• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Węzeł Kowale wciąż czeka na rozbudowę

Michał Brancewicz
30 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 

Tak ma wyglądać węzeł Kowale po rozbudowie

Koncepcja przebudowy węzła Kowale pojawiła się niemal równo cztery lata temu. Teraz zaś ruszyło postępowanie ws. wydania decyzji środowiskowej dla tej inwestycji, która jest niezbędna do uzyskania w przyszłości pozwolenia na budowę. Jednak kiedy kierowcy mieliby doczekać się rozbudowy, której koszt może osiągnąć nawet 200 mln zł? Tego wciąż nie wiadomo.



Kierowcy doczekają się rozbudowy węzła Kowale?

Chyba każdy kierowca, który kiedykolwiek zjeżdżał z obwodnicy na węźle KowaleMapka, musiał mocno nakręcić się głową w lewo i w prawo, by być pewnym, że może włączyć się do ruchu na drodze wojewódzkiej 221 łączącej Gdańsk z Kościerzyną.

Węzeł na wyjazdach często się korkuje. Jest też niebezpiecznie.

To wszystko sprawia, że nierzadko dochodzi tam do kolizji i wypadków. Ostatni poważny, w którym zderzyły się dwie ciężarówki, miał miejsce pod koniec sierpnia, o czym informowali czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta.

Diamentowy węzeł, co to takiego?



O przebudowie węzła Kowale mówi się co najmniej od 5-6 lat. Z kolei 4 lata temu światło dzienne ujrzała koncepcja przeobrażenia go w tzw. węzeł diamentowy, co byłoby nowością w skali kraju.

Koncepcja rozbudowy węzła Kowale, wariant diamentowy. Koncepcja rozbudowy węzła Kowale, wariant diamentowy.
Na czym polega jego wyjątkowość, wyjaśniliśmy w tekście z 2017 roku.

Od tego czasu temat ucichł. Dopiero teraz doczekaliśmy się jego kontynuacji, bowiem w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska podjęte zostało postępowanie w sprawie wydania decyzji środowiskowej dla węzła i dróg dojazdowych. Wnioskodawcą jest Zarząd Dróg Wojewódzkich.

Na rozbudowę potrzeba ok. 200 mln zł



To ważny dokument, bez którego nie obejdzie się żadna poważna inwestycja, również drogowa.

Czy to przybliża samą realizację inwestycji?

- Niestety nie. Kilka lat temu zleciliśmy opracowanie koncepcji, a teraz procedujemy decyzję środowiskową, to bardzo ważny dokument w całym procesie inwestycyjnym, ale nie oznacza jeszcze szybkiego przejścia do fazy realizacji - przyznaje Grzegorz Stachowiak, dyrektor ZDW. - Szacunkowy koszt przebudowy węzła to ok. 200 mln zł, żadne samorządy same tego nie udźwigną, potrzebne są środki zewnętrzne.

Bez OMT nie da się rozbudowywać obwodnicy



Zarządcą samego węzła jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Czy węzeł Kowale jest na liście najpilniejszych inwestycji drogowców?

- Rozbudowa węzła Kowale na drodze ekspresowej S6 Obwodnicy Trójmiasta nie jest umieszczona jako zadanie w aktualnie obowiązującym Programie Budowy Dróg Krajowych. Obecnie naszym priorytetem jest budowa Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, która po oddaniu do ruchu, będzie w stanie przejąć część ruchu z obwodnicy Trójmiasta. Bez tej trasy nie będziemy mogli przystąpić do żadnych poważnych robót - zarówno remontowych, jak i inwestycyjnych na obwodnicy Trójmiasta, bo nie byłoby jak przekierować ruchu - wyjaśnia Piotr Michalski, rzecznik gdańskiego oddziału GDDKiA.
Czytaj więcej: Europejski kredyt na budowę Obwodnicy Metropolitalnej

Od lat na przebudowę czeka też węzeł Szadółki. W tym przypadku również nie wiadomo na razie czy i kiedy zostanie on rozbudowany.

Kolizja na węźle Kowale. Film z lipca 2021

Opinie (149) 5 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Opinia wyróżniona

    Ronda na wszystkich zjazdach z obwodnicy (21)

    Dlaczego nikt nie pomyśli i zrobieniu rond aby odetkac zjazdy? Na zachodzie to norma i nie ma problemu żeby ze zjazdu skręcić w lewo. Dziś jeden tir lub nawet osobówka blokuje cały zjazd przez 2-3min w godzinach szczytu.

    • 125 35

    • W rym właśnie kłopot

      Samochody ciężarowe blokują ronda i tworzą się kolejki do zjazdów i do rond

      • 0 0

    • Ronda dla wszystkich. (3)

      Taką mam koncepcję.

      • 11 1

      • Od koncepcji to jestem tutaj ja! (1)

        • 3 2

        • Moja koncepcja...

          .... jest koncepcniejsza od twojszej

          • 0 0

      • ...

        a nawet ronda+

        • 2 0

    • Jak przestaniecie jeździć blacho to się odetkaja zjazdy

      • 0 0

    • Piknik sie

      W przedpokoju se postaw i ganiają że starą i ustepujcie sobie pierwszeństwa

      • 0 0

    • Dokładnie (7)

      Na Kowalach można szybko usprawnić ruch budując tymczasowe ronda no ale nasi dzielni urzędnicy wolą jakieś cuda diamentowe planować jak w tym miejscu łatwo zbudować zwykłą koniczynę.

      • 17 14

      • (4)

        W Straszynie masz ronda i co usprawniają? Nic, korki jak były tak są dalej.

        • 43 5

        • dokładnie

          rondo nic nie zmienia przy tak obfitym ruchu samochodów, staje rondo to staje wszystko z każdej strony, nie jedna droga stoi tylko cztery

          • 4 0

        • Kierowcy (1)

          Skoro polscy kierowcy nadal nie nauczyli się sprawnie wjeżdżać na ronda i z nich zjeżdżać, to są i będą korki. Jeżdżę przez Straszyn regularnie i jak widzę, ile ludzie potrafią czekać, zanim się włączą do ruchu, to nóż się w kieszeni otwiera (pozdrowienia dla posła Kowalskiego ;) ). Nawet jak widać, że ktoś zjeżdża z ronda, to inny kierowca czeka i czeka, zanim wjedzie. Nie dziwne więc, że jest korek. Inna sprawa, że niektóre ronda powinny być większe. Dobrym przykładem jest Hiszpania, gdzie mają ronda nawet na drogach krajowych, ale są one dużo większe niż nasze i przez to wjeżdża się na nie z większą prędkością, i tym samym szybciej je opuszcza.

          • 7 5

          • Prawda!!

            Dodatkowo oszczędzanie na kierunkowskazach!!

            • 3 0

        • korki powoduje nadmiar samochodów

          i skłonności do korzystania z nich nawet wtedy, gdy łatwo dostępne są mniej terenochłonne alternatywy

          • 3 0

      • tylko koniczynka,najtaniej i najprościej

        • 1 2

      • Rondo czy koniczyna nic nie da

        jeśli 221 nadal będzie niedrożna.

        • 5 1

    • To już zwykła koniczyna z przedłużonymi pasami zjazdu i wjazdu nie wystarczy

      Musi być spomplikowany diament za 200 mln.

      • 7 1

    • Owczarnia (3)

      tutaj jest rondo i co .... w godzinach szczytu zakorkowany zjazd !!!!!

      • 17 1

      • (2)

        heh dokladnie owczarna, wysoka : ronda i co ? i wieczny korek

        • 7 3

        • Bo ronda buduje się tam, gdzie ruch z wszystkich stron jest w miarę równy... Na Osowej nie jest. dwa wloty obciążone, trzeci mało co...

          • 2 1

        • A Straszyn i Pruszcz

          Mamy ronda i mega korki na nich

          • 18 1

    • Na

      Rondo też wjeżdża ciężarówka lub autobus i blokują. Muszę rozbudować ten węzeł bo jest słabo w godzinach szczytu. Ale oni obiecuja i nic z tego nie ma

      • 0 2

  • Ciekawe - wg Amerykanów to jest 40 proc. tańsze od klasycznego rozwiązania (2)

    This project showed that the DDI was by far the superior alternative to any other design being considered. The traffic operations were significantly better and now they were convinced that the design would be safer. Perhaps the biggest advantage of the DDI was that the cost was significantly less than the other alternatives. The cost estimate for the DDI was about 40% less than the conventional diamond and almost 75% less than the single point urban diamond option.

    divergingdiamond.com/history/

    Współrzędne do Google Maps: 37.25032093022264, -93.31071381185909

    • 1 1

    • Jest tańsze to jest słowo klucz (1)

      Przepustowość słabiutka

      • 0 0

      • Przeczytałe(a)ś tekst czy tylko tak piszesz żeby coś napisać?

        This project showed that the DDI was by far the superior alternative to any other design being considered. The traffic operations were significantly better and now they were convinced that the design would be safer.

        • 0 0

  • Czemu lubimy utrudniać sobie życie?

    Czy zamiast wymyslnych diamentów nie lepiej (a zapewne taniej) byłoby zrobić:
    a) ronda przy zjazdach
    b) typową "koniczynkę"
    Kasa mniejsza a i i nie zakorkujemy na 2 lata totalnie wsyztskiego (budowa koniczynki byłaby najmniej inwazyjna) no i pewnie nie kosztowąłaby 200 a 50 mln.

    • 0 0

  • 200mln za tego pajaka po heine medinie? to czekata nast 4lata,

    • 0 0

  • Re (1)

    Najpierw niech Ci maja prawko z czipsów niech włożą je z powrotem do paczki zjazd sprawnemu kierowcy zajmuje max 15sekund

    • 0 0

    • Nie w godzinach szczytu jak stoisz w korku na obwodnicy, żeby dojechać do zjazdu

      • 0 0

  • Węzły diamentowe działają w stanach (2)

    Pytanie czy polaki są gotowe na takie rozwiązanie i jak wielu będzie się mylić. Ja tam się cieszę

    • 1 4

    • Takich skrzyżowań nie ma w Ameryce

      To znaczy może gdzieś jest i czeka na przebudowę. Będziesz 10 lat jeździł po stanach i takiego skrzyżowania nie zobaczysz

      • 0 0

    • pewnie tak jesteśmy gotowi jak amerykanie na ronda

      • 2 0

  • (2)

    Najciekawsze jest to ze fachowców (sądząc po ilości rozwiązań tu na forum) mamy tysiące a rzeczywistość po drogowych modernizacjach, jest szara i smutna. ️ A jako wisienka na tym torcie niech będzie informacja że jeżdżących pod tzw prąd, jest coraz więcej .

    • 30 2

    • Ci jadący pod prąd (1)

      Mogliby się wyżyć na węźle diamentowym ;)
      Fajnie gdyby go zrobili, w Stanach się sprawdza i na polskie warunki jak znalazł bo zmniejsza ilość punktów kolizyjnych i jest i**otoodporny.

      • 0 1

      • To się nigdzie nie sprawdza

        Chyba że przy minimalnym ruchu: skrzyżowanie autostrady z drogą polną

        • 0 0

  • Węzeł diamentowy ti porażka (1)

    Strasznie kolizyjne rozwiązanie
    A do tego piesi rowerzyści wyrzuceni gdzieś 1km dalej? To porażka za 200 mln?
    GDDKiA- serio nikt u was nie potrafi planować?

    • 7 0

    • Nazatrudniali ludzi po kluczu partyjnym

      Nie umieją planować ani zrobić porządnej symulacji ani nawet poczytać, że takie skrzyżowania się nie sprawdzają. Wybudują i będą przebudowywali jak Havla/AK. Taki nowy pzpr

      • 0 0

  • (7)

    Ten projekt trzeba wyrzucić do kosza. Co to za pomysły, by samochody jechały najkrótszą możliwą drogą, a pieszym kazano nadkładać prawie kilometr drogi przez kładkę odsuniętą gdzieś na bok od węzła?

    • 17 13

    • (5)

      Bo na węźle jest znacznie więcej samochodów niż pieszych? To nie jest Długi Targ dla spacerowiczów, to węzeł na obwodnicy Trójmiasta.

      • 10 11

      • (3)

        Nikt nie każe robić chodnika wzdłuż obwodnicy, ale przejście na drugą stronę nie może być tak odległe - zabudowania w Kowalach są po obu stronach - czy każesz np. starszym ludziom nadkładać taki kawał drogi, by dotarli do sklepu? Podobnie jest na węźle Osowa - tam w ogóle nie ma chodnika, więc zgodnie z prawem mieszkańcy bez roweru, czy samochodu, nie mogą w ogóle przekroczyć obwodnicy.

        Projektowanie z myślą tylko o samochodach jest jak z lat '50 w Stanach. Dziś bardzo tego żałują. Właściwe podejście to zapewnienie pieszym najkrótszej drogi, jaka tylko jest możliwa - dla samochodów dodatkowy dystans to nie problem, dla wielu użytkowników chodnika już tak.

        • 7 5

        • (2)

          teraz jest chodnik przez wiadukt i tak tamtędy nikt nie chodzi pieszo czasami ktoś na rowerze przemknie

          • 0 3

          • Rowerem tam ciężko przejechać bo jest bardzo wąsko

            I trzeba mijać pieszych i rowerzystów z naprzeciwka

            • 1 0

          • To ciekawe, ponieważ ja tam często widuję ludzi. A będzie ich z czasem coraz więcej, jak zaczną rozbudowywać się tereny na zachód od obwodnicy.

            • 3 1

      • Śmieszna ta twoja opinia

        To tak jakby powiedzieć, że na drodze rowerowej jest wiele więcej rowerów niż samochodow. Jak zbudujesz chodnik, to będą korzystać piesi, jak zbudujesz kolej, to będą jeździć pasażerowie. A jak zbudujesz drogę to będziesz stać w korku ;)

        • 5 9

    • Do kosza to trzeba projekt wyrzucić za ten "diamentowy" pomysł.

      Wyrzucają 200 mln na kolizyjny węzeł?! Nie przy takim ruchu.

      • 5 1

  • dwie uwagi

    1. z projekcji węzła wynika, że w polsce mamy ruch lewostronny
    2. węzeł nie powstanie bo miasto od kilku lat szuka frajera któremu da się wcisnąć finansowanie tej inwestycji czyli dewelopera na pobliskich terenach albo np. właściciela parku handlowego obok węzła.... bo jak wiadomo miasto nie wyda ani złotówki na ten cel, lepiej zmusić jakiego inwestora jak będą mu wydawali warunki na inwestycje w pobliżu...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane