• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ul. Słowackiego: rekord wypadków i kolizji

Maciej Korolczuk
16 lutego 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
W ubiegłym roku policja usuwała skutki 333 kolizji i wypadków  na ul. Słowackiego. Drogowcy i funkcjonariusze nie mają jednak złudzeń - tzw. zdarzeń drogowych na tej ulicy było znacznie więcej. W ubiegłym roku policja usuwała skutki 333 kolizji i wypadków  na ul. Słowackiego. Drogowcy i funkcjonariusze nie mają jednak złudzeń - tzw. zdarzeń drogowych na tej ulicy było znacznie więcej.

Ulica Słowackiego zobacz na mapie Gdańska znów wraca na niechlubny szczyt najniebezpieczniejszych dróg w Trójmieście. W 2016 r. policja była tam wzywana do obsługi 333 zdarzeń drogowych. Kolizji było zdecydowanie więcej, ale nie do wszystkich wzywane są służby. Tymczasem drogowcy zastanawiają się, jak poprawić bezpieczeństwo trasy łączącej obwodnicę z Moreną, Niedźwiednikiem i Wrzeszczem.



Jak poprawić bezpieczeństwo na leśnym odcinku Słowackiego?

W ostatnich miesiącach nie ma dnia, by nasi czytelnicy nie informowali w Raporcie o stłuczkach na Słowackiego. Konfiguracja zdarzeń jest przeróżna: kolizja dwóch aut, samochód na barierkach, karambol, potrącenie rowerzysty. Skutki w wielu przypadkach są podobne: zwężenie drogi na czas działania służb i korki sięgające kilku kilometrów.

Obserwacje naszych czytelników potwierdzają policyjne statystyki. Tylko w ubiegłym roku doszło tam do 333 zdarzeń drogowych (319 kolizji i 14 wypadków, w których 1 osoba zginęła, a 17 zostało rannych).

To rekord tej trasy, bo jeszcze kilka lat temu zdarzeń było niemal o połowę mniej, np. w 2011 r. "tylko" 188 kolizji i 14 wypadków. Statystyk nie zatrzymało nawet zmniejszenie ruchu samochodowego po uruchomieniu w 2015 r. Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, która odciążyła trasę między lotniskiem a Wrzeszczem. Wzrost zbiega się za to z decyzją o zdjęciu fotoradarów.



Drogowcy i policja nie mają złudzeń - kolizji powodujących utrudnienia w tym miejscu jest zdecydowanie więcej.

- Wielokrotnie dochodzi tam do uderzeń w bariery energochłonne. Zazwyczaj to zdarzenia z udziałem jednego samochodu. Kierowca nie wzywa wówczas policji, tylko czeka na lawetę albo sam zjeżdża na pobocze - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.
Jak tłumaczą policjanci, głównym problemem jest tam nadmierna prędkość. Średnio trzech kierowców miesięcznie traci tu z tego powodu prawo jazdy.



- Najczęstszą przyczyną kolizji i wypadków na Słowackiego jest niedostosowanie prędkości do warunków ruchu, a także przekraczanie dozwolonej prędkości przez kierujących w tym miejscu - dodaje Magdalena Michalewska, rzecznik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku. - W związku z tym rejon tej ulicy jest regularnie patrolowany przez policjantów ruchu drogowego. Funkcjonariusze w ramach pełnionej służby w tym miejscu m.in. kontrolują prędkość, z jaką poruszają kierowcy. Od maja 2015 r. do lutego 2017 r. w ramach tych kontroli policjanci ruchu drogowego zatrzymali tam 57 praw jazdy za przekroczenie dopuszczalnej prędkości powyżej 50 km/h w obszarze zabudowanym.
Dyrektor ZDiZ, który zarządza drogami miejskimi w Gdańsku dodaje, że kierowcom sporo kłopotów sprawia też sama geometria drogi.

- Początkowo zakręty mają duży promień, są łagodniejsze. Potem im niżej, tym promień się skraca, robi się ciaśniej, droga bardziej "kręci". To zaskakuje wielu kierowców - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.
Jeden z naszych czytelników zwraca uwagę, że lawinowo wzrastająca liczba kolizji i wypadków to też efekt demontażu fotoradarów. Przypomnijmy, że ostatnie maszty z puszkami zostały usunięte z pobocza drogi pod koniec czerwca 2014 r.

Wideo archiwalne



Później ich rolę miał przejąć odcinkowy pomiar prędkości. Urządzenia zostały nawet zainstalowane, ale do dziś Inspekcja Transportu Drogowego go nie uruchomiła. Wątpliwości budzi m.in. fakt, czy urządzenie uśredniające prędkość na takim krętym odcinku spełni swoją rolę.

Dlatego pan Irek proponuje, by na górnym i dolnym odcinku drogowcy zainstalowali znaki zmiennej treści, podobne do tych, które wiszą na bramownicach przed wjazdem do tunelu pod Martwą Wisłą i informują kierowców o warunkach i ewentualnych zdarzeniach w podwodnej przeprawie.

- Dzięki temu, gdy tylko zdarzy się wypadek lub kolizja, tablica będzie wyświetlała komunikat "uwaga wypadek za 100 m - zwolnij". Obecnie, gdy auto wyląduje na barierkach, to rozpędzeni kierowcy nic o tym nie wiedzą i łatwo o efekt domina. Takie tablice zmniejszyłyby choć w małym stopniu następne kolizje i poprawiły bezpieczeństwo. Słowackiego jeździ wiele autobusów miejskich i kierowcy mają tylko chwilę, by zauważyć, co się dzieje za łukiem drogi - tłumaczy nasz czytelnik.
Drogowcy pomysłowi nie mówią nie.

- Szansa na zamontowanie takich znaków jest zawsze, trzeba tylko przeanalizować kwestie techniczne, koszty i zamierzone efekty - odpowiada Kotłowski.
Łączna liczba wypadków i kolizji na Słowackiego od 2009 r.:

2009 r. - 228 zdarzenia drogowe - 207 kolizji, 21 wypadków (1 osoba zginęła, 22 osoby ranne)
2010 r. - 204 zdarzenia drogowe - 191 kolizji, 13 wypadków (18 osób rannych)
2011 r. - 202 zdarzenia drogowe - 188 kolizji, 14 wypadków (18 osób rannych)
2012 r. - 215 zdarzenia drogowe - 197 kolizji, 18 wypadków (23 osoby ranne)
2013 r. - 230 zdarzenia drogowe - 210 kolizji, 20 wypadków (2 osoby zginęły, 20 osób rannych)
2014 r. - 248 zdarzania drogowe - 224 kolizji, 24 wypadki (31 osób rannych)
2015 r. - 234 zdarzenia drogowe - 221 kolizji, 13 wypadków (16 osób rannych)
2016 r. - 333 zdarzenia drogowe - 319 kolizji, 14 wypadków (1 osoba zginęła, 17 osób rannych)

Wypadki ze skutkiem śmiertelnym na ul. Słowackiego i ich okoliczności:

5 września 2009 r.
Kierujący samochodem osobowym marki Mercedes, jadąc lewym pasem ul. Słowackiego w kierunku obwodnicy, zjechał na lewe pobocze, uderzając w barierę ochronną, następnie odbity na prawo - uderzył w drzewo, ponosząc śmierć na miejscu.

30 stycznia 2013 r.
Na skrzyżowaniu ulic Słowackiego i Budowlanych pieszy, przechodząc przez jezdnię na ul. Słowackiego na wyznaczonym przejściu dla pieszych, z lewej strony do kierunku jazdy, przy wyświetlanym sygnale czerwonym dla ruchu pieszych - został potrącony przez jadący prawym pasem ul. Słowackiego w kierunku lotniska samochód osobowy marki Audi. 80-letni pieszy poniósł śmierć na miejscu.

14 listopada 2013 r.
Kierujący samochodem osobowym, jadąc ul. Słowackiego w kierunku ul. Grunwaldzkiej i wykonując manewr zawracania na wysokości posesji 147, zderzył się z jadącym lewym pasem z kierunku przeciwnego motocyklem. W wyniku zdarzenia kierujący motocyklem 40-latek zmarł na miejscu.

24 marca 2016 r.
Kierujący rowerem, jadąc po wyznaczonym przejeździe dla rowerów na ul. Słowackiego (skrzyżowanie z ul. Budowlanych), przy nadawanym świetle czerwonym dla jego kierunku ruchu, został potrącony przez jadący w kierunku Rębiechowa przy nadawanym świetle zielonym samochód osobowy. Na skutek zdarzenia kierujący rowerem 68-latek zmarł po przewiezieniu do szpitala.




Opinie (326) 4 zablokowane

  • Słowackiego

    Barany i tyle jeszcze może by trzeci pas chcieli jeżdżę nią gdy była jednopasmowa i jak widzę idiotów którzy wyprzedzają mnie jadącego 90 km oczywiście łamie przepisy to mnie szlag trafia durnie nie widzą co jest na drodze ta 90 to latem

    • 4 0

  • blachosmrody

    Zamknac wszystkie ulice dla spasionych smrodziarzy.Tylko rowerek!!

    • 4 2

  • poltora metrowy impotent dobrze wie ze to wina Tuska

    • 0 0

  • Uwaga - tu jest inny problem (2)

    Uwaga - uwaga - uwaga!
    1)
    ZDIZ - prosze sprawdzic najpierw czy przechylki na lukach kolowych sa odpowiednie do predkosci miarodajnej = problem projektowy!! (projektowanie Slowackiego ~1998rok, budowa od 1999-2004 a w 1999 ISTOTNA zmiania rozporzadzenia drogowego!!). Jest bardzo prawdopodobne ze za male przechylki na lukach nie rownowaza sily odsrodkowej od Vm pojazdow!!!!! = glowna przyczyna wypadania z lukow (najwiecej zdarzen)

    2)
    Vp, Vm, Vdop to sa trzy inne predkosci. Vm-> wartosc przechylki (droga klasy G) i ma niewiele wspolnego z Vdop (predkosc na znaku) tym bardziej ze w rozumieniu rozp drogowego przedmiotowy odcinek Slowackiego to obszar niezabudowany!

    Plan dzialan naprawczych:
    a) dokladnie zweryfikowac geometrie jak w pkt 1) powyzej (wykonac pomiar geodezyjny jezdni na wszystkich lukach + analiza doswiadczonego projektanta) i prawdopodobnie zwiekszyc przechylki lukow do obecnie obowiazaujacych przepisow
    b) na jezdni "w dol" zawezic pasy ruchu do 2x3.0m. Zawezenie pasow ruchu = zmniejszenie V pojazdow (w uproszczeniu - na drodze ekpresowej tez sa 3,5m pasy ruchu i tam jezdzi sie z V=120km/h!!!)
    c) fotorady, odcinkowe pomiary, policja, itp - w ostatecznosci..

    pozdrawiam

    • 8 3

    • Sciema z tymi kolizjami jak marycha kontra przemysl drzewny

      Klątwa....

      • 0 0

    • projektant z ciebie jak z koziej d*py trąba!!!!kto przestrzega przepisów niepowoduje wypadków!!

      • 0 0

  • Wsioki sprzedając ziemie i kupując sobie merca, bmw. jeepa

    Troszke ich ponosi.

    Zapominają że nie jadą już traktorem po polu

    • 3 1

  • Słowackiego, ronda etc.

    Jezdzcy apokalipsy - tak nalezałoby nazwac wiekszosc "miszczów" kierownicy, ktorzy uwazaja sie za najlepszych a nawet z ronda nie potrafia skorzystac bez dziwnych manewrow.

    • 1 0

  • Po spowodowaniu kolizji winny, oprócz zapłaty mandatu powinien dostać obligatoryjne skierowanie (na koszt własny z możliwością rozłożenia na raty) na kurs bezpiecznej jazdy na torze z instruktorem - w tym czasie prawo jazdy powinno zastać zabrane warunkowo - nie zapiszesz się na kurs to nie zwrócimy Tobie prawka. Ludzie po podstawowym kursie nie będą nigdy dobrymi kierowcami bo tam się uczy tylko pod egzamin. PORDy powinny zostać odpowiednio wyposażone w tory z szarpakami i matami poślizgowymi, aby uniknąć "załatwiania sobie" papierka, że się taki kurs odbyło w prywatnych szkołach jak np. Auto Szkoła Skody, czy akademia jazdy Subaru z całym szacunkiem dla tych instytucji.

    • 5 1

  • Gdyby tam był odcinkowy pomiar prędkości byłoby bezpieczniej.

    • 3 3

  • Winne wypadkom jest miasto

    moga wprowadzic odcinkowy pomiar ale tego nie robią czyli narazają mnie na wypadek.

    Jesli nie zostanie wlaczony odcinkowy pomiar Budyn powinien z wlasnej kieszeni oddac kase za zainstalowany bez sensu sprzet.

    • 4 0

  • Wyadek czy Kolizja?

    Wypadek czy Kolizja? Różnice dobrze opisuje legalnajazda. pl

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane