• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Patrolowiec za 100 mln zł prawdopodobnie zbudują Francuzi

Szymon Zięba
8 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • W tej chwili Morski Oddział SG dysponuje dwiema pełnomorskimi jednostkami pływającymi SG-311 i SG-312. Jedna z nich pełni służbę w Kaszubskim Dywizjonie SG w Gdańsku Westerplatte, druga w Pomorskim Dywizjonie SG w Świnoujściu.
  • W tej chwili Morski Oddział SG dysponuje dwiema pełnomorskimi jednostkami pływającymi SG-311 i SG-312. Jedna z nich pełni służbę w Kaszubskim Dywizjonie SG w Gdańsku Westerplatte, druga w Pomorskim Dywizjonie SG w Świnoujściu.

Wszystko wskazuje na to, że warty ponad 100 mln złotych patrolowiec dla pograniczników z Gdańska powstanie we Francji. W przetargu najkorzystniejszą ofertę złożyli przedstawiciele stoczni z Boulogne sur Mer, która przebiła propozycję złożoną przez PGZ Stocznię Wojenną w Gdyni.



Podobne inwestycje powinny być:

Przypomnijmy, o tym, że pogranicznicy ogłosili dofinansowany na ponad 100 mln zł przetarg na dostawę nowej, pełnomorskiej jednostki patrolowej, informowaliśmy w sierpniu zeszłego roku.

Po raz pierwszy w 28-letniej historii Morskiego Oddziału Straży Granicznej pojawiła się tym samym realna szansa finansowa na realizację tego projektu - dotąd za każdym razem przeszkodą był brak pieniędzy w budżecie państwa.

Jak poinformował branżowy portal Zespół Badań i Analiz Militarnych - francuska stocznia Socarenam z Boulogne sur Mer złożyła w przetargu korzystniejszą ofertę od tej zaproponowanej przez PGZ Stocznię Wojenna Sp. z o.o.

- W każdym z trzech kryteriów oferta francuska była lepsza (uzyskała łącznie 100 proc. punktów możliwych do zdobycia) - wskazują autorzy publikacji, którzy przewidują, że podpisanie umowy może nastąpić jeszcze w maju.

Nawet dwa tygodnie na pełnym morzu



Zgodnie z informacjami zawartymi w przetargu zamówiona jednostka będzie długa na 60-66 m i szeroka na 9,5-10,5 m. Jej wyporność określono na 900-1000 t, a zanurzenie na ok. 3,5 m. Będzie także szybka. Konstrukcja napędu pozwoli rozwinąć jej prędkość na poziomie minimum 21 węzłów. Z kolei ekonomiczna prędkość patrolowa określona została na 7-11 węzłów.

Z dwudziestoosobową załogą oraz możliwością zaokrętowania 14 dodatkowych osób (10 osób grupy operacyjnej i czterech inspektorów) na pełnym morzu będzie mogła przebywać nawet 14 dni.

- Po zakończeniu ewentualnego postępowania odwoławczego lub upływie terminu do jego wniesienia zamówienie zostanie poddane obligatoryjnej kontroli prezesa Urzędu Zamówień Publicznych - mówi Andrzej Juźwiak z MOSG w Gdańsku. - Projekt został dofinansowany z Programu Krajowego Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego 2014-2020.

Dwie jednostki starsze niż Straż Graniczna



W tej chwili Morski Oddział SG dysponuje dwiema pełnomorskimi jednostkami pływającymi SG-311 i SG-312. Jedna z nich pełni służbę w Kaszubskim Dywizjonie SG w Gdańsku Westerplatte, druga w Pomorskim Dywizjonie SG w Świnoujściu. Choć obie jednostki przechodziły kapitalny remont połączony z ich modernizacją, to jednak ich historia jest dłuższa niż MOSG.

Tak prezentuje się zmodernizowany patrolowiec na służbie w MOSG.


Wielkość jednostek pełnomorskich obecnie wykorzystywanych przez pograniczników oraz ich założenia konstrukcyjne pozwalają im operować tylko na Bałtyku. Nowy patrolowiec został zaprojektowany tak, by mógł wspierać działania w ochronie zewnętrznej granicy Unii Europejskiej także na Morzu Śródziemnym.

Miejsca

Opinie (269) ponad 10 zablokowanych

  • W Gdańsku obchody załoby (2)

    niemieckiego narodu. 8 maja. 9-tego święto narodowe bratnich armii . Wermahtu z Armią czerwoną.

    • 4 15

    • Wehrmacht

      • 0 0

    • Niby maj dopiero, a jakie niebezpieczne siedzenie za długo na słońcu!

      • 3 0

  • I dobrze, u nas budowali by przez co najmniej dekadę.

    • 2 1

  • Ha ha, wielka dumna Polska .

    • 3 1

  • Pytanie (9)

    W jak słabej kondycji i jak źle zarządzana musi być Stocznia Wojenna, skoro przegrała na własnym podwórku z krajem w którym poziom życia, i koszty pracy są wyższe?

    • 176 3

    • prace Francuzów dofinansuja sowieci (2)

      w zamian za możliwość wglądu w specyfikację projektu

      • 3 21

      • tak, bo przecież sowieci nie mają już planów patrolowca oferowanego komercyjnie na rynku...

        weź ty się puknij w głowę.

        • 4 1

      • Czapeczka z folii aluminiowej już założona na głowę?

        • 24 3

    • to jest bardzo dobre pytanie

      podobnie jest z np. Autosanem, ktory to wykupiony po bankructwie przez rzad (!) nie startuje nawet do przetargow dla np. wojska, niezle prawda? no ale PGZ to jest MOC, caly swiat nam zazdrosci

      • 14 0

    • (2)

      bo oni to zlecą w Wietnamie

      • 8 4

      • No tak, w ukraińskim konsorcjum na terenie Vietnamu w Vingroup
        ;)

        • 2 4

      • Stoczniowiec

        Nie oni to będą budować w Saint Mało czyli u siebie .

        • 3 2

    • (1)

      Jak nie wiedziałeś czym się zajmuje agentura, to właśnie na tym! Więc postawiłeś bardzo dobre pytanie, teraz czas na wnioski.

      • 17 0

      • minister od parowek wywiazal sie ze zlecenia stuprocentowo

        • 13 3

  • będzie jak z karakalami (6)

    okaże się że nie jedzą widelcami i do widzenia

    • 63 7

    • karakale to zlom ,poczytaj troche nawet rmia francuska z nich rezygnuje (4)

      ci z p.o chcieli wcisnac jak g.......... pendolino.

      • 7 14

      • Pendolino to najmniej awaryjne składy spośród aktualnie eksploatowanych. (2)

        • 10 1

        • Bo z nowych tylko one (1)

          • 0 2

          • Ewidentne brednie.

            • 0 1

      • a co ty masz do pendolino brukarzu?

        uzbieraj raz na bilet, pojedź, a potem mędrkuj jak dzieciak na portalach, bo na razie to się kompromitujesz.

        • 18 5

    • I tu się mylisz. Przetarg został rozstrzygnięty kilka tygodni temu.

      • 4 1

  • Jak to możliwe... (9)

    Ile zarabia Francuz a ile Polak, jak to możliwe że Francja w ma lepszą ofertę !?

    • 22 2

    • Odpowiadam. (6)

      Bo się na tym zna i ma długoletnie doświadczenie przy budowie tego typu jednostek.

      • 12 4

      • (5)

        Mały statek to nie eksploracja księżyca żeby mieć doświadczenie, poza tym Polska też ma stocznie i to długo. Pytam o zarobki a dokładnie przepaść w tej kwestii między Polską a Francją, jak oni wygrali ?

        • 5 3

        • Technologia i organizacja czasu pracy (4)

          Technologia i organizacja czasu pracy

          • 7 2

          • (3)

            Jaka niby ? Szybsza spawarka? Szybsza szlifierka? Szybsze okablowanie? Nie sądzę. Organizacja ? Polak potrafi szybciej zorganizować, nie dość że na samozatrudnieniu lub śmieciówce to jeszcze Ukraińców.

            • 3 4

            • kompetencje konstruktorów (2)

              szybsze i sprawdzone procedury, zdigitalizowane projekty, opanowane prodedury kastomizacji, sprzężenie z chociażby automatami spawalniczymi, sprawne i zintegrowane łańcuchy dostaw.

              Gdzie wetkniesz interfejs naszemu kowalowi?

              Można być tańszym więcej zarabiając.

              • 6 1

              • ale korpo bełkot, brakuje jeszcze większego nastawienia na awans i satysfakcji z zadowolenia managera operacyjnego, uciekam stąd

                • 0 0

              • Dziękuję

                • 1 1

    • to zależy który Francuz...

      i który Polak... ;)

      • 5 0

    • Bo Francuzi go zaprojektują a potem zespawają w Azji

      A Polacy musieliby kupić francuski projekt i potem zespawać go u siebie żeby za cokolwiek zarobić.

      • 7 1

  • tylkom jedno pytanie.

    Po co ?

    • 4 0

  • Tak jak z innymi (1)

    To jest standart. Nasze stocznie państwowe nie mają żadnego zarządzania i dlatego uwalą każdy przetarg. Do kosztów dodają wszystkie możliwe kary jakie by mogli zapłacić za niedotrzymanie terminów umowy bo wiedzą że nie dadzą rady. Przy takim podejściu nigdy nie wygrają przetargu i dlatego muszą je dostać. A potem wszyscy się dziwią dlaczego tak długo i tak drogo buduje się statki lub okręty w Polsce.

    • 9 0

    • Bo wszyscy, absolutnie wszyscy którzy cokolwiek potrafili są w Norwegii, a w Remontowej zostało towarzystwo przyjaciół w wieku przedemerytalnym.

      • 2 0

  • (3)

    21 wezłów, to on nawet kontenerowca nie dogoni- fajny patrolowiec

    • 16 5

    • 21 węzłów śmigał Szkwał w Straży Granicznej (1)

      ale tylko przy lustrze wody bez wiatru, inaczej nie wychodził na patrol hahaha

      • 4 1

      • 45w

        • 0 0

    • Ale z 3,5 metra zanurzenia przeplynie przez przekop na Zalew. Tam dostarczy Formoze, a ta da lupnia Ruskim.

      • 6 1

  • ja (5)

    ktoś powinien za to beknąć?

    • 67 36

    • (1)

      mogę beknąć! zawsze bekam na zawołanie

      • 9 0

      • Jak to robisz?

        Bo mi nie wychodzi, i chodzę taki przytkany zamiast sobie beknąć porządnie.

        • 0 0

    • dawno Polskę rozsprzedali

      • 6 0

    • Tak, ten kto sztucznie podtrzymuje niewydolne przedsiębiorstwo

      i robi to z powodów politycznych, a nie biznesowych.
      Ale nie beknie, bo poza stocznią oni mają też prokuraturę i już w sumie także sądy

      • 27 1

    • za co? że Francuzi złożyli lepszą ofertę?

      jesteśmy w UE, jest wolność konkurencji

      • 26 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane