• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wakacyjny pociąg do Helu w nietypowym zestawieniu z "bonanzą"

Maciej Naskręt
27 czerwca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Nietypowy skład zmierza w kierunku Wrzeszcza przy przystanku SKM Gdańsk Przymorze-Uniwersytet.
  • Pociąg Tur w nietypowym zestawieniu.
  • Pociąg Tur w nietypowym zestawieniu.
  • Pociąg Tur w nietypowym zestawieniu.

Przez Trójmiasto porusza się pociąg osobowy pn. Tur, który często jest w nietypowym zestawieniu - dwa szynobusy, a między nimi wagon z lat 70. ubiegłego wieku, albo po prostu jako "piętrus". Dlaczego kolejarze zdecydowali się zaprezentować podróżnym tak nietypowe składy? Wyjaśniamy.



W jaki sposób zazwyczaj podróżujesz?

O godz. 9:54 na stacji Gdańsk Główny zatrzymuje się pociąg "Tur", jadący z Chojnic do Helu. We Wrzeszczu zatrzymuje się o godz. 10, w Oliwie o 10:06, w Sopocie o 10:11 i w Gdyni o 10:24. Skład wraca natomiast z Helu do Chojnic po południu - o godz. 16:31 jest w Gdyni Głównej, w Sopocie o 16:41, w Oliwie o 16:46, a we Wrzeszczu o 16:52. Z kolei w Gdańsku Głównym jest sześc minut później.

To jedyny pociąg kolei regionalnych, który przejeżdża przez całe Trójmiasto, a potem dociera na Półwysep Helski. Warto o tym pamiętać, jeśli planujemy z Trójmiasta dostać się nad otwarte morze.

Warto zwrócić też uwagę na skład tego pociągu. Kolejarze połączyli w nim bowiem dwa szynobusy, a między nimi ustawili jeszcze wagon z lat 70 XX w., określany przez miłośników kolejnictwa jako "bonanza". Tę nazwę zawdzięcza układowi siedzeń znanemu z pociągów pojawiających się w westernach.

Takie połączenie, czyli szynobus - wagon - szynobus, ma swoje uzasadnienie.

- Pociąg w Tczewie zmienia kierunek jazdy. Takie, mogłoby się wydawać, niecodziennie ustawienie umożliwia sprawną zmianę kierunku jazdy. Przejście maszynisty z jednej do drugiej kabiny trwa krócej niż manewry szynobusu przy innym zestawieniu wagonów - mówi Michał Stilger ze spółki PolRegio (dawne Przewozy Regionalne).
Ponadto, po dotarciu do Helu skład jest rozłączany i osobno obsługuje ruch z Helu do Gdyni. Po południu znowu pociąg jest ustawiany: szynobus - wagon - szynobus i wraca przez Trójmiasto do Chojnic.

Taki niecodzienny skład wyrusza w trasę, gdy spodziewane jest mniejsze obłożenie pasażerów. Gdy natomiast przewidywana jest duża liczba pasażerów, na tory rusza lokomotywa manewrowa z doczepionymi legendarnymi wagonami piętrowymi, co stanowi równie atrakcyjny widok. Taki skład jest wspomnieniem "piętrusów" poruszających się po torach Kaszub.

Dodajmy, że pociąg Tur do Helu dojeżdża wyłącznie latem. Poza sezonem skład kończy bieg w Gdyni.
  • Pociąg TUR we Wrzeszczu z piętrowymi wagonami.
  • Pociąg TUR we Wrzeszczu z piętrowymi wagonami.
  • Pociąg TUR we Wrzeszczu z piętrowymi wagonami.

Miejsca

Opinie (229) ponad 10 zablokowanych

  • Smignalbym z rowerem do Helu ale pewnie mimo bilety kierownik pociagu mnie nie wpusci

    • 2 0

  • Ankieta ... Jak zawsze przykra ... (4)

    Pieszo ... Szczególnie 100km ... Potem zwiedzać ... I wracać ... Powodzenia

    • 66 3

    • brakuje - motocyklem, autostopem...

      • 3 0

    • To ze ty jestes tak ograniczony umysłowo to nieznaczy ze inni są te 7 % jest wlasnie najbardziej wartosciowa

      • 0 3

    • (1)

      Piaszo!

      • 1 1

      • :D

        • 0 0

  • Bonanza to były te przyczepki pasażerskie doczepiane do traktorów

    • 2 0

  • pamiętacie tę melodię: tyrym tyrym tyrym bananza, tyrym tyrym tyrym bananza

    • 4 0

  • Pomorskie ma najstarsze składy w Polsce - po prostu skansen (7)

    dziękujemy ci Marszałku i będziemy pamiętać przy wyborach
    to już całkiem niedługo

    • 91 38

    • (1)

      napisz jeszcze że zawsze na niego głosowałeś a teraz już nie będziesz, bo nikt się przecież nie domyśli, że to z troski o kolej piszesz, a nie żeby dowalić marszałkowi

      • 0 2

      • Nie zasłaniają się partia.
        Spójrz tak obiektywnie.
        Na woj. Wielkopolskie i na Pomorskie.
        Tam mają już kilkanaście jak nie kilkadziesiąt nowych pociągów. To tam reaktuwuje się linie kolejowe. Tam powołuje się spółkę marszałkowska. Itd itd.

        A u nas ?

        • 1 0

    • Nie skansen tylko... (3)

      ...rzut oka na historię kolejnictwa. Trzeba pozytywnie patrzeć na takie inicjatywy. A nie tylko te bezduszne darty i inne pendolino.

      • 28 5

      • (2)

        Już teraz śmieją się z nas..
        Chcesz zobaczyć muzeum kolejnictwa..jedz na pomorze

        • 8 9

        • marszałek struk wydaje publiczne pieniądze na reklamę i promocję swojej osoby (1)

          Resztę ma głęboko w d.pie

          • 12 8

          • To nie Marszałek raczej ludzie w wydziale transportu.
            Gdyby tak uzupełnić skład o młodą krew może by się udało. Średnia wieku powoduje niedaizm.

            Jeśli nie zamówią składów tak do września to ta bogata perspektywa unijna przypadnie.
            Rok na przetarg...i później walka z czasem aby wyrobić się przed 2020.

            • 8 1

    • Oni kupuja tylko w snach. Ten urząd w skali kraju...to jakiś fenomen.
      Cały kraj już ma nowe klimatyzowane pociągi na v160km/h

      • 16 2

  • Bonanza...To były inne wagony.... (1)

    Wagony z Bonanzy wyglądały tak, że nie mogłeś przechodzić przez pociąg idąc wagonami a musiałeś wysiąść na peron po schodkach z jednego wagonu, by wejść po schodkach drugiego wagonu by znaleźć się ponownie ponownie do pociągu, ale w innym już jego wagonie...

    Mimo wszystko fajna inicjatywa, ludzie mają frajdę a PKP lepiej wykorzysta posiadany tabor i będzie atrakcyjniejszą formą transportu.

    • 6 6

    • Ale zauważyłeś ze nie przejdzie się z jednego końca na drugi bez zaliczenia peronu. Czyli słowo bonanza jednak pasuje.

      • 1 1

  • Kiedy miejsca na rowery?? (3)

    Kiedy miejsca na rowery?? W pkm jest tylko 6 i więcej nie chcą wpuszczać.
    Na Kaszuby z rowerem tylko samochodem?
    Tracicie klientów, wasza kolejka nie spełnia podstawowych funkcji!!!!!

    • 15 4

    • i przedział dla konia

      • 1 0

    • (1)

      Masz stojak na narty. Tylko u nas gor nie ma.

      • 4 0

      • ani igielitu

        • 1 0

  • jakie szynobusy (1)

    To są spalinowe jednostki trakcyjne. Szynobus występuje wówczas, gdy jest jeden wagon z napędem silnikowym i zazwyczaj nie może jeździć w trakcji ukrotnionej ( przyczepiony z innymi jednostkami)

    • 4 3

    • Nie jest tak do końca.

      Szynobus jest jak tramwaj i może być z doczepionym wagonem. Jeżeli będziesz w Czechach, to tam jeżdzi ich jeszcze bardzo dużo.

      • 0 0

  • Wyjaśnienie zestawienia

    W tekście czytamy: "Pociąg w Tczewie zmienia kierunek jazdy. Takie, mogłoby się wydawać, niecodziennie ustawienie umożliwia sprawną zmianę kierunku jazdy. Przejście maszynisty z jednej do drugiej kabiny trwa krócej niż manewry szynobusu przy innym zestawieniu wagonów".

    W komentarzach mnóstwo domysłów i wszystkie mniej lub bardziej mijają się z prawdą. Wyjaśnijmy więc:

    - w Tczewie konieczna jest zmiana kierunku jazdy (no tak zbudowano tam stację, że akurat linie z Chojnic i z Gdańska schodzą się z jednego kierunku). Najszybciej taka operacja odbywa się w składach zespolonych, gdzie kabiny maszynisty są na obu końcach pociągu. Takimi składami są np. szynobusy.
    - w tekście jest mowa o manewrach szynobusu z wagonami - taki wariant zachodzi wtedy, gdy jeden szynobus ciągnie wagon (więc na końcu składu nie ma kabiny maszynisty). W Tczewie szynobus musiałby objechać ciągnięty przez siebie wagon i podłączyć się z drugiej strony, by maszynista nadal mógł jechać do przodu i coś widzieć. Czas zmiany kierunku wydłuża się czterokrotnie.
    - w tekście punkt powyższy jest niby wyjaśnieniem obecności bonanzy pomiędzy dwoma szynobusami. Ale zmianę kierunku jazdy można byłoby wykonać szybciej, gdyby był tylko jeden szynobus (bardzo krótki odcinek do przejścia między kabinami), lub dwa szynobusy bez wagonu (krótszy odcinek między kabinami do przejścia niż z podłączonym wagonem).
    - ergo: wagon w takim składzie jest po to, by pomieścić więcej pasażerów, co w przypadku takiego pociągu jak Tur jest zupełnie uzasadnione. I jeśli mamy już zapotrzebowanie na pasażerów przekraczające pojemność dwóch szynobusów, dołącza się wagon - a wstawia się go w środek (a nie na koniec) po to, by właśnie wykonać szybciej zmianę kierunku jazdy w Tczewie.
    - czemu bonanza a nie pojedynczy wagon piętrowy? bo majstry z Chojnic w tej konkretnej bonanzie zamontowali na podwoziu specjalne kable, które podłącza się do szynobusów z obu jej stron. Dzięki temu jeden maszynista steruje obydwoma szynobusami z jednej kabiny (obsługa drzwi, klimy, oświetlenia i oczywiście silnika).

    • 6 0

  • Typowy PO-ciąg

    Z przodu ładnie z tyłu znośnie a w środku lipa

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane