• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Wędrujące" progi zwalniające. Czemu nie są bardziej trwałe?

Maciej Naskręt
14 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Przemieszczający się próg zwalniający na ul. Wilanowskiej przy dyskoncie Carrefour.
  • Uszkodzony próg zwalniający na ul. Wilanowskiej.
  • Jezdnia, na której do niedawna zamontowany był gumowy próg zwalniający.
  • Próg zwalniający po naprawie na ul. Wilanowskiej - wysokość osiedla Pogodne.

Kierowcy narzekają, że zamontowane dwa lata temu na ul. Wilanowskiej w Gdańskuzobacz na mapie Gdańska progi zwalniające przesuwają się po ulicy. Nie jest to zamierzone działanie inżynierów ruchu, a efekt zużycia ich mocowania w jezdni. Urzędnicy z ZDiZ w Gdańsku testują rozwiązanie, które ma zaradzić wędrowaniu progów.



Czy w twojej dzielnicy są progi zwalniające?

Od początku dekady na ulicach Gdańska montowane są gumowe progi zwalniające. Pojawiają się one szczególnie tam, gdzie trzeba spowolnić prędkość pojazdów, a także poprawić bezpieczeństwo pieszych. Wspomniane progi przytwierdzane są do jezdni za pomocą kotw. Idea omawianych progów przyszła do Polski z Europy Zachodniej. Producent tego rozwiązania robił najpierw progi dla Holendrów, a później przeprowadził atesty i wprowadził produkt na polski rynek.

Sęk w tym, że konstrukcja jezdni czasem nie pozwala na trwałe ich zamocowanie. Dlatego z upływem czasu progi zaczynają się przesuwać - potrafią pokonać spore odległości pod kołami samochodów. Tak się dzieje chociażby na ul. Wilanowskiej w Gdańsku. Jednego dnia gumowy próg zwalniający pod wpływem przejeżdżających aut przesunął się o 20 m, a innym razem w innym miejscu obrócił się o 90 stopni.

Mocowanie progów niszczy nawierzchnię

Co gorsze jednak, taki wątpliwy montaż drogi uszkadza nawierzchnię jezdni. Dlaczego?

- Nikt nie bierze pod uwagę faktu, że pojazdy najeżdżając na spowalniacz uwalniają ogromną energię działającą w poziomie, co powoduje wyrywanie ze słabej jakości drogi śrub mocujących, następnie ich gięcie w kierunku jazdy, co degraduje nawierzchnię wzdłuż kierunku jazdy. Po takim wyrwaniu pojawia się ekipa naprawcza i co robi? Ano wkręca następne śruby obok tych, gdzie już nie można nic zamocować, i do tego wystające - mówi Marek Pniewski, czytelnik Trojmiasto.pl.
- Obserwując pozostałe progi na ul. Wileńskiej mogę śmiało stwierdzić, że większość ulegnie wyrwaniu, jezdnia będzie zniszczona tak, że trzeba będzie wykonać jej remont generalny - dodaje.
Zdaniem mieszkańców rozwiązaniem tego byłoby usunięcie gumowego progu i zastąpienie go progiem wykonanym z kostki betonowej.

Drogowcy zastosują nowy rodzaj mocowania?

Zdaniem Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku progi na ul. Wilanowskiej montowane były w 2013 roku i dopiero teraz śruby uległy uszkodzeniu.

- Zlecone już zostały oględziny i naprawa. Progi mają oczywiście wszystkie wymagane i odpowiednie dla nich atesty. Progi montowane w tegorocznym etapie uspokajania ruchu są już mocowane dodatkowo na kotwę chemiczną - to nowość - będziemy obserwować, jak się zachowują - wyjaśnia Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy ZDiZ w Gdańsku.
Niewykluczone, że wspomniane kotwy drogowcy wykorzystają też na ul. Wilanowskiej.

Miejsca

Opinie (229) 1 zablokowana

  • Przestancie s*ac tymi progami! (8)

    Dotarcie do pracy staje sie jakims chorym wyczynem, po drodze przetaczam sie po prawie 20 progach, ktore sa w wiekszosci zbedne!

    Oczywiscie Was- urzednikow - nie obchodzi ile wydam wiecej na paliwo caly czas hamujac i rozpedzajac samochod. Nie obchodza Was koszty remontow zawieszenia. Wy umiecie tylko jedno - wys*ac koleny prog na dziurawej drodze.

    • 63 12

    • Biedny (5)

      Biedny pan jedzie samochodem i musi hamować. A wcześniej mógł wcisnąć gaz i rura!
      Polecam pomyśleć trochę o pieszych. Bo to oni proszą o te progi bo widza jak kierowcy jeżdżą.

      • 6 22

      • Drogi sa zeby poruszac sie po nich samochodami, a nie zeby rozmyslac o "biednych pieszych". (4)

        Pieszy na drodze jest gosciem. Przed wejsciem na przejscie bez sygnalizacji ma obowiazek sie rozejrzec. Nie przechodzic w miejscu niedozwolonym. Nie przechodzic na czerwonym swietle. Przestrzeganie tych prostych zasad wystarczy.

        • 18 6

        • a właśnie że nie (3)

          Jesteś uczestnikiem ruchu. A nimi są również piesi. Jadąc drogą musisz obserwować również otoczenie drogi. O tym mówi kodeks. Musisz też obserwować chodniki. To nie są dwa odrębne światy!

          • 3 12

          • (2)

            To czemu progi maja byc dla samochodow, a nie postawic zasiekow i dolow ze smola spowalniajacych rowniez pieszych?

            • 13 4

            • takich zasieków piesi mają multum (1)

              Są to przejścia dwuetapowe, światła na każdym kroku, brak synchronizacji dla pieszych, tunele i przejścia podziemne, kładki ze schodami, barierki, zastawione samochodami chodniki, wysokie krawężniki, niewygodne obejścia....

              Można długo wymieniać co potrafią zaprojektować kierowcy

              • 4 10

              • Ale za to

                kierowcy projektują sobie studzienki w jezdni tak aby pasowały pod koło.

                • 0 2

    • jak bedziesz jechac 20-30km/h na tych uliczkach to wystarczy wziac noge z gazu i nie trzeba hamowac.
      kiepski z ciebie kierowca.
      rozumiem, ze nigdy nie parkujesz na chodnikach, bo one sa dla pieszych.
      I czekasz az pieszy zejdzie z przejscia dla pieszych a nie jedziesz mu po pietach?

      • 4 3

    • jest lepsze rozwiązanie

      lepsze są fosy lub wilcze doły, te się nie przesuwają. A swoją drogą widzę progi na drogach o takiej nawierzchni gdzie 20km/h jest sportem ekstremalnym,tylko po co?

      • 11 1

  • (4)

    Ps.
    Cerrefur to nie dyskont . Dziekuj

    • 7 33

    • Dziekuje

      • 0 0

    • (2)

      co to "Cerrefur"

      • 9 2

      • dawny Żan, w tym samym budynku co Oszą, obok Lirojmerle.

        • 11 0

      • Kierfur

        • 8 0

  • Z powodu ignorancji projektanta i urzędników niektóre progi zwalniające, zamiast spowalniać ruch, (1)

    wstrząsają tylko kierowcami i niszczą zawieszenie. Spowalniacze mogą mieć maksymalnie 10 cm wysokości. W rzeczywistości większość ma przynajmniej kilkanaście centymetrów. Za błędy drogowców płacą kierowcy. Idiotyczne rozwiazania, niedosc ze drogi dziurawe i wyboiste to na dodatek buduje sie jeszcze progi zwalniajace. Idiotyzm, komu ma to sluzyc? Chyba warsztatom i mechanikom ktrorzy maja zapewniona klientele. Na naszym osiedlu domow zamontowano wiele takich zawalidrog, acz jedna wyzsza niz inne. Osobowym,bardzo ostroznie i powoli przejedziesz ale ciagnac przyczepke masz problem. Niejeden juz zawisl na tym kostkowym progu. Kto w takim przypadku zaplaci odszkodowanie? Raczej nikt, znajda sie specjalisci, ktorzy stwierdza ze sam sobie jestes winien.

    • 12 3

    • kup sobie lepszy samochod

      kup sobie lepszy samochod, to nie bedzie problemu

      • 1 3

  • (6)

    Problem jest znacznie poważniejszy niż mógłby się wydawać. Na Jasieniu doszło do tego, że próg zwalniający znalazł się w mojej sypialni... żona wyprowadziła się do teściowej. Co mam zrobić?

    • 125 5

    • nie ma problemu (2)

      przyprowadzić sobie nowa zonę !

      • 18 3

      • Tak jest

        ja tak zawse robie

        • 0 0

      • najpierw pozbądź się progu

        • 3 0

    • Daj ją do mnie na weekend :D

      • 3 0

    • (1)

      zastosowac kotwe chemiczna i zobaczyc jak bedzie sie zachowywala.

      • 45 1

      • Zakotwić żonę

        ... w końcu...

        • 32 1

  • (4)

    Kotwa chemiczna predzej czy pozniej pod wplywem aut zacznie pekac i sruby ponownie beda wychodzic z jezdni.

    • 32 5

    • Nie progi są problemem tylko nawierzchnia

      To może panowie urzędnicy dusigrosze którzy pieniążki za realizację droższej nawierzchni biorą do kieszeni a zlecają marną jakościowo nawierzchnię w końcu trafią do biura antykorupcyjnego a nawierzchnia zostanie wykonana w dobrej jakości?

      • 1 0

    • Kotwa

      Kotwa chemiczna doskonale utrzymuje śrubę w marnym podłożu ale tworzy twarde i sztywne połączenie, co w tym przypadku jest niewskazane (wstrząsy, drgania, wibracje powodowane przez pojazdy) i będzie powodować pękanie żywicy i jeszcze szybsze zniszczenie mocowania.

      • 1 0

    • ten prog na foto jest chyba tzw. progiem wyspowym '' (1)

      i to chyba najdrozszym ! . Takie progi sa marne gdyz z gumy i kto ogolnie wymysla progi z gumy ? to nonsens bo progi musza byc ciezkie i stabilne a nie gumowe .

      • 3 5

      • Slowo "najdrozszym" jest odpowiedzia.

        Oj jakies biuro antykorupcyjne powinno te zamowienia na progi przetrzepac. 90% z nich nie ma sensu, sa stawiane chyba tylko dlatego, zeby faktury sie zgadzaly.

        • 15 1

  • Parkur (13)

    Trójmiasto przez gwałtownie przybywające progi spowalniające robi się istnym torem przeszkód. To jakaś mania??

    • 140 23

    • zawsze mozesz kulturalnie i spokojnie dojezdzac komunikacja miejska ! (9)

      na trasie kolei SKM nie ma zadnych ''progow ''

      • 8 40

      • to bierz baranie, moją chorą żonę na plecy i zajwaniaj 2x (6)

        w tygodniu z domu na Obłużu do Akademii Medycznej na Smoluchowskiego
        i to ruchy!

        kocham takich co każdemu oferują przesiadkę na komunikację miejską, bądź rower

        • 33 6

        • (1)

          to jedz samochodem jak nie masz nóg jesteś ślepy i masz chorą żonę...
          koleś jesteś w szczególnej sytuacji facet pisał do przeciętnych ludzi chyba nie jesteś takim debilem żeby tego nie ogarniać?

          • 4 9

          • jestem przeciętny

            17 lat jeździłem skm do pracy z Rumi Janowo do Gdańska
            zawsze była ubita

            ostatnio jechałem w zeszłą środę z Chyloni do Wrzeszcza koło 11, skmka długa i pełna

            jest kilka argumentów przemawiających ZA AUTEM
            1. siedzę
            2. nikt mi nie gada ani nie smrodzi
            3. jadę tam gdzie mi wygodniej (po drodze na fryty bez wysiadania)
            4. CZAS - czas zmarnowany na siedzeniu w korku vs. czas zmarnowany na przystanku + kiszenie się z in.spoconymi w busie

            • 3 1

        • tak tak ! jak ktos na kazdym forum pisze o SKM czy komunikacji miejskiej itd. (2)

          to zaraz wszyscy sa chorzy ! . Po kazdej propzycji zaraz sie wszedzie pojawiaja chorzy ,inwalidzi i ogolnie wlasciwie nikt nie jezdzi sKM ). Jakby chorzy nie podrozowali w SKM i nie przesiadali sie !

          • 4 15

          • Chorzy są ci co proponują przesiadkę (1)

            Na głowę...

            • 14 3

            • poczekaj jeszcze kilka lat :)

              za rządów PIS każdy będzie miał po 2-3 samochody, i zobaczymy jak będzie się fajnie jeździło, parkowało i stało w korkach.

              DOBROBYT!

              • 1 3

        • oferuję przesiadkę na komunikację miejską bądź rower. pójdź w me ramiona!

          • 6 8

      • taka kultura kierowcow (1)

        bez progow - dzicz

        • 7 9

        • a kultura rowerzystów i pieszych to istny Wersal!

          • 8 4

    • Trzeba, czy nie trzeba - ilość progów rośnie (1)

      ""To jakaś mania??"""
      Nie, bezmyślne małpowanie rozwiązań uzasadnionych.

      • 3 0

      • taka mania

        podobnie jak z ekranami przy drogach, czy potrzebne czy nie, ale się stawia, bo Unia płaci

        • 0 1

    • Mafia a nie mania

      • 3 1

  • Na Wilanowskiej gdyby nie progi nie da się przejść na przejściu pieszym (2)

    W miejscu na fotografii zanim zostały zamontowane progi kierowcy potrafili rozpędzać się do ponad 100km/h pomimo że 50m dalej jest rondo.
    Ludzie z dziećmi w wózkach przechodząc przez przejście najpierw sami wchodzili na przejście a z tyłu ciągnęli wózek aby chronić dziecko.
    Niestety Wilanowską i Nieborowską jadą głównie mieszkańcy Orunii górnej zamiast korzystać z Havla i generują tak duży ruch że osiedlowe uliczki są zapchane. Wawelską i Nieborowską typową osiedlową uliczką jedzie ponad 1000 aut na godzinę tylko w ruchu tranzytowym. Obiecywany łącznik Chełmu z Orunią przy Tesco na chełmie nadal kończy się w Polu a mieszkańcy okolic Wilanowskiej szczególnie piesi mają kłopot.
    Kierowcy autobusów ZKM Gdańsk pomimo ograniczenia prędkości do 30km/h na Wilanowskiej nadal jadą tam 50km/h i więcej nadrabiając stanie w korkach na Pieckach Migowie.
    Jedyne rozwiązanie to progi na całej szerokości Wilanowskiej także dla ciężarówek i autobusów.
    Na uszkodzenia samochodów narzekają tylko kierowcy przekraczający kilkakrotnie prędkość.

    • 3 4

    • (1)

      nie tam powinni jeździe 200 na godzinę. Co ty nauta piszesz za bzdury

      • 0 3

      • Eee co?

        • 1 0

  • Kto to wymyślił

    żeby przykręcać coś takiego? Czy nie można robić takich spowalniaczy jak na Długich Ogrodach? Tam można spokojnie i wolno przejechać a na tych plastikach nie ma takiej prędkości żeby nie dostać walnięcia po podwoziu, zwłaszcza jak się ma twarde zawieszenie. Praktycznie trzeba się zatrzymać. Złapałem się już na tym że tyle mojej uwagi pochłania to g*wno na jezdni że faktycznie mogę nie zauważyć pieszego. Do tego motocykle i autobusy nic sobie z tych spowalniaczy nie robią. To chore rozwiązanie...

    • 5 1

  • wilanowska

    W popękanym asfalcie nic się nie trzyma.Budowlane pojazdy firmy Górski i kilku innych ,zniszczyły jezdnię podczas budowy osiedli.droga ma dopiero kilka lat.Zainteresuj się sednem droga redakcjo.

    • 0 1

  • (2)

    popatrzcie na Myśliwska. Żeby dojechać na Jasień z Moreny mijam 13 progów zwalniających. A i tak ludzie wjeżdżają na nie z prędkością 60 km na godzinę i nie zwalniają przed nimi.

    • 1 2

    • (1)

      Na Myśliwskiej autobusiarze pędzą 80 km na godzinę i nie zwalniają na progach. Czy ktoś może im zwrócić uwagę.

      • 1 2

      • Nie. Rusz glowa zanim przejdziesz przez jezdnie

        Co za debil wymyslil zeby robic ograniczenia do 20 i dawac 100% pierszwnstwo pieszym? Co łatwiej zrobic, zatrzymac auto a potem znowu ruszyc z jedynki, czy spojrzec sie w prawo i w lewo? Do tego nie mamy 19 wieku i nie jezdzimy furmankami bez hamulcow, tylko mamy 2015, wiekszosc samochodow oprocz hamulcow ma tez rozne systemy... A ci daja ogr. do 20. Żenads..

        • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane