• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wachlarz zniechęci do nielegalnych reklam?

Krzysztof Koprowski
15 października 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 

Instalacja artystyczna za 31 tys. zł ma być batem na nielegalne reklamy w Gdańsku. Jeśli gdzieś jakaś się pojawi, "wachlarz" ma ją szybko zasłonić.



We wtorek pisaliśmy o instalacji artystycznej "Gdański Wachlarz Możliwości", która miała zasłonić nielegalną reklamę na rogu al. Grunwaldzkiej i ul. Czyżewskiego zobacz na mapie Gdańska. Ostatecznie ze względu na warunki pogodowe, montaż konstrukcji przesunięto na środę. Ma pojawić się do godz. 16.30.

Ale już zapowiedź wytoczenia walki z nośnikiem reklamy w tym miejscu sprowokowała właściciela do działań, których nie potrafiły wymóc "tradycyjne" procedury postępowania administracyjnego - wielki bilbord został zdemontowany w nocy z poniedziałku na wtorek.

- Nie spodziewaliśmy się, że nasze działania tak szybko odniosą skutek. Nie rezygnujemy jednak ze zmuszenia właściciela nielegalnej reklamy do jej całkowitego demontażu, gdyż na działce nadal znajdują się fundamenty. Nadzór budowlany powinien kontynuować postępowanie do czasu całkowitej likwidacji tej samowoli - zapowiada Michał Szymański, kierownik Referatu Estetyzacji Miasta w Urzędzie Miejskim.

Nadzór budowlany, ale także inne instytucje, które w Polsce mogą zmuszać właścicieli do likwidacji niezgodnych z prawem obiektów, to zdecydowanie najsłabsze ogniwo w walce z firmami zaśmiecającymi przestrzeń publiczną. Do tego trzeba dodać wykazujących się sprytem reklamodawców doskonale znających wszystkie kruczki prawne.

Przykładem ich pomysłowości może być np. wspólnota z kamienicy na rogu al. Grunwaldzkiej i ul. Słowackiego zobacz na mapie Gdańska, która regularnie zmienia siatki reklamowe na nowe, zmuszając urzędników do rozpoczynania całej procedury od nowa.

Czy miasto powinno publicznie piętnować właścicieli nielegalnych reklam?

Gdański Wachlarz Możliwości ma być środkiem wywarcia presji na tych, którzy świadomie łamią przepisy prawa (zanim referat skieruje sprawę do nadzoru budowlanego i innych instytucji, najpierw informuje o nielegalnej reklamie i wnioskuje o dobrowolny demontaż).

- Na wachlarz wydaliśmy 31 tys. zł, uwzględniając przy tym koszty montażu. Zwróciliśmy się z prośbą o współpracę do Akademii Sztuk Pięknych, jako naturalnego partnera w takich działaniach. Zależy nam na wykorzystaniu potencjału, jakim jest uczelnia artystyczna w mieście - wyjaśnia kierownik Referatu Estetyzacji Miasta.

Jak zapewniają urzędnicy, konstrukcja jest łatwa w demontażu i transporcie. Przy al. Grunwaldzkiej i ul. Czyżewskiego zgodnie z pierwotnym planem będzie stała przez najbliższe dwa-trzy miesiące, a potem powędruje w inne miejsce. Dokąd konkretnie? To już będzie zależało od tego, gdzie znowu okaże się potrzebna.

- Każdy, kto będzie chciał w Gdańsku realizować samowolę reklamową, powinien się liczyć z konsekwencjami, które go dotkną jeszcze nim reklama zarobi na siebie - przestrzega Szymański.

Warto przypomnieć, że podobne działania, ale związane z nielegalnym zajęciem tzw. pasa drogowego, podejmował kilka miesięcy temu Zarząd Dróg i Zieleni. W grudniu ub. r. metalowym płotem zagrodzony został ogródek gastronomiczny na Długim Targu. I tutaj działanie było wymuszone przez przeciągające się procedury administracyjne, a lokalny samorząd nie ma wpływu na to, ile trwają.

Zasłonięcie metalowym płotem nielegalnego ogródka na Długim Targu wynikało z chęci szybszego ukrócenia tego procederu niż poprzez tradycyjną drogę administracyjną.

Miejsca

  • ASP Gdańsk, Targ Węglowy 6

Opinie (191) 1 zablokowana

  • Sukces ale czy na pewno?

    Niewątpliwie urzednicy odnieśli już sukces, przede wszystkim taki, że przekonało znaczną część mieszkańców i redakcję trojmiasto.pl, że reklamy sa brzydkie. Jeszcze jakiś czas temu reklamy uznawaliśmy za naoczny objaw tego, że kraj się rozwija - bez negatywnych emocji.

    Ale OK - pójdźmy za ciosem. Teraz należałoby naciskać urzedników, żeby uzmysłowili mieszkańcom, że szpetne są także nie wyremontowane budynki i ich obdrapane ściany, tzw. street art, wydeptane trawniki, dziurawe płoty, śmieci na chodnikach itd. Cieszy mnie, że sprawy idą do przodu, ale z drugiej strony mam obawy, że dalej będzie już tylko gorzej. Dalsze upiększanie kosztuje i byłoby trzeba na to niemało miejskich funduszy. A z reklamą jest to póki co działalność na cudzy koszt.

    Trochę martwi mnie, że walka z reklamą (przyznaję, że w znacznej części brzydką) stała się głównym wątkiem artykułów w trojmiasto.pl Czasami, jadąc np. przez Nowy Port albo Orunię, myślę, że należałoby siły skupić w innym miejscu: naprawić chodniki, dołożyć śmietników, żeby śmieci nie wylewały się na ulice, dodać trochę zielonych przestrzeni. Dla mnie to najważniejsza potrzeba. Pamiętam, jak wyglądała reklama w latach 90-tych. To było dopiero badziewie. Rozwijamy się, i reklama też poprawia się w swojej formie i treści. Wydaje mi się, że i tak będziemy dochodzić do poprawy estetyki miasta DZIĘKI / POMIMO* działania urzedników.

    * niepotrzebne skreslić

    • 2 2

  • Kiedy znikną z pasa drogowego również te oślepiające reklamy neonowe? (1)

    Najwyższa pora bo zagrażają bezpieczeństwu kierujących, oślepiając ich. Ciekawe czy spełniają jakieś normy lumenów?

    • 19 0

    • Takie Reklamy to duża kasa

      Dyrekto wydz Estetyzacji dopiero teraz się obudził że mamy reklamy w różnych dziwnych lokalizacjach Wcześniej nic go to nie obchodziło, Gmina sama wydawała zgody na ich posadowienie ...

      • 2 0

  • Wypadki wypadki.... ;) (1)

    Heh ciekawe ile czasu minie zanim wachlarz ulegnie na przykład samospaleniu :D Bądź innej wysoce przypadkowej przypadłości ;)

    • 3 1

    • Może tak będzie - ale tu chodziło tylko o to, żeby przgonić billbordzistów - no i udało się ! I baaaaaaaaaaaaardzo dobrze !!!

      • 2 0

  • Dlaczego herb jest krzyżacki, a nie polski z koroną? (2)

    Germanizacji Gdańska ciąg dalszy?

    • 3 3

    • właśnie chciał to samo napisać, dzięki!

      nie germanizacja, a raczej ignorancja... i to miasto buduje?

      • 1 4

    • Przecież korona jest żółta - pewnie żeby się zmieścić w tych 31 tys. zaoszczędzili na opłacie za trzeci kolor wydruku na płachtach. Poza tym przecież teraz Krzyżacy są naszymi sojusznikami w NATO, no i dużo tu ich do nas przyjeżdża - ucieszą się, jak to zobaczą ;)

      • 1 0

  • Wachlarz całkiem ładny. Dużo ładniejszy niż na wizualizacji ! Jestem mile zaskoczona. Jest dożo mniejszy i "lżejszy" niż ta potworna reklama. Super, że jej już nie ma.

    • 4 0

  • MPZP (6)

    Postawienie reklamy było sprzeczne z MPZP i z decyzją Konserwatora, a wachlarz już nie? Też nie wygląda na taki, który by się wpasował w otoczenie. Widzę go z okna - wygląda jak korona jednej postaci z bajki - Króla Juliana...

    • 6 4

    • Zgadzam się

      Ciekawe zatem jak Gmina uzyskała zgodę Konserwatora. Szkoda że w tą dyskusję nie włączył się dyrektor Wydziału Estetytzacji Urzędu Miasta. Aż chciałoby się posłuchać jego tłumaczenia!!!!

      • 1 2

    • Czy wy naprawdę nic nie rozumiecie ? (3)

      Tu nie chodziło o zgodę konserwatora, tylko nadzoru budowlanego. Reklama była wielka, ciężka, postawiona na nieprzebadanym gruncie - zagrażała przewróceniem !!!

      • 0 2

      • (2)

        Jaki konserwator w tym miejscu??? Normalni jesteście? Czytanie ze zrozumieniem nie boli

        • 1 0

        • Konserwator (1)

          Ta cześć dzielnicy jest objęta strefą ochrony konserwatorskiej zapraszam do lektury MPZP:
          - plan nr 219 - strefa nr 31.

          • 0 0

          • do planu załączona jest mapa. wydaje mi się, że terenu wachlarza nie obejmuje

            • 0 0

    • MPZP mówi o zakazie reklam, a wachlarz ... Ja się cieszę, że on stoi. Dzięki niemu widzę niebo.

      • 0 0

  • W głowie się nie mieści (3)

    Wydatkować 31 tyś złotycha na Wachlarz żeby zaśłonił nielegalną reklamęto lekka przesada. Kto wydał zgodę na postawienie tej reklamy> może jeszcze gmina bo okaże się że grunt na którym stoi reklama jest gminny:)
    Takie środki można było przeznaczyć na inny cele Czy teraz każda nielegalan reklama i będzimey stawiać wachlarz za 31 tyś. Głupota naszych urzędników nie ma granic....

    • 4 6

    • Nie zgadzam się

      Wachlarz jest konstrukcją mobilną. Niedługo powalczy z innymi samowolkami. Super pomysł, super inwestycja !!!

      • 3 1

    • Nareszcie na coś mądrego wydali pieniądze a nie na premie dla siebie. jestem za wachlarzem - wcale nie jest brzydki. Jest dużo mniejszy niż bilbord i podziałał - super

      • 3 1

    • ja też jestem za

      za Sebą oczywiście...

      • 3 0

  • reklamy (1)

    trzeba,żeby slogan "reklama jest dźwignią handlu" zmienić na "reklama jest przyczyną kłopotów"

    • 2 0

    • Pazerność i chęć zarobienia szybkiej kasy

      - p a z e r n o ś ć n i e p o p ł a c a - mam nadzieję, że dostaną takie mandaty, że odechce im się szpecić nasz trójkąt domków

      • 2 0

  • Przeraża mnie urzędnicze działanie , jeżdzenia po mieście z wachlarzem :( (4)

    To sa jakieś zarty ??? rodem z piaskownicy ???

    • 5 6

    • (3)

      A mnie cieszy, że urzędnicy nie siedzą za biurkiem i nie pierdzą w stołki zasłaniając się tym, że mają związane ręce przez przepisy. Ominęli przepisy - jestem dumny z tego, że jestem Gdańszczaninem - nie wszystkim urzędnikom innych miast chciałoby się pomyśleć i ominąć beznadziejne pomysły.

      • 4 2

      • !!! (1)

        Też uważam, że władze Miasta spisały się na medal

        • 3 3

        • a możesz mi napisac kto daje miastu pozwolenie na stawianie reklam, tam gdzie MPZP temu zakazuje ???

          ...lub robi wyjątek i udziela pozowlenia prywatnemu inwestorowi ???gdzie jest ta prawda wówczas???

          • 1 0

      • Nie pieprz głupot pewnie jeszcze w zyciu nic nie zrobiłeś...

        Taka nielegalna reklame mozna załatwic w rok , jesli uzyje sie odpowiednich przepisów i zgłosi samowole budowlaną do prokuratury wszak samowola jest objeta kk., mozna również nakładac kary finansowe, wykończy sie szybko "inwestora" , wiem bo miałam doczynienia z działaniami PINB.

        • 1 0

  • (1)

    Gdańsk wachlarzami stoi, na każdym rogu, na każdej ulicy, dla każdego gdańszczanina wachlarz! Kolorowe i nijakie, duże i małe, antyreklamowe i wyniosłe...gdańskie wachlarze zawojują świat, a inne samorządy pójdą w ślady wachlarzowych urzędników. Będą warszawskie wachlarze i pćimskie, elbląskie i krakowskie, różne urzędnicze wachlarze zasłonią szpetne reklamy, budynki nieładne i cocomo-klaby; przed każdą ruską budą będą wachlarze gminnych możliwości. Do każdego wachlarza rozpiszemy przetarg na jego ochronę, na konserwację i comiesięczne malowanie, na smarowanie i czyszczenie, a każdy przetarg odrębnie, zgodnie z procedurą, gdzie najniższa cena da zarobić maluczkim podopiecznym samorządowych panów. Poybane miasto jak i jego urzędnicze tufty.

    • 1 3

    • Niesamowite

      Jak łatwo wszystko przekręcić. A gdyby tak w miejsce "wachlarzami", "wachlarz", "wachlarze" wstawić: "billbordami", "billboard", "billboardy".... - ta wypowiedż miała by większy sens !

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane