• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Wędrujące" przystanki SKM przyczyną obniżki cen biletów

Krzysztof Koprowski
5 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Dzięki wprowadzonym zmianom taniej dojedziemy m.in. z Kamiennego Potoku do przystanku Gdańsk Stocznia i Gdańsk Przymorze Uniwersytet. Dzięki wprowadzonym zmianom taniej dojedziemy m.in. z Kamiennego Potoku do przystanku Gdańsk Stocznia i Gdańsk Przymorze Uniwersytet.

1 kwietnia SKM wdrożyła nowe odległości między przystankami na ponad 30 trasach. Wiele osób potraktowało to jako żart, który w rzeczywistości żartem nie był. W efekcie z początkiem miesiąca wprowadzono nowe opłaty za przejazd na wybranych odcinkach. Pasażerowie SKM zapłacą mniej niż dotychczas.



Czy należy wprowadzać zmiany w różnych instytucjach i firmach z dniem 1 kwietnia?

O zmianie pasażerowie dowiedzieć mogli się przez ogłoszenia na przystankach Szybkiej Kolei Miejskiej oraz w Internecie.

Datę wprowadzenia zmian ustalono na 1 kwietnia. W komunikacie pojawiała się informacja o "aktualizacji odległości kilometrowych" i "przejściu na inną strefę kilometrów", a tabelę odległości (PDF) wykonano niezbyt profesjonalnie, więc wielu pasażerów potraktowało to jako żart primaaprilisowy. Zwłaszcza że odnośnik do komunikatu na stronie internetowej z 30 marca na Facebooku SKM-ki opublikowano dopiero 1 kwietnia.

- Nie, to nie jest żart z naszej strony. Od 1 kwietnia faktycznie zmianie ulegają odległości kilometrowe między przystankami, a wraz z nimi także ceny za przejazdy jednorazowe oraz bilety okresowe - wyjaśnia Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.
Jak to możliwe, że nagle niektóre przystanki się do siebie zbliżyły, a inne oddaliły? Wynika to ze stosowanych zaokrągleń odległości do "pełnych" kilometrów. W ostatnim czasie dokonano różnych korekt torowisk, przez co w niektórych przypadkach różnica zaledwie kilkudziesięciu metrów spowodowała zmianę odległości liczonych w kilometrach.

O jakie zmiany w układzie torowym chodzi? SKM-ka z tym pytaniem odesłała nas do PKP Polskie Linie Kolejowe. Ta spółka natomiast przekierowała nas do... przewoźnika PKP Intercity. Ostatecznie żadna ze spółek kolejowych nie była nam w stanie wyjaśnić przyczyn dokonanych zmian.

Informacje o zmianach SKM umieściła 1 kwietnia na swoim profilu na Facebooku. Informacje o zmianach SKM umieściła 1 kwietnia na swoim profilu na Facebooku.
Nowe odległości dla pasażerów z Trójmiasta są na szczęście korzystną zmianą, ponieważ oznaczają tańsze bilety.

Przykładowo, na trasie Gdynia Redłowo zobacz na mapie Gdyni - Gdańsk Śródmieście zobacz na mapie Gdańska dotychczas odległość liczona w kilometrach wynosiła 19 km.

Po zmianach, trasa w "pełnych" kilometrach jest krótsza o jeden kilometr i tym samym dla tego odcinka obowiązuje bilet jednorazowy za przejazdy na dystansie 13-18 km za 5,20 zł, a nie droższy o 80 groszy za odcinek 19-24 km. Oczywiście zasada ta obowiązuje także przy przejazdach w kierunku odwrotnym, czyli z gdańskiego Śródmieścia do Redłowa.

Podobnie o jeden kilometr krótsze i zarazem tańsze stały się przejazdy na odcinkach: Sopot Kamienny Potok zobacz na mapie Sopotu - Gdańsk Stocznia zobacz na mapie Gdańska (zmiana z 13 na 12 km - 4 zamiast 5,20 zł), Sopot Kamienny Potok - Gdańsk Przymorze Uniwersytet zobacz na mapie Gdańska oraz Gdynia Orłowo zobacz na mapie Gdyni - Gdańsk Żabianka AWFiS zobacz na mapie Gdańska (z 7 na 6 km - 3 zamiast 4 zł), Gdynia Wielki Kack zobacz na mapie Gdyni - Gdańsk Oliwa zobacz na mapie Gdańska przez Wrzeszcz (z 31 na 30 km - 7,10 zamiast 8,10 zł).

Na wprowadzonej zmianie ucierpią pasażerowie na odcinku Sopot Kamienny Potok - Wejherowo (trasa wydłużona z 30 do 31 km i podwyższona opłata za przejazd jednorazowy z 7,10 do 8,10 zł) oraz pasażerowie z niektórych podtrójmiejskich miejscowości.

Szczegółowe zmiany zawiera tabela (PDF), a opłaty za przejazd sprawdzić można na stronie Szybkiej Kolei Miejskiej.

Rozkład jazdy pociągów SKM, w tym odległości między przystankami na stronie komunikacja.trojmiasto.pl oraz w naszej aplikacji mobilnej.

Czytaj też: Artykuł z 2011 r.: Ile kilometrów jest z Zaspy do Sopotu?

Nowy pociąg SKM po raz pierwszy w liniowej obsłudze pasażerskiej.

Odjazd nowego pociągu SKM ze stacji w Słupsku.

Miejsca

Opinie (118)

  • Nowy pociąg ... (7)

    ... nowy pociąg stanął wczoraj w polu i nie chciał dalej jechać , stał tak chyba z godzinę ... i tylko obsługa latała w tą i we wte , a pociąg miał to gdzieś , podobno ściągnęli jakiegoś gościa z Gdańska (a może całą ekipę) i dopiero ona przekonała pociąg do dalszej jazdy , warto wspomnieć że pociąg stanął niedaleko Rumi Janowo, pewnie dużo osób spóźniło się do pracy :P

    ....nowy pociąg :) ....

    • 40 4

    • czy znasz z własnego doświadczenia kraje, w których awarie się nie zdarzają? (5)

      • 7 7

      • Japonia? (2)

        • 5 4

        • Fukushima (1)

          • 4 3

          • Fukushima.. Awaria spowodowana Tsunami.. Równie dobrze można narzekać na architektów przedwojennej Warszawy że nie wytrzymała bombardowań.

            • 10 0

      • Nie za bardzo wiem co ma wnieść to pytanie i odpowiedź na nie ..... (1)

        Sugerujesz że to nie jest wina kraju ? Prawdopodobnie masz rację... ale

        1. Znam kraje w których zanim zakupi się tabor to jest on testowany np przez rok.
        2. Dobrze że producent nie wziął się za produkcję samolotów, mogłyby być większe kłopoty
        3. Kiedy ten pociąg ma działać sprawnie i bezawaryjnie jak nie wtedy gdy jest nowy ?

        • 4 2

        • Skąd wiesz, że przyczyną zdarzenia był zepsuty pociąg?

          • 1 1

    • No, bo obsluga nie zna jeszcze tych nowych skladow.

      I nie wie, ze teraz trzeba najsampierw wylaczyc, poczekac (powiedzmy) 15 min. i wlaczyc ponownie.
      W 99% przypadkow zadziala.

      • 12 0

  • xxx

    Myślałem, że SKM już mnie nie zdziwi, a tu proszę SZOK.

    Nagle mieszkam bliżej Gdańsk...

    • 2 1

  • taryfa kilometrowa w miescie (6)

    to jakis absurd. powinny byc strefy.

    • 53 3

    • (1)

      Wprowadzimy strefy to sie zrobi lament tych co mieszkaja przy granicy, ze za przejechanie jednego przystanku do nastepnej strefy placa tyle ile inni jadac 5 przystankow wewnatrz strefy.

      • 4 1

      • I dlatego jedna strefa powinna obejmować cały Gdańsk, Gdynię i Sopot.

        • 5 0

    • ale strefy sie z kilometrow biora :) (2)

      • 4 5

      • mogą się wziąć z granic administracyjnych :)

        • 3 0

      • Strefę można ustalić

        na podstawie krańcowych przystanków.

        • 7 1

    • to je PKP

      tego nie pomalujesz

      • 6 1

  • Z Kamiennego Potoku do przystanku Gdańsk Stocznia

    taniej a potem pieszo do Gdańska Glownego aby drozej nie zaplacic.

    • 2 0

  • czyli do tej pory odleglosci byly fslszywe? (2)

    To sie nadaje do prasy. A nie tylko kelnerzy i kelnerzy ...

    • 34 10

    • A gdzie o tym przeczytałeś jak nie w prasie

      • 0 0

    • najwieksza patologia ze logiczniej zmienic ceny a nie kombinowac zmiane sztuczna odleglosci.)

      to pokazuje jak tam wielu mysli kombinujac jak '' kon pod gore '' . To najzwyczajniej chore i gdybym zauwazyl ze moi pracownicy wymyslili taka patologie to za 5 minut byliby zwolnieni .

      • 15 0

  • Drogo w cholere

    Samochodem w LPG z Gdańska do Sopotu dojedziesz za 2 zł

    • 2 0

  • w 1983 roku mialem bilet miesieczny na SKM i...

    był to bilet na trase od Pruszcza az do Wejherowa i grosze to kosztowalo. .
    W tamtych czasach jednorazowy był z gdanska do gdyni glownej i miał jedna cene na tej trasie , a od gd glownej do Wejherowa to był drugi przedzial przystankow bo kiedyś dzielilo się trase na przystanki a nie na km.
    Teraz SKM tworzy jakies historie nie z tego swiata jeśli chodzi o oskubanie z kasy podróżnego ze az strach się bac,
    najlepsze sa ulgi w których nawet panie w kasach nie rozeznają się do końca/
    po co tworzyć cos co i tak w pełni nie funkcjonyje a tylko utrudnia zycie. .
    ZTM ma przejzyste ceny i wiadomo co na ile i za co. ale SKM to dziwny twor nie reformowalny. ale co się dziwic skoro tacy myśliciele twórczy tam siedza.
    Wiem trzeba powolac menagera SKM i kazac ;lijeta krawaty nosic to się nie będą awanturować o ceny biletow. bo klijet w krawacie jest mniej awanturujący się.

    • 4 0

  • Ludzie zmieniła się długość (1)

    tras, bo zmieniło się zakrzywienie ziemi, po przez zmianę biegunów i zmianę promienia obrotu ziemi. Na Kolei wszystko jest proste i logiczne. To tak samo jak ludzie myślą że SKM-ki się spóźniają, o tusz nie one mają własny czas pracy który jest zmienny.
    Pozdrawiam

    • 7 0

    • tusz jest tu kluczowy
      można powiedzieć: clou :)

      • 1 0

  • (2)

    Czyli jak wsiadę na początku składu i w trakcie jazdy przejdę na koniec to między odległością jaką przejechał skład a odległością między drzwiami którymi wsiadalem a tymi którymi wysiadałem powstaje różnica. Dlaczego mam płacić za odległość jaką przejechał pociąg a nie za tą którą faktycznie pokonałem? Paranoja! Oczywiście ironizuje. Dlaczego nie można wprowadzić jednakowej stawki np. 50 gr za stację? Byłoby znacznie łatwiej. Albo w ogóle biletu na przejazd jak w autobusach. Taryfa miałaby dwie linijki (po likwidacji różnych dziwnych komunistycznych ulg dla różnych dziwnych ludzi). Ewentualne straty SKM pokrylyby samorządy jak to ma miejsce w komunikacji autobusowej/tramwajowej/trolejbusowej

    • 8 2

    • (1)

      Tak powinno byc ale skm należy do PKP i dlatego jest problem z samorządem, mimo ze jest to transport typowo miejski a nie międzymiastowy tak jak np IC

      • 0 1

      • W ogóle co to za chory pomysł wprowadzania kilometrówek w mieście? Czy ktoś bardziej zorientowany mógłby odpowiedzieć czy jest choć minimalna szansa na wykopanie PKP SKM z Trójmiasta i zastąpienia go jakimś normalnym przewoźnikiem? Może wtedy byłaby szansa na normalną taryfę na kolei, wprowadzenie jednego biletu i odmłodzenie floty.

        • 0 0

  • Prezes z zespołem innych prezesów od skm

    kazali do pomiarów odległości wykorzystać gumę od majtek. I tak wyszło jak wyszło. Gdzieś się rozciagnelo i gdzieś się skurczyło.

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane