- 1 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (128 opinii)
- 2 Pod prąd uciekał przed policją (230 opinii)
- 3 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (81 opinii)
- 4 35 mln zł na remont gmachu Straży Granicznej (56 opinii)
- 5 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (668 opinii)
- 6 Rozbój w kolejce SKM. Interwencja SOK (99 opinii)
Urząd Morski zamawia projekt przekopu Mierzei Wiślanej
Na początku listopada powinniśmy poznać firmy bądź konsorcja zainteresowane zaprojektowaniem przekopu na Mierzei Wiślanej. Urząd Morski w Gdyni, który ogłosił przetarg na wspomniane przedsięwzięcie, na ten cel przeznaczył 1,5 mln euro.
Co ciekawe, projekt będzie też obejmował utworzenie jednej lub kilku sztucznych wysp na Zalewie Wiślanym. Powstaną one z gruntu pobranego z toru wodnego.
Urząd Morski na przygotowanie dokumentacji projektowej przeznaczył ponad 1,5 mln euro. O wyborze wykonawcy będą decydować trzy kryteria - cena w 60 proc., liczba pobytów na radach budowy i 20 proc. i liczba pobytów na budowie - 20 proc.
Projekt ma być gotowy w terminie 18 miesięcy od daty podpisania umowy.
Przetarg jest, ale gdzie wykonać przekop
Wciąż jednak nie wiadomo, gdzie dokładnie powstanie przekop Mierzei Wiślanej. Pierwotnie były analizowane cztery lokalizacje: Skowronki, Nowy Świat, Przebrno i Piaski. O ich wyborze zdecydują ministerialni urzędnicy.
- Na razie nie dotarła do mnie żadna decyzja o lokalizacji tej inwestycji. Czekamy na decyzję ministra - mówi mgr inż. kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Trzeba jednak podkreślić, że z dużym prawdopodobieństwem nie będą brane pod uwagę przez urzędników w Warszawie lokalizacje w Piaskach i Przebrnie. W przypadku pierwszej lokalizacji należałoby wykonać bardzo długi tor wodny - pogłębić Zalew Wiślany. Druga lokalizacja odpadnie ze względu na silne oddziaływanie inwestycji na środowisko przyrodnicze.
Co w ramach wykonania przekopu?
Wykonanie kanału żeglugowego na Mierzei Wiślanej ma pochłonąć 800 mln zł. Inwestycja ma szansę być gotowa w 2022 r. Politycy Prawa i Sprawiedliwości od miesięcy mówią o konieczności przekopania Mierzei Wiślanej, co pozwoliłoby swobodnie wpłynąć z Bałtyku na Zalew Wiślany, z pominięciem kontrolowanej przez Rosję cieśniny Pilawskiej.
Spodziewane plusy? Zdaniem zwolenników inwestycji - rozwój portu morskiego w Elblągu i turystyki w całym regionie. Minusy? Zdaniem przeciwników inwestycji - marnotrawienie publicznych pieniędzy i nieodwracalna ingerencja w ekosystem Mierzei Wiślanej i Zalewu Wiślanego.
W ramach rekompensaty dla mieszkańców w planach jest budowa dwóch mostów. Pierwszy most powstałby nad przekopem Mierzei Wiślanej, między Krynicą Morską a Kątami Rybackimi. Na tę chwilę wiadomo tylko tyle, że obiekt budowany byłby równolegle do realizacji przekopu.
Drugi most stanąłby nad Wisłą i połączyłby Świbno z Mikoszewem. To całkiem nowy pomysł. Most zastąpiłby funkcjonującą w tym miejscu wyłącznie w okresie letnim przeprawę promową. Termin realizacji przedsięwzięcia nie jest znany, ale zapewne musiałby mieć parametry podobne do tych, jakie ma most w Kiezmarku, w ciągu drogi krajowej nr 7. Hipotetycznie: odwzorowanie tamtej konstrukcji w Świbnie z uwzględnieniem dodatkowo ścieżek rowerowych i chodników mogłoby pochłonąć ok. 160 mln zł.
Posłowie PiS przewidują też przebudowę drogi wojewódzkiej nr 501 biegnącej z Krynicy przez Mikoszewo i Wyspę Sobieszewską do Gdańska. W planach było też wytyczenie nowego mostu nad Martwą Wisłą w Sobieszewie, ale ostatecznie władze państwa przystały na pomysł władz Gdańska i dofinansowały go kwotą 16,6 mln zł.
Miejsca
Opinie (362) 5 zablokowanych
-
2016-10-08 13:58
(2)
Niech sobie Jarek przekopie willę na Żoliborzu. Ma jakąś obsesję z tym przekopem. Oczywiście za wszystko my zapłacimy.
- 8 5
-
2016-10-08 14:02
Gierek miał fisia na punkcie huty Katowice, dla Jarka przekop to coś podobnego .
- 1 1
-
2016-10-08 14:51
Ty za nic nie zapłacisz, bo i tak nic nie robisz, więc z czego miałbyś płacić?
- 2 2
-
2016-10-08 14:01
PIS pomału rogrzebuje i niszczy wszystko , GPW, OFE, Banki, Trybunał , (1)
Szkolnictwo, Lecznictwo teraz czas na przyrode.
- 12 8
-
2016-10-08 14:50
Przyroda akurat SKORZYSTA. Zalew wiślany jest kompletnie zamulony, w jego wodzie prawie nie ma tlenu, życie zamiera. Przekop zwiększy wymianę wody z morzem i ożywi Zalew.
- 4 2
-
2016-10-08 14:02
Tomcio (1)
A czy można ogłosić przetarg na projekt budowy nie precyzując lokalizacji?
- 7 1
-
2016-10-08 15:02
nie , nie mozna
dlatego artykuł to
kaczka
jakaśtam- 1 0
-
2016-10-08 14:14
przekop komu potrzebny?
Kolejny durny pomysł pis-u komu to jest potrzebne.Jeszcze w latach 70-80 na redzie Gdańska czy Gdyni stała kolejka statków oczekujących na wejście do portu.Dzisiaj żeby zobaczyć statek na redzie trzeba mieć farta. Po drugie w taka pogodę jaka była na początku tygodnia nie będzie żadnej żeglugi bo cofająca się woda zaleje Elbląg. Ta inwestycja potrzebna jak lotnisko w Gdyni jest bo jest a latają tylko muchy.
- 11 9
-
2016-10-08 14:19
według mnie
choć zaznaczam, że nie jestem ekonomistą, a całą wiedzę o prowadzeniu inwestycji wynoszę ze swojej pracy, to przekop ma byc karą dla Trójmiasta za niegłosowanie to jedynie słusznych. Ale to dobrze - mam odwagę mieć swoje zdanie.
- 7 5
-
2016-10-08 14:24
Idiotyzm?
Idiotyzm!
- 8 7
-
2016-10-08 14:49
Z całego serca popieram ten pomysł
TO chyba jedyny dobry pomysł PiS-u. Żeby nie było - sam pomysł budowy tego przekopu jest znacznie starszy, niż rządy PiS, ale to PiS-owcy wzięli się za to poważnie. Zdecydowane TAK dla kanału - uniezależnienie się od Rosji, aktywizacja turystyki żeglarskiej w całym regionie, no i samo dokonanie wielkiego dzieła inżynierii też robi wrażenie
- 9 9
-
2016-10-08 14:53
"Drugi most stanąłby nad Wisłą i połączyłby Świbno z Mikoszewem." - kolejny DOBRY POMYSŁ. Przeprawa promowa jest uciążliwa, brak regularnej komunikacji drogowej odcina Sobieszewo od reszty Pomorza. Nawet PiS miewa jak widać dobre pomysły - to samo myślę o stałym moście zwodzonym na Wyspę Sobieszewską, który powstaje właśnie z inicjatywy PO-wskich władz Gdańska.
- 2 1
-
2016-10-08 15:02
Tak jak niecierpie sekty PiS tak tu jestem ZA!
Ten przekop powinien już być dawno wykonany !
- 2 8
-
2016-10-08 15:34
parkingi
Po obu stronach możnaby utworzyć parking dla kierowców - ci którzy staliby w kolejce - gdyż most byłby otwarty mogliby podjechać na parking zjeść tortillę w 5 minut albo zawrócić i wrócić drugą sztreką do drugiego mostu aby nie czekać na zamknięcie. A tak nie ma jak zawrócić i kierowcy czekają w kolejce jak na przejeździe kolejowym.
- 3 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.