• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wiadomości z Gdyni coraz droższe

Michał Sielski
8 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Na miejskim portalu nie brakuje pozytywnych informacji okraszonych zdjęciami władz Gdyni. Na miejskim portalu nie brakuje pozytywnych informacji okraszonych zdjęciami władz Gdyni.

2 mln zł rocznie kosztują Gdynię same pensje pracowników Wydziału Komunikacji Społecznej i Informacji. Do tego wynajem samochodu, koszty obsługi strony i zakup sprzętu. To wszystko, by strona urzędu przekształciła się w portal, który promuje obecne władze Gdyni.



Czy korzystasz z miejskich stron, szukając aktualności?

Gdynia.pl jeszcze niedawno była stroną, jak większość urzędowych: konkretne i przydatne informacje dla mieszkańców, przedsiębiorców i turystów, adresy, numery telefonów, wzory wniosków itd.

Ale już nie jest.

Teraz na stronie witają nas artykuły, a także szata graficzna do złudzenia przypominająca duże portale informacyjne. Strona urzędu - bo de facto nadal nią jest - ma nawet swojego redaktora naczelnego.

- Jest nim zastępca naczelnika Wydziału Komunikacji Społecznej i Informacji, pani Agnieszka Janowicz - informuje Małgorzata Omachel-Kwidzińska z Referatu Relacji z Mediami.

Były cztery osoby, jest 13. Trwają poszukiwania następnych



To dziennikarka związana przez lata z wejherowską telewizją. Podobnie jak część nowych osób zatrudnionych w wydziale. Dziś sam Referat Relacji z Mediami liczy 13 osób, a wciąż prowadzony jest nabór kolejnych pracowników. Gdy rzecznikiem prasowym była przez wiele lat Joanna Grajter, w tym samym referacie pracowały cztery osoby. Zajmowały się także pisaniem, składaniem i wydawaniem Ratusza - papierowego informatora Urzędu Miasta. Do tego dochodzi jeszcze Referat Promocji i PR.

Ile więc kosztuje miasto nowa strona Gdynia.pl, na której znajdziemy nie tylko artykuły, ale też filmy, w których występują wyłącznie władze miasta oraz radni Samorządności Wojciecha Szczurka i zaprzyjaźnieni radni dzielnic? To pytanie zadaliśmy urzędnikom. Oficjalna odpowiedź: 145,5 tys. zł rocznie.

Jak to możliwe?

Nie ma spółki, nie ma kosztów (widocznych)



To proste. Gdynia - w przeciwieństwie do Gdańska - nie powołała do prowadzenia miejskiego portalu spółki, której koszty są przejrzyste i nie do ukrycia. Dlatego miasto nie mogło zataić informacji, że Gdańsk.pl kosztuje podatników 4 mln zł rocznie.

Czytaj więcej: 8,1 mln zł za dwa lata funkcjonowania miejskiego portalu.

W Gdyni spółki celowej nie ma. Czy 145,5 tys. zł rocznie wystarczy na prowadzenie podobnych działań? Na techniczne utrzymanie witryny - na pewno. Diabeł - jak zwykle - tkwi jednak w szczegółach. Jak pisaliśmy wyżej - w gdyńskim magistracie znacząco wzrosło zatrudnienie wśród osób odpowiedzialnych za tworzenie zawartości strony internetowej. Sam koszt miesięcznych pensji 24 osób Wydziału Komunikacji Społecznej i Informacji, zajmujących się m.in. pisaniem artykułów to 164 tys. 630 zł. Czyli minimum 2,1 mln zł rocznie. Minimum, bo są jeszcze dodatkowe koszty: np. sprzętu, licencji programów komputerowych, czy samochodu, bo dla ekipy operatorów pracujących dla portalu wynajęto też osobowe auto. Miesięcznie urząd płaci za oklejonego reklamami opla corsę 1,4 tys. zł brutto. Rocznie to prawie 17 tys. zł.

Papierowy tygodnik zostaje



Gdynia wydaje też papierową gazetę - Ratusz. Na biuletyn informacyjny prezydenta i Rady Miasta mieszkańcy Gdyni wydadzą w 2018 roku pół miliona złotych - dokładnie 512 tys. 140 zł. Urzędnicy nie planują jego zamknięcia argumentując - poniekąd słusznie - że docierają dzięki niemu do innej grupy mieszkańców niż poprzez stronę internetową.

Pozostaje jednak pytanie, czy mogą wydawać zarówno gazetę, jak i portal. Niezależni prawnicy są przekonani, że nie.

- Samorząd jest powołany do tego, aby wykonywać zdania własne gminy, a w nich nie mieści się prowadzenie portalu medialnego - mówi prawnik Szymon Osowski, prezes Stowarzyszenia Sieć Obywatelska Watchdog Polska. - Oczywiście, zadaniem własnym gminy jest promocja, ale to nie jest to samo, co prowadzenie gazety - podkreśla.
Jego słowa potwierdzają Regionalne Izby Obrachunkowe. Właśnie z tego powodu Gdańsk wydzielił spółkę do prowadzenia portalu. Trzy lata temu RIO we Wrocławiu sprawdzała finansowanie gazety samorządowej w Trzebnicy. Po kontroli RIO jednoznacznie stwierdziła, że wydawanie mediów przez samorządy nie mieści się w zadaniach gmin i narusza konstytucyjne gwarancje wolności słowa.

Były współpracownik prezydenta: nikt tego nie czyta



- To sytuacja kuriozalna i nieakceptowalna. Kiedyś szokowały mnie koszty funkcjonowania serwisu Gdansk.pl, a na ich tle gdyńska polityka informacyjna wydawała się racjonalna. Dziś tej tezy nie da się już obronić. A to, że w aktualnościach nie ma żadnej informacji o kimś, kto nie jest z Samorządności, innych się "gumkuje", a wypowiedzi są tylko jednej części sceny politycznej, to siermiężna propaganda, na którą mało kto się nabierze. Z tego, co wiem, to nachalność i jednostronny opis gdyńskiej rzeczywistości nie sprzyja poczytności, więc szału w statystykach nie ma. Obecną sytuacje uważam za marnowanie pieniędzy podatnika i zapowiadam jasno, że jeśli uzyskam wpływ na decyzje w tej kwestii, skończę z tą praktyką - podkreśla Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski, niegdyś bliski współpracownik Wojciecha Szczurka, a obecnie jego konkurent - kandydat na prezydenta Gdyni.

Co można zrobić za 2 mln zł?


Opinie (352) 9 zablokowanych

  • Już wystarczy... (1)

    ...to już ostatni rok harców ekipy Szczurka,już gdynianie nie zagłosują na tą kastę

    • 14 3

    • Tak!!!!!

      • 0 0

  • tak jest w całej Polsce

    prezydenci, wójtowie, burmistrzowie, starostowie wydają pieniądze publiczne z budżetu na robienie sobie kampanii wyborczej w gazetach, na portalach. Gdynia nie jest żadnym wyjątkiem. Dla mnie to jest patologia, którą prawnie trzeba zlikwidować. To są nasze pieniądze, a nie pana szanownego Szczurka.

    • 7 0

  • (1)

    Czas sie niestety wyprowadzac z tego miasta. Ceny obecnych mieszkan to istna kpina, Gdynia zamiast sie rozwijac to stacza sie, i staje sie coraz bardziej zapuszczona ale zakrzywiamy rzeczywitosc ze mieszka sie tutaj perfekcyjnie. Niestety tak nie jest.

    • 8 2

    • szczur niech spada a nie Ty!

      • 1 0

  • mam lepsze pytanie - co można zrobić za 100 000 000, które rdzewieje na granicy Kosakowa i mało kto już pamięta o tym (2)

    szczycie niegospodarności i utopieniu kasy na skalę nieznaną w samorządach

    • 11 0

    • (1)

      To nikt za to jeszcze nie beknął? Trochę mnie nie było i nie jestem w temacie.

      • 5 0

      • Coś tam posciemniali żeniby coś z tym jeszcze robią i nikt ich nie rozliczył

        • 2 0

  • (5)

    Jak taką kasę zarabiają osoby od promocji i kreowania wizerunku to ciekawe ile zarabiają osoby które na czymś się znają?
    Pewnie jeszcze więcej?

    • 9 2

    • (1)

      Gdynia nie ma dobrej prasy. Coś słabo wykazują się te 24 osoby zatrudnione w tym wydziale. I za co ta kasa?

      • 4 0

      • Im chyba nie o to chodzi by się narobic tylko by kasa na koncie się zgadzała

        • 3 0

    • na PR też trzeba się znać (2)

      Fundacja Narodowa na przykład świetnych ma fachowców od wizerunku Polski:)))

      • 4 0

      • i dodatkowo zatrunili firmę, która zadba o wizerunek Polskiej Fundacji Narodowej.

        • 3 0

      • Samych Misiewiczów

        • 1 2

  • przyjda

    pis-zdrowcy strona bedzie kosztowac nie 2 a 4 mln. Naiwnosc ludzka nie zna granic. Obojetnie ktora partia bedzie rzadzic, bedzie coraz drozej. Dlatego nie chodze na wybory.

    • 5 5

  • Oczywiście, że marnowanie publicznych pieniędzy w ten sposób, powinno być ukrócone i karane więzieniem. Jednocześnie mam wrażenie, że w trójmiasto.pl kogoś piecze tyłek, że może wyrosnąć konkurencja...

    • 3 4

  • (16)

    Takie tu mamy nowoczesne Eldorado ktore trzeba jeszcze promowac?

    • 167 9

    • No przecież to Dubaj północy :D (2)

      • 20 0

      • Dubaj polnocy - Gdanszczanki przyjezdzaja na czekolade :D

        • 1 0

      • 2017?

        Faktycznie, dwie banki poszły, a żaden z beneficjentów nie ruszył palcem żeby datę na stronie w stopce zmienić.

        Chyba że za to kolejne 2 banki trzeba zapłacić firmie co stronę zrobiła.

        • 1 0

    • totalna opozycja pisowska uwija sie jak w ukropie a efekt ich usilowan z e r o w y! tylko szkoda kasy podatnikow na ich wsciekle ataki, mozna by za te pieniadze niejeden szpital wyposazyc w najnowoczesniejsza aparature, ale rzadza dorwania sie do koryta jast u nich nie do powstrzymania

      bo im sie nalezy

      • 1 2

    • dlaczego w Gda jest 2 razy drożej? (1)

      • 0 3

      • W Gdyni jest dwa razy drożej.

        • 2 0

    • To co dopiero w Gdańsku się dzieje, że trzeba te sukcesy jeszcze promować w oddzielnej spółce miejskiej na własnym portalu. (4)

      • 4 11

      • Jak się okazuje Gdańsk wydaje mniej. (3)

        Przelicz utrzymanie strony na mieszkańca.

        • 13 1

        • Przeliczanie utrzymania strony na liczbę mieszkańców to jakiś żart. (2)

          Tak samo rozumiem przeliczasz zakup czy utrzymanie auta służbowego przez Urzędy Miasta? Przecież Gdańsk jest prawie dwa razy większy, więc z zasady będzie miał mniejszy koszt w przeliczeniu na mieszkańca.

          • 3 10

          • wyborca szczurka czy idiota? może Kartuzy też niech tyle wydają :))! (1)

            • 8 1

            • No i będą miały jeszcze większy koszt w przeliczeniu na mieszkańca, bo ich mniej niż w Gdyni i Gdańsku.

              • 5 0

    • Wina Tuska!

      • 4 1

    • Ja się nie dziwię (1)

      Nie dziwię się aktywności ludzi z miasta Jak widzą co wyprawia ekipa która ma dostęp do publicznej telewizji i radia popatrzmy jak tam pod pozorem informacji dyskusji czy tak zwanej aktywności Pro Obywatelskiej jest prowadzona kampania wyborcza która tak naprawdę jeszcze oficjalnie się nie zaczęła i tak jest w całym kraju

      • 8 8

      • Szczurek bierze od nich przykład?

        Tylko, że on tak robi od 20 lat

        • 14 2

    • Wszystkie inwestycje załatwiane kubłem farby.

      Jedyne na co szczurek nie żałuję pieniędzy to na propagandę.

      • 23 0

    • sitwa szczura robi wszystko żeby utrzymać koryto.

      • 25 4

  • i ztrudnić

    jeszcze Naskręta

    • 2 1

  • Jacy jesteśmy ? (14)

    Komunikacja społeczna musi kosztować.Oby robiono to rzetelnie.

    • 25 54

    • Wyobraź sobie, że taką stronę i komunikację ma prywatna firma. (11)

      Szef działu byłby zwolniony w 5 minut!

      • 7 7

      • Rozwiń myśl, bo nie nadążam. (10)

        • 2 4

        • Wyborca szczurka:)? (9)

          • 4 2

          • Pytam poważnie, rozwiń swoją myśl, że w prywatnej firmie za taką stronę i komunikację by kogoś zwolniono. (8)

            • 3 3

            • przede wszystkim nikt by nie dał kasy na coś takiego (3)

              cała strategia szczurka polega na propagandzie, bardzo drogiej i bardzo skutecznej.

              miasto zdycha a ludzie wierzą, zę rośnie. majstersztyk!

              • 6 2

              • Czy ty czytasz co piszesz? (2)

                Bardzo droga propaganda, która jest skuteczna. Czyli chcesz powiedzieć, że za skuteczne realizowanie swoich zadań w firmie prywatnej zwolniłbyś kierownika swojego działu komunikacji/PR? Czy tak mam rozumieć twoją wypowiedź?

                • 2 0

              • jak mnie nie stać na wentylacje kardiologi,która niedawno padła ,to nie wydaję pieniędzy na komunikację społeczną- są jakieś priorytety u normalnego cżłowieka

                • 1 1

              • "Czy ty czytasz co piszesz?" masz tu przyklad specyfiki pisowskiego rozumowanie w calej okazalosci

                • 0 1

            • ja ci odpowiem (3)

              w prywatnej dużej firmie jakby zarząd dojrzał że ktoś wydaje rocznie 2,1 mln złotych na PR którego nikt nie czyta a więc nie działa to jak sądzisz co by zrobił? Cały dział zostałby zlikwidowany natychmiast a odpowiedzialny za to człowiek zapewne pociągniety do odpowiedzialności na stopie cywilnej. Tutaj hulaj dusza piekła nie ma. Bydlęta-politycy zasłaniają się legitymacja od "ludu" i robią co chcą. A co za różnica ile kasy pójdzie w błoto, przecież niczyja...

              • 3 2

              • To zależy w jakiej prywatnej firmie. (2)

                W tych co mają budżety na poziomie kilkudziesięciu milionów, wydanie 2 mln na zadania związane z promocją, PR i komunikacją (czytaj kampanie reklamowe) nie będą stanowiły wielkiej kwoty i wielkiego wyzwania.
                Czemu wychodzisz z założenia, że nikt nie czyta tego portalu gdyńskiego i że ten PR nie działa, jak w co drugim komentarzu na trójmiasto.pl wypisujesz, że Szczurek to tylko PR i ludzie w to uwierzyli, czyli sam przyznajesz, że PR i promocja jest skuteczna. Sam sobie przeczysz.

                • 2 1

              • nic nie wypisuje o szczurku, pomyliles mnie z kims (1)

                W każdej firmie niezależnie od jej budżetu liczy się każdą złotówkę bo są one nastawione na profit. No chyba że to są spółki skarbu państwa wtedy co innego. Same straty i dopłaty. Nie chodzi mi tylko o jakiegoś szczurka. Wszystko co publiczne jest po prostu nieefektywne. Właściciel firmy odpowiada swoim majątkiem za głupie decyzje i źle wydane pieniadze (padnie mu firma). Urzędas bardzo często nie odpowiada nawet utratą premii.

                • 0 1

              • dodam cytat z tego artykułu

                miesięcznie miasto płaci 1,4 tys zł za reklame oklejonej corsy. Przecież to jest żart. Opelka ma pewnie jakiś pociotek i dostaje suty zastrzyk gotówki za to że jest... Idź zaproponuj takiemu molochowi jak Microsoft że będziesz woził ich reklamy za nawet tysiąc miesięcznie to cie zabiją śmiechem.

                • 1 0

    • Komunikacja tak, ale rzetelna a nie tylko PR (1)

      • 2 1

      • Zgoda, tylko czy rzetelność lub nierzetelność komunikacji wpływa na jej koszty?

        Czy jak Gdynia będzie od dziś pisała na swoim portalu tylko prawdę, to czy zmniejszy to koszty funkcjonowania wydział, portalu? Oczywiście, że nie. Dlatego nie ważne, czy rzetelne informacje czy nie, redaktor Sielski i tak napiszę, że Wiadomości z Gdyni podrożały.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane