• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Węzeł Karwiny: bez przebudowy wiaduktów nie będzie trzeciego toru

Patryk Szczerba
17 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
aktualizacja: godz. 12:46 (18 lutego 2021)
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy przelot przez arterię. Sprawdza się?
Obecny wygląd okolicy, gdzie powstanie węzeł. Obecny wygląd okolicy, gdzie powstanie węzeł.

Gdynia ograniczyła zakres budowy węzła KarwinyMapka, rezygnując z budowy dwóch wiaduktów, w związku czym władze PKP PLK zapowiedziały, że nie zbudują planowanego dodatkowego trzeciego toru i nowych przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. - Przebudowę wiaduktów powinna finansować kolej - odpowiadają władze Gdyni.



Aktualizacja 18 lutego, godz. 12:45 Przedstawiciele Samorządu Województwa Pomorskiego poinformowali, że odbyło się już spotkanie ws. wiaduktów na węźle Karwiny, podczas którego Gdynia i władze PKP PLK zobowiązały się do rozwiązania kwestii przebudowy wiaduktów.

Zarząd województwa postanowił jednak wstrzymać podpisanie aneksu do umowy o dofinansowanie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego budowy węzła Gdynia Karwiny do czasu, aż Gdynia i PKP PLK nie znajdą rozwiązania i nie podpiszą stosownego porozumienia.

- Decyzja ta jest związana z ryzykiem zaprzepaszczenia rezultatów wielu powiązanych projektów finansowanych ze środków unijnych - informuje Michał Piotrowski z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego, dodając, że Samorząd Województwa Pomorskiego z satysfakcją przyjmuje wstępne deklaracje stron dotyczące pozyskania dodatkowych środków na budowę wspomnianych wiaduktów, pozwalających na budowę trzeciego toru.


Czy w sprawie przebudowy wiaduktów uda się dojść do porozumienia?

Przypomnijmy:

  1. We wtorek pojawiła się informacja o rozstrzygnięciu przetargu na budowę węzła Karwiny.
  2. Do inwestycji w formule "zaprojektuj i wybuduj" zgłosiło się pięciu wykonawców.
  3. Wybrano gdyńską firmę MTM.
  4. Prace skończą się wiosną 2023 r.
  5. MTM zainkasuje za nie 101,7 mln zł.


  • Wizualizacja przygotowana przez biuro Transprojekt Gdański pokazująca zakres przebudowy.
  • Wizualizacja przygotowana przez biuro Transprojekt Gdański pokazująca zakres przebudowy.
  • Wizualizacja przygotowana przez biuro Transprojekt Gdański pokazująca zakres przebudowy.

Ostra reakcja PKP PLK na ogłoszenie władz Gdyni



Na informację władz miasta o rozstrzygnięciu przetargu niespodziewanie zareagował zarząd PKP Polskich Linii Kolejowych. W oficjalnym komunikacie władze spółki poinformowały, że Gdynia zmieniła zakres inwestycji przebudowy węzła Karwiny. Nie przewiduje on przebudowy nowych wiaduktów. Kolejarze podkreślają, że ich przebudowa jest konieczna, jeśli modernizowana ma być linia kolejowa nr 201 pomiędzy Gdynią i Kościerzyną.

- Brak przebudowy dwóch miejskich wiaduktów wyklucza budowę trzeciego toru na odcinku szlaku Gdańsk-Osowa - Gdynia Główna. Zmiana i ograniczenie zakresu miejskiej inwestycji są bardzo niekorzystne dla rozwoju transportu kolejowego w Trójmieście - zapowiada Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA.
Kolejarze podkreślają, że z powodu usunięcia przebudowy wiaduktów będzie ograniczona przepustowość linii Gdynia - Kościerzyna. Oznacza to, że nie powstaną nowe przystanki osobowe Gdańsk Kielnieńska i Gdynia Mały Kack. Pod znakiem zapytania stoi również budowa przystanku Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana.

- Brak trzeciego toru może spowodować problemy w funkcjonowaniu alternatywnego korytarza transportowego Bydgoszcz - Trójmiasto dedykowanego przewozom ładunków do i z portu morskiego w Gdyni - podkreślają władze PKP PLK.

Dlaczego budowa trzeciego toru jest istotna?



Chodzi o to, by odprawiać koleją większą liczbę towarów z portu w Gdyni przy jednoczesnym utrzymaniu regularności w kursowaniu PKM. Linia w miejscu planowanej przebudowy jest pochylona, więc ciężkie pociągi towarowe musiałyby zwalniać i to znacznie.

Początek nowego ok. 15-kilometrowego toru zaplanowano w okolicach przystanku Gdynia Stadion. Kończyłby się w Osowej. Jeśli go nie będzie, to pociągi towarowe nadal będą musiały dzielić tory z pociągami pasażerskimi. Przez to te drugie będą musiały ograniczyć częstotliwość, a to zahamuje rozwój Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Trzeci tor pojawił się w projekcie dzięki aneksowi



Warto wiedzieć, że Gdynia, zamawiając przed sześcioma laty projekt przebudowy węzła, też nie uwzględniła przebudowy wiaduktów. Przygotowująca go firma Transprojekt Gdański została zobligowana do zaprojektowania ich aneksem, przez który miasto musiało dopłacić 1,5 mln zł do projektu. W sumie dokumentacja pozwalająca na to, by ogłosić przetarg na budowę węzła, kosztowała blisko 8,5 mln zł.

Gdynia chwaliła się gotowym projektem trzy lata temu. W zamierzeniach m.in. 3,5 km buspasów, pętla autobusowo-trolejbusowa, ok. 4,3 km nowych dróg rowerowych i trzypoziomowy parking na 412 samochodów.

Planowano przebudowę dwóch wiaduktów nad torami w ciągu ul. Wielkopolskiej, na wysokości skrzyżowania z ul. Strzelców i ul. Sopocką. Rozbudowana miała być też ul. Korzenna zobacz na mapie Gdyni na odcinku od ul. Wielkopolskiej do ul. Buraczanej. Dodatkowy pas nie tylko dla autobusów miał pojawić się na ul. Nowowiczlińskiej zobacz na mapie Gdyni (kierunek do centrum) na odcinku od Obwodnicy Trójmiasta do ul. Chwaszczyńskiej.

Urzędnicy zapowiadali przebudowę skrzyżowań ulic: Wielkopolskiej, Strzelców i Sopockiej zobacz na mapie Gdyni, a także Wielkopolskiej, Nowodworcowej i Korzennej zobacz na mapie Gdyni oraz skrzyżowania ulic: Wielkopolskiej, Racławickiej i Parkowej zobacz na mapie Gdyni. Planowano rozbudowę ul. Sopockiej wraz z przebudową skrzyżowania ul. Sopockiej z ul. Wzgórze Bernadowo.



Projekt niezrealizowany, nowy przetarg w formule "Zaprojektuj i wybuduj"



Problem w tym, że dokumentacja trafiła do szuflad urzędników i nigdy nie została wykorzystana, a temat budowy węzła zniknął z listy miejskich inwestycji. W lipcu 2020 r., czyli w czasie, gdy teoretycznie zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami powinny się już toczyć prace budowlane, Gdynia ogłosiła kolejny przetarg na budowę węzła Karwiny - tym razem w formule "Zaprojektuj i wybuduj". Zakres inwestycji został jednak okrojony.

Władze Gdyni zaczęły przyznawać, że zapowiadane prace przy budowie węzła Karwiny to dopiero pierwszy etap współfinansowanej przez UE inwestycji. Powodem opóźnień względem zapowiedzi i okrojenia zakresu inwestycji miały być prace prowadzone w okolicy przy budowie Trasy Kaszubskiej, choć od dawna było wiadomo, że inwestycja rządowa i miejska rozpoczną się w tym samym czasie.

Urzędnicy tłumaczyli też, że chcą polepszyć przede wszystkim los pasażerów ZKM.

Władze Gdyni: PKP PLK powinny przebudowywać wiadukt



Ograniczono m.in. wielkość parkingu, który "skurczył się" ponad trzykrotnie - do 120 miejsc dla kierowców. W zakresie I etapu zrezygnowano też z przebudowy infrastruktury technicznej niekolidującej z zakresem. Wydłużono natomiast buspasy do ul. Górniczej.

Najważniejsze, że z inwestycji zniknęła przebudowa wiaduktów. Dlaczego z nich zrezygnowano, skoro aneks do projektu przygotowanego przez Transprojekt Gdański zakładał prace modernizacyjne?

Władze Gdyni w wydanym w środę komunikacie odpowiadają, że przebudowę wiaduktów powinny finansować PKP Polskie Linie Kolejowe i takie przyjęły założenie.

- Rozmowy z PKP PLK SA trwają od lat. W ich efekcie zobowiązaliśmy się do stworzenia dokumentacji projektowej. Zgodnie z ustaleniami sfinansowaliśmy i przygotowaliśmy projekt rozszerzony o przebudowę wiaduktów. Nie doczekaliśmy się jednak ruchu ze strony spółki, po której stronie powinno leżeć finansowanie przebudowy tej części węzła. W związku z tym ogłosiliśmy i rozstrzygnęliśmy przetarg związany z najważniejszym dla gdynian, miejskim etapem wartej ponad 100 mln zł inwestycji. Podkreślam, że realizacja miejskiej części inwestycji w żaden sposób nie hamuje planów PKP PLK SA dotyczących budowy dodatkowego toru i nowych przystanków dla kolei aglomeracyjnej - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Czy doszło do spotkań miasta z kolejarzami?



Pikanterii sprawie dodaje też inna informacja zawarta w komunikacie zarządu PKP PLK. Władze kolejowej spółki twierdzą, że nie zostały poinformowane przez Gdynię o zmianach projektu. Dopiero na spotkaniu zorganizowanym z inicjatywy PLK władze miasta miały przekazać, że odstępują od realizacji inwestycji według uzgodnień z 2017 r.

- Nie jest to prawdą. Gdynia jest zawsze otwarta na rozmowy - przekonuje Marek Łucyk.
Dodaje, że nie ma możliwości wstrzymania realizacji inwestycji, bowiem jest to projekt dofinansowany i musi zostać rozliczony.

Marszałek województwa chce mediować



W sprawie ma mediować Marszałek Województwa Pomorskiego, czyli dysponent unijnych środków, które w wysokości 54 mln zł mają wspomóc budowę węzła Karwiny. Zapowiada zorganizowanie spotkania ze stronami konfliktu.

- Samorząd Województwa Pomorskiego jest zaniepokojony decyzją władz Gdyni, gdyż modernizacja Linii Kolejowej nr 201, uwzględniająca budowę trzeciego toru na odcinku Gdynia Główna - Gdańsk Osowa, to kluczowa inwestycja dla rozwoju ruchu pasażerskiego Gdyni oraz ruchu towarowego z Portu Gdynia. W związku z najnowszymi doniesieniami o rozstrzygnięciu przetargu samorząd województwa zainicjował pilne spotkanie z przedstawicielami PLK i władz Gdyni, by wyjaśnić zaistniałą sytuację - piszą przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.

Miejsca

Opinie (518) ponad 20 zablokowanych

  • Gdynia ograniczyła inwestycję po swojej stronie do zakupu farby (6)

    Ale lipa z tej Gdyni. Dlatego przestałem płacić tu podatki. W innych miastach lepiej wydają pieniądze.

    • 39 6

    • jaką farbę ?

      • 1 1

    • (4)

      Z twoich podatków to i ma waciki nie wystarczy. Jak nie płacisz tutaj to się nie wypowiadaj. Chcesz zadłużać swoje miasto to zadłużaj. Za przebudowę powinien zapłacić PKP. To ich przebudowa tego wymaga i pieniądze są centralne. Widzę, że wielu xhciało by się zastawić, ale nie za swoje pieniądze. Ja nie zamierzam fundować tego z moich podatków. Tak trzymaj Panie Szczurek.

      • 1 5

      • (1)

        Ale dlaczego za przebudowę wiaduktu drogowego ma płacić kolej? Linia kolejowa idzie sobie w wąwozie i to nad nią przebiega miejska ulica

        • 2 0

        • Za przebudowę kolizji odpowiada PKP. Stanowisko Gdyni jest słuszne. PKP tak samo przebudowuje linie elektroenergetyczne w kolizji z koleją i przekazuje je na mocy porozumienia gestorom sieci.

          • 0 2

      • UE dopłaca do tej inwestycji i to sporo, zatem wszyscy dokładają się do tej przebudowy, nie tylko Gdynianie.

        I pewnie dotacja UE jest przyznana także po to, żeby ponad-miejskie interesy były w projekcie uwzględnione.
        Był ustalony zakres z PKP, był zrobiony projekt za 8,5mln uwzględniający ten zakres. Ale Szczurek z Łucykiem wyrzucili ten projekt do kosza, bo przewidywał przebudowę wiaduktów.
        I zamówili nowy projekt w MTM razem z wykonaniem tego projektu. Jak na razie nawet nie wiadomo co w ramach inwestycji zostanie wykonane.
        Na rozbudowie linii kolejowej skorzystałoby miasto, bo bez portu Gdynia moze być co najwyżej dzielnica Gdańska - nie ma sensu istnienia jako samodzielny byt.
        Przecież to wygląda jak jakiś sabotaż ze strony zarządu miasta - albo zwariowali albo są jakąś obcą agenturą.

        • 4 0

      • To powiadasz ze ten gigantyczny dlug gdyni

        Zrobiło PKP? No ciekawe, ciekawe.

        • 1 1

  • (25)

    czyli przez lata PKP nic nie kiwnęły palcem w temacie przebudowy (podobnie jak przy wiadukcie/tunelu w Chyloni), a Gdynia nie mogąc dłużej czekac zaczyna swoje prace to wtedy kolejarze podnoszą larum ?

    • 16 43

    • (7)

      Gdynia złamała umowę. To się nadaje do prokuratury.

      • 10 5

      • (5)

        "Zgodnie z ustaleniami sfinansowaliśmy i przygotowaliśmy projekt rozszerzony o przebudowę wiaduktów. Nie doczekaliśmy się jednak ruchu ze strony spółki, po której stronie powinno leżeć finansowanie przebudowy tej części węzła." kto tu złamał umowę ?

        • 3 10

        • Gdynia zobowiązała się do wykonania przebudowy zgodnie z umowa. 6 lat temu. Kropka.

          • 14 1

        • "Powinno leżeć finansowanie..." (3)

          Od kiedy to subiektywne przekonanie, w tym przypadku UM Gdyni, jest umową? Gdynia robi bokami. Nie jest w stanie wybudować bez dotacji przystanku autobusowego. Od dawna mam przekonanie, graniczące z pewnością, że UM zatrudnia specjalistę, którego praca polega na tworzeniu tekstów pt. "Dlaczego nie możemy tego zrealizować - analiza." I z pewnością jest bardzo zajęty.

          • 19 1

          • (2)

            Ale na pewno wybrano optymalny wariant.

            • 0 0

            • dla kogo (1)

              optymalny?

              • 0 0

              • Dla MTM

                • 1 0

      • Do prokuratury się nadaje, że zmarnowali 8,5 miliona na projekt, który poszedł do kosza.

        Tak jak kiedyś projekt rozbudowy UM. Zamówili, zapłacili a potem zmienili "koncepcję".

        • 8 0

    • Bez wnikliwego śledztwa mozna obstawiać, (14)

      że to wina UM. Gdybyż to było pierwszy raz, że Gdynia nie chce czegoś budować. To jest codzienność tego miasta. Nie powstaje tu nic, nic, nic... Miasto stoi jak zdezolowany moskwicz. Nikt już chyba nie wie, czym ma być Gdynia. Nie jest już znaczącym miastem portowym, nie jest atrakcyjna turystycznie, staje się coraz większą udręką dla swoich mieszkańców....

      • 20 3

      • Ale co mieli budować ? (13)

        Obecny wiadukt jest wystarczający dla mieszkancow jeśli PKP potrzebuje szerszego żeby zarabiać kasę na transporcie towarów z portu i ludzi( bo za darmo PKM nikt nie jezdzi) tak niech sama za to zapłaci. Ale tak jak SKM córka PKP gdzie same trupy jezdrza tak tutaj widać kto jest największym dziadem

        • 5 19

        • obecny wiadukt jest wystarczający ??????? (11)

          Chyba nie masz pojęcia o codziennych korkach na karwiny !!!!!! Ciasnota i brak planowania na przyszłość !!!!! Szczurek teraz zajmuje się kubkiem miejskim - nie przeszkadzać

          • 19 1

          • (9)

            Wystarczający dla mieszkańców, niewystarczjący dla pkp i to im powinno zależeć.

            • 4 9

            • Pkp ma zalezec na tym, zeby gdynski port przetrwal ?a gdyni nie? (7)

              No gratulacje urzędnicy. Będziecie mieli dużo czasu na myślenie po procesie.

              • 12 3

              • (5)

                PLKa nie potrzebuje większego wiaduktu. To Gdynia chce mieć sensowny takt w ramach PKM. Linia 201 ma priorytet towarowy więc to mieszkańcy Gdyni a nie PLKa straci :)

                • 7 2

              • Zawsze próbowałem zrozumieć gdynian, któzy uważają, ze port jest problemem (3)

                bez portu nic tu nie było i bez portu nic nie będzie.

                • 8 1

              • Ty wiesz ile działek można by sprzedać kolego deweloperom gdyby zlikwidować port? (2)

                • 7 0

              • Przeciez od lat 90 szczurek sika po nocy na mysl o tym (1)

                • 3 0

              • nie tylko sika... niestety

                "W 2003 r., na wniosek Rady Miasta Gdyni, ówczesny wiceminister infrastruktury (najwyraźniej o małej wyobraźni) pozbawił port gdyński 181 ha, m.in.: terenów Dalmoru, 44 ha na t.zw. międzytorzu i dalszych kilkudziesięciu w okolicach elektrociepłowni oraz od strony Oksywia. Port został więc okrojony prawie ze wszystkich stron co pozbawiło go możliwości terytorialnego rozwoju."

                • 4 0

              • czyli widać, że interes jest wspóly

                Bo Gdynia może mieć kolej miejską a kolej płynny transfer towarowy.

                Tylko trzeba się dogadać...

                • 1 0

              • a co PKP wozi towary ze 'bóg zapłać' ? ? Tak samo kolejarzom jak i portowi powinno zależeć na przybudowie ale jak zwykle oglądają się na innych.

                • 1 0

            • Dla jakich baranie mieszkańców?

              • 1 0

          • Ale w ogóle interesowałeś się o co chodziło w przebudowie wiaduktów?

            Bo PKP przecież rabanu nie robi bo za mało pasów na drodze, tylko za mało miejsca na tory...

            • 0 0

        • Nie jest baranie wystarczający zmiescisz tam baranie jakikolwiek pas więcej chociażby baranie do skrętu w lewo lub w prawo albo bus pas gdzie to zmiescisz baranie?

          • 0 0

    • (1)

      Jakie baranie zaczyna prace Gdynia? Żadnych prac na Puckiej na przejeździe kolejowym przez linie 250 i 202 nie są prowadzone ani nie będą prowadzone w tym i przyszłym roku Gdynskie matoly liczą że kolej za nich zrobi przy okazji modernizacji linii kolejowej do Słupska i dalej do Szczecina

      • 3 0

      • czytaj ze zrozumieniem, dziecko.

        • 1 1

  • Ale tak na powaznie (9)

    Szczurek zachowuje się jakby celowo działał na szkodę miasta i regionu. Tym powinna zainteresować się Warszawka. Tu nie chodzi o jakąś jedna ulice, a o konkurencyjność ważnego dla Polski portu.
    Dla kogo ten facet gra???

    • 54 3

    • Port? (3)

      Człowieku skoro to takie ważne do dlaczego Państwo nie uzna estakady jako drogi krajowej ? Tylko miasto ponosi koszty utrzymania drogi niszczonej wiecznie przez przeładowane tiry ?

      • 3 10

      • Swoje wątpliwości wyrazilem i g... mnie obchodzą twoje tlumaczenia i wykrety.

        • 6 1

      • Miasto ma za darmo drogi, sfinansowane przez port

        Polska, Janka Wiśniewskiego itd. Miasto ma 50 tyś miejsc pracy. Ale nie, urzędnik twierdzi że bez portu w Gdyni bedzie sie zylo lepiej. Wasze dni są policzone.

        • 8 0

      • bo nie ma parametrów drogi krajowej

        a miasto ją dokończyło wbrew opinii drogowców i ich planom. Dzięki temu nie mamy również przedłużonej obwodnicy i "wojna o OPAT" trwa już ze 25 lat.

        Dokałdnie w takim samym stylu, jak magistrat usiłuje obecnie pogrywać z PKP/PLK.

        • 0 1

    • trochę rozsądku (2)

      Ten facet gra naszymi pieniędzmi i stara się, żeby miasto nie finansowało ogólnopolskich projektów. Już raz się miasto szarpnęło i dokończyło budowę estakady. Raz i starczy.

      • 1 8

      • Dlatego wyrzucił 8.5 mln do śmietnika, a może zaraz dtraci 54 mln dofinansowania.

        Co do troski o "nasze pieniądze" to 120 mln na lotnisko, 23 mln rocznie (14 mln po odjęciu wpływów) na PPNT....

        Rzeczywiście "gra naszymi pieniędzmi" - sxkoda, że przegrał już ponad 1 mld i PEWIK.

        • 5 0

      • Ale baranie miliony na kubek były prawda baranie albo na plastikowe delfinki zamiast parkingu koło miejskiej plaży?

        • 2 0

    • Dlaczego pytasz dla kogo gra....

      ....popatrz na rejacje z deweloperami, te zamiany działek, te zmiany mpzm z terenów zielonych na betonozę, ten parking żeby koledze odebrano biurowiec....

      • 3 0

    • On już przestał być gospodarzem Gdyni, przestał być samorządowcem a stał się politykiem!

      Cóż, ma świadomość że gdynianie i tak na niego zagłosują przy następnych wyborach! Takie jest całe 3miasto.

      • 2 0

  • Nie od dziś wiadomo, że UM Gdynia nienawidzi tej linii kolejowej. (11)

    Gdynia (dziura, która nie ma nawet 250 tysięcy mieszkańców), wymyśliła sobie lotnisko i tam mieli jeździć mieszkańcy Dubaju Północy. A skoro się nie udało, to trzeba w akcie bezmyślnej zemsty bojkotować to, co jest potrzebne mieszkańcom. Gdybym nie mieszkał w tym mieście od lat, może miałbym wątpliwości co do intencji PKP, ale to się wpisuje w gdyńską specjalność - niczego nie budujemy, nic nie jest potrzebne, jest dobrze tak jak jest. Nic, nigdy, nigdzie... Nie przyszłoby mi do głowy, że można tak bardzo wstydzić się Gdyni.

    • 55 14

    • (9)

      To się wyprowadź. I nie sr....j do własnego gniazda. To nie higieniczne. Ja się tu urodziłem. Sugerujesz zadłużanie się bo tak wypada. Brawo. Niech zapłaci PKP. Nie znasz się, ale lubisz sobie popie...ć. PKP na wielu kontraktach jest nie przygotowana dotyczy to również budowy dojazdu do portu w Gdyni. Gdyńskie PKP jest znane z tego, że nie można się z nimi porozumieć. Jak jesteś bogaty to załóż fundusz wsparcia, a innym daj spokój.

      • 1 12

      • Mylisz gdynie z sitwa z urzedu miasta

        Ale to wasza urzędnicza, megalomanska przypadłość od lat. I wiesz, niedługo, puk puk, zapuka prokurator. Nie do Gdyni. Do urzędu. Stamtąd jest ta nieprzyjemna woń nieudacznictwa i przekrętów.

        • 7 0

      • Glupku przecież ta gdyńska dziura i tak się zadłuża wymyślając bzdury wymyślając kretynizmy jak jakieś parki kieszonkowe jakieś d**ilne strefy tempo 30 jakieś woonerfy. Bzdury baranie a przejechać z Chylonskiej na Hutnicza trwa baranie po 50 minut to jest normalne? Wymyśla się bzdury a poważne problemy są olewane i odkładane na święte nigdy. Wielka inwestycja to remont 8 zatoczek przystankowych. Fajny remont tablice przystankowe nie działają a asfalt na jezdni ulicy morskiej wylany w grudniu już pęka daj spokój baranie. Rozwój miasta Gdynia jest poniżej poziomu małej Rumi czy mniejszego jeszcze Wejherowa

        • 7 0

      • Tak samo krytykowałeś kiedy Gdynia zadłużała się budując łącznik Kwiatkowskiego z Estakadą? (4)

        Albo przy budowie lotniska?
        Czy co roku krytykujesz dokładanie kilkunastu milionów do PPNT?
        Czy przy uchwalaniu budżetu z kredytem na 180 mln też podnosiłeś głos?
        Czy 93 mln rocznie na Laboratorium Inicjatyw Społecznych Ci nie przeszkadza?
        Tylko dwie pozycje z powyższych to 10% zadłużenia Gdyni, trzy pozycje to 20% zadłużenia.
        Z żadnej z nich mieszkańcy nic nie mają (poza 92 etatami w LIS).

        • 8 0

        • Pomyłka 9.3 mln na LIS a nie 93 mln.

          • 1 0

        • "Gdynia zadłużała się budując łącznik" (2)

          należy dodać - wbrew opiniom drogowców, którzy wskazywali na znacznie większą efektywność przedłużenia obwodnicy. Jako retorsja, nie dostali kasy a droga nadal jest powiatową... Co nas kosztuje nie tylko zadłużenie ale coroczne koszty utrzymania i permanentne remonty.
          Praktycznie, drogowa Gdynia żuje dla estakady.
          Bo zaspokojono czyjeś ambicje.

          • 3 0

          • Jak zwykle chore ambicje i "my wiemy lepiej". (1)

            Z tym, że w przeciwieństwie do lotniska i mimo kretyńskich rozwiązań ten III etap Trasy Kwiatkowskiego działa i służy mieszkańcom.

            • 0 0

            • ale dzięki temu nie ma przedłużenia obwodnicy

              bo to chceli robić drogowcy.

              • 1 0

      • Czy miłość do Gdyni (własnego gniazda)

        oznacza, że mamy po prostu milczeć, bez końca zachwycać się "przedsięwzięciami" w rodzaju fusy, kubek miejski, mini-park z dwiema ławkami, remont krawężnika, wymalowanie pasów i postawienie sygnalizacji świetlnej? To miasto stoi, gnije, nie dzieje się w nim nic. Literalnie nic. Gdyby nie deweloperzy, Gdynia w 2021 roku wyglądałaby jak Rumia z lat siedemdziesiątych. Trzydzieści dwa lata po upadku PRL, Gdynia dorobiła się niecałych 10 (słownie: dziesięciu) kilometrów nowych dróg, dwóch stacji kolejowych. Reszta to przebudowy, renowacje, malowanie - słowem pudrowanie tego, co powstało za Gomułki i Gierka. Wygląda to wszystko tak, jakby ktoś uparł się, żeby z Gdyni zrobić skansen.

        • 9 0

      • "czy ten ptak gniazdo kala, co je kala...

        czy ten, co o tym mówić nie pozwala"

        Polski dylemat na miarę szekspirowskiego pytania duńskiego księcia... Norwid powiedział to wprost, dlatego wieszczem nie został i umarł w nędzy...
        Dulszczyzna w pełnym rozkwicie...

        • 3 0

    • Nie cierpię PKP, ale w tej kwestii mają rację jak nigdy dotąd. 3 tor jest koniecznością, a nie kaprysem.

      • 2 0

  • Durne urzedasy

    Zarządzanie publicznymi pieniędzmi prawie poziom Sasin. Skurczy się parking , a ponoć takie węzły mają powstać po to by ludzie nie pchali się autami do centrum. XD

    • 40 0

  • PKP to stan umysłu (10)

    kilka dni temu był artykuł o przebudowie dworca podmiejskiego gdzie przyznali że tymczasowe kasy będą w kontenerze zamiast w jednym z pustych od lat lokali w pasażu dworca. Teraz zdziwko ze miasto nie chce płacić za ich inwestycje.

    • 10 24

    • PKP nie potrafi się dogadać z PKP (7)

      A co dopiero z kimś innym

      • 7 1

      • (2)

        otóż to. do tego ciągnące się latami zwlekanie z wiaduktem w Chyloni, niekończące sie remonty przystanków itp. dlatego nie dziwi mnie że nic nie zrobili w temacie przebudowy węzła na Karwinach

        • 2 1

        • (1)

          A co barani wypierdku miasto Gdynia zrobiło w sprawie zarwanego w 2019 r mostku na chylonce nad ulica Wiśniewskiego mam ci baranie powiedzieć ile dodatkowo kosztują wydłużone trasy autobusów kilku linii? Tak trudno baranie odbudować mały mostek nad małą rzeczka?

          • 1 2

          • uspokój się, baranie.

            • 0 0

      • miasto musiało dodatkowo dopłacić 1,5 mln zł do projektu. (3)

        a pkp plk pkm chcą się ślizgać kosztami wniesionymi przez mieszkańców Gdyni. Teraz jeszcze huzia na Józia, że im miasto nie wybuduje trzeciego toru do Gdańska a może do Bydgoszczy, i zapewni warunków torowych na trasie. Może jeszcze kupi szynobusy, zatrudni kolejarzy ,....

        • 3 2

        • Ten projekt jest dofinansowany z UE właśnie dlatego, że ma realizować różne cele i interesy ponad-miejskie. (2)

          Więc nie PKP kosztem mieszkańców Gdyni bo wszyscy podatnicy się dokładają do tej budowy.

          Czytałeś wniosek o dofinansowanie przygotowany przez Gdynię, jakie było uzasadnienie? Sam jestem ciekaw, czy nie było tam argumentów o usprawnieniu ruchu kolejowego.

          • 1 2

          • Usprawnienie ruchu kolejowego ? (1)

            Miasto przecież tego nie ma w statucie, - może jedynie węzeł integracyjny budować :))

            • 2 0

            • Miasto nie ma statutu, to nie funcacja ani stowarzyszenie ani partia polityczna.

              Miasto ma różne cele związane ze swoim rozwojem. PKM liczy się jako komunikacja miejska, dostęp do portu transportem szynowym powinen być zgodny z celami rozwojowymi miasta.
              Napisałem, że chciałbym poznać uzasadnienie wniosku od dofinansowanie projektu. Co tam miasto Gdynia nakłamało żeby wyciągnąć pieniądze z UE.

              • 3 1

    • Drodzy urzednicy (1)

      Urzad miasta samowolnie zmienil umowe. Wziął kasę i nikogo nie poinformował, ze zamierza udusić port. Skonczy sie to prokuratorem. Te miliony, ktore ida na PR nic nie pomogą.

      • 8 3

      • Mam nadzieję, że ktoś się za nich weźmie.

        • 2 1

  • (1)

    Proszę o jak najszybszą dymisje wiceprezydenta Gdyni ds. Rozwoju jak złożyć taka apelacje ?

    • 42 1

    • A dlaczego vice?

      Władze w Gdyni jednoosobowo sprawuje Wojciech Szczurek.

      • 6 0

  • (10)

    Bez wiaduktów ten węzeł nie ma sensu!

    • 34 1

    • Dlaczego? (6)

      Nie widzę powodu dla którego mieszkańcy Gdyni miiby płacicie za inwestycje PKP która będzie z tego tytułu zarabiała kasę

      • 2 9

      • (3)

        Dobrze wiedzieć, ze port w Gdyni należy do PKP.

        • 8 0

        • A co PKP bedzie towary za darmowe wozić ? (2)

          Jak Państwu tak zależy na porcie to może by tak łaskawie estakadę jako drogę krajową przejęli ?

          • 0 1

          • (1)

            Ty gościu masz mentalność psa ogrodnika: samemu nie ma i innym nie da, choćby sam na tym miał stracić.

            Niech zgadne: dumny mieszkaniec syfiastych pogierkowskich blokowisk z sentymentem myslacy o "luksusach" PRLu. Taki typowy glodupiec.

            • 4 0

            • Na calym swiecie miasta sa szczesliwe ze maja port

              I robią wszystko, żeby temu portowi ułatwić rozwój. Tylko w gdyni port jest wrogiem. Kto jest chory świat czy wladze gdyni?

              • 3 0

      • Przecież UE/Marszałek Województwa dofinansowuje ten projekt.

        Więc nie tylko mieszkancy Gdyni za to płacą.

        • 2 0

      • dlatego ze to był cel tego projektu dofinansowanie na to miało isć

        • 3 0

    • Ten węzeł w ogóle nie ma sensu. (2)

      Kto wkleja "park and go" wewnątrz sporej dzielnicy? Lepiej, żeby zgodnie z gdyńską tradycją, inwestycja teraz nie ruszała, aż do czasu, gdy ktoś to przemyśli i zmieni. A już na pewno do momentu, aż chłopcy ustalą między sobą, kto ma przebudować wiadukty.

      • 3 1

      • Węzeł ma sens, tylko parking P&R jest niepotrzebny, (1)

        Wielkopolska codziennie stoi w korku do skrzyżowania z Sopocką, właśnie przez niewydolny węzęł.

        • 3 2

        • W tym rzecz.

          Tyle, że to inwestycja liczona w dziesiątkach milionów złotych, tworzona na dziesiątki lat. Nie może więc powstawać w "niepełnej wersji" z kłótniami o to, kto ma co finansować.

          • 2 0

  • Panie Łucyk! Tu jest jezioro!

    Jezioro damy tutaj a ten niech sobie stoi w zieleni.

    • 34 0

  • Gdynianie! (7)

    Dlaczego wybieracie tych samych ludzi od tylu lat? Przecież oni przez 4.5 roku nie byli w stanie odbudować kładki w ul Łęczyckiej na rzece Kaczej zerwanej w lipcu 2016 r (długość 5m , szerokość 1m) . A oni się biorą za przebudowę węzła.

    • 69 4

    • dokładnie (2)

      prowizoryczny i nielegalny mostek przy szkole amerykańskej na tej samej rzece i tej samej dzielnicy został odbudowany po 2 tygodniach od ulewy
      Mostek łaczył parking ze szkołą

      Można?

      • 8 0

      • tam chodziły do szkoły dzieci szczurka. masz odpowiedź. (1)

        • 9 1

        • Nie prawda, dzieci gdyńskich urzędników w ramach projektu chodzą do szkoły na Zamenhofa integrują się z lokalsami.

          • 1 0

    • (1)

      A zerwany 5 lat temu most na Nałkowskiej?

      • 5 0

      • A lofix?

        • 1 0

    • Bo nie checemy Horały

      • 0 2

    • Na Nałkowskiej dopiero wczoraj zaczęli naprawiać wiadukt zniszczony w tym samym okresie, nad Źródłem Marii

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane