o sam Gdansk

    • 5 4

    • oooooo do szkoły się nie poszło "mieszczuszku"? Dorośnij "twardzielu"...

      • 0 1

  • Jakby każdy przestrzegał ograniczenia do 70 i nikt nie jechał drugiemu na "ogonie" to zdecydowanej większości tych kolizji i wypadków dałoby się uniknąć, wiem z własnego doświadczenia, że podczas jazdy z dozwoloną siedemdziesiątką można bezpiecznie pokonać te zakręty no chyba, że są złe warunki pogodowe ale to już kwestia rozwagi i dostosowania prędkości do warunków drogowych

    • 7 0

  • A może progi zwalniające co 100 m?

    • 1 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane