• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Węzeł Karwiny: jest zgoda ws. przebudowy wiaduktu

Patryk Szczerba
14 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy przelot przez arterię. Sprawdza się?
Lada dzień rozpoczną się prace przy budowie węzła Karwiny. Lada dzień rozpoczną się prace przy budowie węzła Karwiny.

Budowa wiaduktu na KarwinachMapka zostanie sfinansowana z "Funduszy Europejskich dla Pomorza", którymi dysponuje samorząd województwa, a sam wiadukt będzie traktowany jako II etap inwestycji węzeł Karwiny. Gdynia dołoży się do inwestycji, ale w kwocie nie większej niż 10 mln zł i pozostawi rezerwę terenową dla ewentualnej budowy czwartego toru. To ustalenia z wtorkowego spotkania przedstawicieli PKP, województwa i Gdyni.



Czy węzeł Karwiny rozwiąże problemy komunikacyjne w okolicy?

Przypomnijmy, że w lutym władze Gdyni ogłosiły, iż węzeł Karwiny będzie budować firma MTM, inkasując za pracę 101,7 mln zł. Na tę informację zareagował zarząd PKP Polskich Linii Kolejowych. W oficjalnym komunikacie władze spółki poinformowały, że Gdynia zmieniła zakres inwestycji przebudowy węzła Karwiny, który nie przewiduje przebudowy nowych wiaduktów, co oznacza komplikację kolejowych inwestycji.

Władze spółki podkreślały, że jest to niezbędne, by utworzyć trzeci ok. 15-kilometrowy tor od stacji Gdynia Stadion do Osowej, potrzebny aby:

  • modernizować linię kolejową nr 201 pomiędzy Gdynią i Kościerzyną,
  • zachować przepustowość przejazdu PKM,
  • przewozić bezproblemowo ładunki z i do gdyńskiego portu.


Władze Gdyni odpowiadały stanowczo, że miasto przygotowało rozszerzony o przebudowę projekt wiaduktów, ale - ich zdaniem - za prace budowlane powinna odpowiadać kolej. Warto wiedzieć, że aneksowany przed laty projekt trafił do szuflady, a węzeł Karwiny będzie budowany po przetargu w formule "Zaprojektuj i wybuduj", gdzie konieczne było stworzenie zupełnie nowej dokumentacji projektowej.

Więcej:

Węzeł Karwiny: bez przebudowy wiaduktów nie będzie trzeciego toru



Mediacja marszałka województwa pomorskiego



W sprawę włączył się marszałek województwa pomorskiego, czyli dysponent unijnych środków, które w wysokości 54 mln zł mają wspomóc budowę węzła Karwiny. Zapowiedziano, że podpisanie aneksu do umowy o dofinansowanie budowy węzła Karwiny ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego zostaje wstrzymane do czasu porozumienia PKP z Gdynią w zakresie realizacji przebudowy wiaduktu i budowy trzeciego toru.

Tymczasem w maju Gdynia ogłosiła podpisanie umowy z wykonawcą prac - firmą MTM i rozpoczęcie budowy węzła, co przy braku porozumienia mogło skutkować brakiem dofinansowania i zakończyć się skandalem.

Węzeł Karwiny: uzgodnienia na spotkaniu w Warszawie



We wtorek pojawiła się informacja o spotkaniu przedstawicieli PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., Samorządu Województwa Pomorskiego, Gdyni i Pomorskiej Kolei Metropolitarnej dotyczące budowy wiaduktu i zakresu prac.

Ustalono, że Samorząd Województwa Pomorskiego zapisze tę inwestycję jako priorytetową w ramach "Funduszy Europejskich dla Pomorza" na lata 2021-2027, a sam wiadukt, dzięki któremu powstanie oczekiwany trzeci tor, będzie potraktowany jako II etap inwestycji Węzeł Karwiny.

Co więcej, analizy i przygotowana koncepcja budowy wiaduktu mają pokazać, czy możliwe będzie poprowadzenie tam za kilkanaście lat czwartego toru.

- Projekt budowy trzeciego toru dla prowadzenia ruchu towarowego i pasażerskiego jest bardzo istotny. W związku z tym rozważane powinno być także pozostawienie rezerwy pod budowę czwartego toru - podkreślał na spotkaniu Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.

Gdynia dokłada nie więcej niż 10 mln zł



Władze Gdyni na taką opcję przystały. Przy okazji padła deklaracja, że miasto będzie partycypować w inwestycji w ramach wkładu własnego, ale tylko w wysokości do 10 mln zł.

- To bardzo budujące spotkanie, które pokazało przyszłość jednego z najważniejszych węzłów komunikacyjnych w Gdyni z myślą o wyzwaniach transportowych na wiele lat do przodu - podsumowuje Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
Po opracowaniu koncepcji rezerwy pod czwarty tor i poszerzenia wiaduktu, a także oszacowaniu kosztów, zostanie podpisane porozumienie pomiędzy PKP Polskimi Liniami Kolejowymi S.A., Pomorskim Urzędem Marszałkowskim, Gdynią i Pomorską Koleją Metropolitarną.

- Zostały poczynione odpowiednie ustalenia, które w najbliższym czasie zmienią się w porozumienie. To najważniejsze - komentuje Leszek Bonna, wicemarszałek województwa pomorskiego.
Z ulgą odetchnięto też w gabinetach gdyńskiego magistratu. Gdyńscy włodarze informują, że na spotkaniu potwierdzono, iż rozpoczęte prace nie kolidują z przyszłościowymi planami dotyczącymi dobudowy torów kolejowych, a także przy ich realizacji nie będą ingerowały w nową infrastrukturę.

Węzeł Karwiny: co powstaje



  • parking "park&ride" przy stacji PKM Karwiny,
  • buspasy na ul. Wielkopolskiej,
  • nowa pętla autobusowa,
  • przebudowa ul. Sopockiej,
  • przebudowa ul. Strzelców.


Miejsca

Opinie (158)

  • Czy władzom Gdyni chodziło o to, żeby to MTM znów przytulił kasę?

    I prowadził robotę w ślimaczym tempie.

    • 24 1

  • Co z PKM do Oksywia?

    • 20 0

  • Na wuj 4 tory... (4)

    ...na linii po której jeździ dziennie 8 par pociągów osobowych + cztery towarowe ..

    • 3 14

    • jajko czy kura?

      jak zwykle w Gdyni kurę się zarzyna a jaja tłucze...
      Albo robi...

      • 10 0

    • dla torolotów z międzylądowaniem na lotnisku w Kosakowie

      • 1 3

    • No właśnie jeździ tyle, bo torów jest za mało. Obłożenie trasy mogłoby być większe (1)

      • 6 2

      • A może tory były złe...

        I ten, tego, no - podwozie też było złe...

        • 1 1

  • Żenada szczurek żenada

    Bez twarzy, bez honoru. Kłamca kłamca kłamca. Niedawno jeszcze chciał budować most drogowy z ul. Strzelców na Karwiny. Po fali krytyki i protestów "bohatersko zaniechał " tej inwestycji, na którą zresztą nie miał ani pieniędzy ani ochoty. Znowu objawił się jako zbawca
    Teraz miał budować swój inny węzeł za 100mln, ale po mediacjach PKP będzie miało to co potrzebuje....szczurek wyda maksymalnie 10.... bo ? kto toleruje takiego szantażystę ?????
    szczurek co z tymi 90 milionami których i tak nie masz ? Ogarniesz dylatację na estakadzie ??? Co z obwodnicą witomina ? jesteś kanalią zakałą i wstrzymywaczem rozwoju Gdyni. Podjedź sobie na lotnisko do Kosakowa i leć leć leć

    • 25 3

  • Najwyższy czas zacząć budować nowoczesne Węzły bezkolizyjne wielopoziomowe !!! (1)

    A nie skrzyżowania z wielką ilością świateł sygnalizacyjnych tak jak robiło i budowało się jeszcze 50 lat temu ! albo tak jak robi się to aktualnie na poszerzanym odcinku Kwiatkowskiego do skrzyzowania na Górnym Obłużu z ul. W Gruny ! - Wywalona w błoto kasa na bubla który będzie tylko spowalniał i utrudniał ruch na tym skrzyżowaniu ! .Właśnie tam też powinien zostać zbudowany bezkolizyjny wielopoziomowy Węzeł ! tym bardziej ,że cały czas buduje się tam Nowe osiedla aż do Kosakowa !!!

    • 3 10

    • To jest miasto, a nie autostrada w szczerym polu, gdzie możesz wielopoziomowo dogadzać sobie napawając się św. Przepustowością.

      • 0 2

  • ile jest zwyczajowo prowizji od takiego kontraktu , i kto tą kase przytula ?

    • 6 2

  • a nie taniej i szybciej - Wymalować ?

    • 9 2

  • nie wiem czy kierowcy są gotowi na ten remont... (2)

    przecież jak zaczną robić cokolwiek na skrzyżowaniu Wielkopolska / Sopocka / Strzelców, stanie cała Gdynia, cały Sopot, a i pewnie pół Gdańska

    • 15 4

    • Kierowcy może nie, ale UM tak :D

      • 3 0

    • A zauważyłeś, żeby kogoś w UM to obchodziło? Powiedzą ci, żebyś się na rower przesiadł.

      • 4 0

  • (1)

    Jedna inwestycje nie skończyli, druga inwestycje rozp....... la. Węzeł Karwiński jest potrzebny jak wrzut na d*pie. Rządy Szczura nie długo się skończą.

    • 14 1

    • Jego tak ale dopóki bedzie ta sama rada miasta i samorzadnosc to w gdyni nic sie nie zmieni.

      • 1 0

  • Nie będzie żadnej dotacji z UE (1)

    PiS właśnie wyprowadził nas z unii...

    • 14 5

    • Weź już nie pisz

      • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane