• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W czerwcu przetarg na budowę Obwodnicy Metropolitalnej

MKo
20 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Przetarg na budowę Obwodnicy Metropolitalnej ma zostać ogłoszony jeszcze przed wakacjami. Przetarg na budowę Obwodnicy Metropolitalnej ma zostać ogłoszony jeszcze przed wakacjami.

- W czerwcu planujemy ogłoszenie przetargu na realizację Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta w formule partnerstwa publiczno-prywatnego - powiedział w środę Polskiej Agencji Prasowej w Słupsku minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.



O planach realizacji inwestycji w formule PPP po raz pierwszy mówił na początku 2018 r. zastępca ministra infrastruktury - Kazimierz Smoliński.

- Mamy analizy, które pokazują, że budowa Obwodnicy Metropolitalnej mogłaby zostać zrealizowana w formie partnerstwa publiczno-prywatnego. Grunt pod inwestycję zapewniłoby państwo, a jej wykonanie prywatny inwestor ze swoich środków. Inwestycję spłacalibyśmy przez najbliższe lata z opłat drogowych dla pojazdów ciężarowych, ale korzystaliby z niej wszyscy kierowcy - mówił w styczniu 2018 r. minister Smoliński.
Przebieg planowanej Obwodnicy Metropolitalnej. Przebieg planowanej Obwodnicy Metropolitalnej.
Teraz jego deklaracje zostały oficjalnie potwierdzone przez ministra Adamczyka. Przy optymistycznym założeniu, że postępowanie udałoby się rozstrzygnąć jeszcze w tym roku, pierwsza łopata na budowie zostałaby wbita najpóźniej wiosną 2020 r. Droga miałaby być gotowa w 2022 r.

Obwodnica Metropolitalna to inwestycja, na którą czekają kierowcy w Trójmieście i na całym Pomorzu. 30-kilometrowa obwodnica ma być drogą ekspresową, która połączy Południową Obwodnicę Gdańska z Trasą Kaszubską w Chwaszczynie. Jej głównym zadaniem będzie odciążenie obecnej obwodnicy, która już teraz pęka w szwach, a po planowanym na 2021 r. otwarciu Trasy Kaszubskiej grozi jej kompletny paraliż. Zrealizowana inwestycja ma też ułatwić sprawniejsze poruszanie się po drogach wschodnich Kaszub (krajowa "20" z Gdyni do Żukowa i "siódemka" z Gdańska do Żukowa).

Inwestorem przedsięwzięcia jest gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Budowa drogi ma pochłonąć ok. 2,1 mld zł.

Przypomnijmy, że w 2015 r. pięć podmiotów - cztery osoby prywatne i gmina Kolbudy - zaskarżyło tzw. decyzję środowiskową, wydaną przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Gdańsku. Ta decyzja pozwalała na wytyczenie przebiegu przyszłej obwodnicy. Jej zaskarżenie wstrzymało ten proces. Zaskarżenie rozpatrywała Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (GDOŚ), czyli organ wyższej instancji niż RDOŚ.



Po analizie dokumentacji GDOŚ podtrzymał decyzję RDOŚ. W tej sytuacji inwestycja mogłaby być dalej prowadzona. Od tej decyzji jednak wpłynęło odwołanie - tych samych pięciu podmiotów. Sprawą zajął się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie. Sąd uznał, że to skarżący mają rację. Zgodnie z jego wyrokiem Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska musiała jeszcze raz przeprowadzić postępowanie w tej sprawie. GDOŚ jednak nie odpuściła i pod koniec 2016 roku złożyła do Naczelnego Sądu Administracyjnego wniosek o kasację wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Pod koniec 2018 r. zapadł wyrok w NSA, w którym sąd oddalił ostatecznie skargi na decyzję środowiskową.
MKo

Opinie (261)

  • najważniejsza droga na pomorzu

    budować , budować nie udawać.
    A co zrobią jak nie będzie chętnych?
    Przed kolejnymi wyborami ogłoszą kolejny przetarg, rozstrzygnięcie tuż po wyborach.

    • 7 1

  • trójmiasto ma tylko jeden kierunek rozwoju- zachód.

    Bez tej drogi mamy paraliż komunikacyjny codziennie a będzie z każdym miesiącem gorzej.

    • 7 3

  • To już nie będziecie podawać kto, tylko zbiorowe "5 podmiotów"? Wcześniej w każdym jednym artykule na temat OMT wklejaliście ten sam akapit:
    "Genowefa Zasada, sołtys Glincza, która odwołanie złożyła wspólnie z Bartoszem Radko, Eugeniusz Patoka (przedsiębiorca z gminy Kolbudy), wójt gminy Kolbudy - Leszek Grombala, a także Małgorzata Mejer z okolic Żukowa".

    A teraz to nawet stare artykuły przeedytowaliście na "5 podmiotów".

    • 7 1

  • Dla mieszkańców trójmiasta i pomorza.

    Co niektórzy komentujący nawet nie wiedzą którędy ta droga ma przebiegać.
    Akurat Szemud ma mało wspólnego z tą inwestycją ale jeżeli z powodu jej braku zatrzyma się obwodnica zachodnia to czuje to całe trójmiasto.

    • 4 0

  • Hehe jak wybudują do 2022 r to mi kaktus na ręce wyrośnie

    • 8 0

  • Obserwator (1)

    A opłaty za przejazd tą prywatną drogą jaki będą ?

    • 0 4

    • Niby tylko pojazdy pow. 3,5 tony na zasadzie Via-Toll, ale cholera ich tam w tym pisie wie.

      Dla mnie to ściema przed eurowyborami a nie inwestycja.

      • 0 3

  • Wreszcie decyzja, a w tej koncepcji partnerstwa kompletnie nierealna do zrealizowania

    Tak można budować autostradę ale nie obwodnicę. Wg mnie OMT nigdy nie powstanie. ☹️

    • 2 3

  • mydlenie oczu przez pis

    Niech lepiej powiedzą w jakim procencie wykorzystali środki unijne na infrastrukturę. Czy wszystko przewidziane w obecnym okresie finansowania zostanie wykorzystane? Jeśli nie, to czy grozi nam z powodu niewykorzystania obcięcie pieniędzy na nową perspektywę unijnego finansowania?

    • 1 1

  • Brawo PiS

    • 3 4

  • Spłacana z opłat dla samochodów ciężarowych (1)

    I niby TIRy będą jeździć OM za opłatą?? Pojadą starą OT.
    Chyba, że będzie zakaz jazdy dla tirów starą Obwodnicą...

    • 3 5

    • Od samochodów powyżej 3,5 t przez system Via-toll na obu obwodnicach będzie pobierana opłata automatycznie bez bramek.

      Na obecnej obwodnicy jest już ten system i kierowcy płacą.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane