• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Urząd Morski zamawia projekt przekopu Mierzei Wiślanej

Maciej Naskręt
8 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

Na początku listopada powinniśmy poznać firmy bądź konsorcja zainteresowane zaprojektowaniem przekopu na Mierzei Wiślanej. Urząd Morski w Gdyni, który ogłosił przetarg na wspomniane przedsięwzięcie, na ten cel przeznaczył 1,5 mln euro.



Jak oceniasz plany dotyczące przekopu Mierzei?

Urząd Morski w Gdyni ogłosił przetarg na zaprojektowanie przekopu Mierzei Wiślanej. Inwestycja przede wszystkim obejmuje zaprojektowanie kanału żeglugowego między Zalewem Wiślanym a Zatoką Gdańską, w tym między innymi śluzy z konstrukcją zamknięć. Dodatkowo przedsięwzięcie przewiduje przygotowanie dokumentacji połączeń drogowych i mostowych, a także wejścia do portu w Elblągu od strony Zalewu Wiślanego i wykonanie toru wodnego.

Co ciekawe, projekt będzie też obejmował utworzenie jednej lub kilku sztucznych wysp na Zalewie Wiślanym. Powstaną one z gruntu pobranego z toru wodnego.

Urząd Morski na przygotowanie dokumentacji projektowej przeznaczył ponad 1,5 mln euro. O wyborze wykonawcy będą decydować trzy kryteria - cena w 60 proc., liczba pobytów na radach budowy i 20 proc. i liczba pobytów na budowie - 20 proc.

Projekt ma być gotowy w terminie 18 miesięcy od daty podpisania umowy.

Planowane miejsca przekopów Mierzei Wiślanej. Planowane miejsca przekopów Mierzei Wiślanej.
Przetarg jest, ale gdzie wykonać przekop

Wciąż jednak nie wiadomo, gdzie dokładnie powstanie przekop Mierzei Wiślanej. Pierwotnie były analizowane cztery lokalizacje: Skowronki, Nowy Świat, Przebrno i Piaski. O ich wyborze zdecydują ministerialni urzędnicy.

- Na razie nie dotarła do mnie żadna decyzja o lokalizacji tej inwestycji. Czekamy na decyzję ministra - mówi mgr inż. kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Trzeba jednak podkreślić, że z dużym prawdopodobieństwem nie będą brane pod uwagę przez urzędników w Warszawie lokalizacje w Piaskach i Przebrnie. W przypadku pierwszej lokalizacji należałoby wykonać bardzo długi tor wodny - pogłębić Zalew Wiślany. Druga lokalizacja odpadnie ze względu na silne oddziaływanie inwestycji na środowisko przyrodnicze.

  • Wizualizacja przekopu Mierzei Wiślanej.
  • Wizualizacja przekopu Mierzei Wiślanej.
  • Wizualizacja przekopu Mierzei Wiślanej.
Co w ramach wykonania przekopu?

Wykonanie kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej ma pochłonąć 800 mln zł. Inwestycja ma szansę być gotowa w 2022 r. Politycy Prawa i Sprawiedliwości od miesięcy mówią o konieczności przekopania Mierzei Wiślanej, co pozwoliłoby swobodnie wpłynąć z Bałtyku na Zalew Wiślany, z pominięciem kontrolowanej przez Rosję cieśniny Pilawskiej.

Spodziewane plusy? Zdaniem zwolenników inwestycji - rozwój portu morskiego w Elblągu i turystyki w całym regionie. Minusy? Zdaniem przeciwników inwestycji - marnotrawienie publicznych pieniędzy i nieodwracalna ingerencja w ekosystem Mierzei Wiślanej i Zalewu Wiślanego.

W ramach rekompensaty dla mieszkańców w planach jest budowa dwóch mostów. Pierwszy most powstałby nad przekopem Mierzei Wiślanej, między Krynicą Morską a Kątami Rybackimi. Na tę chwilę wiadomo tylko tyle, że obiekt budowany byłby równolegle do realizacji przekopu.

Drugi most stanąłby nad Wisłą i połączyłby Świbno z Mikoszewem. To całkiem nowy pomysł. Most zastąpiłby funkcjonującą w tym miejscu wyłącznie w okresie letnim przeprawę promową. Termin realizacji przedsięwzięcia nie jest znany, ale zapewne musiałby mieć parametry podobne do tych, jakie ma most w Kiezmarku, w ciągu drogi krajowej nr 7. Hipotetycznie: odwzorowanie tamtej konstrukcji w Świbnie z uwzględnieniem dodatkowo ścieżek rowerowych i chodników mogłoby pochłonąć ok. 160 mln zł.

Posłowie PiS przewidują też przebudowę drogi wojewódzkiej nr 501 biegnącej z Krynicy przez Mikoszewo i Wyspę Sobieszewską do Gdańska. W planach było też wytyczenie nowego mostu nad Martwą Wisłą w Sobieszewie, ale ostatecznie władze państwa przystały na pomysł władz Gdańska i dofinansowały go kwotą 16,6 mln zł.

Planowane inwestycje mostowe w związku z przekopem Mierzei Wiślanej. Planowane inwestycje mostowe w związku z przekopem Mierzei Wiślanej.

Miejsca

Opinie (362) 5 zablokowanych

  • (2)

    Niech sobie Jarek przekopie willę na Żoliborzu. Ma jakąś obsesję z tym przekopem. Oczywiście za wszystko my zapłacimy.

    • 8 5

    • Gierek miał fisia na punkcie huty Katowice, dla Jarka przekop to coś podobnego .

      • 1 1

    • Ty za nic nie zapłacisz, bo i tak nic nie robisz, więc z czego miałbyś płacić?

      • 2 2

  • PIS pomału rogrzebuje i niszczy wszystko , GPW, OFE, Banki, Trybunał , (1)

    Szkolnictwo, Lecznictwo teraz czas na przyrode.

    • 12 8

    • Przyroda akurat SKORZYSTA. Zalew wiślany jest kompletnie zamulony, w jego wodzie prawie nie ma tlenu, życie zamiera. Przekop zwiększy wymianę wody z morzem i ożywi Zalew.

      • 4 2

  • Tomcio (1)

    A czy można ogłosić przetarg na projekt budowy nie precyzując lokalizacji?

    • 7 1

    • nie , nie mozna
      dlatego artykuł to
      kaczka
      jakaśtam

      • 1 0

  • przekop komu potrzebny?

    Kolejny durny pomysł pis-u komu to jest potrzebne.Jeszcze w latach 70-80 na redzie Gdańska czy Gdyni stała kolejka statków oczekujących na wejście do portu.Dzisiaj żeby zobaczyć statek na redzie trzeba mieć farta. Po drugie w taka pogodę jaka była na początku tygodnia nie będzie żadnej żeglugi bo cofająca się woda zaleje Elbląg. Ta inwestycja potrzebna jak lotnisko w Gdyni jest bo jest a latają tylko muchy.

    • 11 9

  • według mnie

    choć zaznaczam, że nie jestem ekonomistą, a całą wiedzę o prowadzeniu inwestycji wynoszę ze swojej pracy, to przekop ma byc karą dla Trójmiasta za niegłosowanie to jedynie słusznych. Ale to dobrze - mam odwagę mieć swoje zdanie.

    • 7 5

  • Idiotyzm?

    Idiotyzm!

    • 8 7

  • Z całego serca popieram ten pomysł

    TO chyba jedyny dobry pomysł PiS-u. Żeby nie było - sam pomysł budowy tego przekopu jest znacznie starszy, niż rządy PiS, ale to PiS-owcy wzięli się za to poważnie. Zdecydowane TAK dla kanału - uniezależnienie się od Rosji, aktywizacja turystyki żeglarskiej w całym regionie, no i samo dokonanie wielkiego dzieła inżynierii też robi wrażenie

    • 9 9

  • "Drugi most stanąłby nad Wisłą i połączyłby Świbno z Mikoszewem." - kolejny DOBRY POMYSŁ. Przeprawa promowa jest uciążliwa, brak regularnej komunikacji drogowej odcina Sobieszewo od reszty Pomorza. Nawet PiS miewa jak widać dobre pomysły - to samo myślę o stałym moście zwodzonym na Wyspę Sobieszewską, który powstaje właśnie z inicjatywy PO-wskich władz Gdańska.

    • 2 1

  • Tak jak niecierpie sekty PiS tak tu jestem ZA!

    Ten przekop powinien już być dawno wykonany !

    • 2 8

  • parkingi

    Po obu stronach możnaby utworzyć parking dla kierowców - ci którzy staliby w kolejce - gdyż most byłby otwarty mogliby podjechać na parking zjeść tortillę w 5 minut albo zawrócić i wrócić drugą sztreką do drugiego mostu aby nie czekać na zamknięcie. A tak nie ma jak zawrócić i kierowcy czekają w kolejce jak na przejeździe kolejowym.

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane