• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Umowa na dwa nowe pociągi SKM podpisana

Michał Sielski
23 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowe pociągi SKM oceniamy na 4 z plusem
  • Jeszcze nie wiadomo jak będą pomalowane nowe SKM-ki. Zdecydować mają mieszkańcy Trójmiasta.

Dwa budowane przez Newag pociągi Impuls otrzyma za rok Szybka Kolej Miejska. W poniedziałek podpisano umowę na ich dostarczenie. To dwa z 10 nowych składów, jakie w nowej perspektywie unijnych dotacji zakupi SKM. Jeden pociąg to koszt 17,7 mln zł.



Nowe pociągi zwiększą zainteresowanie SKM?

- Najważniejsze, że nie są to prototypy. Takie same pociągi jeżdżą już w Warszawie, Szczecinie czy Zielonej Górze. Dzięki temu w czwartym kwartale zaczynamy produkcję i na początku roku będzie je można odbierać - mówi prezes Newagu Zbigniew Konieczek.

Każdy nowy pociąg Impuls to koszt 17 mln 785 tys. 800 zł, czyli SKM zapłaci 35 mln 571 tys. 600 zł za dwa. To jednak nie koniec zakupów.

- Docelowo chcemy pozyskać 10 nowych pociągów, wykorzystując unijne dofinansowanie. Na pewno będą cieszyć pasażerów całego regionu, bo nie zamierzamy wykorzystywać ich wyłącznie na trasie Gdańsk-Wejherowo, ale też na odcinku od Tczewa do Lęborka. Na dwa pierwsze już mamy zabezpieczone finansowanie - mówi Maciej Lignowski, prezes PKP SKM w Trójmieście.

  • Jeden z projektów wnętrza nowego pociągu SKM.
  • Jeden z projektów wnętrza nowego pociągu SKM.
  • Jeden z projektów wnętrza nowego pociągu SKM.
  • Toaleta z obiegiem zamkniętym pozwoli w końcu na jej użytkowanie.


Przedstawiciele przewoźnika podkreślają, że nowe składy są też bardziej szanowane przez pasażerów. Poprzednio modernizowane przez Newag SKM-ki przejechały po ok. 440 tys. i niemal nie widać po nich śladów zużycia.

- To pierwszy zakup, wykorzystujący nową perspektywę UE i z pewnością są to dobrze wydane pieniądze - podkreśla Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego.

Pociągi Impuls produkowane są w Newagu od grudnia 2012 roku, kiedy odebrano pierwszy z nich. Cieszą się ogromną popularnością, bo mają wszelkie cechy miejskiego taboru. Nie posiadają drzwi międzywagonowych, a toaleta funkcjonuje w systemie zamkniętym. Przestrzeń dla podróżnych z ograniczoną możliwością poruszania się, dużym bagażem lub rowerem, umieszczona jest blisko drzwi. Stopnie wysuwane są z nich automatycznie przy otwarciu się drzwi.

W każdym pociągu jest 519 miejsc, w tym 160 miejsc siedzących oraz 359 stojących. Składy mogą rozwijać prędkość do 160 km/h, wewnątrz jest nawiew i klimatyzacja oraz system informacji pasażerskiej, oparty o tablice LED i LCD oraz głośniki. Nie brakuje oczywiście udogodnień dla osób niepełnosprawnych i z wózkami. Przy pierwszych i ostatnich drzwiach są rozkładane pochylnie, przycisk do wezwania obsługi, szerokie przejazdy oraz miejsce do przewozu wózków i rowerów. Drzwi zostały też obniżone o 200 mm na prośbę SKM, by dopasować je do wysokości peronów.

Miejsca

Opinie (157) 10 zablokowanych

  • Czy nowe składy będą równe z peronem czy skok pomiędzy wagonami i krawędź nadal będzie taki sam? Pomyśleli o tym, czy dopiero przy ceremonii dostarczania okazi się ze trzeba przerabiać?

    • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane