• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wakacje na A1. Mniej wypadków i kolizji, rośnie "mobilność" kierowców

Maciej Korolczuk
3 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy odcinek autostrady A1 w centrum Polski
W wakacyjne miesiące z autostrady skorzystało 4 mln 622 tys.  pojazdów. W wakacyjne miesiące z autostrady skorzystało 4 mln 622 tys.  pojazdów.

To były spokojniejsze i bezpieczniejsze wakacje na autostradzie A1 od poprzednich. Było o połowę mniej wypadków, trzykrotnie mniej osób zostało rannych, zdecydowanie rzadziej dochodziło też do mniej groźnych kolizji. W lipcu i sierpniu 2019 r. z A1 skorzystało 4,6 mln pojazdów, podczas gdy, w tym samym okresie w 2018 r. było ich 4,8 mln.



Ile razy w ciągu wakacji skorzystałeś z autostrady A1?

Cieszyć mogą głównie statystyki dotyczące kolizji, wypadków i osób, które w nich ucierpiały. Jak informuje Anna Kordecka, rzecznik prasowy spółki Gdańsk Transport Company, koncesjonariusza autostrady A1, w lipcu i sierpniu 2019 roku na A1 doszło do 150 kolizji8 wypadków, w których rannych zostało 9 osób. Dla porównania w 2018 r. było 195 kolizji i 14 wypadków. Aż 27 osób odniosło w nich obrażenia.

W wakacyjne miesiące z autostrady skorzystało też mniej osób, niż przed rokiem. W lipcu i sierpniu 2019 r. liczniki na bramkach zliczyły 4 622 221 pojazdów (w tym samym okresie w 2018 r. z A1 skorzystało 4 816 127 kierowców).

Średnio w ciągu doby natężenie ruchu w lipcu wyniosło ponad 74 tys. pojazdów, a w sierpniu ponad 75,7 tys. aut.

- W okresie wakacyjnym, zwłaszcza przy zmianach turnusów i w okolicy długiego weekendu, obserwowaliśmy zwiększone natężenie ruchu. Największe natężenie w lipcu wyniosło 88,1 tys. pojazdów i miało miejsce w sobotę 27 lipca. W sierpniu największy ruch dobowy przypadł w niedzielę 18 sierpnia i wyniósł ponad 89 tys. pojazdów - wyjaśnia Kordecka.
Rekordowy ruch tego dnia spowodowany był prawdopodobnie dwoma czynnikami: końcem długiego weekendu i zakończeniem Jarmarku św. Dominika.

Rośnie przepustowość bramek



Jak dodaje rzecznik prasowy A1, w stosunku do 2018 r. operator zaobserwował nieznaczny wzrost poziomu przepustowości bramek, na co wpływ miało mieć korzystanie z nowoczesnych terminali płatniczych oraz zmieniający się trend w sposobie płatności, w szczególności wzrost użytkowników AmberGO, których w lipcu było 7 proc., a w sierpniu już 10 proc.

- Obecnie około 25 proc. transakcji odbywa się przy użyciu karty płatniczej, a około 15 proc. transakcji odbywa się przy użyciu karty flotowej. Wykorzystywaliśmy również skrajne pasy XL jako dodatkowe pasy wjazdowe w Nowej Wsi oraz Rusocinie - dodaje Kordecka.
Przypomnijmy, że nowa metoda automatycznych płatności AmberGO została uruchomiona w czerwcu. Z każdym miesiącem popularność systemu rośnie. Obecnie ponad 10 proc. transakcji dziennych odbywa się właśnie w tym systemie.

- Aktualnie w systemie AmberGO zarejestrowanych jest 130 tys. pojazdów. Niektóre z SPO cieszą się większym zainteresowaniem płatnościami automatycznymi, liderem w płatnościach w systemie AmberGO jest SPO Stanisławie, gdzie transakcje w systemie AmberGO sięgają 27 proc. Place w Swarożynie i Pelplinie obsługują w systemie AmberGO 16 proc. i 17 proc. transakcji - wylicza rzecznik A1.
System jest stale rozbudowywany i już wkrótce dostępni będą inni dostawcy płatności elektronicznych - na ten moment płatność obsługuje aplikacja Autopay.

W rozładowywaniu korków na bramkach pomaga też rozwiązanie najbardziej radykalne, a więc otwarcie bramek zjazdowych. W wakacyjne weekendy szlabany na bramkach wyjazdowych w Nowej Wsi i Rusocinie były otwierane łącznie 62 razy (w 2018 r. takich sytuacji było 71). Zgodnie z poleceniem Ministerstwa Infrastruktury czasowe otwarcie bramek mogło mieć miejsce tylko w wyjątkowych okolicznościach, kiedy występowały nadmierne utrudnienia dla podróżujących.

- Mamy nadzieję, że dzięki połączeniu nowoczesnego rozwiązania w postaci automatycznej płatności AmberGO oraz zaangażowaniu użytkowników, już wkrótce uda nam się rozładować zatory na bramkach - kończy Kordecka.

Opinie (111) 3 zablokowane

Wszystkie opinie

  • To nie zasługa A1 tylko tego że większość wybiera 7ke jako alternatywe:) (15)

    Chwile wolniej ale za darmo i równie bezpiecznie:) Na pohybel wyzyskiwaczom z A1

    • 58 5

    • zegarmistrz nowak z PO ustalił najwyższe stawki za km w Europie (11)

      • 10 10

      • (10)

        W d*pie byles, g*wno widziales. Drozsze autostrady sa chociazby we Francji czy Wloszech.

        • 10 8

        • Droższe w stosunku do zarobków? (1)

          Za rudego płaca była 900 zł a autostrada 30 tak jak teraz.

          • 3 6

          • :)

            Głąb. Za rudego. Co jeszcze wymyślicie?

            • 0 0

        • Włochy 0,53 pln/km , Polska 0,27 pln/km

          Włochy - Brenner - Werona 12+15 eur = 116pln za 220km, Polska - Gdańsk- Świecie 30pln za 110km
          Włochy 0,53 pln/km
          Polska 0,27 pln/km

          ceny sierpień 2019

          • 1 0

        • Porónaj proporcje zarobki do kosztów przejechania 100km i będziesz miał odpowiedz... (2)

          kto i gdzie był:)

          • 8 4

          • a co do tego mają zarobki ??

            liczy się koszt budowy i ilość użytkowników. To przedsięwzięcie prywatne, więc musi się zwrócić

            • 3 3

          • To, że mało zarabiasz to nie jest mój problem.

            • 7 5

        • Czyżby? Liczyłeś w stosunku do wynagrodzeń czy porównujeszcz cenę km do ceny km (1)

          • 4 0

          • Jedno i drugie. Zmień pracę jak za mało zarabiasz. Ja nie narzekam.

            • 2 1

        • (1)

          może i droższe, ale zarabia się wiecej, więc z czym do ludzi. Ceny powinny być wprost proporcjonalne do średniej krajowej. Do tego nadal brak winiet

          • 3 1

          • To zmień pracę. Ja na zarobki nie narzekam.

            • 1 3

    • teraz 7 do Warszawy jest szybciej niż A1 + A2 (1)

      • 3 1

      • Tak na prawde to zalezy to od pory dnia, dnia tygodnia i roku.

        • 3 1

    • Oby jak najszybciej skonczyli s7 i s5.

      • 2 0

  • Opinia wyróżniona

    AmberGO (6)

    Pomysł ciekawy, ale w obecnej formie często wydłuża czas płatności zamiast go skracać. Wina niby użytkowników, gdyż podjeżdżają pod bramki oznaczona AmberGO z "biletem" i potem cofają albo czekają aż ktoś od nich pobierze opłatę. W tym czasie już dawno dałoby się zapłacić przy "normalnym" okienku. Może należy lepiej takie bramki oznaczyć, żeby się nie myliły, a na cwaniaków zrobić przymusowy 15 minutowy postój albo ekstra opłatę.

    • 43 4

    • Ciągle na takich ślepaków trafiam

      Za każdym razem, zamiast szybko i sprawnie przejechać, to muszę czekać albo nawet cofać żeby klienta wypuścić. Jak oni prawko zdali kiedy tak dużej tablicy świetlnej nie widzą. Pełen podziw.

      • 1 0

    • no przecież są oznakowane (3)

      jest napis ambergo i przekreślony kasjer

      • 6 3

      • Widać dla niektórych gorzej myślących to za mało. (2)

        Na drogach też są znaki z ograniczeniem prędkości i jakoś mało kto się do nich stosuje...

        • 14 0

        • (1)

          No tak na 70 jada po 55

          • 2 4

          • Podpowiem, że jak masz 70 na znaku

            to jest maksymalna dopuszczalna prędkość, a nie minimalna...

            • 3 0

    • Wina operatora

      W mnirjszym stopniu kierowcow a w wiekszym operatora co tak d**ilnie oznaczyl. Skad taki mieszkaniec pcimia jadacy raz w roku nad morze ma wiedziec co to amber go??? Poza tym bramki amber go only powinny byc na skrajach placow zeby w razie czego sierotki z biletem zjezdzaly na bok i puszczaly uzytkownikow aplikacji a nie byly zmuszone do wycofywania! Zreszta brak konsekwencji operatora tez nie uczy- jednego dnia w bramce ambergo only jest inkasent innego dnia nie ma !

      • 14 1

  • Jade przepisowo 140 km/h (40)

    bo tyle mam ustawione na tempomacie i jak wyprzedzam tira czy kolumnę tirów to nawet mam na liczniku sto pięćdziesiąt jak nie więcej, a za mną samochód i tak daje mi światłami, bo jadę mu za wolno :) Co wtedy robicie? :)

    • 60 18

    • zanim zaczynam wyprzedzanie, analizuje sytuacje a nie predkosc, (4)

      by nie zaburzac plynnosci ruchu, a gdy juz jestes w opisanej sytuacji, to po prostu kontynuujesz i wracasz na prawy pas.

      • 34 1

      • On nie analizuje prędkości, bo ma właczony tempomat. (3)

        A gdy jedzie maksymalną możliwą predkoscią, to d**il co mruga powinien płacić mandat za zderzenie w tyłek + koszty ubezpieczenia, dlatego polecam hamowanko.

        • 8 11

        • (1)

          Wystarczy że ktoś ma kamerę i jak będzie zarejestrowane że komuś gwałtownie zahamowales bez konkretnej przyczyny to uwierz że będziesz ty płacił. Raz miałem z takim jak ty doczynienia wyjechała gwiazda nagle z prawego na lewy więc dostał serię długimi a on nagle w hamulce nawet nie hamowalem po przyjeździe policji i obejrzeniu nagrania zrobił wielkie oczy gdy policjant zabrał mu prawko i sprawę skierował do sądu powód zagrożenie w ruchu drogowym.

          • 13 0

          • Toć to czysty zarobek!

            Śmieszne, a ja zawsze takich udupiam i zarabiam na tym hajs. Taki jeleń co siedzi na d*pie to jeżdżąca skarbonka. Dlaczego miałbym z tego nie skorzystać?

            • 2 0

        • pomysl zanim napiszesz, albo nie pisz wcale

          • 10 4

    • ostatnio mialem ciekawa przygode (4)

      autko leciwe ale daje rade, jade sobie 130 licznikowo (ok. 120 na gps), zblizam sie do tira, przepuszczam kolumne szybszych aut na lewym pasie i zabieram sie za wyprzedzanie, za mna jakies +/- 100 m zbliza sie auto, do wyboru 2 opcje - albo hamuje za tirem do 100 km i czekam albo wyprzedam, wybor jest prosty - but w podloge, wyprzedam, w polowie tira auto mnie dogania, ja mam juz 150 km/h, gosc mruga swiatlami, ja przyspieszam dalej, mijam tira, zjezdam na prawy pas, mam 170 na liczniku (gps pokazuje 156), gosc macha jak oszalaly i z pedem leci dalej ...... i**ota.....

      • 9 4

      • (3)

        Jak zaczynales manewr wyprzedzania a auto jadace lewym pasem bylo 100m za Tobą i zbilazalo się z znaczną prędkością to powinieneś ustąpić. Czyli nie potrafiles ocenić odległości od auta które się zbizalo bo 100m przy prędkości nawet 140 to jest parę sekund

        • 14 3

        • (2)

          ocenic odleglosc umiem tylko kierownik wolal cisnac dalej niz zdjac noge z gazu na kilka sekund......nie wjechalem mu przed zderzak wiec nie widze problemu - pare sekund to mozesz liczyc do nieruchomej przeszkody - w tym przypadku liczy sie roznica szybkosci - powiedzialbym, ze kilkanascie.... wystarczajaco duzo zeby odpuscic gaz i spokojnie zaczekac na koniec manewru - wzroc uwage przy jakiej predkosci mnie minal......

          • 6 1

          • gdy musiał zmienić kierunek lub prędkość to jest nieustąpienie pierwszeństwa = mandat (1)

            • 2 0

            • predkosc powiadasz....

              ....za prędkość tez jest mandat - kierownik jechał zdecydowanie za szybko

              • 2 0

    • olewam ciśnieniowca... (1)

      niech se w d... poświeci tymi światłami. chorzy ludzi i psychopaci. jedziesz przepisowo to nie przejmujesz się parówami!

      • 10 3

      • i przez takich "środków kapusty" i szeryfów lewego pasa

        są korki kolizje , wyprzedziłeś to na lewy wont , g....o cie obchodzi ile jadę lewym

        • 2 5

    • obowiązek masz sp....ć

      na lewy pas , prawy pas jest jedynie do manewru wyprzedzania !!

      • 1 1

    • Hamuję i zabieram mu zniżki u ubezpieczyciela. (4)

      • 7 6

      • (3)

        Mylisz się. Wystarczy że ma kamerę i zarejestruje że nie miałeś przed sobą żadnej przeszkody która spowodowała manewr gwałtownego hamowania i wina będzie po twojej stronie. W najlepszym wypadku będzie jako wymuszenie kolizji a jak trafisz na sluzbiste to zabierze ci prawko za stworzenie zagrożenia w ruchu drogowym i sprawę skieruje do sądu. Wiem bo już miałem takiego co zrobił to co opisujesz mina jego był a piękna już zacierał lapska na moje ubezpieczenie a okazało się że swoje stracił. Widać że prawko w chipsach chyba znalazłeś jak myślisz że w takiej sytuacji tobie ktoś będzie płacił

        • 6 1

        • Uroiło Ci się, przyśniło, albo gość nieudolnie ściemniał. (1)

          Powodem do nagłego hamowania może być nawet chęć kichnięcia (kto Ci to udowodni, a powód masz), policji i sądom nic do tego, a ty masz po zniżkach koniec kropka. I nie bujaj ludzi, bo jeszcze uwierzą w te bajania.

          • 3 1

          • To ty masz to udowodnić, a nie ktoś tobie.

            • 1 1

        • Wystarczy wrzucic 4 przy 140 i puscic sprzeglo, bedzie to wygladalo jakby on nagle przyspieszył

          • 1 2

    • Ja im zawsze odpowiadam na pozdrowienie światłami hamulca

      • 1 1

    • sprzedaję Opla

      • 3 0

    • Co wtedy robię... (1)

      Włączam przeciwmgielne, a on myśli że to hamulec.

      • 31 6

      • I powiedz że wszyscy zaczynają za Tobą hamować? Serio większość kierowców potrafi odróżnić przeciwmgłowe od stopu.

        • 6 1

    • to jest podobna sytuacja jak na obwodnicy albo 90 albo 140 (3)

      praktycznie nie ma możliwości jechać na tempomacie bo gdy chcesz wyprzedzić kogoś lewym pasem to już widzisz na horyzoncie jakiegoś niedoszłego kierowce f1, albo wręcz zmuszają cię do hamowania bo inaczej zajedziesz im drogę,
      co ciekawe jak masz nowsze auto to licznik zgodnie z normami UE powinien przekłamywać prędkość o około 10% w dół, czyli jak masz na liczniku 140 to jedziesz około 130 km/h

      • 14 3

      • (1)

        Chyba jak masz cos nie tak z rozmiarem opon. W zadnym aucie nigdy nie przeklamywalo mi wiecej niz 5km/h (Toyota) i 3km/h w Oplu. Mierzone wg. GPS. Insignia B zawyza o 4km/h wg. GPS.

        • 6 11

        • Moja toyota okolo 6 km/h

          • 1 1

      • O d l e g l o s c !!!!

        Niestety to prawda. Mam na tempomacie ustawiona najmniejsza odleglosc i mimo to, d**ile jadacy za mna niecierpliwia sie, bo przeciez tak samo powinienem siedziec na tylku komus przede mna jak on mi. Mimo ze jedziemy w kolumnie z taka sama predkoscia. Jedyna nadzieja ze poustawiaja fotoradary mierzace odleglosc jak w Niemczech. Co die dziwic ze na obwodnicy tyle wypadkow skoro rozwiazania producrntow aut, sprawdzajace sie na calym swiecie, w Polsce powoduja ze mrugaja ci swiatlami bo trzymasz przepisowa odleglosc. To nie predkosc a brak odstepow miedzy autami powoduje ze codziennie obwodnica jest zablokowana. Zaporowe kary i sie skonczy.

        • 16 3

    • zakładam okulary przeciwsłoneczne

      żeby nie dawało po oczach

      • 6 0

    • Lewym jedzie się minimum 140km/h

      Tam maksymalna jest minimalną.

      • 4 11

    • Jeżeli masz ustawione 140 na tempomacie, to najprawdopodobniej jedziesz ok. 135

      • 4 0

    • Mrugam mu latarką przez tylną szybę.

      • 11 1

    • Ja tam puszczam (1)

      Nie mam jakiegoś problemu z tym, że komuś ustąpię. Korona mi z głowy nie spada.

      • 28 13

      • Ale co? przerywasz manewr, zjezdzasz na pas zieleni czy wjezdzasz miedzy tiry zeby ustapic mrugajacemu?

        • 38 3

    • Nic nie robie. Spokojnie koncze manewr. Ciekawe czy sie doczekam czasow gdy za takie zachowanie (na podstawie zapisu z kamerki) bedzie zabierane PJ tak jak ma to miejsce w np w Wielkiej Brytanii.

      • 36 2

    • Ja wychodzę wtedy z auta i rozmawiam z typem

      Oczywiście nawet nie zwalniam, zostawiam na tempomacie

      • 49 3

    • Używam spryskiwaczy szyb.

      • 40 3

    • Mrygam przeciwmgielnymi tylnymi.

      Gość daje po hamulcu i ląduje na barierach

      • 30 4

    • proste,

      należy zaprzestać manewru wyprzedzania, wrócić do 110, pozwolić tirowi się wyprzedzić, schować się za nim i wtedy przepuścić nerwusa

      • 35 10

    • Ja czekam aż się wszyscy nawyprzedzają i na spokoju mijam tiry

      • 33 2

    • Kompletnie nic nie robimy .

      • 39 1

    • nic

      • 56 0

  • Jeden pas oddzielony barierkami 3 km wcześniej tylko dla AmberGo (2)

    I problem rozwiązany a dla tych co źle wjadą mandat za nie stosowanie się do znaków. Choć sam byłem świadkiem jak szlaban się nie otworzył na wyjeździe mimo aplikacji i zrobił się kocioł bo zamiast obsługa to sprawdzić i otworzyć szlaban kazali kobiecie cofać i zrobił się niezły kocioł.

    • 5 0

    • (1)

      Mam aktywne autopay i na 6 przejazdów ani raz mi nie odczytało tablic. Za każdym razem zjazd przez bramkę z kasjerem gdzie ... pięknie wyświetlało mój numer rej. a kasjer opłacał przejazd z konta autopay. Operator AmberGO na to - tak, wiemy, rozumiemy, jest problem z odczytywaniem tablic, przepraszam, pracujemy, bla bla bla. Tak więc myślę, że te osoby zawracające na bramkach AmberGO only to wcale nie muszą być gapy co nie umieją czytać.

      • 2 2

      • mam aktywne i zawsze odczytuje mi tablice....wiec moze masz problem z tablicami? ;)

        • 2 0

  • (4)

    I pięknie,jeszcze jakby tak "szeryfowie" nie mrugali mi światłami jak jadę lewym pasem 110/h)Szczególnie agresywni,nie wiem czemu są kierowcy biemdablju i władcy 4 pierścieni..czy tam montują seryjnie te stroboskopowe mrugacze?

    • 27 35

    • (2)

      110? na autostradzie? Nie przyszło Ci czasem do głowy, że mrugnięcie światłami nie musi oznaczać "wypier... z pasa", tylko "proszę, przepuść mnie".

      • 7 8

      • (1)

        Ale jak ma przepuscic jak sam wyprzedza. Poczekaj kulturalnie, az skonczy manewr, a nie zachowuj sie jak Rosjanin z YT.

        • 14 2

        • Lewy pas to nie kółko różańcowe.

          • 4 5

    • Nie trolluj zdzisiu, klepanie bzdur już jest niemodne

      • 6 3

  • Lewy pas to nie kółko różańcowe noe które osobowki dłużej wyprzedzają tira niż oni siebie

    • 2 0

  • Tylko sie cieszyć (7)

    • 10 3

    • (2)

      Nie wiem z czego. Jechalem w niedziele 18 sierpnia do Lodzi 7,5h. Nie dziwi wiec, ze jest mniej kolizji i rannych skoro stoi sie w korku przez wiekszosc czesc podrozy.

      • 1 3

      • Mogłeś jechać starą jedynką (1)

        • 1 1

        • Na 1 wlasnie czesc probowala uciec (w tym ja) we Wloclawku i... caly Wloclawek tez stanal.

          • 1 1

    • Od kilku dni zero info z Gdyni o planach szczura...

      • 1 0

    • ale koncesjonariusz nadany przez PO zarabia. (2)

      Mamy najdroższe autostrady w Europie

      • 5 4

      • (1)

        Nie, nie mamy najdrozszych i nie przez PO, tylko gdy premierem byl twoj idol Jaroslaw Kaczynski w 2005. Poza tym tylko czesc jest prywatna i tylko przez 25 lat, pozniej przechodzi na rzecz skarbu panstwa. Takze nastepnym razem sprawdz zanim znowu zrobisz z siebie publicznie d**ila.

        • 6 5

        • Trollu nie kłam

          • 0 5

  • Bramka AmberGo

    Przydałaby się informacja o lokalizacji bramki bramki AmberGo przed rozjazdem do stanowisk i również informacja, że bramka jest wyłącznie dla systemu AmberGo. Problem tworzą zdezorientowani kierowcy, którzy blokują przejazd tymi bramkami.

    • 6 1

  • Ankieta

    Jazda codziennie. Wniosek.... ludzie zdecydowanie nie umieją jeździć autostradami.

    • 3 0

  • Nieczytelne oznakowanie bramek AmberGO (1)

    Powinno być wyraźnie napisane "AutoPay Only!", bo się wielu kierowców gubi i korkują.
    Poza tym na A1 jeździ się spoko, ciężarówki nie wyprzedzają się tak, jak na innych autostradach. Im bardziej na południe tym większa dzicz :]

    • 16 1

    • To tez może być mylące

      niektórzy mają automatyczne opłaty w aplikacjach banków a nie w autopay.
      Poza tym (przynajmniej) połowie społeczeństwa trzeba by wyjaśnić co oznacza "AutoPay" oraz "only".

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane