• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W 1,5 minuty z dworca głównego do nowego przystanku SKM

Krzysztof Koprowski
13 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Dojazd do nowego przystanku będzie odbywał się przez tunel, który realizowany jest przez inwestora Forum Radunia. Obecnie gotowe są ściany, na których oparta zostanie płyta oraz docelowo nowa zabudowa.

Około 1,5 minuty trwać będzie podróż z gdańskiego dworca głównego do nowego przystanku Śródmieście. We wtorek zorganizowano zamknięty przejazd dla dziennikarzy i pracowników sektora kolejowego, aby zaprezentować niemal gotową inwestycję.



Wtorkowy przejazd nie był pierwszą okazją, by zobaczyć nowy przystanek SKM. W październiku zorganizowano dzień otwarty najnowszej inwestycji, lecz wówczas prace budowlane nie były jeszcze w pełni ukończone.

- Pierwszy pociąg do nowego przystanku dotarł dokładnie 24 października, przy czym był wówczas wpychany przez lokomotywę spalinową [niegotowa była wówczas jeszcze sieć trakcyjna - dop. red.]. W poniedziałek dokonywaliśmy przejazdów technicznych, a teraz odbył się pierwszy przejazd z pasażerami, niebędącymi pracownikami naszej spółki - mówi Maciej Lignowski, prezes zarządu spółki PKP SKM w Trójmieście.

  • Wejście z tunelu na nowy peron.
  • Winda prowadząca na nowy peron.
  • Wejście na nowy peron dworca głównego. Wzdłuż ściany wykonano specjalną rynnę do prowadzenia roweru.
  • Nowy peron na dworcu głównym.
  • Nowy peron na dworcu głównym.
  • Nowy peron na dworcu głównym.
  • Nowy peron na dworcu głównym.
  • Nowy peron na dworcu głównym.
  • Nowy peron na dworcu głównym.
  • Nowy peron na dworcu głównym.
  • Nowy peron na dworcu głównym.
  • Nowy peron na dworcu głównym.
  • Nowy peron na dworcu głównym.
  • Nowy peron na dworcu głównym.
  • Kostka na nowym peronie dworca głównego.
  • Kostka na nowym peronie dworca głównego.
  • Megafony zamontowane na słupie oświetleniowym na nowym peronie dworca głównego.
  • Kamery zamontowane na słupie oświetleniowym na nowym peronie dworca głównego.
  • Kamera zamontowana na słupie podtrzymującym wiatę.
  • Oświetlenie zamontowane w zadaszeniu nowego peronu dworca głównego.
W ramach inwestycji powstał nie tylko nowy przystanek, ale przebudowano także trzeci peron dworca głównego, który zyskał historyczną stylizację. Z racji wymogów konserwatorskich, nawierzchnia peronu jest pokryta kostką granitową, która jest średnio wygodna dla osób z bagażem na kółkach czy pasażerek w szpilkach. Ma być ona jednak lepiej przytwierdzona niż w Sopocie, gdzie było trzeba ponownie ją układać.

Wiata, również ze względów historycznych, jest dość wysoka, więc podczas większych opadów deszczu, zapewne będzie trzeba szukać schronienia z dala od krawędzi peronu.

Na peronie nie brakuje stylizowanych siedzisk i oświetlenia. Dużym zgrzytem wizualnym jest zastosowanie białych kamer monitoringu na latarniach i podporach wiaty w ciemnym kolorze. Tej wpadki kolorystycznej udało się uniknąć z megafonami, które mają zbliżoną barwę do infrastruktury, na której są zamontowane.

Na nowy peron dostaniemy się schodami bezpośrednio z tunelu pod torami, jak i windą. Na peronie oraz przed wejściem zainstalowano elektroniczne tablice z systemem informacji pasażerskiej, zaś w tunelu pojawiły się także biletomaty.

  • Przystanek SKM Gdańsk Śródmieście.
  • Przystanek SKM Gdańsk Śródmieście.
  • Przystanek SKM Gdańsk Śródmieście.
  • Przystanek SKM Gdańsk Śródmieście.
  • Przystanek SKM Gdańsk Śródmieście.
  • Przystanek SKM Gdańsk Śródmieście.
  • Przystanek SKM Gdańsk Śródmieście.
  • Przystanek SKM Gdańsk Śródmieście.
  • Odstęp między pociągiem a peronem SKM Gdańsk Śródmieście.
  • Niedokręcony element wiaty na przystanku SKM Gdańsk Śródmieście.
  • Ubytek w suficie przy szybie windowym w przejściu pod wiaduktem w ciągu al. Armii Krajowej.
  • Widok z kabiny maszynisty podczas jazdy do dworca głównego.
  • Widok z kabiny maszynisty podczas jazdy do dworca głównego.
  • Widok z kabiny maszynisty podczas jazdy do dworca głównego.

Czy będziesz korzystał(a) z nowego przystanku SKM?

Na przystanku Gdańsk Śródmieście, w porównaniu do dnia otwartego w październiku, ukończono niemal wszystkie prace budowlane. Schowano instalacje poprowadzone wzdłuż podpór wiaduktu, zamontowano ekrany informacji pasażerskiej (także w tunelu bezpośrednio przy zejściu z płyty wiaduktu w ciągu al. Armii Krajowej) oraz zegary. Pojawiły się także ławki oraz śmietniki. Nie ma natomiast jeszcze tablic z nazwą przystanku.

Docelowo na przystanku przedłużona zostanie wiata w obu kierunkach - do przejścia pod wiaduktem w ciągu al. Armii Krajowej oraz do tunelu pod torami i jezdnią w kierunku Urzędu Marszałkowskiego. Ta część inwestycji zostanie zrealizowana jednak dopiero wraz z budową docelowego układu drogowego wokół centrum handlowego Forum Radunia.

W kierunku południowym, za przystankiem Śródmieście, znajdują się dwa tory z rozjazdami. Pozwolą one na zawracanie pociągów. Zgodnie z deklaracją kolejarzy, docierać mają tutaj wszystkie pojazdy, także poza godzinami szczytu, ale dopuszczają też "wyjątkowe sytuacje, kiedy pociągi mogą być skracane do dworca głównego".

Czytaj też: Czy do SKM Gdańsk Śródmieście dojedziemy każdym pociągiem?

Uruchomienie nowego przystanku dla liniowego ruchu pasażerskiego zaplanowano na początek kwietnia br. Zdecydowanie wcześniej, bo w ciągu najbliższych dziesięciu dni, nastąpić ma formalny odbiór całej inwestycji wartej ok. 66,7 mln zł.

Opinie (164) 3 zablokowane

  • Czas

    1,5min do dworca a na dworcu dodatkowa minuta lub dwie

    • 1 3

  • Komu to (1)

    I komu to potrzebne chyba urzędasą żeby mieli bliżej do pracy
    szkoda kasy na to mogli lepiej zainwestować w remonty np. Szkół

    • 4 7

    • Jak to po co!? 70mln wydane a firmy zaprzyjaźnione z władzą zapewne zarobione!

      I TYLKO PO TO!!!

      • 1 4

  • CZY KTOŚ MOŻE NAPISAĆ PO CO KOMU TA STACJA???

    Szczególnie że jej koszt to 70 mln??? Bo wg mnie tylko po to aby zarobiły firmy zaprzyjaźnione z władzą...?

    • 5 2

  • Gdzie będzie można wychodzić z peronu? (6)

    Tylko na wiadukt na Armii Krajowej? Czy również można będzie wyjść na Okopową?

    • 43 5

    • Teraz jeszcze nie, w następnym etapie ma być wyjście przy Okopowej po stronie św. Trójcy, a także przy Okopowej od strony SKM w stronę Traktu

      • 1 0

    • (1)

      Ja słyszałem, że będzie można także wyjść przy ECS...

      • 27 8

      • I przy Teatrze Szekspirowskim jak się postarasz

        • 13 0

    • a to różnie

      ty na przykład możesz wyjść na tory. będzie ciszej

      • 8 1

    • Na Okopową nie wyjdziesz, bo z tej strony jest wysoka ściana z żelbetu, ale jak pójdziesz w prawo przez tory i pod górkę

      to trafisz na Zaroślak, stamtąd wiaduktem naokoło peronu i już jesteś na Okopowej

      • 8 0

    • No wlasnie

      • 6 1

  • (8)

    Nareszci aby dostać się na Starówkę nie trzeba będzie tyle drałować od dworca głównego. Może w ciągu tego stulecia w Trójmieście powstanie metro, to dopiero by było! Wielki świat!

    • 11 28

    • A na pewno jest bliżej niż z głównego?

      • 2 1

    • (6)

      Aby dostać się na Starówkę, trzeba dylać pendolino,bo Starówka jest w Warszawie. Ale za to na gdańskie Główne Miasto będzie bliżej.

      • 32 8

      • to co to za z.eba.ne miasto,ma 1000lat a nie ma Starówki,a prawdziwe zabytki popadają w ruinę,PORAŻKA!!!

        • 2 9

      • Antkom nie wytłumaczysz. Nauczyli ich przodkowie ze wschodu, że jak tylko widzą starą cegłe to jest Starówka. I teraz na Główne Miasto tak mówią.

        • 5 8

      • (2)

        Starówki to są w Krakowie i w Toruniu. W Gdańsku i w Warszawie zostały zrównane z ziemią w czasie wojny.

        • 5 11

        • Uważasz że stare cegły z wieków minionych przetrwają dziesiątki tysięcy lat ? (1)

          Nie będzie ich tam kiedyś wymienić na nowsze ? Dla mnie liczy się styl architektoniczny a materiał mniej.

          • 7 0

          • Racja. Aczkolwiek gdanskie Glowne Miasto to akurat stylizowany modernizm.

            • 2 4

      • Co tak się podnieciłeś - owszem powinien był napisać z małej litery "starówkę"

        czyli potocznie, a gwoli ścisłości w Warszawie nie ma "Starówki", jest Stare Miasto a tuż przy nim Nowe Miasto.

        • 10 2

  • Patologia na SKM trwa w najlepsze (2)

    te perony 960 mm to największa porażka całej linii. Nie mogliby się dostosować do standardu 760 mm - tak jak jest teraz standardowo na kolei?

    Wystarczyłoby tylko podbić tory wyżej, choć i tak już w centrum Gdańska musieliby zdemolować znacznie więcej.

    • 56 13

    • Gimbaza nie pamięta skąd się wzięły perony 960 mm

      SKM od początku budowano w tym standardzie (i nietypowej sieci, bodajże 800 V DC), bo miały na niej jeździć (i jeździły) wagony berlińskiej S-bahn z reparacji powojennych. Eksploatowano je długo, po wycofaniu przerobiono sieć na polski standard 3 kV DC i puszczono kible. Tutaj tez starsi pamiętają może, że problem dziury w kiblach początkowo nie istniał, bo peerelowska myśl techniczna potrafiła sobie poradzić z niskoperonowymi kiblami poprzez dokręcenie na chama prostackiego żeliwnego stopnia tuż pod drzwiami. Problemy zaczęły się dopiero wtedy, kiedy decydenci SKM przestali się orientować, czy inwestują w kolej aglomeracyjną, czy w burakowozy do zwożenia od Luzina do Cieplewa.

      • 15 2

    • ale po co

      Perony SKM są nie tylko wyższe ale są również o 5 cm bliżej toru niż na PKP po to by ułatwić wsiadanie i wysiadanie pasażerów.

      • 4 0

  • Ale dziura pomiedzy peronem a schodami pociagu nadal jest

    Żadne pieniądze, żadna UE tej "polskiej myśli inżynieryjnej" nie zmieni

    • 7 2

  • W 1,5 minuty? (6)

    A pendolino ile?

    • 81 11

    • pendolino się nie da, bo jak przód dojedzie już do środmieścia, tył jeszcze nie odjedzie z głównego (5)

      proponuję jeszcze ze 4 przystanki od politechniki do stoczni, na pewno są bardzo potrzebne

      • 37 11

      • pełna zgoda (2)

        Już się bałem, że tylko ja dostrzegam bezsensowność tego przystanku.

        • 20 14

        • A co jest w nim bezsensownego?

          Szerzej, co jest bezsensownego w przedłużaniu linii na dugi koniec Śródmieścia i dalej? Czy sensowne jest jak teraz kolejka kończy na północnym skraju Śródmieścia?

          • 2 1

        • Pendolino

          dojedziesz w 0 sekund, tylko musisz wsiąść z przodu, żeby nie chodzić potem po całym pendolino, aby wysiąść.

          • 10 1

      • Proponuje zlikwidowaćprzystanek na gdyńskim wzgórzu bo za małe odległości ;p

        • 8 1

      • proponuję zlikwidować przystanek Politechnika. Studenci są młodzi, więc dojdą z Wrzeszcza.

        • 36 10

  • Pasażerki w szpilkach

    won ! Chyba że na gumowych...

    • 1 2

  • wolałbym nowy Zarząd SKM (1)

    • 12 3

    • nowy zarząd SKM = odprawy dla starego w wysokości budżetu programu Apollo :D tak się robi rekonstrukcje rządu też, nota bene ;) oczywiście ponieważ nowy zarząd = wymiana trzech czwartych podwładnych, budżet Apollo mógłby nie starczyć.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane