• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Wędrujące" progi zwalniające. Czemu nie są bardziej trwałe?

Maciej Naskręt
14 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Przemieszczający się próg zwalniający na ul. Wilanowskiej przy dyskoncie Carrefour.
  • Uszkodzony próg zwalniający na ul. Wilanowskiej.
  • Jezdnia, na której do niedawna zamontowany był gumowy próg zwalniający.
  • Próg zwalniający po naprawie na ul. Wilanowskiej - wysokość osiedla Pogodne.

Kierowcy narzekają, że zamontowane dwa lata temu na ul. Wilanowskiej w Gdańskuzobacz na mapie Gdańska progi zwalniające przesuwają się po ulicy. Nie jest to zamierzone działanie inżynierów ruchu, a efekt zużycia ich mocowania w jezdni. Urzędnicy z ZDiZ w Gdańsku testują rozwiązanie, które ma zaradzić wędrowaniu progów.



Czy w twojej dzielnicy są progi zwalniające?

Od początku dekady na ulicach Gdańska montowane są gumowe progi zwalniające. Pojawiają się one szczególnie tam, gdzie trzeba spowolnić prędkość pojazdów, a także poprawić bezpieczeństwo pieszych. Wspomniane progi przytwierdzane są do jezdni za pomocą kotw. Idea omawianych progów przyszła do Polski z Europy Zachodniej. Producent tego rozwiązania robił najpierw progi dla Holendrów, a później przeprowadził atesty i wprowadził produkt na polski rynek.

Sęk w tym, że konstrukcja jezdni czasem nie pozwala na trwałe ich zamocowanie. Dlatego z upływem czasu progi zaczynają się przesuwać - potrafią pokonać spore odległości pod kołami samochodów. Tak się dzieje chociażby na ul. Wilanowskiej w Gdańsku. Jednego dnia gumowy próg zwalniający pod wpływem przejeżdżających aut przesunął się o 20 m, a innym razem w innym miejscu obrócił się o 90 stopni.

Mocowanie progów niszczy nawierzchnię

Co gorsze jednak, taki wątpliwy montaż drogi uszkadza nawierzchnię jezdni. Dlaczego?

- Nikt nie bierze pod uwagę faktu, że pojazdy najeżdżając na spowalniacz uwalniają ogromną energię działającą w poziomie, co powoduje wyrywanie ze słabej jakości drogi śrub mocujących, następnie ich gięcie w kierunku jazdy, co degraduje nawierzchnię wzdłuż kierunku jazdy. Po takim wyrwaniu pojawia się ekipa naprawcza i co robi? Ano wkręca następne śruby obok tych, gdzie już nie można nic zamocować, i do tego wystające - mówi Marek Pniewski, czytelnik Trojmiasto.pl.
- Obserwując pozostałe progi na ul. Wileńskiej mogę śmiało stwierdzić, że większość ulegnie wyrwaniu, jezdnia będzie zniszczona tak, że trzeba będzie wykonać jej remont generalny - dodaje.
Zdaniem mieszkańców rozwiązaniem tego byłoby usunięcie gumowego progu i zastąpienie go progiem wykonanym z kostki betonowej.

Drogowcy zastosują nowy rodzaj mocowania?

Zdaniem Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku progi na ul. Wilanowskiej montowane były w 2013 roku i dopiero teraz śruby uległy uszkodzeniu.

- Zlecone już zostały oględziny i naprawa. Progi mają oczywiście wszystkie wymagane i odpowiednie dla nich atesty. Progi montowane w tegorocznym etapie uspokajania ruchu są już mocowane dodatkowo na kotwę chemiczną - to nowość - będziemy obserwować, jak się zachowują - wyjaśnia Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy ZDiZ w Gdańsku.
Niewykluczone, że wspomniane kotwy drogowcy wykorzystają też na ul. Wilanowskiej.

Miejsca

Opinie (229) 1 zablokowana

  • Ciekawe, czy ktoś się zastanawiał (6)

    o ile więcej spalin wylatuje z samochodu pokonującego próg.

    • 20 4

    • (2)

      niestety malo mnie to obchodzi ile spalin wylatuje z twojej puszki, jakbys umial jezdzic wolno to nie byloby progow.
      Jak chcesz kogos winic to spojrz w lustro.

      • 3 6

      • (1)

        Ale ty to wdychasz baranie

        • 3 2

        • ty tez to wdychasz.
          Do wyboru jest jednak wdychac ciut wiecej spalin lub zostac zamordowanym przez barana za kierownica.

          • 1 0

    • Urzednik ZDiZ na pewno sie nie zastanawial. (2)

      Myslenie jest poza jego mozliwosciami.

      • 6 3

      • Śmierć, wypadek, ofiara, potrącenie, kolizja, kalectwo, sierota (1)

        to są efekty twojego myślenia

        STOP mordercom w samochodach

        • 4 7

        • A zdychaj w takim razie na raka od spalin

          • 1 1

  • Te progi zwalniaja tylko osobówki (1)

    Nie wiem kto wpadl na pomysl, zeby takie progi montowac. Auta osobowe musza zwolnic do 30 zeby ten prog przejechac, natomiast auta ciezarowe i autobusy jada pzez nie pelna predkoscia poniewaz progi mieszcza sie miedzy kolami.
    Pedzacy autobus to wg mnie wieksze niebezpieczenstwo np dla pieszego jak pedzaca osobowka.

    • 14 2

    • I jedni i drudzy sa niebezpieczni. Ale osobowek jest znacznie wiecej niz autobusow.

      • 0 0

  • co dziennie media udowadniają ze Polacy to najgorsi kierowcy (6)

    Mamy tutaj wysyp plujacych się piratów drogowych!!!Te progi zwalniające są z waszego powodu!!!Gdybyście jeździli bezpiecznie niebyły by potrzebne!!! Zamiast progów proponuje wprowadzić przepisy jak w Skandynawii!!Wtedy będziemy mieli przepełnione wami areszty, pozostali będą musieli brać kredyt by się wypłacić z mandatów!!!Wjeżdża taki burak z pełną prędkością i dlatego rozwala mocowanie spowalniaczy gdyby ich nie było będzie by jak szalony !!Dlatego buractwo tym właśnie potwierdza że są one potrzebne!!!

    • 11 11

    • (2)

      Jak nie potrafi jezdzic powoli to trudno, niech sobie rozwala. Moze za 10tym razem zmadrzeje, ze nalezy po prostu zwolnic.

      • 3 2

      • powoli? dobre sobie, znak pokazuje 30km/h - spróbuj przejechać przez próg (1)

        z taką prędkością - gwarantowana szybka konieczność naprawy zawieszenia (o komforcie nie wspomnę)

        • 5 3

        • No to zwolnij jeszcze bardziej, co za problem?

          • 1 1

    • (2)

      a gdzie jest policja?

      • 0 1

      • (1)

        ale co, ma stac na kazdej ulicy???

        • 2 0

        • to może niech postoi na którejkolwiek ?

          • 1 2

  • wolf

    zamiast progow, pozostawcie uszkodzone nawierzchnie - nieromontowane od xx lat. Oba rozwiazania spelniaja identyczne zadanie: rownie skutecznie dzialaja na stan zawieszenia aut oraz prowokuja niebezpieczne manewry w tym gwaltowne hamowanie.

    • 2 1

  • kpina

    " i dopiero teraz śruby uległy uszkodzeniu". a nie powinny trwać 60 lat, zamiast dwóch?

    • 1 1

  • Na ul.Wilanowskiej progi zwalniające i jezdnie niszczą tiry często jeżdzące z dostawami do okolicznych marketòw. (1)

    • 6 0

    • Ten konkretny próg na wilanowskiej zniszczyły ciężarówki z dostawami do Carrefoura

      Na wjeździe do Carrefoura przy Wilanowskiej ciężarówki zniszczyły nawet nawierzchnie z kostki brukowej i krawężniki.
      Te progi na Wilanowskiej bardzo pomagają bo bez nich nie da się przejść z dziećmi w wózku przez ulicę. Na osiedlu Orunia górna jest sporo mieszkań na wynajem a ich mieszkańcy potrafili jeździć Wilanowską i Nieborowską nawet po 120km/h omijając Havla.
      Niestetyy progi nie spowalniają ciężarówek i autobusów ZKM Gdańsk. Autobusy 262 i pozostałe nadal jaą Wilanowską z prędkościami grubo przekraczajacymi 50km/h także przez te progi. A na ulicy obowiązuje ograniczenie do 30km/h.
      Dobrze że jeszcze nikt nie zginął tak jak we Wrzeszczu czy w Osowej.
      Jedyne rozwiązanie na Wilanowskiej to budowa progów z lanego betonu na całej szerokości jezdni tym bardziej że przejście z obrazka to jedyna droga matek z dziećmi do przedszkoli oraz dzieci do szkoły i sklepów o starcach nie wspominając.

      • 1 1

  • W ogóle zlikwidujcie to g*wno!

    a jak już chcecie ten szajs montować, to najpierw dopracujcie technologie, a potem dopiero montujcie! Co to jest? Eksperyment na żywym organizmie?
    To tak jak poziome oznaczenie z metalu zamiast farby obok browaru we Wrzeszczu - droga otwarta ledwie w jedną stronę, a metalowe kapsle już popękały i rozrywają opony. Czy nastanie kiedyś dzień w którym w ZDiZ pojawi się ktoś z mózgiem?

    • 6 3

  • "dopiero teraz" ?!

    "progi na ul. Wilanowskiej montowane były w 2013 roku i dopiero teraz śruby uległy uszkodzeniu" - czy zdiz uważa, że niecałe dwa lata to długo, czy też pani Kaczmarek ma gdańszczan za idiotów, którzy przyjmą taką linię obrony za dobrą monetę?

    • 2 1

  • A może ci z ZDiZ napiszą wspólną rozprawę

    doktorską na temat migracji progów zwalniających ?

    • 5 1

  • Progi niech będą ale zaprojektowane i zrobione z głową tak ze przy 30km/h można było tyle przejechać a nie zwalniać do niemal zera.
    Proponuje wziąć rozwiązanie z Norwegi, łagodne najazdy a jak za szybko przejdziesz to cie wyrzuci i tyle.

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane