• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Wędrujące" przystanki SKM przyczyną obniżki cen biletów

Krzysztof Koprowski
5 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Dzięki wprowadzonym zmianom taniej dojedziemy m.in. z Kamiennego Potoku do przystanku Gdańsk Stocznia i Gdańsk Przymorze Uniwersytet. Dzięki wprowadzonym zmianom taniej dojedziemy m.in. z Kamiennego Potoku do przystanku Gdańsk Stocznia i Gdańsk Przymorze Uniwersytet.

1 kwietnia SKM wdrożyła nowe odległości między przystankami na ponad 30 trasach. Wiele osób potraktowało to jako żart, który w rzeczywistości żartem nie był. W efekcie z początkiem miesiąca wprowadzono nowe opłaty za przejazd na wybranych odcinkach. Pasażerowie SKM zapłacą mniej niż dotychczas.



Czy należy wprowadzać zmiany w różnych instytucjach i firmach z dniem 1 kwietnia?

O zmianie pasażerowie dowiedzieć mogli się przez ogłoszenia na przystankach Szybkiej Kolei Miejskiej oraz w Internecie.

Datę wprowadzenia zmian ustalono na 1 kwietnia. W komunikacie pojawiała się informacja o "aktualizacji odległości kilometrowych" i "przejściu na inną strefę kilometrów", a tabelę odległości (PDF) wykonano niezbyt profesjonalnie, więc wielu pasażerów potraktowało to jako żart primaaprilisowy. Zwłaszcza że odnośnik do komunikatu na stronie internetowej z 30 marca na Facebooku SKM-ki opublikowano dopiero 1 kwietnia.

- Nie, to nie jest żart z naszej strony. Od 1 kwietnia faktycznie zmianie ulegają odległości kilometrowe między przystankami, a wraz z nimi także ceny za przejazdy jednorazowe oraz bilety okresowe - wyjaśnia Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.
Jak to możliwe, że nagle niektóre przystanki się do siebie zbliżyły, a inne oddaliły? Wynika to ze stosowanych zaokrągleń odległości do "pełnych" kilometrów. W ostatnim czasie dokonano różnych korekt torowisk, przez co w niektórych przypadkach różnica zaledwie kilkudziesięciu metrów spowodowała zmianę odległości liczonych w kilometrach.

O jakie zmiany w układzie torowym chodzi? SKM-ka z tym pytaniem odesłała nas do PKP Polskie Linie Kolejowe. Ta spółka natomiast przekierowała nas do... przewoźnika PKP Intercity. Ostatecznie żadna ze spółek kolejowych nie była nam w stanie wyjaśnić przyczyn dokonanych zmian.

Informacje o zmianach SKM umieściła 1 kwietnia na swoim profilu na Facebooku. Informacje o zmianach SKM umieściła 1 kwietnia na swoim profilu na Facebooku.
Nowe odległości dla pasażerów z Trójmiasta są na szczęście korzystną zmianą, ponieważ oznaczają tańsze bilety.

Przykładowo, na trasie Gdynia Redłowo zobacz na mapie Gdyni - Gdańsk Śródmieście zobacz na mapie Gdańska dotychczas odległość liczona w kilometrach wynosiła 19 km.

Po zmianach, trasa w "pełnych" kilometrach jest krótsza o jeden kilometr i tym samym dla tego odcinka obowiązuje bilet jednorazowy za przejazdy na dystansie 13-18 km za 5,20 zł, a nie droższy o 80 groszy za odcinek 19-24 km. Oczywiście zasada ta obowiązuje także przy przejazdach w kierunku odwrotnym, czyli z gdańskiego Śródmieścia do Redłowa.

Podobnie o jeden kilometr krótsze i zarazem tańsze stały się przejazdy na odcinkach: Sopot Kamienny Potok zobacz na mapie Sopotu - Gdańsk Stocznia zobacz na mapie Gdańska (zmiana z 13 na 12 km - 4 zamiast 5,20 zł), Sopot Kamienny Potok - Gdańsk Przymorze Uniwersytet zobacz na mapie Gdańska oraz Gdynia Orłowo zobacz na mapie Gdyni - Gdańsk Żabianka AWFiS zobacz na mapie Gdańska (z 7 na 6 km - 3 zamiast 4 zł), Gdynia Wielki Kack zobacz na mapie Gdyni - Gdańsk Oliwa zobacz na mapie Gdańska przez Wrzeszcz (z 31 na 30 km - 7,10 zamiast 8,10 zł).

Na wprowadzonej zmianie ucierpią pasażerowie na odcinku Sopot Kamienny Potok - Wejherowo (trasa wydłużona z 30 do 31 km i podwyższona opłata za przejazd jednorazowy z 7,10 do 8,10 zł) oraz pasażerowie z niektórych podtrójmiejskich miejscowości.

Szczegółowe zmiany zawiera tabela (PDF), a opłaty za przejazd sprawdzić można na stronie Szybkiej Kolei Miejskiej.

Rozkład jazdy pociągów SKM, w tym odległości między przystankami na stronie komunikacja.trojmiasto.pl oraz w naszej aplikacji mobilnej.

Czytaj też: Artykuł z 2011 r.: Ile kilometrów jest z Zaspy do Sopotu?

Nowy pociąg SKM po raz pierwszy w liniowej obsłudze pasażerskiej.

Odjazd nowego pociągu SKM ze stacji w Słupsku.

Miejsca

Opinie (118)

  • Ankieta jak zwykle

    Ankiety na trojmiasto.pl wygrywają internety.

    • 4 0

  • Ja już tylko wybieram pociągi REGIO na odcinku Gdańsk Gł. - Gdynia (2)

    Taniej - 4 zł, zamiast 6 zł w SKM, dużo szybciej, mniej ludzi, lepsze składy.

    • 10 0

    • lepsze sklady niekoniecznie, ale czas przejazdu i wygoda (brak tłoku) rewelacja.

      • 8 0

    • Owszem, dają radę

      Pod warunkiem, że wsiadasz i wysiadasz na jednej ze stacji, a nie na przystankach SKM. No i pod warunkiem, że masz stałe godziny prace dostosowane do jeżdżących raz na 1,5 godz. regio.

      • 2 0

  • (5)

    Ostatnio chciałam się z mężem przejechać PKM na trasie Wrzeszcz - Kartuzy, przychodzimy kulturalnie na dworzec w celu zakupu biletów, otwarta jedna kasa - ludzi z 30, no nic - myślę idę na peron pewnie są automaty ! O zgrozo, nie dość że musieliśmy wypytać chyba z 6 osób z którego peronu odchodzi PKM bo żadnych oznaczeń nigdzie nie ma, to automatów tym bardziej nie widać! Chodziliśmy i szukaliśmy i tyle, żadnych informacji, kompletnie nic! Nawet głupiej kartki, bilety bez dopłaty można nabyć u konduktora PKM. Dramat!

    • 16 4

    • (2)

      No i na drugi raz nie będziesz miała głupich pomysłów żeby się przejechać :-) . W dodatku z mężem :-) paranoja jakaś...co ty masz 5 lat żeby z nosem przy szybie podziwiać niezaprzeczalny urok tego pięknego jak p...kp kraju?

      Jak nie masz konkretnego powodu to nie wychodź z domu, bo się przeziębisz :-)

      • 9 0

      • (1)

        Lubię jeździć pociągiem - a nie mieliśmy przyjemności jeszcze jechać tą trasą, bo zazwyczaj przemieszczamy się samochodami, pracujemy zdalnie w domu, więc nie było okazji wcześniej zobaczyć, co w tym dziwnego, żeby zrobić sobie wycieczkę do Kartuz, pospacerować, wypić kawkę i wrócić?. Ostatecznie kupiliśmy bilety za pomocą skycash. W każdym razie automatów z biletami nawet na peronie SKM nie było. Może akurat mieliśmy pecha tego dnia.

        • 2 0

        • Nic :-)

          Oprócz tego: "przychodzimy kulturalnie na dworzec w celu zakupu biletów" .

          Wiesz, że brzmi to tak, jakbyście zwykle wtaczali się zataczając, z zamiarem jazdy gdziebądź bez biletów? :-)

          No offence, taki joke :-)

          • 1 2

    • Jak są duże kolejki, nieodzowna jest aplikacja Skycash...

      ...a oznaczenia skąd odchodzi PKM, oczywiście są. Tylko trzeba umieć czytać papierowe rozkłady jazdy. Na naukę czytania rozkładów jazdy zapraszam do Czech. Tam jest dużo więcej krzyży i cyferek na 3 razy mniejszych kartkach.

      • 4 5

    • Automat jest w tunelu i chyba obok kas. Jest też aplikacja na telefon.

      • 2 1

  • ... a jezioro się przesunie, o tu.

    Chociaż jak ma to być z korzyścią dla pasażerów, to popieram w 100%.

    • 7 0

  • (1)

    Fajny ten nowy skład SKM'ki. ale wydaje irytujący, głośny gwizd przy ruszaniu. Wrażenie, jakby samolot startował :) Ciekawe, czy ten gwizd utrzymuje się cały czas, czy tylko podczas ruszania ze stacji? Może "na żywo" nie jest tak źle, ale na tych filmikach ten dźwięk drażni.

    • 8 3

    • Fajny ten nowy skład SKM'ki ???

      Wizualnie faktycznie wygląda dobrze, ale z ergonomią już gorzej. Dźwięki faktycznie dość absorbujące. Nie wiem co zrobiono, ale dużo trudniej przemieszczać sie wzdłuż pociągu. Jest ciaśniej. Siedzenia wygodne, ale klima wali po głowie, gdy siedzi się od strony przejścia. Słabo działają przyciski otwierające drzwi, ale absolutnym hitem są umieszczone na wysokości łydek kosze na śmieci przy drzwiach. Chcę zobaczyć jak otwiera je ten kto je projektował!. Dzisiaj też były dziwne przestoje. Przydałyby się poprawki.

      • 0 0

  • najbardziej intrygujące zdanie z całego artykułu: (1)

    "Ostatecznie żadna ze spółek kolejowych nie była nam w stanie wyjaśnić przyczyn dokonanych zmian."

    chyba warto podrążyć temat :)

    • 10 1

    • Ale po co? To i tak jest uznaniowe :-)
      Z podwyżek zawsze udają, że się tłumaczą, więc postanowili nie tłumaczyć się z obniżki :-)
      Robi ci to różnicę jaki bełkot wylewają? :-)

      • 0 0

  • (2)

    Czyli jak wsiadę na początku składu i w trakcie jazdy przejdę na koniec to między odległością jaką przejechał skład a odległością między drzwiami którymi wsiadalem a tymi którymi wysiadałem powstaje różnica. Dlaczego mam płacić za odległość jaką przejechał pociąg a nie za tą którą faktycznie pokonałem? Paranoja! Oczywiście ironizuje. Dlaczego nie można wprowadzić jednakowej stawki np. 50 gr za stację? Byłoby znacznie łatwiej. Albo w ogóle biletu na przejazd jak w autobusach. Taryfa miałaby dwie linijki (po likwidacji różnych dziwnych komunistycznych ulg dla różnych dziwnych ludzi). Ewentualne straty SKM pokrylyby samorządy jak to ma miejsce w komunikacji autobusowej/tramwajowej/trolejbusowej

    • 8 2

    • (1)

      Tak powinno byc ale skm należy do PKP i dlatego jest problem z samorządem, mimo ze jest to transport typowo miejski a nie międzymiastowy tak jak np IC

      • 0 1

      • W ogóle co to za chory pomysł wprowadzania kilometrówek w mieście? Czy ktoś bardziej zorientowany mógłby odpowiedzieć czy jest choć minimalna szansa na wykopanie PKP SKM z Trójmiasta i zastąpienia go jakimś normalnym przewoźnikiem? Może wtedy byłaby szansa na normalną taryfę na kolei, wprowadzenie jednego biletu i odmłodzenie floty.

        • 0 0

  • Jeszcze jedna kwestia

    Pomiędzy jakimi punktami mierzy się odległości międzyprzystankowe: czy pomiędzy środkami długości peronów czy może pomiędzy punktami skrajnymi? A jeśli skrajnymi, to czy od najdalej wysuniętego punktu peronu w Gdańsku Głównym (w stronę Stoczni) do najbliższej Gdańska Głównego skrajni peronu w Stoczni czy może pomiędzy skrajniami zewnętrznymi. Jeśli stosujemy metodę skrajni "wewnętrznej" to możliwe jest, że:
    Gdańsk Oliwa - Gdynia Główna 13km

    Gdańsk Oliwa - Gdynia Redłowo 9 km
    Gdynia Główna - Gdynia Redłowo 3 km
    Wszak doliczyć należy jeszcze długość peronu w Redłowie :-))

    Widzę tu duże pole do popisu dla pracowników SKM - wszak gospodarka innowacyjna jest w modzie.

    • 4 0

  • Prezes z zespołem innych prezesów od skm

    kazali do pomiarów odległości wykorzystać gumę od majtek. I tak wyszło jak wyszło. Gdzieś się rozciagnelo i gdzieś się skurczyło.

    • 4 0

  • Ludzie zmieniła się długość (1)

    tras, bo zmieniło się zakrzywienie ziemi, po przez zmianę biegunów i zmianę promienia obrotu ziemi. Na Kolei wszystko jest proste i logiczne. To tak samo jak ludzie myślą że SKM-ki się spóźniają, o tusz nie one mają własny czas pracy który jest zmienny.
    Pozdrawiam

    • 7 0

    • tusz jest tu kluczowy
      można powiedzieć: clou :)

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane