• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W sobotę koniec planetobusów

Michał Tusk, Michał Jamroż, Mikołaj Chrzan
28 stycznia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Bez linii B słaby dojazd do ACK
Charakterystyczne, pomarańczowe autobusy wyjadą w sobotę na gdańskie drogi po raz ostatni. Charakterystyczne, pomarańczowe autobusy wyjadą w sobotę na gdańskie drogi po raz ostatni.

Po sześciu latach prywatny przewoźnik obsługujący gdańską linię autobusową 820 kończy działalność. W sobotę pomarańczowe planetobusy wyjadą na trasę po raz ostatni. To mocno skomplikuje życie mieszkańcom Osowej.



- Z końcem stycznia kończę działalność przewozową - powiedział Jakub Sachse, prezes spółki Planetobus. - Nie doszło do zapowiadanej w Gdańsku pełnej prywatyzacji rynku. I szybko do niej nie dojdzie. Urzędnicy wolą wspierać własną spółkę przewozową, czyli ZKM. Ten biznes nie ma dla mnie perspektyw. Dlatego kończę z autobusami i skupiam się na równolegle prowadzonej działalności deweloperskiej.

Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że w ciągu ostatnich miesięcy Sachse próbował sprzedać linię 820 (Osowa-Ujeścisko), razem z autobusami i kierowcami. Zainteresowany był PKS Gdańsk, ale kilka dni temu wycofał się z negocjacji.

- Koniec linii 820? Jestem w szoku. Byłam stałą klientką "planety" - mówiła nam wczoraj Justyna, studentka z Osowej. - Główną zaletą tej linii było to, że można było nią dojechać bezpośrednio do Wrzeszcza i Śródmieścia. Teraz chyba kupię samochód, bo przesiadki mnie męczą.

Zarząd Transportu Miejskiego o decyzji Sachsego dowiedział się od "Gazety".

- Stawia nas to w bardzo trudnej sytuacji, bo mamy niewiele czasu na dostosowanie naszej oferty do potrzeb mieszkańców Osowej - mówiła Alicja Kraska, wicedyrektor ZTM.

Od niedzieli Osowa będzie jedyną dużą dzielnicą "górnego tarasu" Gdańska, która nie będzie miała połączenia ani z centrum, ani z Wrzeszczem. Nie wiadomo, czy miasto stworzy nową linię, czy zwiększy częstotliwość tych kursujących obecnie.

- Myślimy nad zmianą przebiegu linii B - mówi wiceprezydent Gdańska Maciej Lisicki. - Być może będzie jechała przez Morenę, a nie Wrzeszcz i zostanie przedłużona właśnie do Osowej.

Historia Planetobusów to ponad 6 lat. Pierwszy Planetobus (niewielki, 35-miejscowy minibusik) wyjechał na trasę 6 listopada 2002 r. Jakub Sachse stworzył nowe połączenia, bo urzędnicy odmówili wydłużenia miejskich linii autobusowych do wybudowanych przez Sachsego osiedli. Tłumaczyli, że prowadząca tam ul. Wodnika jest dla autobusów ZKM... zbyt dziurawa.

Sachse na dziury się nie oglądał. Rok po pierwszym kursie wydłużył linię 820 do centrum Gdańska, a w 2004 r. autobusy - do Ujeściska. Choć nie korzystał z miejskich dotacji, oferował tańsze bilety niż ZKM.

Kłopoty zaczęły się w 2006 r., kiedy rozpoczął się uciążliwy remont ul. Spacerowej. Autobusy stały w korkach, rozkład jazdy można było wyrzucić do kosza. - Od tego momentu frekwencja zaczęła spadać - mówił Sachse.

Do kłopotów linii 820 przyczyniła się też poprawa oferty miasta. Zarząd Transportu Miejskiego otworzył bowiem połączenia konkurujące z linią 820 (m.in. linię 179 do Owczarni).
Gazeta WyborczaMichał Tusk, Michał Jamroż, Mikołaj Chrzan

Opinie (312) ponad 10 zablokowanych

  • biedny Jakub Sachse

    Jedynie prywaciaż myślał o mieszkańcach i stworzył linie 820, była rewelacyjna, ja dojeżdżałam nią na Osowe z Wrzeszcza, a teraz to będę miała ful przesiadek i większy koszt podróży. Ale Maciej Lisicki myśli chyba jak to się jeszcze dorobić w czasach kryzysu a nie ułatwić dojazd w dalekie dzielnice Gdańska.

    • 0 0

  • eeee, ale kiszka

    szkoda gadać, chyba zupełnie nie obchodzi nikogo życie zwykłego mieszkańca Gdańska.

    • 0 0

  • Dżizas (1)

    Jak się cieszę, że mam już samochód i prawko.

    A dla Adamowicza mamy kolejnych wyborców, którzy chętnie wezmą udział w referendum dotyczącym odwołania władz miasta, jak tylko ktoś się wystarczająco wkurzy i je zorganizuje.

    • 0 0

    • cześć adaś sam se piszesz komenty głupku jeden.

      • 0 0

  • i bardzo dobrze po co nam komunikacja z tymi peryferjami (19)

    super wiadomość....

    • 0 0

    • Popieram!!! (1)

      Kto wogóle na tym "zadupiu" jeszcze mieszkania kupuje"???

      • 0 0

      • wiesniara

        • 0 0

    • A ty "szase" widać, że masz mało wspólnego z Trójmiastem

      bo tylko burak mógł coś takiego napisać!!!

      • 0 0

    • (12)

      nikt Cię na "te peryferie" nie zaprasza; nie zapominaj jednak, że tam też mieszkają ludzie, którzy jakoś muszą dostać się do centrum miasta;

      • 0 0

      • Szczerze, to załamała mnie trochę ta wiadomość... (6)

        Pracuję na Galaktycznej, czasem, na szczęście stosunkowo rzadko jestem zmuszona wracać z pracy komunikacją miejską. Planetobus 820 jest jedyną linią, która jeździ w tej okolicy... Czyli teraz, za każdym razem czeka mnie butowanie kilku kilometrów do ul. Sopockiej, żeby podjechać jakimś autobusem do pętli w Oliwie?

        Miasto musi coś z tym zrobić. Nie odcinajcie Osowej od reszty miasta!

        • 0 0

        • (5)

          Najpierw dziecko zobacz, gdzie od listopada jeździ 179 - a potem dopiero płacz. Ale już chyba tylko z własnej głupoty.

          • 0 0

          • Dzięki za wskazówkę, ESI. (4)

            mieszkam w Gdańsku od niedawna i najzwyczajniej w świecie nie znam miasta na tyle, żeby się "sprytnie" po nim poruszać... Potrzebuję trochę czasu żeby "oswoić miasto", myślę, że jest to naturalne i nie świadczy o mojej głupocie...

            • 0 0

            • nie przejmuj sie maraqya tym co ESI napisal (3)

              agresja, JAD, nienawisc do otoczenia uzewnetrzniana przez polakow jest obrazem ich wewnetrznej frustracji. Zycie ESI nie uklada sie jak by chcial, wiec traktuje cie jak dziecko, dokucza. typowo polskie koltunstwo niestety. na szczescie niebawem wyjezdzam do Niemiec zachodnich i tam polskiego jadu frustracji nie bede na szczescie doswiadczal UFF

              • 0 0

              • Pittt, zgadza się... (2)

                do agresji, jadu i nienawiści do otoczenia - dodałabym jeszcze permanentne malkontenctwo polaków. A ESI, jak to ESI... Może po tym, co napisał poczuł się podbudowany, dowartościowany... w końcu jego wypowiedź jest taka... mądra :)

                Pozdrawiam

                • 0 0

              • (1)

                ESI na prezydenta

                • 0 0

              • ESI na premiera

                • 0 0

      • (3)

        po co z wiochy do miasta sie pchać ?? siedźcie na tej osowie i spokój

        • 0 0

        • (1)

          mieszkancy osowej po prostu przerzuca sie na samochody i tyle

          • 0 0

          • i wogule kierowcy do oliwy beda jezdzic 3 godziny

            • 0 0

        • To Gdańsk się wepchał na Osową, bo zależy im na podatkach dobrze zarabiających. A skoro ściąga z nas podatki to niech i z obowiązków zapewnienia komunikacji miejskiej się wywiązuje.
          Jeśli jest z tym problem to chętnie się oddzielimy i sami sobie poradzimy.

          • 0 0

      • a niech siedzą na wioskach monisiu

        • 0 0

    • Stary, tam mieszka prawie 10 tysięcy ludzi, więcej niż w Brętowie czy na Strzyży, które mają przeciez znacznie lepsze podłączenie do siecie ZTM!

      Fakt, że m/z Gdańsk popełnił wielki błąd lokując tam skoncentrowaną zabudowę - i to zarówno komuchy, które to zapoczątkowały, jak i "nasi", którzy to kontynuują (a pamiętam deklaracje Adamo sprzed paru lat, że rozbudowy Osowej nie będzie, a tu jajo), ale to nie jest wina mieszkańców. Teraz musimy coś z tą kupą zrobić i jakoś ją skomunikować ze światem.

      Ale i tak dopóki nie powstanie Kolej Metropolitalna, dopóty główny problem - korki na Szosie Rynarzewskiej (Spacerowa) - pozostaną nie do przeskoczenia. Tylko kolej może naprawdę poprawić komunikację tej dzielnicy!

      • 0 0

    • Teeee STOLYYYYCA - siat de fak ap -

      A ty to z wypowiedzi widzę, że ze stolyyyycy tu przyjechałeś - PRAGA co :):):) - ucisz się i nie pyskuj, siedź w swej norce i nie wystawiaj 'głowy' bo szkoda, żebyś powietrze marnował ... co do 820 to bardzo dobrze, HAMSTWO KIEROWCÓW, spóźnienia oraz ograniczenia tylko do 1 trasy - LIPA, od miesiąca korzystam z ZTM i jestem happy, taniej, szybciej i na czas co do minuty :):):)

      • 0 0

    • szkoda

      tobie może nie jest potrzebna ale są ludzie, którzy muszą jakoś dojechać do domu, samolubie

      • 0 0

  • Z Osowy nie tylko do centrum!!!

    Mieszkańców Osowy nie interesuje dojazd tylko do centrum!!! A Oliwa, Wrzeszcz? Tu załatwiam większość spraw, po co pchać się ze wszystkim do centrum??? Dojazd musi być również do bliższych dzielnic Gdańska!!! Do centrum jadę tylko czasami na spacer, poradzę sobie. Ale do lekarza, urzędu, sklepu mamy bliżej w Oliwie i Wrzeszczu właśnie.

    • 0 0

  • Autobus w głąb osiedla!!!

    To teraz mieszkańcy ulic położonych w głębi Osowy nie będą mieć żadnego autobusu. Aby dojść do autobusu spora część mieszkańców będzie musia poświęcić 30 min!!! SKANDAL.
    Czemu nie wyremontować krótkiego odcinka Jednorożca i nie puścić autobusu podobną linią co 820? Z resztą 820 dawało sobie radę. Za stan ulic w Osowie również odpowiada miasto!!!

    • 0 0

  • połączyc Chełm z Wrzeszczem!!!!

    to jak tak bardzo chca rzadzic liniami to niech pomysla o linii łączącej Chełm z Wrzeszczem!!!Planetobus byl rewelacyjny!!!!!!!!!!!!!!albo niech puszczą tramwaj bezpośredni!!! przecież i tak jeżdzą końcowe tramwaje do zajezdni przez wrzeszcz!!! to co to za klopot puscic 1 lub 2 tramwaje na godzine przez wrzeszcz ????

    • 0 0

  • Osowa-tragedia!!!!! (2)

    mieszkałam w tej dziadowskiej dzielnicy 7 długich lat. Na szczęście udało mi się wreszcie namówić męża na kupno mieszkania gdzie indziej. Teraz to dopiero żyję!!!Cisza, spokój, ale jest jakaś infrastruktura. Osowa-zadupie, brak dróg, wieczne korki na Spacerowej, brak sklepów, ogólnie wielkie zadupie. Teraz jak czytam o likwidacji wiecznie spóżniającego się Planetobusu jestem podwójnie szczęśliwa, że się z tego dziadostwa wyprowadziłam!!! A mieszkańcom osowy-współczuję.....

    • 1 0

    • Fakt - tragedia!!!

      To i tak długo wytrzymałaś, ja po 2 latach mieszkania na Osowej miałam dosyć i po 4 latach się wyprowadziłam. Teraz mieszkam sobie spokojnie w Oliwie, i jestem NAJSZCZĘŚLIWSZA z tego powodu!!! Osowa to totalne zadupie. :)

      • 0 0

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • TYLKO W POLSCE SIE UTRUDNIA ZYCIE OBYWATELOM

    WSTAWAJ TERAZ ROBOLU O 3;00 W NOCY BYS DO PRACY ZDARZYL Z PRZESIADKAMI NA 7;00 I PEWNIE JESZCZE SPUZNIONY :)) HYM
    KTOS TU MA INTERES...............................BY WYKONCZYC KONKURENTA

    • 0 0

  • Apel - Nowa linia Chełm - Osowa, bez zmiany linii B (2)

    Ponizszego maila wyslalem do ZTM na adres uwagi at ztm.gda.pl. Osoby, które chcą poprzeć idee stworzenia nowej linii, bez zmiany linii B proszę o wysłanie swojego głosu na adres email uwagi@ZTM.gda.pl. Dziękuję.DO:ZTMWitam!W odniesieniu do informacji na stronie: http://www.gdansk.pl/nasze-miasto,512,11138.html proszę o rozważenie uruchomienia dodatkowej linii "Z" na trasie:Orunia Górna,Chełm pętla tramwajowa, Szadółki (ul. Warszawska),Jasień,Auchan, Kartuska, Budowlańców (Kokoszki), Matarnia, Lotnisko, potem przez Klukowo ul. Radarowa do Selgros, Osowa, pętla Osowa PKPTaka linia jest sensowniejsza ponieważ łaczy górny taras osiedli mieszkaniowych Gdańska i nie zmiania przebiegu linii B. Nie rozumiem, czemu wszystkie linie mają stać w korkach zjeżdżając do centrum. Wystarczy połączyć górny taras i umożliwić przesiadkę na Lotnisku, Chełmie, Jasieniu czy Osowej na alternatywne linie zjeżdżające do Centrum, Oliwy czy do Wrzeszcza.... Plusy? -można dojechać na Lotnisko z Centrum szybciej niż B stojące w korkach (Linia "Z" + tramwaj nr 1),- połączone zostaną największe osiedla Gdańska: Orunia Górna, Osowa, Karczemki, Matarnia, Wiszące Ogrody, Chełm, Szadółki bez konieczności zjeżdżania do centrum miasta...- dla mieszkańców Orunii czy Chełmu będzie to znacznie szybsze połączenie niż jazda w dół do Centrum a potem przez Wrzeszcz ul. Spacerową czy Słowackiego...Dziekuję za wzięcie propozycji pod uwagę.

    • 0 0

    • Bujaj się!

      Oni sobie i tak z tobą dadzą spokój.

      • 0 0

    • Z

      Ale literką Z to raczej tej linii nie nazwą, gdyż taka już funkcjonuje w Gdyni, a obaj organizatorzy przyjęli zasadę aby nie dublować numerów i literek w Trójmieście (wyjątkiem jest linia 121).

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane