• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ważą się losy gdańskiego portu rzecznego

Kuba Łoginow
18 maja 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Transport rzeczny jest wykorzystywany na całym świecie, ponieważ jest tani i bezpieczny. Trudno powiedzieć, dlaczego Polska jest tu niechlubnym wyjątkiem. Transport rzeczny jest wykorzystywany na całym świecie, ponieważ jest tani i bezpieczny. Trudno powiedzieć, dlaczego Polska jest tu niechlubnym wyjątkiem.

Czy kontenery, docierające do gdańskiego portu, będą w przyszłości przeładowywane na statki rzeczne i dowożone w ten sposób do odbiorcy? Sprawa rozstrzygnie się w najbliższych miesiącach.



Do gdańskiego Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego dociera m.in. gigantyczny kontenerowiec z Chin, należący do linii Maersk. Jeśli będzie ich znacznie więcej, porty Trójmiasta mogą się zakorkować. Do gdańskiego Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego dociera m.in. gigantyczny kontenerowiec z Chin, należący do linii Maersk. Jeśli będzie ich znacznie więcej, porty Trójmiasta mogą się zakorkować.
Gdańsk jest już faktycznie hubem oceanicznym, ale wciąż pozostał nie rozwiązany problem, jak rozwieźć po kraju i zagranicy docierające do nas kontenery. Autostrada A1 dopiero się buduje, a sieć kolejowa ma niski standard. Jeżeli to się nie zmieni, hub może z Trójmiasta zniknąć.

Problem tzw. kongestii (czyli korków na zapleczu lądowym portów) jest dobrze znany w całej Europie. Zresztą to właśnie "dzięki" zatykaniu się Hamburga, polskim portom udało się przejąć część połączeń oceanicznych. Na Zachodzie problem kongestii rozwiązano dzięki żegludze śródlądowej: jedna barka jest w stanie odebrać z portu jednorazowo kilkakrotnie więcej kontenerów, niż pociąg, nie mówiąc już o ciężarówkach. Przeładunek ze statku morskiego na rzeczny jest codziennością w Antwerpii, Rotterdamie czy Konstancy i koniecznością również dla Gdańska, który ma ambicje tym portom chociaż w niewielkim stopniu dorównać.

Portowcy kibicują Czechom i Słowakom

Szanse na to, że również do Gdańska będą zawijać rzeczne kontenerowce, wzrosły w ostatnich miesiącach dzięki staraniom... naszych południowych sąsiadów. Jeśli uda im się przekonać Komisję Europejską do budowy dwóch równoległych kanałów, łączących Odrę z Dunajem, naturalną konsekwencją tej decyzji będzie również reanimacja innych szlaków wodnych na terytorium Polski: w tym szlaku Odra - Wisła - Trójmiasto.

Lobbowany przez Pragę, Bratysławę i Wiedeń projekt kanałów Dunaj - Morawa/Wag - Odra - Wisła przestał już być rozpatrywany w kategoriach fantastyki. Co ciekawe, słowackie ministerstwo transportu z pełną powagą zatwierdziło budowę jednego z pierwszych na świecie... tuneli żeglugowych. Ma on powstać pod Przełęczą Jabłunkowską na granicy słowacko-czeskiej i będzie wzorowany na analogicznym projekcie, realizowanym obecnie przez Norwegów.

O ile słowacki kanał Wag - Odra powstanie dopiero w latach 2025 - 2035, to na analogiczny projekt w Czechach nie będziemy musieli aż tak długo czekać. Chociaż w odróżnieniu od Słowacji Czesi o swoim kanale dopiero dyskutują, to jest całkiem realne, że jego budowa zacznie się w 2014 roku. Mowa o kanale Dunaj - Morawa - Odra, którego budowę popiera również polska wiceminister infrastruktury, Anna Wypych-Namiotko.

Polska - hamulcowym projektu

Niestety, polskie Ministerstwo Finansów blokuje ratyfikację przez nasz kraj Europejskiej Konwencji o Drogach Wodnych, bez której będzie bardzo trudno uzyskać europejskie dofinansowanie do użeglowienia polskich rzek. Spośród liczących się krajów europejskich konwencji nie ratyfikowały jedynie Polska i Ukraina, tłumacząc się brakiem środków na inwestycje w drogi wodne.

O tym, czy za naszego życia mamy szansę doczekać się połączenia Odry z Dunajem, dowiemy się już za kilka miesięcy. Wszystko zależy od tego, czy Czechom, Słowakom i Austriakom uda się przekonać Komisję Europejską i eurodeputowanych do wpisania kanału jako kluczowej inwestycji wodnej w negocjowanej właśnie perspektywie finansowej UE na lata 2014 - 2020. W związku z planowanym zakończeniem w 2014 r. realizacji projektu kanału Sekwana-Skalda we Francji, zwolnią się środki europejskie dotychczas przeznaczane na ten projekt. Czesi i Słowacy usilnie lobbują, by kolejnym projektem priorytetowym była Odra - Dunaj, dzięki czemu Fundusz Spójności pokryłby aż 85 proc. nakładów inwestycyjnych. Jednak bez ratyfikacji przez Polskę konwencji AGN oraz bez silnego wsparcia lobbingowego ze strony m. in. Janusza Lewandowskiego i Jerzego Buzka, nasz projekt przepadnie, a UE wesprze kolejny kanał proponowany przez Francuzów: Sekwana-Ren.

Zobacz aktualna mapę, ukazująca ruch statków w Zatoce Gdańskiej Morza Bałtyckiego. Aktualizowana online.

Opinie (65) 2 zablokowane

  • barki w górę

    Nie jestem specem od transportu rzecznego, ale z tego co wiem, nurt w naszych rzekach jest dosyć silny, a do tego dno jest bardzo nieregularne i wymaga płaskodennych statków o bardzo małym zanużeniu, które są dosyć wrażliwe na na działanie nurtu.

    Nie wiem, jak wygląda sprawa kosztu transportu wielką barką w górę rzeki, ale moge się domyslać, że spali ona sporo mazutu zanim dotrze na miejsce w niezbyt przewidywalnym czasie, zwłaszcza wiosną. Jak taka wielka barka ma omijać zapory bez odpowiednich śluz? Czy lepiej opłaca sie budowa śluzy, czy przeładowanie barki na inną stojącą na innym poziomie rzeki?

    Porównywanie dawnej gospodarki, kiedy transport odbywał się głównie w dół rzeki, to nieporozumienie. Wtedy spławiano drewniane bale, a na nich sól, po czm flisacy wracali na piechotę w górę rzeki.

    • 0 0

  • O rozwój /nie tylko/ międzynarodowego transportu morsko-rzecznego w Gdańsku (5)

    Koalicja PO-PSL bardzo dużo mówi o przyszłości, o rozwoju. Strategia otwarcia się "na morze" ten rząd ma "od zawsze" tylko na papierze i obawiam się, że nic się nie zmieni. Polska jest prawdziwym hamulcowym nie tylko tego projektu, a szanse na to, że w budżecie znajdą się takie pieniądze, są niewielkie.

    • 41 10

    • (2)

      żaden z polskich rządów nie rozumiał potrzeby wykorzystywania transportu rzecznego, nie wiem, może wydawał on im się za mało nowoczesny? W poprzednim rządzie specjalistą od gospodarki morskiej był kibic z Łodzi, w innych rządach ludzie nie mniej przypadkowi - nic dziwnego, że tak się dzieje ;(

      • 14 0

      • (1)

        Popieram.

        Ponieważ niepoprawne politycznie posty i tak są usuwane nie będę uzasadniał, dlaczego na PO, PiS, PSL i SLD głosować nie będę... tego typu decyzje wyborców mają ogromny wpływ na fakt, że Polska nie jest otwarta "na morze" i (przynajmniej tak wskazują sondaże) długo nie będzie.

        • 0 1

        • Co Ty?

          Wykluczyłeś z listy głównych pretendentów do tronu :) Masz jakąś ciekawą propozycję? Chętnie poczytam, bo wymienione przez ciebie partie są jak plejada aktorów, których zawsze mozna zobaczyć w najnowszym kasowym filmie. Pytanie jedznak brzmi, czy ci aktorzy pojawiaja się tam z uwagi na zasiedzenie czy przez swój profesjonalizm? Czy nie sądzisz, że polityka to medialny show konkurujący z filmami akcji i serialami?

          • 0 0

    • Niemcy zablokują Nord Stream'em port w Szczeninie -a PO to zwisa (1)

      Niemcy nie wkopią rury Nord-Streamu na torach wodnych prowadzących do polskiego portu. Strona polska nie wniosła odpowiedniego protestu, niestety nadal tego nie robi. Pomimo odpoweidnich przepisów prawa morskiego które zakazuje takich praktyk.
      PO zarżnęło nasz kraj, tutaj wszstko nie jest opłacalne, żeby tylko przypadkiem nie konkurowało z niemcami/rosją.

      • 4 3

      • Popieram.

        Ponieważ niepoprawne politycznie posty i tak są usuwane nie będę uzasadniał stwierdzenia, że rząd PO nie polskim interesom służy... polityka morska jest tylko tego przykładem.

        • 1 1

  • u nas sie nie oplaca, bo chyba rzeki sa dziurawe i poza tym wylewaja (3)

    • 78 7

    • Tak (2)

      Ale dla naszych włodarzy lepiej się opłaca cerować drogi, które teraz budują za grube myliony. Powinniśmy nie wstydzić się i brać przykład od Niemców i Skandynawii jak poprawić komunikację.

      • 5 0

      • Chciałbym mieć dostęp do tego samego towaru co oni jarają! (1)

        Gdańsk hubem oceanicznym - śmiech na sali, jeden statek co jakiś czas przypływa a jego obsługa zabiera jedną dziesiątą tego wysiłku który wkładają dziennikarze w peany na ten temat.

        Tunel żeglugowy? Taaaaak, oczywiścieeeee.

        Aha - kanały mamy budować żeby można było te kontenery co z Chin przypłyną tym oceanem spowrotem tam kanałami odesłać, tak?

        Jeszcze może napiszcie, że te odebrane z oceanu w Gdańsku kontenery kanałami będą płynąć potem do Hamburga.

        • 1 4

        • Do DTC co tydzien przypływa duzy kontenerowiec

          • 0 0

  • bo u nas nic się nie opłaca stocznie, transport rzeczny, w ogóle ten kraj się nie opłaca... (6)

    • 49 2

    • Niemcy położą rurę Nord Streamu tak, że do portu w Szczecinie nie wpłyną (3)

      już duże statki. PO nie forsowało projektu wkopania rury w dno. Dzięki temu Polska będzie musiała korzystać z portu w Hamburgu, a nie Szczecina.

      Mówienie bzdur że "za niemca" mielibyśmy lepiej jest bzdurą. To właśnie niemcy naszym kosztem spijają śmietankę...

      • 3 2

      • To tylko twoja niewiedza czy prowokacja Pisuarów? (1)

        Rura zostanie zakopana tak by nie ograniczała ruchu statków. To już od kilku miesięcy wiadomo. Tyle, że do niektórych jeszcze to nie dotarło

        • 2 0

        • To jakis paskudny mocher musi być

          Poniżenie i Szyderstwo

          • 0 0

      • Jeśli trafili na głupka co sie nie broni i jest mu wszystko jedno to czemu mają tego nie robić

        • 2 0

    • (1)

      To wina tych, co odzyskali Polsce niepodległość - gdyby tego nie zrobili mielibyśmy teraz u siebie Niemcy, Austrię i Rosję i bylibyśmy bogaci!

      • 6 5

      • przynajmniej w 2/3

        • 0 0

  • Najpierw to trzeba uratować mosty w Krakowie!!!

    i ludzi z zatopionych domów!

    • 1 0

  • Czyli, że co - te barki z kontenerami mają pływać w górę rzeki? (1)

    • 0 0

    • Oczywiście !!!

      Transport przed wiekami był prymitywny i radzili sobie. Kraków i Sandomierz swój rozwój zawdzięczają m. in., żegludze rzecznej. Nawiasem, pod Grunwald spławiano drewno Wisłą z Puszczy Kozienickiej ( dla przeprawy mostowej wojsk Witolda).

      • 0 0

  • Już w XVI- XVII w. moi przodkowie spławiali barkami zboże, sól i miody do Gdańska

    Nasze państwo w XXI w. nie umie ruszyć z miejsca. Zniszczono kolej, na którą pracowały 4-pokolenia, to nam idzie najłatwiej !!! Dunajem Turcy parli na Wiedeń !
    Warto razem z Czechami, Austrią i Słowakami lobbować za kanałem Odra - Dunaj!!!

    • 1 0

  • Nabrzeże do rozładunku zboża (1)

    Przejedzcie się autkiem ulicą Budowniczych Poru Północnego i zobaczycie z tego miejsca spichlerze zbożowe oraz naprawdę potężny magazyn jak i nabrzeże rozładunkowe, to wszystko jest kilka lat temu postawione a jest zamknięte i niszczeje, tak wygląda nieudolność zarządzania.Tak samo to wygląda z transportem wodnym, mamy piękne rzeki które powinny być eksploatowane tak jak w normalnych krajach.Szkoda że u nas normalność wygląda inaczej.

    • 2 0

    • to sie miało nazywac

      Europort ale odpowiedzialni za te ruiny poszli na inne wyzsze stanowiska

      • 1 0

  • Jest Ekologiem, i jestem przeciw transportowi wodnemu. Nie chce zeby cos zaklocalo spokoj naszym kochanym żabkom i okonkom. (3)

    • 8 38

    • (1)

      Kij ci w oko dobry człowieku

      • 6 2

      • i szkło w cztery litery

        • 3 0

    • marna prowokacja

      • 3 0

  • U nas się zarabia prawdziwą kasę (1)

    tylko na aferach i dotacjach na takie przybytki jak ECS.

    • 6 0

    • przecież każdy miś wie, że:

      prawdziwą kase robi się na wielkich słomianych interesach ;)

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane