- 1 Boże Ciało. Procesje w Trójmieście (492 opinie)
- 2 Pościg za nastolatkami. Znaleziono pistolet (407 opinii)
- 3 Tyle będzie zarabiać Aleksandra Kosiorek (253 opinie)
- 4 Nowy przystanek kolejowy na granicy miast (139 opinii)
- 5 Nie miał prawka i chciał oszukać system (55 opinii)
- 6 Fontanny, które kiedyś zdobiły krajobraz (13 opinii)
Umowa na dostawę 10 szynobusów dla PKM podpisana
Pomorska Kolej Metropolitalna dostanie 10 spalinowych zespołów trakcyjnych z bydgoskiej Pesy. We wtorek w południe władze samorządu województwa podpisały umowę na ich dostawę. Ich zakup pochłonie ok. 114 mln zł, z czego 70 mln zł będzie pochodzić z Unii Europejskiej.
Przypomnijmy, że przetarg na dostawę pojazdów dla PKM wygrała firma Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz, która wykona zamówienie za kwotę 114,2 mln zł (cena pojazdu dwuczłonowego to 10,7 mln zł brutto, zaś cena pojazdu trójczłonowego - 11,7 mln zł brutto). Termin zakończenia dostawy poszczególnych pojazdów nastąpi w maju 2015 roku. Pierwszy skład ma pojawić się jeszcze w grudniu tego roku.
- To najważniejszy i jeden z największych przetargów na tabor ogłoszony przez nas. Wartość całkowita inwestycji, w tym zakup, to 146,7 mln zł, kwota dofinansowania to 70,2 mln zł - przypomina Mieczysław Struk.
- Nowe składy są solidne, powinny kursować przynajmniej 30 lat na torowiskach Pomorza - zapewnia Robert Świechowicz.
Zakup 10 sztuk spalinowych zespołów trakcyjnych do obsługi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Trójmieście, dofinansowany jest w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Umowa o dofinansowanie została podpisana w Warszawie 2 czerwca br. przez członków Zarządu Województwa Pomorskiego i dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych w Warszawie.
Przypomnijmy, że składy będą przystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych, wyposażone w monitoring zewnętrzny i wewnętrzny, klimatyzację, a także przystosowane do przewozu rowerów (po 6 specjalnych uchwytów w każdym z pojazdów). Szyby w oknach bocznych i w drzwiach wejściowych będą zabezpieczone specjalną folią, powleczoną klejem akrylowym z filtrem UV, o właściwościach antygraffiti (zapobiegająca zarysowaniom i zadrapaniom powierzchni szkła oraz odporna na działanie substancji żrących: rozcieńczonych kwasów i zasad).
Pojazdy będą posiadały system dynamicznej informacji pasażerskiej z monitorami LCD i wyświetlaczami LED oraz zostaną wyposażone w system automatycznego zliczania pasażerów. Zakupione pojazdy będą wyposażone również w kompletną sieć do bezprzewodowego dostępu do Internetu dla podróżnych. Składy będą mogły rozwinąć prędkość do 120 km/h.
Zobacz panoramę sferyczną wykonaną w poniedziałek na gotowej konstrukcji wiaduktu PKM nad ul. Słowackiego. Panorama wymaga zainstalowanej wtyczki Silverlight.
Jedna para drzwi na człon, nie za mało?
Inwestor broni jednak decyzji o zakupie. Tłumaczy to po pierwsze aglomeracyjnym charakterem połączeń na linii PKM. Po drugie, składy po zelektryfikowaniu linii PKM mają trafić na tory do Kwidzyna, Chojnic, czy Bytowa. Ostatnim argumentem jest liczba pasażerów po otwarciu linii, która nie będzie początkowo w pełni obłożona. Liczba pasażerów ma rosnąć wraz z upływem lat.
Plany: pociąg co 15 minut. Maksimum: pociąg co 3 minuty
Urzędnicy województwa zakładają, że początkowo 18-kilometrową linią kolejową z Wrzeszcza do Osowy pociąg ma pojechać co 15 minut. Co 30 minut prawdopodobnie pojedzie pociąg do Gdyni i w kierunku Kaszub. Jak to ostatecznie będzie wyglądało, wciąż nie wiadomo.
Pociągi PKM będą wjeżdżały w Osowej (linia Gdynia - Kościerzyna) i we Wrzeszczu (linia Gdynia - Warszawa) na tory, którymi zarządza PKP PLK. Właśnie ruch na wspomnianych szlakach będzie miał największy wpływ na częstotliwość przejazdu pociągów PKM.
Niemniej, gdyby liczba podróżnych była ogromna, PKM może wpuszczać pociąg na swoje tory co trzy minuty. Dziś pociągi SKM jeżdżą maksymalnie co siedem i pół minuty.
Budowa PKM gotowa w 70 proc.
Od kilku dni wykonawca Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - firma Budimex - ma już możliwość realizacji prac związanych z budową wiaduktu na wysokości przystanku SKM Gdańsk Zaspa. Aby nadrobić opóźnienie z jakim Budimex został wpuszczony na teren linii dalekobieżnej (E65), najważniejsze roboty w tym miejscu prowadzone są w systemie całodobowym.
Zmieniona została także technologia budowy wiaduktu z żelbetowego na stalowy, co pozwoli o około 3 miesiące zmniejszyć opóźnienie spowodowane przedłużającym się remontem linii E65.
- Generalnie inwestycja zrealizowana jest w 70 procentach. Wspólnie z wykonawcą założyliśmy, że w tym roku czeka nas sroga zima i z najważniejszymi pracami chcemy przed nią zdążyć - mówi Trojmiasto.pl Krzysztof Rudziński, prezes spółki PKM - inwestora budowy linii.
Wydarzenia
Zobacz także
Opinie (118) 3 zablokowane
-
2014-09-03 08:43
Kwestia zamówienia (1)
Jaki produkt zamówiono, taki zostanie dostarczony. Producent, czyli Pesa i tak ze swojej części wywiązał się znakomicie, bo szynobus prezentuje się bardzo dobrze.
- 4 3
-
2014-09-03 11:16
prezentuje się na obrazku.
Każdy budynek dewelopera na obrazku to cud malina, potem wszystko wychodzi.- 2 0
-
2014-09-03 09:06
Jedne drzwi na cały skład , to jakaś pomyłka (2)
Co za łeb bez wyobraźni to zaprojektował??
- 6 0
-
2014-09-03 09:28
te drzwi a wlasciwie ich brak tez mnie przeraza (1)
Juz widze jak ludziska jadąc na lotnisko przeciskają sie z walizami w tych drzwiach, moze jeszcze zmieni sie specyfikacja i dolozą jedną parę
- 2 0
-
2014-09-03 16:19
,,nie widzę problema'' jak mawiał Nikos
Z kopa w okno i będziesz mial więcej drzwi.
- 0 0
-
2014-09-03 09:32
W końcu PKM coś spaprał! Od wielu miesięcy media...
...pieją z zachwytu nad projektem i wykonaniem. Ale po jednej parze drzwi na wagon? To tłumaczenie się z tego jest chore. Nawet dalekobieżne i międzynarodowe mają więcej drzwi. Żałosne. Inżynierowie Pesy będą mieli co opowiadać wnukom. Że bardziej głupiego klienta nie mieli.
- 6 0
-
2014-09-03 09:33
??? (1)
czemu takich ładnych szynobusów nie zamawia Skm
- 1 0
-
2014-09-03 10:15
to spalinówki
pewnie zaskocze cie ale sa miejsca w Trójmiescie
gdzie jest za duzo spalin
nie to co na twoim wygwizdowie- 0 2
-
2014-09-03 09:35
do redakcji
Urzędnicy województwa zakładają, że początkowo 18-kilometrową linią kolejową z Wrzeszcza do Gdańska pociąg ma pojechać co 15 minut.
coś tu chyba jest nie tak- 5 0
-
2014-09-03 10:40
Najważniejsza kwestia
Czy na linii PKM zostanie zachowana unikalna w skali światowej dziura do krawędzi peronu? Mam nadzieję, że tak, w końcu stanowi ona istotny element dziewictwa, tfu, dziedzictwa kulturowego Pomorza Gdańskiego.
- 8 0
-
2014-09-03 11:57
A czy pociągi będą zaczynać bieg w Gdańsku Głównym. Jakoś nie widzę informacji na ten temat. Przesiadki we Wrzeszczu sobie nie wyobrażam
- 4 0
-
2014-09-03 11:58
drzwi
Pan Marszałek czy inni decydenci do pracy raczej przyjeżdżają samochodem, może mają szofera, to skąd u licha mogą wiedzieć jak się jeździ SKM czy PR do Kościerzyny/Helu. Drzwi są, ludzie będą wsiadać/wysiadać to o co chodzi??? Komfort jazdy - przecież pociąg ładny, poza tym jedzie się przeważnie tylko kilka przystanków :)
- 1 0
-
2014-09-03 12:00
Do Gdyni co 30 minut to nieporozumienie chyba
Po co zawracać głowę tym szumnym projektem, jak pociągi mają kursowac do Gdyni co 30 minut. A czy będą dojeżdżać do Gdańska Głównego?? Zaraz się okaże, że wydano kupę kasy a pociąg będzie zaczynał bieg we Wrzeszczu i kończył na Osowej.
- 4 0
-
2014-09-03 12:01
bilety
Czy jadąc z Gdańska do Kościerzyny najpierw kupię bilet SKM (Gdańsk Główny - Gdańsk Wrzeszcz), później bilet Kolei Matropolitalnej (Gdańsk Wrzeszcz- Gdańsk Osowa) a na końcu bilet Przewozów Regionalnych (Gdańsk Osowa - Kościerzyna)?
- 7 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.