- 1 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (345 opinii)
- 2 Oszukane "30 stopni" w majówkę (32 opinie)
- 3 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (273 opinie)
- 4 W Oliwie kwitną wiśnie jak w Tokio (74 opinie)
- 5 "Majówkowa dyspensa": hit czy kit? (115 opinii)
- 6 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (366 opinii)
W 30 miejscach w Trójmieście staną ekrany akustyczne
Wzdłuż zmodernizowanej linii kolejowej z Gdyni do Warszawy wkrótce pojawią się nowe ekrany akustyczne. W samym Trójmieście zabezpieczenia przed hałasem pojawią się w 30 lokalizacjach, m.in. wzdłuż al. Zwycięstwa w Gdyni, w centrum Sopotu i na Jana z Kolna w Gdańsku. Tylko na Pomorzu kolejarze wydadzą na ten cel ok. 120 mln zł.
Analiza to prawie 300-stronicowy dokument przygotowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe oraz wrocławską spółkę Lemitor. Eksperci od ruchu kolejowego opisują w niej oddziaływanie na środowisko zmodernizowanej linii kolejowej E65 z Warszawy do Gdyni.
Modernizacja linii umożliwiła zwiększenie maksymalnej dopuszczalnej prędkości dla pociągów pasażerskich (do 160-200 km/h) oraz towarowych (maks. 120 km/h), co w konsekwencji znacząco skróciło czasy przejazdów, poprawiło jakość oferty przewozowej oraz stan środowiska naturalnego wzdłuż samej linii i pozwoliło na powstrzymanie postępującej degradacji stanu technicznego kolejowej infrastruktury.
Wnioski z analizy zaskoczyły samych kolejarzy. Okazało się, że przewidywane na 2020 rok natężenie ruchu pociągów na Pomorzu i w Trójmieście zostało mocno niedoszacowane i znacznie przekracza prognozę sporządzoną w 2005 roku. Już teraz są one wyższe średnio o 34 proc. dla składów lokalnych, 56 proc. dla składów dalekobieżnych i aż 71 proc. dla składów towarowych. Jak wskazują autorzy analizy, 14 lat temu nie zakładano choćby kursowania szynobusów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Pomiary wykonano od końca sierpnia do początku października 2017 r. Przekroczenia dopuszczalnych poziomów hałasu na pomorskim odcinku linii E65 stwierdzono w 188 budynkach (w ciągu dnia) i w 771 budynkach (w nocy). W Trójmieście najgłośniej w ciągu dnia jest w Sopocie (57 przekroczeń normy hałasu), a w nocy - w Gdańsku - za głośno było tu w aż 287 miejscach.
Ostatecznie przygotowano dwa warianty niezbędnej ochrony przeciwdźwiękowej. Tam, gdzie to możliwe zostaną zastosowane rozwiązania miękkie, tzn. minimalizujące drgania i hałas amortyzatory przyszynowe lub zostaną wymienione okna w budynkach. W pozostałych miejscach na Pomorzu stanie co najmniej 91 ekranów akustycznych o łącznej długości prawie 10 km.
O to ostatnie rozwiązanie nie tylko zabiegali mieszkańcy budynków zlokalizowanych najbliżej przejeżdżających pociągów, ale też wydaje się ono najwłaściwsze ze względów technologicznych, bo zmodernizowana linia wyklucza w najbliższej perspektywie czasowej ponowną ingerencję w torowisko.
W Trójmieście ekrany pojawią się w 30 lokalizacjach.
W Gdańsku ciszej będzie przy ul. Niegowskiej , Zawiejskiej , Trakcie św. Wojciecha , Żuławskiej , Ukośnej , Sandomierskiej , Jana z Kolna , Kolejowej , Subisława , Pelplińskiej i Pomorskiej .
W Sopocie ekrany staną na Polnej , Jana z Kolna , Kościuszki , Króla Jana Kazimierza , Poznańskiej , al. Niepodległości , Monte Cassino , Obrońców Westerplatte , Obodrzyców , Małopolskiej , Wejherowskiej , Kujawskiej i Mazowieckiej .
Najmniej ekranów stanie w Gdyni - tam pojawią się na Jesionowej , Świerkowej , Klonowej , Limbowej i al. Zwycięstwa .
Jeden z naszych czytelników sugeruje, aby tam, gdzie to możliwe zastosowano tzw. niskie ekrany, których nie widać z okien przejeżdżającego pociągu. Takie rozwiązanie funkcjonuje już w Gdyni na Wzgórzu św. Maksymiliana.
- Nowe ekrany mają stanąć m.in. w centrum Sopotu. Mam nadzieję, że kolej nie planuje tam postawić obrzydliwych ekranów akustycznych, które na trwałe zeszpecą otoczenie. Tym bardziej w sytuacji, gdy jest już technologia, która pozwala walczyć z hałasem bez szpecenia przestrzeni publicznej - mówi pan Paweł, nasz czytelnik.
Na razie za wcześnie jednak, by ocenić, jakie rozwiązanie pojawi się w Trójmieście. Do tego czasu autorzy raportu wskazują, aby poza nowymi ekranami kolejarze zadbali też o profilaktykę, a więc bieżące utrzymanie torowiska polegające na jego podbijaniu i cyklicznym szlifowaniu szyn.
Koszt realizacji wszystkich zabezpieczeń akustycznych i ich utrzymania przez kolejnych 10 lat ma wynieść ok. 120 mln zł (w tym ok. 9 mln na ekrany i amortyzatory leżące na terenie zarządzanym przez SKM Trójmiasto).
Opinie (185) 2 zablokowane
-
2019-04-25 08:00
Gęste, naturalne żywopłoty sadzić a nie te dziadowskie ekrany, które powodują jeszcze większy hałas.
- 20 0
-
2019-04-25 07:59
Może ekrany zamontować bezpośrednio do składów PKM które huczą jak odrzutowce ;-) ;-)
- 10 0
-
2019-04-25 07:29
A co z tramwajami ? (1)
W budynkach oddalonych 7 metrów od torowiska przy Pomorskiej,normy hałasu są bardzo mocno przekroczone.I co ?Nic,zbyt mało mieszkańców żeby się tym przejmować.
- 14 8
-
2019-04-25 07:57
Podobno brakuje 1 dB do przekroczenia normy
Też tutaj mieszkam i kiedyś napisałem pismo do WIOŚ.Dostałem odpowiedź że norma hałasu nie jest przekroczona,brakuje 1 decybela .d**ile sami w to nie wierzą ale coś odpisać muszą.
- 2 1
-
2019-04-25 07:50
A lechia ani pucharu ani mistrzostwa hahaha
- 3 7
-
2019-04-25 07:47
Ohyda! Czemu wladze Trojmiasta pozwalaja stawiac te szpetne ekrany???
Przeciez to totalnie szpeci krajobraz w naszym miescie.
Co mowi na ten temat ustawa krajobrazowa??
Nie mozna na to pozwolic zeby wzdluz calej linii SKmki ekrany postawic! STOP!- 26 3
-
2019-04-25 07:47
armii krajowej
Ciekawe kiedy w Gdansku cos pobuduja.
Osiedli wzdluz AK przybywa a ekranow juz nie- 3 10
-
2019-04-25 07:39
a tych artystów co zaraz je zabazgrają
od razu do sprzątania śmieci wzdłuż lini skm wyflancować
- 20 1
-
2019-04-25 07:39
Pieniądze wyrzucone w błoto. Drogi tez zabudujmy bo hałas. Nie pasuje to won na podkarpacie
- 16 4
-
2019-04-25 07:26
Na przymorzu już te dziadostwo stoi
i wygląda okropnie. Bo PKP ich nie myje.
- 32 1
-
2019-04-25 07:14
nie cierpię ekranów akustycznych. Szpecą i grodzą przestrzeń.
- 104 7
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.