• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Węzeł Karwiny: trzy lata prac za 101 mln zł

Michał Sielski
16 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy przelot przez arterię. Sprawdza się?

Widok z góry na przystanek PKM Karwiny i okolicę

Wykonawcą węzła KarwinyMapka została firma MTM. Za 101,7 mln zł powstaną parkingi, buspasy i nowe jezdnie. Inwestycja ma być gotowa w maju 2023 roku.



Korzystasz z węzłów przesiadkowych w Trójmieście?

Do przetargu zgłosiło się pięciu wykonawców, ale najlepszą ofertę złożyła firma MTM z Gdyni, która nie tylko najtaniej wyceniła prace, ale też zagwarantowała, że zakończy je 50 dni przed terminem określonym w przetargu. Dzięki temu na początku maja 2023 roku węzeł Karwiny ma być gotowy.

- Celem budowy węzła jest ułatwienie poruszania się mieszkańcom południowych dzielnic Gdyni, w tym zmiana naszych przyzwyczajeń transportowych. Chcemy, by mieszkańcy w większym stopniu korzystali z publicznych środków transportu: autobusów, kolei, a rezygnowali z samochodów. Dzięki pozyskanemu przez Gdynię unijnemu dofinansowaniu wpłyniemy na sprawniejszy i bardziej ekologiczny transport w obrębie całej metropolii - mówi Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.
Przetarg odbywał się w formule "zaprojektuj i wybuduj", więc na prace budowlane jeszcze poczekamy. Najpierw musi oczywiście powstać projekt.

Zakres prac w ramach węzła Karwiny. Zakres prac w ramach węzła Karwiny.

Co powstanie w ramach węzła?



  • parking "park&ride" przy stacji PKM Karwiny,
  • buspasy na ul. Wielkopolskiej,
  • nowa pętla autobusowa,
  • przebudowa ul. Sopockiej,
  • przebudowa ul. Strzelców.

Finansowanie unijne inwestycji



Kosztowna budowa nie byłaby możliwa, gdyby nie uwzględnienie jej w Zintegrowanych Inwestycjach Terytorialnych (ZIT), skutkujące współfinansowaniem ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.

Przypomnijmy, że zapowiadana budowa ma być najważniejszym, ale dopiero pierwszym etapem inwestycji. Priorytetem są buspasy i parking przy PKM Karwiny, czyli inwestycje w transport publiczny, chętnie finansowane ze środków UE.

W przyszłości kolejne etapy



Władze Gdyni tłumaczyły to przy okazji pytań radnych z opozycji o usunięcie z projektu przebudowy niebezpiecznego dla pieszych i kierowców skrzyżowania Wielkopolskiej - Spokojnej - Grażyny.

- W pierwszym etapie zostaną zrealizowane prace, dzięki którym poprawi się infrastruktura dla transportu publicznego, czyli m.in. wydzielone pasy ruchu. Mając na względzie dobro mieszkańców Gdyni, zwiększenie atrakcyjności transportu publicznego przy występujących już ogromnych utrudnieniach w ruchu drogowym jest niezmiernie istotne - podkreśla wiceprezydent Gdyni Marek Łucyk.

Opinie (191) 8 zablokowanych

  • Mieszkam na ul. Strzelców więc dla mnie to kapitalna wiadomość. (6)

    P.S. Od dłuższego czasu czytam komentarze na trojmiasto.pl i odnoszę wrażenie, że piszą je w znacznej większości frustraci i niedojdy.

    • 11 26

    • Po części masz rację

      ul. Strzelców zdecydowanie wymaga remontu - zgadzam się. Na trójmiasto.pl ostatnio samo narzekanie i krytyka - też się zgadzam. Ale cieszyć się, że remont drogi wygrała firma na M, to jak cieszyć się z kolonoskopii na NFZ... Nie wiem jak długo mieszkasz w Gdyni, ale wiedz, że ta opinia nie wzięła się znikąd.

      • 3 0

    • Głównie płatne trole. (1)

      • 4 7

      • z UM.

        • 6 0

    • Z frustratami i niedojdami masz rację - dużo wpisów od szeregowych urzędników UM.

      • 5 1

    • Nie kłam

      Ze Strzelców już teraz ciężko wyjechać. Bo nawet jak jest zielone to nie da rady wjechać na skrzyżowanie bo jest zapchane ogonem, który skręca w lewo od strony Sopockiej. A na czas remontu to kup sobie dobre buty i śmigaj przez las.

      • 13 1

    • r

      raczej niedojdy

      • 1 7

  • co z obwodnicą Witomina, przebudową skrzyżowania na Witominie, koleją na północ Gdyni, lodowiskiem, basenem olimpijskim?? (17)

    kiedy remont 10 lutego, Waszyngtona, Hutniczej, Dąbka itd.???

    • 99 13

    • Zapytaj lepiej kiedy oplaty za wjazd aut do centrum. Pod to buduja ten park i fak.

      To jest prawdziwy powód. Eko czopki kałowe mysla ze vedziemy stac w 15 korkach po to by na ostatnie 2km przesiasc sie do pkm jezdzacej co godzine?

      • 0 0

    • Mam nadzieję, że na obwodnicę Witomina miasto nie przeznaczy ani złotówki (2)

      są o wiele ważniejsze inwestycje

      • 5 19

      • Kubek miejski, rower cargo, delfinki z tworzywa... (1)

        • 2 1

        • Fakt, dwa takie kubki

          to tyle co kilometr obwodnicy kosztowo

          • 0 0

    • (5)

      A pieniądze skąd?

      • 5 8

      • na lotnisko była kasa (4)

        • 10 3

        • Lotnisko kosztowało 100 baniek - tyle ile ten jeden węzeł (2)

          A tu lista życzeń długa...

          • 1 2

          • Drugie 100 dołożyli do PPNT. (1)

            • 2 0

            • Kolejne 100 baniek do arki

              • 1 1

        • dobrze to ująłeś - była

          ale już nie ma

          • 8 1

    • (4)

      niech mieszkańcy Wiczlina zrobią sobie zrzutkę i wybudują obwodnice.

      • 6 13

      • przecież oni płaca podatki (3)

        niech szczur nie pobiera to wtedy zrobią zrzutke

        • 12 2

        • Tak 3/4 przyjezdnych, więc pewnie nie w Gdyni (2)

          poza tym już wystarczająco dostali za pieniądze pozostałych dzielnic.

          • 5 7

          • gdyby nie przyjezdni to Gdynia miałaby juz poniżej 200 000 mieszkańców (1)

            wolisz żeby osiedlali i płacili podatki w Kosakowie?

            • 7 4

            • Lepiej mieć poniżej 200 000 osób, ale płacących tu podatki

              niż 300 000 z roszczeniami. Wiczlino rozwija się kosztem innych dzielnic - taka jest prawda

              • 2 2

    • po zmianie prezydenta może się doczekamy

      • 21 5

    • Jak to co? Dużo szumu medialnego o nic.

      W Gdyni sprawnie idzie tylko przyklepywanie zmian mpzm pod dyktando deweloperów, zamiana miejskiej działki z kolegą deweloperem i budowa parkingu żeby kolega dostał odbiór biurowca.

      Reszta to PR.

      • 23 1

  • Zadania matematyczne (6)

    Ile przystanków PKM ma w Gdyni?
    Co ile minut kursują pociągi PKM?
    Ile kosztuje bilet na PKM?
    Znam co najmniej kilka osób, które mają PKM Karwiny pod nosem ale nie korzystają, bo znają odpowiedź na powyższe pytania.

    • 122 6

    • Kolejne pytanie dla ekologicznych czopków kałowych z urzędu

      Ile miejsc parkingowych wróci do mieszkancow z likwidowanego parkingu strzezonego...? Pytanie jasne czy czopizm i ekogłupota umysłowa wam uniemozliwia zrozumienie?

      • 0 0

    • niestety!!! (1)

      Niestety masz w 100% racje-przy kursach 1 na godzinę i z tego co pamiętam coś ok.10-zł w jedną stronę z rowerem do Wrzeszcza (z max. 6-8 szt.rowerów w całym składzie)- wszelkie teorię i hasła o pozostawianiu samochodów i ekologicznym stylu życia to kiepskie żarty!!!

      • 3 0

      • Jeździsz rowerem czy go wozisz?

        • 0 2

    • Bez 3 toru dla pociągów towarowych więcej pociągów PKMnie będzie...

      A z informacji UM Gdynia o przetargu wynika, że miasto - z niewiadomych powodów - zrezygnowało z budowy nowych wiaduktów drogowych na ul. Wielkopolskiej, które były wcześniej planowane jako jeden z głównych elementów nowego węzła Karwiny. Są one niezbędne, aby ruch pociągów towarowych do portu gdyńskiego wyprowadzić na 3 tor, który od kilku lat planuje w tym miejscu pkp plk. wówczas dopiero na pozostałych dwóch torach zmieści się więcej PKM-ek niż obecnie.
      Tak to było planowane wcześniej, ale obecnie o nowych wiaduktach, bez których 3 toru nie ma gdzie zmieścić, miasto już nie informuje... :(

      • 3 0

    • Jeździłem PKM do pracy

      Dąbrowa - Lotnisko - Dąbrowa
      czyli
      czymkolwiek w dół na PKM i potem PKM na lotsniko i tam na piechotkę 5 minut do miejsca pracy.

      Jeździłem tak tylko dlatego, że nie miałem przez ten czas samochodu. W dobrą pogodę i jak były rowery to na pkm podjeżdzałem mevo. Jako, że nie jeździłem do pracy na 7-8, kiedy częstlotliwość kursowania PKM jest największa, tylko na 10-11 to każde spóźnienie było bolesne. Z Karwin dostanie się w okolice lotniska inaczej niż samochodem lub PKM to masakra. Albo przez Wrzeszcz, albo przez Chwaszczyno. Latem takie spóźnienie nie boli, cofka do żabki po kawę, książka z plecaka i godzinkę można poczekać na następny pociąg. Zimą trzeba jechać na około, a czas dojazdu i tak porównywalny z czasem oczekiwania...

      Ceny? Tematu cen nie ma co poruszać, są jakie są a będę jeszcze wyższe.

      A co do samej przebudowy to wystarczy żeby wyjeżdzający i wjeżdzający w drogę prowadzącą do sopotu mógł pojechać w dowolnym kierunku...

      • 17 0

    • Największym problemem jest częstotliwość kursowania.

      Raz na godzinę a wieczorem nawet 1,5 godziny.
      Akurat cena biletu czy ilość przystanków w samej Gdyni-trzy to najmniejszy problem, PKM to projekt trójmiejski i łączy Gdynię z Gdańskiem, jest też najlepszym środkiem publicznej komunikacji na lotnisko.
      Gdyby składy kursowały choć co 30 minut to jeszcze miałoby to sens.
      Sam mieszkam na Karwinach ale korzystam bardzo rzadko-ze względu właśnie na częstotliwość kursowania.

      • 31 0

  • Tak naprawde teraz,o ile zaczną wogóle, to Karwiny zablokowane będą z dwóch stron... (3)

    O ile z Dąbrowy można obwodnica przez Witomino to do Orłowa do roboty jak mam jechać? I ile godzin wczesniej wyjść z domu?? 2,3 godziny? Skrót za Spokojną do Kolibek jest przejezdny? Kiedyś tam za małolata sie rowerami jezdziło teraz chyba musze jakiejś Łady Nivy poszukać czu Uaza i w teren... do czego to doszłow XXI wieku w środku Europy, demokratycznego państwa... ale mamy takiego Szczurka jakiego wybralismy

    • 8 3

    • A wystarczyło poprzeć projekt kładki dla samochodów na Karwinach, i by było gdzie przejechać,

      ale nie, puśćmy cały ruch południowej Gdyni i Sopotu jednym węzłem i patrzmy jak się korkuje przy każdym wypadku, remoncie, w godzinach szczytu.

      • 4 0

    • Nie podpowiadają urzędnikom

      Co jeszcze mają zepsuć albo zakorkować.

      • 1 0

    • Zawsze możesz znowu jeździć rowerem

      • 0 3

  • Po co jest i dla kogo parking oraz węzeł przesiadkowy? (1)

    Ktoś ma zostawić auto i raz na godzine pojechać do Gdyni, czy Gdańska? Najpierw musi w korku dopchać się na Karwiny... czy wysiąść z PKM i trajtkiem jechac godzinę do Redłowa?

    • 15 1

    • Zostawić auto w kartoflach na kaczych bukach

      Zwiedzić autobusem Dąbrowę i Kack, licząc że trafi się na nieskomunikowaną z niczym pkmkę z czasem oczekiwania poniżej pół godziny. Żeby przypadkiem nie było zbyt wygodnie i powtarzalnie, zrobią jeszcze wykopki na 3 lata, żeby ludzie przywykli, że nie da się z tego badziewia korzystać. Bo gdyby korzystali, PKM musiałaby zwiększyć częstotliwość kursów, a miasto zwiększyć dotacje na PKM, a to ostatnie czego chcą urzędnicy.

      • 1 0

  • Widać że władze miasta teraz ograniczają inwestycje (2)

    Miało być wielka inwestycja a teraz dowiadujemy się że będą kilka etapów, czyli koniec za co najmniej 20 lat.

    • 67 6

    • Wielki planista i budowniczy miasta Głuć ha ha ha

      Przepraszam ile wydaliście na lotnisko które nie miało racji bytu ?! Głuć budujesz miasto pod dyktando deweloperów. Nie udawaj że zależy ci na mieszkańcach. Kto pozwolił budować miasto w szczerym polu Hossa Wiczlino dalej Pogórze. PKM kto tym jeździ ? Linia SKM i PKM to tam powinny powstawać osiedla mieszkaniowe. Miasto jest rozproszone zakłady, biura i magazyny rozlokowane gdzie się tylko da. To wszystko wymusza transport samochodowy.

      • 1 0

    • Bo tu nie chodzi o to, żeby budować

      Tylko żeby rozkopać i utrudnić poruszanie się samochodami. Dzisiaj się w Gdyni obudziliście? Nie pamiętam żeby oni kiedykolwiek coś zrobili, żeby usprawnić transport kołowy.

      • 8 3

  • (1)

    W artykule można przeczytać:

    "Kosztowna budowa nie byłaby możliwa, gdyby nie uwzględnienie jej w Zintegrowanych Inwestycjach Terytorialnych (ZIT), skutkujące współfinansowaniem ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego..."

    Nie, budowa byłaby dalej możliwa, ale miasto musiałoby zapłacić pełną kwotę. Ogólnie mam wrażenie, że większość inwestycji w Gdyni to tylko z udziałem dodatkowych pieniędzy uzyskanych przez jakieś finansowania.

    • 16 3

    • Tylko ZIT miał uwzględniać też transport rowerowy

      A tu go jak na lekarstwo. Gdzie jest pełnomocnik prezydenta Pan Furkal? Dlaczego nie walczy o takie kluczowe inwestycje?

      • 0 0

  • To Gdynia wiec uwierze jak juz wybudują. Tego nauczyły mbie wiecznie niespełnione obiecanki Szczurka

    Ta inwestycja już była w poprzednich budżetach

    • 4 0

  • Cała komisja rewizyjna Rady Miasta Gdynia od przewodniczącego po członków to Samorządnosc Wojciecha Szczurka.

    • 4 0

  • nierzetelny artykuł (4)

    1) MTM nie dała najniższej ceny -była niższa (kruyszywo), ale została odrzucona... no przypadek, ze druga oferta jest MTM
    2) wezeł koszterm ponad 6 mln złotych został zaprojektowany i dzis winnismy miec przetarg na budowe
    3) zamiast tego mamy przetarg na projektuj - buduj, według zmienionych zalozen
    Reasumując projekt, decyzja zrid, wszystko do kosza, ponad 6 mln zl wyrzuconych w błoto, strata przynajmniej 1,5 roku. realizowany bedzie nowy, okrojony zakres, bez najwazniejszego - modernizacji obiektu.

    • 29 0

    • Należałoby postawić pytanie retoryczne

      Kto za to odpowie? Jeszcze bezczelny urzędnik na forum napisze, "jak masz dowody niegospodarności to idź do prokuratury". W twarz nam plują, a my się cieszymy i prosimy o więcej.

      • 3 0

    • Jakiego obiektu? (2)

      • 1 2

      • bez modernizacji wiaduktów nad torami kolejowymi - linia LK201

        w pierwotnym projekcie zakładana była budowa przystanków komunikacji miejskiej nad torami, tak aby umożliwić bezpośrednią przesiadkę KM-pociąg.

        • 1 0

      • Misia.

        • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane